Po 7 latach Formuła 1 wraca na Nurburgring. Zrewidowany kalendarz sezonu 2020 wymusił przyjazd w połowie października, a to sprawia, że warunki jak na F1 mogą być ekstremalne. Co mówią w Alfie Romeo Racing ORLEN przed tym wyścigiem? Zapraszam do przeczytania zapowiedzi!
Wypowiedzi Alfy
„Miło wrócić na Nurburgring – wspaniały tor dla Formuły 1, przywołujący obrazki z Nordschleife i bardzo dawnych wyścigów. W ostatnich kilku wyścigach widzieliśmy trochę bardzo pozytywnych sygnałów, ale za pewność siebie nie dostaje się punktów więc musimy finiszować w pierwszej 10-tce i taki jest nasz cel. Spodziewamy się, że będzie to chłodniejszy weekend niż myśleliśmy więc znalezienie dobrych ustawień na te warunki będzie kluczowe by być konkurencyjnym. Pogoda w górach Eifel jest znana ze swojej zmienności więc może mocno przetasować stawkę w sobotę i niedzielę i musimy być gotowi by zareagować na zmieniające się okoliczności. Koniec końców wiemy, że jesteśmy w stanie wprowadzić oba samochody do Q2 i w to celujemy. Jeżeli uda nam się to zrobić, możemy odegrać rolę w walce o pierwszą 10-tkę” – powiedział Frederic Vasseur, szef Alfa Romeo Racing ORLEN.
Kimi Raikkonen na Nurburgring w Formule 1 startował 9 razy. Nie udało mu się wygrać żadnego wyścigu mimo że startował dwukrotnie z pole position. Raz wykręcił najszybsze okrążenie wyścigu i dwa razy stawał na podium. Zdobył tu 27 punktów i jechał aż 86 okrążeń na prowadzeniu, co jest 4. wynikiem. Żaden kierowca z obecnej stawki nie przejechał tu więcej kilometrów od Fina.
Najważniejszym wydarzeniem – choć nie dla samego zainteresowanego – będzie jednak to, że pojedzie w F1 po raz 323 raz i zostanie samodzielnym rekordzistą.
„Rekord czy nie, podchodzę do tego weekendu tak jak do każdego innego. Gdy jesteś w samochodzie, to nie robi żadnej różnicy. Trzeba wykonać swoją pracę i wydobyć najlepszy możliwy rezultat – zarówno w sobotę jak i w niedzielę. Zrobiliśmy ostatnio kilka kroków naprzód, ale nadal musimy kwalifikować się wyżej by mieć pewność, że w wyścigu będziemy mogli osiągnąć maksymalny możliwy rezultat. Mam nadzieję, że to się uda w ten weekend. Ścigałem się tu kilka razy i myślę, że powinienem wygrać kilka wyścigów, ale miałem trochę pecha, co zdarza się w wyścigach. Zawsze jednak pamięta się te przyjemniejsze wspomnienia więc postaram się dołożyć kolejne” – powiedział Fin.
Dla Antonio Giobinazziego będzie to debiut na Nurburgring w aucie F1, ale w Formule 3 zdarzało mu się tu wygrywać wyścigi.
„Kilka ostatnich wyścigów dodało nam pewności siebie – wiemy, że jesteśmy bliżej samochodów z przodu i może być z nimi zacięta rywalizacja jeżeli dobrze wykonamy swoją pracę. Kluczowym aspektem będą dobre kwalifikacje i czysty wyścig. Jeżeli nam się to uda i będziemy w dobrym miejscu we właściwym czasie, to nadarzy się okazja na dobry wynik. Mam dobre wspomnienia z Nurburgring – jeździłem tu w Formule 3 i wygrałem oraz zaliczyłem dwa podia. Będzie miło wrócić na tę arenę po tak długim czasie” – powiedział Włoch.
Przypomnę, że w pierwszym treningu przed GP Niemiec w barwach ekipy z Hinwil pojedzie Mick Schumacher, zastępując Antonio Giovinazziego.
„Niezwykle się cieszę, że dostałem szansę pojechania pierwsze treningu. To będzie moja pierwsza sesja Formuły 1 podczas oficjalnego treningu, a fakt, że odbędzie się to przed moimi rodakami na Nurburgring czyni ten moment jeszcze bardziej szczególnym. Chciałbym podziękować Alfa Romeo Racing ORLEN i Ferrari Driver Academy za danie mi szansy na kolejne zakosztowanie samochodu Formuły 1, półtora roku po moim teście w Bahrajnie. W ciągu najbliższych 10 dni będę przygotowywał się do tego wydarzenia by móc wykonać jak najlepszą pracę dla zespołu i zebrać jak najwięcej danych na weekend” – powiedział Mick Schumacher.
Informacje o torze
Położony w górach Eifel (stąd nazwa tegorocznego Grand Prix) tor Nurburgring to obiekt z ogromną historią – nie zawsze pozytywną. Od lat 20-tych XX wieku ścigano się po pełnej jego pętli, biegnącej wokół Zamku Nurburg. Licząca prawie 23 km Nordschleife używana była do drugiej połowy lat 70-tych, a takie wypadki jak Nikiego Laudy położyły kres jeździe tam.
Auta F1 wracały na Nordschleife pokazowo. Jeden z takich przejazdów wykonał w 2007 roku Nick Heidfeld.
GP Niemiec wróciło tam w 1984 i 1985 roku, ale już na nową – krótszą i bezpieczniejszą nitkę toru. Później Nurburgring był wykorzystywany w F1 od 1995 do 2007 roku oraz w 2009, 2011 i 2013 roku.
Obecna wersja toru liczy 5148 metrów i składa się z 16 zakrętów. Jest wykorzystywana przez wiele serii wyścigowych. Rekord okrążenia posiada tu Michael Schumacher – 1:29.468, ustanowiony w 2004 roku.
Najwięcej zwycięstw na Nurburgring ma Michael Schumacher – 5. Po 3 razy wygrywali tu Juan Manuel Fangio i Jackie Stewart. Z obecnej stawki tylko Lewis Hamilton i Sebastian Vettel mogą pochwalić się triumfami tu. Najwięcej razy jeżeli chodzi o zespoły wygrywało na Nurburgring Ferrari – aż 14 razy.
Występy Kubicy
Robert Kubica miał okazję jeździć różnymi autami wyścigowymi po Nurburgring. Podsumowanie jego startów znajdziecie tutaj.
Opony
Pirelli przywiezie do Niemiec swój pośredni zestaw mieszanek.
Harmonogram
Czwartek, 8 października
godz. 09:00 – 12:30 – Team track walk
godz. 14:00 – 17:35 – Konferencja prasowa
Piątek, 9 października
godz. 09:45 – 10:05 – Pierwszy trening Renault Clio Cup
godz. 11:00 – 12:30 – Pierwszy trening F1
godz. 12:55 – 13:15 – Drugi trening Renault Clio Cup
godz. 13:00 – 14:00 – Konferencja prasowa
godz. 13:45 – 14:05 – Trening Touring Car Legends
godz. 15:00 – 16:30 – Drugi trening F1
godz. 16:55 – 17:15 – Pierwsze kwalifikacje Renault Clio Cup
Sobota, 10 października
godz. 10:00 – 10:20 – Drugie kwalifikacje Renault Clio Cup
godz. 10:50 – 11:10 – Kwalifikacje Touring Car Legends
godz. 12:00 – 13:00 – Trzeci trening F1
godz. 13:45 – 14:15 – Pierwszy wyścig Renault Clio Cup
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje F1
godz. 16:45 – 17:15 – Pierwszy wyścig Touring Car Legends
Niedziela, 11 października
godz. 10:15 – 10:45 – Drugi wyścig Renault Clio Cup
godz. 11:30 – 12:00 – Drugi wyścig Touring Car Legends
godz. 12:20 – 13:00 – Prezentacja Kierowców
godz. 14:10 – Wyścig F1
Program telewizyjny
Łączony program telewizyjny Grand Prix Niemiec oraz DTM Zolder znajdziecie tutaj.
Pogoda
Większość prognoz przewiduje prawdziwie ekstremalne warunki dla Formuły 1. Duża szansa deszczu i temperatury poniżej 10 stopni Celsjusza.
Takie warunki mogą nam zapewnić bardzo intensywny weekend z wieloma błędami kierowców i różnymi strategiami.