KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

„DTM zawsze było moim domem”



Przyszłość jest elektryczna – również dla René Rasta. Najbardziej utytułowany kierowca Audi w serii DTM, w sezonie 2021 będzie jeździł dla czterech pierścieni również w Mistrzostwach Świata FIA Formuła E. Pomimo tego, wyznaczył sobie także kolejne cele związane z DTM.

Wraz ze zdobyciem na początku listopada trzeciego tytułu mistrzowskiego na przestrzeni czterech lat, René Rast zapisał się w historii wyścigów DTM. Kierowca, mieszkający na co dzień w austriackim Bregenz, za kierownicą swego Audi RS 5 DTM wygrał w tym rekordowym czasie aż 24 wyścigi, 20 razy startował z pole position, 14 razy ustanowił najszybsze okrążenie toru i zgromadził 1113 punktów. Wystartował w 77 wyścigach, więc średnia punktowa to 14 pkt. na wyścig.

Na liście najlepszych kierowców w dziejach DTM, René Rast znajduje się na drugiej pozycji ex aequo z Klausem Ludwigiem. W poniższym wywiadzie niemiecki zawodnik opowiada jak wyglądał jego czas po zdobyciu trzeciego tytułu mistrzowskiego, jakie ma cele związane z Formułą E, dlaczego ciągle pozostaje lojalny wobec Audi i jaki rekord DTM chce pobić.



Jak to brzmi: trzykrotny mistrz DTM na tej samej pozycji co legendarny Klaus Ludwig?

Rzeczywiście, to bardzo szczególne uczucie znaleźć się wśród trzech najlepszych kierowców w historii DTM. Nigdy wcześniej bym o tym nawet nie pomyślał. Dołączyłem do DTM dopiero cztery lata temu, a już jestem w gronie najlepszych kierowców tej serii. Cały czas to do mnie nie dociera. Prawdopodobnie zdam sobie z tego sprawę dopiero gdy będę trochę starszy i spojrzę wstecz na to, co robiłem w przeszłości.

W zdobycie przez Ciebie mistrzowskiego tytułu w DTM zaangażowanych było wiele osób. Komu chciałbyś specjalnie podziękować?

Na początek oczywiście mojemu tacie, mojej mamie, mojej siostrze – wszystkim z mojej rodziny, którzy kiedyś podróżowali ze mną na wyścigi. Ludziom, którzy przeszli przez to wszystko i zawsze mnie wspierali. Zwłaszcza tato, który zawsze ze mną jeździł w swoim kamperze. W 2005 roku rolę mojego taty przejął mój menedżer Dennis Rostek. Stał zawsze u mojego boku i utorował mi drogę do sukcesu. Potem oczywiście własna rodzina z moją dziewczyną Dianą, która również stoi u mojego boku, nawet wtedy, kiedy sprawy nie układają się dobrze. Team Rosberg, który najbardziej przyczynił się do sukcesu ostatnich lat. Mechanicy i inżynierowie działali dzień i noc przez cztery lata, pracując na mój sukces. I wreszcie, co nie mniej ważne, Audi Sport. Dali mi szansę na spełnienie mojego marzenia o wyścigach w DTM, a w ciągu ostatnich czterech lat zapewniali mi wspaniałe samochody.

Jak spędzałeś czas po zdobyciu mistrzowskiego tytułu?

Stosunkowo spokojnie. Spędziłem tylko jeden dzień w Bilster Berg, gdzie umówiłem się z partnerami biznesowymi. Przez pozostałe dni byłem w domu i cieszyłem się czasem z rodziną. Próbowałem się zrelaksować przez kilka dni. To był przecież bardzo pracowity rok.

Ile gratulacji odebrałeś w tych dniach? Czy były wśród nich jakieś specjalne, które Cię zaskoczyły?

Otrzymałem ich mnóstwo. Nie liczyłem, ale jak popatrzę na WhatsApp’a, na SMSy, e-maile i wpisy w mediach społecznościowych, to ze spokojem jest ich ponad tysiąc. A specjalne? Może od Lucasa Podolskiego, który zawsze gratuluje mi zwycięstw.

Planujesz kupno niektórych z Twoich zwycięskich samochodów z DTM. Co z tym pomysłem? Co chcesz z nimi zrobić?

Chciałbym je kupić, ale to nie jest takie proste, bo mistrzowskie samochody zawsze wędrują do muzeum Audi. Moim zamiarem jest kupno przynajmniej jednego samochodu z każdej generacji, w którym zdobywałem mistrzowski tytuł. To byłaby taka pamiątka dla mnie. Bardzo chciałbym mieć auto z silnikiem V8 z roku 2017 i ostatnie, czterocylindrowe turbo. Cały czas prowadzę rozmowy, czy to w ogóle możliwe.

Czy czułeś presję podczas finału na Hockenheimring po tym, jak Nico Müller wygrał sobotni wyścig?



Szczerze mówiąc, większą presję czułem w sobotę rano. Nie wiedzieliśmy wtedy, jaka jest nasza realna siła, czy damy radę i czy Nico Müller będzie znów tak samo perfekcyjny, jak na przykład na Nürburgring. Gdyby Nico zdominował oba wyścigi, dwa razy byłbym na drugim miejscu. Ale w sobotę byłem szybki w kwalifikacjach i zobaczyłem, że mogę wygrać wyścig. Więc w niedzielę byłem o wiele bardziej zrelaksowany niż w sobotę.

Szkoda Ci, że era Class 1 w DTM kończy się po zaledwie dwóch sezonach?

Bardzo mi szkoda. Jeździły tu bardzo dobre samochody wyścigowe – prawdziwe prototypy, bardzo szybkie. Podczas rundy w Spa ich czasy okrążeń były niewiele gorsze od czasów Formuły 2. Ciężko jest teraz – po dwóch latach – odstawić je do muzeum. Ale pomimo tego cieszę się, że chociaż przez ten krótki czas było mi dane jeździć tak wspaniałymi samochodami wyścigowymi.

Czy rozdział pt. DTM jest już dla Ciebie zamknięty, czy zobaczymy Cię w roku 2021 w GT3 DTM?

To jeszcze nie jest do końca pewne. Byłbym szczęśliwy, gdybym mógł kontynuować ściganie w DTM, ale muszę poczekać i zobaczyć, czy program DTM nie będzie się zazębiał z Formułą E i ile będzie startów. Z chęcią stanął bym na starcie w DTM raz jeszcze. DTM zawsze było moim domem. Gdybym mógł zdobyć jeszcze dwa tytuły, byłbym na tym samym poziomie co Bernd Schneider. Ale to nie jedyny powód, dla którego chciałbym kontynuować. Najważniejszym jest ten, że DTM jest po prostu w moim sercu.

Jak Ci się podoba zaprezentowany w Hockenheim DTM Electric?

DTM Electric jest bardzo fajne. Generalnie cała koncepcja: DTM, DTM Trophy, DTM Electric, DTM Esports i DTM Classic wydaje się niezmiernie ciekawa. Jest to naprawdę dobrze przemyślany koncept, który daje producentom i zespołom pewne bezpieczeństwo planowania, a w przypadku DTM Electric także perspektywę na przyszłość. Samochody są naprawdę potężne – mają aż 1200 KM! Pytaniem jest, co z tej mocy pozostanie w sezonie 2023, ale myślę, że przyszłość jest zdecydowanie elektryczna. Technologia będzie się nadal rozwijać, samochody będą lżejsze. Idziemy z duchem czasu, a ja na to czekam.

Bardzo wielu fanów sportów motorowych jest bardzo krytycznych w stosunku do wyścigów aut elektrycznych. Chciałbyś im coś przekazać?

Potrafię to zrozumieć, że wielu fanów jest co do tego krytycznych. Jest naprawdę wielu „maniaków”, którzy dorastali w sportach motorowych i mają „benzynę w żyłach”. Ja też jestem jednym z tych, którzy twierdzą, że ryk silnika jest wspaniały. Ale musimy spojrzeć prawdzie w oczy: czasy się zmieniają. Wszyscy chcemy, by sporty motorowe znalazły swoją kontynuację. Jeśli jest ku temu okazja, to powinniśmy z niej skorzystać, zwłaszcza że elektryczne sporty motorowe również zapewniają mnóstwo emocji. Wystarczy tylko spojrzeć na Formułę E. Wyścigi są zawsze nieprzewidywalne, bardziej ekscytujące niż jakikolwiek wyścig Formuły 1. Więcej się dzieje, jest więcej akcji. Jest to również bardzo wymagające dla kierowców.

Przed Tobą już w styczniu testy i pierwsze wyścigi nowego sezonu Mistrzostw Świata FIA Formuła E. Jakie są Twoje oczekiwania związane z sezonem 2021 Formuły E?

Ciężko powiedzieć. To jest dla mnie zupełnie nowe terytorium. Poza Berlinem, nie znam żadnego innego toru Formuły E. Dużym wyzwaniem będzie dla mnie szybkie „wskoczenie w buty” kierowcy Formuły E. A jeszcze większym to, że wszystkie wydarzenia odbywają się w ciągu jednego dnia. To oznacza, że muszę się uczyć bardzo szybko. W Berlinie można było zobaczyć, że kiedy już ogarnąłem najważniejsze rzeczy, zdobyłem trzecie i czwarte miejsce w ostatnich dwóch wyścigach. To było całkiem niezłe osiągnięcie jak na nowicjusza. Można na tym budować przyszłość, ale przewidywania są trudne. Z pewnością chcę walczyć o podium, ale zależy to również od tego, jak silni będziemy w porównaniu z naszymi przeciwnikami.

W mediach pojawiły się informacje, że miałeś oferty również od innych producentów. Skąd decyzja pozostania w Audi?

Tak, to prawda. Decydujące znaczenie miało jednak to, że w przeszłości to właśnie z Audi świętowałem tak wiele sukcesów. A także bliskość do Audi. Po prostu za Audi przemawiało o wiele więcej. Audi zawsze było dla mnie lojalne, otwarte i uczciwe. I jestem przekonany, że przyszłość w Audi będzie również oferować wiele ekscytujących chwil.

Czego trzykrotny mistrz DTM życzy sobie na Boże Narodzenie?

Niezbyt wiele. Życzę sobie wspaniałego czasu z rodziną, szczęścia i zdrowia. Relaksu i „naładowania baterii”. A materialnie? Nie mam życzeń. Po tym jak zdobyłem tytuł mistrza kupiłem sobie nowy aparat fotograficzny. Bardzo lubię robić zdjęcia – to takie moje małe hobby.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 5 kwietnia
godz. 04:30 FP1
godz. 08:00 FP2

Sobota, 6 kwietnia
godz. 04:30 FP3
godz. 08:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 7 kwietnia
godz. 07:00 – Wyścig

Popularne tagi