Mnóstwo instrukcji, idealna współpraca i końcowy sukces – jak przebiegał wyścig Daniela Ricciardo, w którym zgarnął pierwsze od dawna podium dla Renault? Przeczytajcie!
Tradycyjnie Ricciardo otrzymuje przed startem mnóstwo informacji i instrukcji – jak ma się zachowywać na okrążeniu rozgrzewkowym, na jakich startują rywala, jaka będzie pogoda.
„Przyjąłem, dajemy chłopaki” – odpowiada Daniel.
Australijczyk zalicza niezły start, a gdy zrobi się nieco luźniej, w połowie pierwszego kółka, dogrzeje jeszcze opony. Pod koniec okrążenia inżynier przypomina mu jeszcze by pomyślał nad zmianą balansu hamulców przed szykaną. Podawana jest mu także przewaga nad Alexem Albonem. Na sam koniec kółka, Ricciardo dostaje polecenie zmiany ustawień SOC 6 oraz informację, że ma dostępny przycisk overtake.
Gdy zaczyna być dostępny DRS, Ricciardo zaczyna walkę z Leclerciem, inżynier przypomina mu, aby zadbał o opony.
„Możemy mieć lekki deszcz w ciągu 4-5 okrążeń” – mówi inżynier do Daniela. „Uważaj na uślizgi w zakrętach 7 i 15, Albon zjechał po pośrednie” – dodaje.
Gdy Ricciardo uda się uporać z Leclerciem, inżynier mówi: „Brawo chłopie, jak możesz daj nam znać w jakim stanie są opony”. „Tak, są w dobrym, spróbuję sobie zrobić miejsce” – mówi Daniel i pyta, kiedy i jakiego deszczu się spodziewają. „Ma być lekki deszcz przez 5 minut. Idzie z zakrętu 7 i najpierw spodziewaj się go tam”.
„Jakie było nasze tempo na ostatnim kółku?” – pyta Ricciardo.
„0,4 szybsze niż Leclerc – przytrzymuje Norrisa i Pereza” – mówi inżynier.
„A jak Albon na pośrednich?” – pyta Daniel, a inżynier podaje ostatni czas kierowcy Red Bulla, dodając, że jest w korku obecnie.
Na 11. okrążeniu Ricciardo znów jest pytany o opony i odpowiada, że są w dobrym stanie. „Myślę, że obecne tempo jest reprezentatywne” – mówi Daniel i jest proszony o dbanie o prawy przód. Dwa okrążenia później kierowca zgłasza: „Tył jest dobry, ale o przód muszę zadbać”.
Pytany o balans auta przed zjazdem, Ricciardo prosi o podniesienie go o da kliki. Po chwili dostaje ostrzeżenie o Russellu z przebitą oponą i szczątkach na torze. Następnie następuje wirtualna neutralizacja, a inżynier prosi kierowcę żeby trzymał deltę. Daniel jest ściągany do boksów, ale tuż po skręcie w aleję serwisową zespół krzyczy żeby został „Już jestem w boksie”.
„Będziesz blisko Gasly`iego na wyjeździe, kończy się wirtualna neutralizacja” – zgłasza inżynier przed wyjazdem Daniela.
Ricciardo zalicza buksowanie kół na wyjeździe, a potem znów dogrzewa opony na prostej. „Gasly przed tobą jest na 16-okrążeniowych pośrednich oponach”.
Po zderzeniu Kvyata z Albonem Daniel jest informowany o podwójnych żółtych flagach, sam pyta, jak przedstawia się tempo jego i innych na oponach przejściowych. „Jeżeli macie wymagany czas, dajcie mi znać” – mówi. „Patrzymy na Norrisa i Pereza, którzy jeszcze muszą zjechać” – odpowiada inżynier. „Czy będziecie zadowoleni z niskich 32?” – pyta dalej Ricciardo. Inżynier potwierdza.
Po kilku okrążeniach Daniel jest informowany o problemie Estebana Ocona. Wcześniej kierowca był proszony o oszczędzanie paliwa, potem dopytał czy teraz już liczby się zgadzają i dostał potwierdzenie. Ricciardo jest też proszony o dbanie o opony bo pod koniec będzie walczył z Norrisem.
„Czy Albon jest nadal zagrożeniem?” – pyta Daniel. „Nie, wycofał się z wyścigu” – odpowiada inżynier, a po chwili mówi o problemach Lando Norrisa. „Nie potrzebujemy więc niczego szalonego by móc wyprzedzić Sainza” – mówi inżynier. Daniel dopytuje, czy Perez nadal jest za Norrisem i dostaje potwierdzenie.
„Dawajcie mi znać jakie mam czasy kręcić i czy mam robić to samo z paliwem co teraz” – mówi Ricciardo. „Tak, to samo, teraz nawet robisz więcej niż trzeba”.
Daniel jest pytany o „swój status”, co prawdopodobnie w 10-stopniowej skali oznacza, jak bardzo ciśnie. „Obecnie 8” – mówi. Po kilku okrążeniach zgłasza jednak „update” tego statusu, mówiąc, że pojedzie kilka kółek 9.
Co jakiś czas jest też proszony o zmiany ustawień, a sam prosi o regularne podawanie tempa Pereza. Po kilku okrążeniach Daniel dopytuje, czy nadal robi za dużo jeżeli chodzi o oszczędzanie paliwa, ale inżynier odpowiada, że wszystko jest w targecie.
Na 18 okrążeń przed końcem inżynier mówi, że rozważają paln B. Perez zbliża się do Ricciardo, ale Daniel mówi, że czuje iż to jest jego obecne tempo.
Na 16 okrążeń przed końcem wyścigu Daniel ma ogromne szczęście. Najpierw jest informowany o żółtych flagach po awarii Norrisa. Gdy wyjeżdża z ostatniej szykany, dostaje informację na kierownicy o samochodzie bezpieczeństwa, natychmiast zwalnia i zanim zdąży zapytać zespół czy zjeżdżać, natychmiast dostaje głośny komunikat aby zjeżdżał do boksów. Inżynier dodaje, że dostanie miękkie opony i potwierdza zmianę ustawień przedniego skrzydła.
Podczas jazdy za samochodem bezpieczeństwa, Daniel jest proszony o zmianę ustawień i znów dostaje mnóstwo instrukcji oraz informację o oponach kierowców wokół niego.
Wznowienie wypada pomyślnie, ale Perez jest bardzo blisko i na każdym okrążeniu ma system DRS, o czym Ricciardo dostaje informacje. Po jednym z kółek inżynier ostrzega go, że przekroczył limity toru.
Daniel dostaje dużo instrukcji, inżynier często prosi go o dwukrotne wciśnięcie przycisku „OK”.
Na 4 okrążenia przed końcem, inżynier mówi: „Perez 1,2 za tobą, bez DRS-u, brawo, dobra robota”. Na dwa okrążenia pod końcem, po komunikacie inżyniera o stracie Pereza w wysokości 1,3 sekundy, Daniel odpowiada: „OK, nie będzie przeszkadzać mi teraz cisza w radiu”. Daje tym samym w uprzejmy sposób znać inżynierowi, że chce skupić się na jeździe.
Jeszcze w środku ostatniego zakrętu ostatniego okrążenia Daniel mówi: „Czy to je*ane podium?” – pyta radośnie Daniel. Tak, to je*ane podium” – odpowiada inżynier. „Brawo Daniel. Scenario 12”. „Mega chłopie” – dodaje Cyril Abiteboul. „Cieszcie się tym chłopaki. Niesamowite uczucie” – dodaje Ricciardo. „Przyzwyczajaj się” – mówi inżynier.
Przed końcem wyścigu inżynier pyta jeszcze Daniela czy może jechać nieco szybciej. „Nie mogę na tym scenario, jadę z pełnym gazem” – odpowiada kierowca i dostaje polecenie zmiany ustawień.