Kimi Raikkonen był wczoraj bardzo blisko punktów w Grand Prix Portugalii. O jego genialnym starcie już wiemy, ale jak przebiegała dalsza część jego wyścigu.
Przed startem odbywa się dość ożywiona – jak na Kimiego – dyskusja o ustawieniach na wyścig. Raikkonen pyta, czy może przejechać okrążenie formujące na ustawieniach “Brake compensation”. Otrzymuje potwierdzenie. Gdy pyta, czy może to ustawienie zachować na pierwsze okrążenia, inżynier wzdycha i mówi “Wolelibyśmy nie, bo to bardzo obciążające jeżeli chodzi o paliwo”. Ostatecznie Kimi dostaje zgodę, ale tylko na pierwsze okrążenie.
Kimi dostaje informację o oponach kierowców obok niego oraz odliczanie do rozpoczęcia okrążenia formującego. Raikkonen przeciętnie rusza spod świateł, w pewnym momencie jest nawet 18, ale potem świetnie wykorzystuje nowe miękkie opony na swoich kołach i zalicza fenomenalne pierwsze okrążenie.
Masterclass 👨🏼🏫#PortugueseGP @F1 pic.twitter.com/2s7JUjGW3R
— Alfa Romeo Racing ORLEN (@alfaromeoracing) October 25, 2020
“OK Kimi, obecnie P6, DRS jest aktywny, ciśnij” – powiedział inżynier po drugim kółku.
Po kolejnych dwóch okrążeniach inżynier mówi: “Twoje tempo jest doskonałe, po prostu ciśnij”. Na piątym okrążeniu Kimi jest proszony o zmianę ustawień, ale inżynier orientuje się po chwili, że Fin jest już na dobrych ustawieniach.
Gdy Kimiego wyprzedzi Leclerc, Fin zgłosi, że opony się kończą. Inżynier informuje go, że następnym bolidem jest Ricciardo. Inżynier dodaje, że inni jadący obok niego, również mają problem z grainingiem. Kimi zgłasza jednak, że jego problemy są spore.
Tuż po wyprzedzeniu przez Strolla, Kimi jest proszony o kolejne zmiany ustawień. “Naciskaj, przejdziemy na opony pośrednie”. Fin jest wzywany do boksów. Przy wjeździe dostaje polecenie zmiany ustawień oraz informację, że będzie w czystym powietrzu po wyjeździe. Niestety, pit-stop jest bardzo długi – trwa ponad 5 sekund, na co Kimi narzeka wyjeżdżając z boksów.
Fin ma duże problemy na pierwszych kółkach drugiego stintu i dostaje polecenie zmiany ustawień. Gdy inni zaczynają zjeżdżać do boksów, Raikkonen dostaje o tym informacje. Ricciardo wyjeżdża dość daleko przed Kimim, ale ma problemy z dogrzaniem opon przez co Fin szybko się do niego zbliża. Inżynier informuje go, że może użyć przycisku overtake, a z tyłu nie ma żadnego zagrożenia.
“Będziesz bardzo blisko Norrisa na wyjeździe z boksów” – mówi dwa kółka później inżynier. “Ricciardo przed nami polecono dbanie o opony. Samochody wokół nas jadą do końca na tych oponach” – dodaje.
Kimi zgłaszał krople deszczu na wizjerze, inżynier również to potwierdził. “Obecnie jesteś 17, zostało 45 okrążeń, 6 aut było w boksach” – dodał.
Dwa okrążenia później inżynier mówi, że Kimi niebawem złapie Latifiego, który ma problemy na oponach pośrednich. Później podobny komunikat wygłaszany jest o Kevinie Magnussenie. “Jest bardzo wilny, sekundę na okrążeniu wolniejszy od ciebie”.
“Następnym samochodem jest Antonio, teraz zjeżdża” – mówi po kilku okrążeniach inżynier, a po chwili dodaje, że jadący z przodu Gasly ma problemy na nowych oponach pośrednich.
Również i Kimi został ostrzeżony o przekraczaniu limitów toru – w zakręcie 4. W tym samym czasie za wyprzedzanie Kimiego zabiera się Norris. Kierowcy Alfy i McLarena stoczą ciekawą walkę. “Nie mam szans utrzymać go za sobą na prostej, jest ku*ewsko szybki” – mówi Kimi i po chwili rzeczywiście mija go Norris. Po chwili inżynier zgłasza, że za chwilę dublował będzie go Hamilton. Kimi puszcza kierowcę Mercedesa, ale widzi, że tuż za nim jest kolejny kierowca. “A ten za nim?” – pyta. “To Albon, ścigamy się z nim!” – odpowiada szybko inżynier. “Jesteśmy obecnie na 11. miejscu, a 5 samochodów przed tobą musi jeszcze zjechać do boksów”.
Inżynier ostrzega, że jadący za Kimim Albon będzie miał możliwość użycia systemu DRS.
“Multi B-brake” – inżynier poleca Raikkonenowi zmianę ustawień. Inżynier ponownie mówi, którzy kierowcy muszą jeszcze zjechać do boksów. “Tak, ale to nie zmienia mojej pozycji i stanu opon” – mówi Fin.
“Russell miał bardzo wolny pit-stop, to bardzo dobrze dla nas. Teraz za nami jest Bottas, jest na 2. miejscu”.
Raikkonen jest w stanie utrzymywać za sobą Albona. “Opony są jeszcze w całkiem dobrym stanie, ale nadal ponad 20 okrążeń do mety” – mówi Raikkonen. Inżynier prosi go o kolejne zmiany ustawień.
“Kimi, twoje okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte” – mówi inżynier po kilku okrążeniach. “Kimi, jesteś 10, Ocon przed tobą musi jeszcze zjechać, a gdy to zrobi to będziecie bardzo blisko” – dodaje inżynier.
“Wszystko wygląda bardzo stabilnie z naszej strony więc musisz po prostu cisnąć Kimi” – mówi inżynier.
Gdy KImi zobaczy, że Albon zjechał do boksów, zawiadomi o tym zespół. Inżynier przekaże mu, że teraz za nim jest Sebastian Vettel na oponach twardych, na których przejechał już 20 okrążeń.
Po kilku kolejnych okrążeniach inżynier zgłasza: “Vettel jest za tobą, ale traci temperaturę opon, niebawem będzie miał z tym duży kłopot”. Fin został ten poinformowany o zbliżaniu się Hamiltona, którego trzeba będzie przepuścić.
Kimiemu zdarzy się kilka razy zablokować koła, inżynier zwraca mu na to uwagę: “Kimi, uważaj na te przytarcia, naszą jedyną szansą na punkty jest 10. miejsce. Jakbyśmy zjechali to spadniemy na 12. i 13. miejsce”.
Raikkonen ponownie jest dublowany przez Hamiltona, a tuż za nim pojawia się Vettel. Inżynier prosi go, by utrzymywał Sebastiana Vettela poza zasięgiem DRSu.
“OK Kimi, Vettel stracił DRS, wszystko wygląda dobrze, zostało 13 okrążeń do końca” – mówi inżynier. Po chwili dodaje: “Ocon właśnie był w boksach, zrobił 52 okrążenia na oponie pośredniej, ty masz teraz 41 okrążeń na nich”.
Inżynier jeszcze raz poinformuje Kimiego, że Sebastian Vettel ma możliwość użycia DRS-u i chwilę później kierowca Ferrari skutecznie skorzysta z systemu.
Na 7 okrążeń przed końcem Kimi zostaje drugi raz ostrzeżony o przekraczaniu limitów toru w zakręcie 4. Raikkonen nie dostał żadnej informacji o tym, że zaraz będzie dublował Danila Kvyata, ale poszło mu to sprawnie.
“Następny samochód, z którym walczymy to Albon, jest 17 sekund za nami” – zgłasza inżynier na 6 kółek przed końcem.
Na 5 okrążeń przed końcem Kimi otrzymuje polecenie kolejnej zmiany ustawień. “Kvyat ma teraz DRS na ciebie, ale ma stratę okrążenia. Kimi w odpowiedzi zgłasza krople deszczu w 3. zakręcie. “Tylko krople, żadnych większych opadów nie będzie” – mówi inżynier.
Kimi na 3 okrążenia przed końcem zgłosi słaby stan przednich opon, ale inżynier poinformuje go jedynie o niebieskiej fladze za Bottasa.
Po przekroczeniu linii mety Kimi jest informowany o kolejności “Fantastyczne pierwsze okrążenie, miło było na to patrzeć” – dodaje inżynier. Kimi nie odzywa się już przez radio.