To będzie wyjątkowy weekend. Formuła 1 po raz pierwszy intencjonalnie pojedzie tylko jeden trening przed kwalifikacjami, a do tego wróci na tor, na którym nie gościła od kilkunstu lat.
Alfa zapowiada
“Weekend na Imoli to kolejny eksperyment 2020 roku, w którym będziemy realizować krótszy program. Oznacza to, że z jednej sesji treningowej będziemy musieli wycisnąć maksimum w sobotę. Straciliśmy już przez deszcz cały piątek w tym sezonie i nie różni się to od obecnej sytuacji i nikt raczej nie będzie zaskoczony. Na Nurburgring mieliśmy ciekawy wyścig, z którego wywieźliśmy punkt więc mam nadzieję, że będziemy wśród tych, którzy adaptują się lepiej do tych nowych okoliczności. W ostatnich wyścigach mieliśmy lepsze osiągi i teraz nadszedł czas by dalej naciskać i zrobić ostatni krok, którego potrzebujemy by być regularnie w pierwszej 10-tce” – mówi Frederic Vasseur, szef Alfa Romeo Racing ORLEN.
Kimi Raikkonen jest jedynym kierowcą z obecnej stawki, który ścigał się w wyścigu F1 na torze Imola. W 2005 roku startował na tym torze z pole position, a w 2003 roku stanął na podium. Kimi prowadził przez 12 okrążeń i zdobył na tym torze 13 punktów.
“Miło wrócić na Imolę bo to fajny tor z wielką historią. Niektórzy wspominają wyścig, w którym musiałem się tu wycofać będąc na prowadzeniu, ale zaliczyłem tu też wizytę na podium w 2003 roku więc nie zawsze było tu źle. Nie ma co jednak patrzeć w przyszłość i wolę skupić sięna tym weekendzie. W wyścigu w Portugalii miałem sporo frajdy, szczególnie na pierwszych okrążeniach, ale koniec końców nie zdobyliśmy punktów więc musimy zrobić krok naprzód. Musimy przesunąć się wyżej na polach startowych po kwalfikacjach, co da nam większą szansę w wyścigu, gdyż nasze tempo wyścigowe nie jest złe. Pracujemy ciężko i mam nadzieję, że w tym tygodniu wrócimy do punktów” – powiedział Kimi Raikkonen.
Antonio Giovinazzi miał okazję tylko raz jeździć na Imoli, ale wspomina ten występ dobrze.
“To będzie mój trzeci domowy wyścig w tym sezonie – nadal nie mogę uwierzyć, że mam taką okazję. Ściganie się we Włoszech zawsze jest dla mnie wyjątkowe i mam nadzieję, że będę w stanie dać dobry show wszystkim, którzy będą oglądali mnie z domów w tych trudnych czasach. Imola jest legendarnym torem – zarówno niesamowitym jak i tragicznym dla motorsportu i nie da się od tego uciec wjeżdżając na tor. Jeździłem tu tylko raz – w F3 w 2014 roku i ukończyłem wyścig na 3. miejscu, ale samo podium tu zdobyte jest unikalnym doświadczeniem. Marzeniem na ten weekend byłoby przejechanie świetnego wyścigu, zdobycie punktów w swojej ojczyźnie. Nasza forma ostatnio daje nam pewną pewność, że możemy być w walce o pierwszą dziesiątkę” – mówi Antonio Giovinazzi.
O torze
Formuła 1 pierwszy raz na Imoli ścigała się w 1980 roku, a ostatni w 2006 roku. Łącznie odbyło się na tym torze 27 wyścigów. Sam tor powstał w 1950 roku.
Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari liczy sobie 4909 metrów i składa się z 17 zakrętów. Jest to obiekt dość szybki, ale brakuje na nim typowej długiej prostej.
Rekordzistą poprzedniej pętli toru – dłuższej o 50 metrów – był Michael Schumacher, który w 2004 roku wykręcił 1:20.411.
Ciekawostki
Będzie to trzecie GP, które w tym roku odbędzie się we Włoszech. Kierowcy przejadą w tym roku 63 okrążenia po trasie liczącej 4909 metrów, a zatem łącznie pokonają 309,049 km – jeden z najdłuższych
dystansów w kalendarzu F1.
Wyścigi na torze Imola bywają bardzo zacięte. Średnia przewaga zwycięzcy w ostatnich 10 wyścigach wynosiła tylko 4,738 sekundy.
Tylko 9 spośród 27 wyścigów F1 na torze Imola wygrał kierowca
startujący z pole position. 8 razy zwycięstwo trafiało do drugiego na starcie. Nigdy nie wygrał tu kierowca startujący z niższej pozycji niż 5. W dotychczasowej historii na Imoli podczas wyścigu deszcz padał tylko 4 razy.
Dwukrotnie na Imoli zdarzało się, że do mety dojechało tylko 5
kierowców – w 1982 i 1985 roku.
Pogoda
Zagrożenia deszczem nie ma, a weekend ma być dość ciepły.
Harmonogram
Piątek, 30 października
godz. 09:00 – 12:30 – Team track walk
godz. 14:00 – 17:35 – Konferencja prasowa
Sobota, 31 października
godz. 08:10 – 09:00 – Trening Formula Renault Eurocup
godz. 10:00 – 11:30 – Trening F1
godz. 12:00 – 12:20 – Pierwsze kwalifikacje Formula Renault Eurocup
godz. 14:00 – 15:00 – Kwalifikacje F1
godz. 15:00 – 16:00 – Konferencja prasowa
godz. 15:30 – 16:00 – Pierwszy wyścig Formula Renault Eurocup
Niedziela, 1 listopada
godz. 08:55 – 09:15 – Drugie kwalifikacje Formula Renault Eurocup
godz. 10:30 – 11:00 – Drugi wyścig Formula Renault Eurocup
godz. 11:20 – 12:00 – Prezentacja kierowców
godz. 13:10 – 15:10 – Wyścig F1
Program TV
Harmonogram transmisji telewizyjnych z rywalizacji na Imoli znajdziecie tutaj.