Motor Racing - Formula One World Championship - German Grand Prix - Race Day - Hockenheim, Germany

Hockenheim pamiętamy dobrze – jak jeździł tam Kubica?



Finał serii DTM i prawdopodobnie startów w niej Roberta Kubicy będzie miał miejsce na torze Hockenheim. To arena dobrze Robertowi Kubicy znana, na której zdobył jedyny punkt Williamsa w Formule 1 w minionym sezonie. Przyjrzyjmy się startom Roberta na tym obiekcie.

Robert Kubica na torze Hockenheim w weekendach Grand Prix jeździł czterokrotnie, ale startował w trzech wyścigach. Hockenheim wydaje się być jednak bardzo ważny dla Roberta Kubicy.

Przed F1

 

Historia startów w F1 Roberta Kubicy na torze Hockenheim sięga jeszcze czasów F3 Euro Series. W 2003 roku w pierwszym wyścigu zajął 24. miejsce a w drugim był 10.

Znacznie lepiej było rok później. W barwach Mucke Motorsport Polak zajął podczas weekendu rozpoczynającego sezon 6. i 7. miejsce (oba wyścigi wygrał Nico Rosberg), a podczas kończącego sezon 4. i 7. miejsca. W tym drugim wyścigu stoczył bardzo ciekawy pojedynek z Lewisem Hamiltonem i Nico Rosbergiem.



Okrążenie z Kubicą

Rok 2006

 

Było to ostatnie Grand Prix Roberta Kubicy w roli trzeciego kierowcy BMW Sauber. W treningach Kubica pojechał znakomicie – w pierwszym zajął 3. miejsce, a w drugim był najszybszy, o ponad ćwierć sekundy wyprzedzając Michaela Schumachera.

W wyścigu oczywiście nie startował, ale był on bardzo ważny dla jego kariery – na 30. okrążeniu Jacquesa Villeneuva spotkała taka przygoda:

Doprowadziła ona do kontuzji, która wyeliminowała Villeneuva ze startu w następnym Grand Prix Węgier – na Hungaroringu. Właśnie na Węgrzech Robert pojechał swój pierwszy wyścig w Formule 1.

Rok 2008

 

Treningi nie były udane dla Roberta, który dwukrotnie plasował się pod koniec stawki. W kwalifikacjach było już lepiej – nasz rodak uplasował się na 7. pozycji. W wyścigu jak zazwyczaj, popisał się genialnym startem, szybko wyprzedzając Kimiego Raikkonena, Fernando Alonso i Jarno Trulliego. Robert jechał na 4. pozycji, ale strategia zespołu dotycząca opon nie pomogła i ostatecznie po neutralizacji Robert spadł na 7. miejsce i na nim dojechał do mety.

W 2008 roku na Hockenheim Robert zaliczył jeszcze jeden występ na Hockenheim.



Rok 2010

 

Dwa lata później kierowcy ponownie wrócili na Hockenheim. I trzeba przyznać, że działo się! W treningach Robert zajmował miejsca od 8. do 13. W kwalifikacjach wykręcił 7. czas i na starcie wyścigu ponownie zaprezentował się świetnie, wyprzedzając dwóch rywali. Niestety, w dalszej części wyścigu stracił dwie lokaty, ale stoczył m.in. bardzo ciekawą walkę z Michaelem Schumacherem. Wiele walki ze strony Roberta zobaczycie w świetnym podsumowaniu wyścigu:

2019

 

Robert wrócił na Hockenheim w ubiegłym roku jako kierowca Williamsa. W pierwszym treningu Polak był szybszy o 0,6 sekundy od George Russella, co oznaczało 19. miejsce. W drugim Polak był ostatni, tracąc 0,080 do Russella. W trzecim treningu to znów Robert był szybszy – o 0,3 sekundy. W kwalifikacjach Polak był 19, tracąc do Russella 0,1 sekundy.

Wyścig zdominowały opady deszczu, które sprawiły, że pierwsze okrążenia kierowcy pokonywali za samochodem bezpieczeństwa.

Robert przez pierwsze okrążenia jechał zachowawczo i zajmował ostatnie miejsce spośród jadących kierowców. Na 30 okrążeniu Robert zaliczył przygodę, która na szczęście nie kosztowała go wiele.



Kubica przez pewien czas toczył dyskusję z inżynierem na temat opon. Zwracał uwagę, że nie ma przyczepności. Ostatecznie ekipa zdecydowała się na pit-stop.

Na 51. okrążeniu George Russell, jadący przed Kubicą, popełnia błąd – wyjeżdża za szeroko i musi jechać poboczem, co sprawia, że Polak wyprzedza go.

Przez kilkanaście kolejnych okrążeń Kubica jedzie przed Russellem, a z wyścigu odpadają kolejni kierowcy. Roberta wyprzedzi jeszcze Hamilton, wracający po kuriozalnym pit-stopie Mercedesa. Ostatecznie Robert dojedzie na 12. miejscu, ale po karze 30 po sekund dla kierowców Alfy za niedozwoloną pomoc przy starcie, awansuje na 10. miejsce i zdobędzie punkt – po 8 latach, 8 miesiącach i 14 dniach, co jest nowym rekordem F1.

„Zapomniałem, jak wielkie pióropusze wody wylatują spod opon i jak słaba jest widoczność. Myślałem, że to nocne odcinki rajdowe z mgłą, gdy trzeba wyłączać światła, bo nie pomagają, są szalone. Ale tam przynajmniej możesz zobaczyć gdzie jesteś i masz notatki. Tu, szczególnie na pierwszym okrążeniu, nie było łatwo. Nie miałem pojęcia gdzie byłem. Wycofywałem się, podobnie jak wszyscy. To było dość konserwatywne podejście. Miałem duże problemy z przyczepnością i utrzymywaniem auta na torze. Ale koniec końców to było pożyteczne doświadczenie. Na pewno 9 lat to dużo czasu, ale nadal uważam, że w tych warunkach chodzi o zachowanie zimnej głowy. Mimo że wszystkie samochody były szybsze od nas, nadal trzeba trzymać się swojego limitu, a nie tego co widzisz na około” – mówił Kubica po wyścigu.

„Mam mieszane odczucia, bo z jednej strony dobrze mieć punkt, ale z drugiej został zdobyty w niespodziewany sposób. To był szalony wyścig. Nasze tempo nie było dobre, ale utrzymaliśmy się na torze. Nadal musimy pracować i naciskać i na pewno ten punkt jest dzięki mechanikom, którzy mocno naciskają. Nie mamy dobrych momentów, ale Hockenheim to również ich zasługa” – powiedział Robert Kubica, zapytany o zdobyty punkt.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Węgier

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

WEC - 24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

30 lipca – 1 sierpnia:

11:30 – FP1
15:00 – FP2

12:00 – FP3
15:00 – Kwalifikacje

16:00 – Wyścig F1

Bądź na bieżąco

Popularne tagi