KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Audi wystartuje w Rajdzie Dakar, ale odchodzi z Formuły E



Audi podejmuje jedno z najtrudniejszych wyzwań w świecie sportów motorowych: Innowacyjny prototyp spod znaku czterech pierścieni w roku 2022 weźmie udział w sławnym Rajdzie Dakar. Alternatywna koncepcja napędu prototypu, po raz pierwszy składać się będzie z napędu elektrycznego zasilanego z wysokonapięciowego akumulatora połączonego z wysoce wydajnym konwerterem energii. Rajd Dakar 2022 – czołowy na świecie rajd rozgrywany poza utwardzonymi nawierzchniami, jest zwiastunem przyszłego fabrycznego zaangażowania Audi w rajdy samochodowe.

„Wieloaspektowe zaangażowanie w sporty motorowe jest i pozostanie integralną częścią strategii rozwoju Audi” – mówi Markus Duesmann, prezes, a jednocześnie członek zarządu ds. rozwoju technicznego i linii produktowych AUDI AG. „Chcemy w przyszłości nadal podkreślać slogan naszej marki „Vorsprung durch Technik” w międzynarodowym środowisku sportów motorowych na najwyższym poziomie i rozwijać innowacyjne rozwiązania techniczne dla naszych samochodów przeznaczonych do codziennego użytku. Najtrudniejszy rajd na świecie jest świetnym etapem w drodze do tego celu.”

Po wielu międzynarodowych sukcesach w wielu różnych seriach wyścigowych, Audi powraca tym samym do rajdów samochodowych, które wyznaczyły początek wspaniałej historii marki w świecie sportów motorowych. W roku 1981 Audi quattro zrewolucjonizowało rajdy samochodowe. Dziś stały napęd na cztery koła jest standardem, nie tylko dla samochodów rajdowych. Gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo w najbardziej sportowych modelach Audi produkcji seryjnej, a teraz także w modelach serii e-tron z napędem elektrycznym.



Dzięki zastosowaniu w pojeździe, który weźmie udział w Rajdzie Dakar alternatywnej koncepcji napędu, Audi jest teraz w stanie sprostać najbardziej ekstremalnym warunkom. Pojazd będzie napędzany przez mocny, elektryczny układ napędowy. Potrzebna do tego energia pochodzi z akumulatora wysokonapięciowego, który może być ładowany w razie potrzeby podczas jazdy, za pomocą konwertera energii – wysoko wydajnego silnika TFSI. Intencją dla takiego rozwiązania jest stałe zwiększanie wydajności elektrycznego układu napędowego i akumulatora. Doświadczenie zdobyte w rajdzie powinno zostać następnie wykorzystane do dalszego rozwoju przyszłych, elektrycznych modeli produkcji seryjnej.

Audi jest pierwszym producentem samochodów, który zobowiązał się do opracowania realnej, alternatywnej koncepcji napędu na potrzeby Rajdu Dakar, stając się w ten sposób po raz kolejny pionierem w dziedzinie sportów motorowych. W 2012 roku Audi odniosło pierwsze zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Audi R18 e-tron quattro przez trzy lata z rzędu pozostało niepokonane w tym najważniejszym na świecie wyścigu długodystansowym.

Począwszy od roku 2014, Audi odnosi również sukcesy w wyścigach w pełni elektrycznych bolidów – Formuła E, wspierając najpierw team swojego wieloletniego partnera technicznego ABT Sportsline, a od roku 2017 angażując się w pełni z teamem fabrycznym. Po sześciu latach, zespół Audi Sport ABT Schaeffler jest najbardziej utytułowanym teamem w historii Formuły E. Odnotował dotychczas 43 miejsca na podium, w tym 12 zwycięstw. Do jego najważniejszych osiągnięć należy zdobycie tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji kierowców w roku 2017 oraz tytuł mistrza w klasyfikacji zespołowej w 2018 – w pierwszym sezonie zaangażowania fabrycznego.

„Zaangażowanie w Formułę E towarzyszyło fazie transformacji Audi” – podkreśla Markus Duesmann. „Dziś elektromobilność dla naszej marki nie jest już marzeniem o przyszłości, ale działaniem w teraźniejszości.” Audi e-tron jest bestsellerem na wielu rynkach. Już wkrótce na rynku pojawi się najbardziej sportowy członek tej rodziny – Audi RS e-tron GT. Oczekuje się, że już w roku 2025, około 40 procent sprzedaży Audi stanowić będą pojazdy o napędzie wyłącznie elektrycznym i hybrydowym typu plug-in. „Dlatego właśnie czynimy kolejny krok w świecie zelektryfikowanych sportów motorowych, stawiając czoła najbardziej ekstremalnym warunkom. Wiele swobód technicznych oferowanych przez Rajd Dakar stanowi dla nas doskonałe laboratorium badawcze w tym zakresie.”

Rajd Dakar zastąpi obecne, fabryczne zaangażowanie Audi w Formułę E, które po zakończeniu sezonu 2021 nie będzie już kontynuowane w postaci zespołu fabrycznego Audi. Wykorzystanie nowo opracowanego układu napędowego Audi przez zespoły customer racing będzie możliwe za około dwa lata.

Customer racing pozostaje drugim głównym filarem przyszłego programu sportów motorowych AUDI AG. Audi Sport nadal będzie oferować swoim klientom szeroką gamę modeli oraz wsparcie w seriach wyścigowych na całym świecie. Ponadto program przewiduje wystawianie Audi R8 LMS w głównych wyścigach długodystansowych, takich jak 24h na Nürburgring oraz w międzynarodowych seriach wyścigowych, takich jak Intercontinental GT Challenge.

„Analizujemy też inne możliwe obszary naszego zaangażowania w międzynarodowe sporty motorowe” – mówi Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Mamy przy tym na uwadze zarówno życzenia naszych klientów, jak i przyszłą strategię firmy, która wyraźnie koncentruje się na elektryfikacji i mobilności neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla. Dlatego intensywnie przygotowujemy się do wejścia do nowej kategorii prototypów sportowych LMDh z jej najważniejszymi wyścigami, 24-godzinnym wyścigiem Daytona i 24-godzinnym wyścigiem Le Mans. Najważniejszym przesłaniem dla naszych fanów jest to, że sporty motorowe w Audi nadal będą odgrywały bardzo ważną rolę.”

Od 1 grudnia 2020 r. Julius Seebach, oprócz funkcji dyrektora zarządzającego Audi Sport GmbH, przejmie także odpowiedzialność za zaangażowanie marki w dziedzinie międzynarodowych sportów motorowych. Dieter Gass, który przez prawie dziesięć lat piastował stanowiska kierownicze w Audi Sport i był w latach 2017-2020 współodpowiedzialny za sportowy sukces jako szef Audi Motorsport, w przyszłości, po pomyślnym zakończeniu fabrycznego zaangażowania w DTM, poświęci się nowym zadaniom.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Popularne tagi