Przez kilkanaście pierwszych okrążeń nic nie wskazywało na to, że Pierre Gasly może sięgnąć po zwycięstwo na Monzy. Zderzenie na starcie, pechowy wyjazd samochodu bezpieczeństwa i ślizganie tylnej osi to nie jest mikstura na zwycięstwo. Druga część wyścigu wszystko jednak zmieniła. Zapraszam na “stenogram” Pierre Gasly`iego z GP Włoch.
Gasly przed startem odbył krótką rozmowę z inżynierem o ustawieniach. Nie było jednak odliczania, a ostatnie minuty przed ruszeniem były bardzo ciche. Pierre zaliczył dobry start, ale na końcu prostej został wzięty w kleszcze przez Albona i Pereza. Doszło do kontaktu lewej przedniej opony bolidu Alpha Tauri z tyłem bolidu Red Bulla.
“Sprawdźcie czy przednią oponą wszystko OK, byłem w kanapce” – mówi Gasly. Nie udaje mu się dohamować do drugiej szykany i przejeżdża ją na wprost. Dzięki temu wyprzedza go Ricciardo.
“Samochód jest OK, jest OK”. “Nie jest OK” – odpowiada Gasly. Po chwili jest informowany o wolno jadącym Bottasie, który może mieć przebitą oponę. Na początku kolejnego okrążenia Gasly prosi ponownie: “Sprawdźcie przednie opony, bo coś jest nie tak”. Inżynier ponownie odpowiada, że z ich strony wszystko wygląda dobrze i ma kontynuować lift and coast.
Po chwili inżynier znów potwierdza, że dane wyglądają w porządku, a Pierre robi dobrą robotę z odpuszczaniem. “Jesteśmy w bardzo dobrym miejscu, rób to, co robisz”.
Okrążenie później inżynier daje Pierrowi polecenie zmiany ustawień: “Musimy nieco pomóc tylnym oponom przez kilka okrążeń” – mówi inżynier, dodając informację o tempie rywali. Pyta też kierowcę o opony, a Gasly mówi, że są w porządku.
Dwa okrążenia później Pierre został poproszony o jeszcze większe odpuszczanie w zakrętach by zmniejszyć temperaturę opon. Nie spadała ona jednak tak, jak chciał zespół: “Wiem, że to nie jest trudne, ale musisz bardziej odpuszczać. Samochód z tyłu ładuje baterię żeby mógł zaatakować, twoja bateria wygląda dobrze” – dodaje.
Podobnie jak w GP Belgii, inżynier stale informuje kierowcę o tempie rywali, tym czy zawodnik za nim chce złapać system DRS itp. “Rozważ zmniejszenie straty do Ocona, masz dostępny przycisk overtake”.
“Jedyne miejsce, w którym tracisz do Danila jest wyjście z zakrętu 11. Postaraj się je zmaksymalizować” – mówi inżynier po chwili. “Byliśmy na limicie w zakręcie 11, uważaj. Ocon został poproszony o oszczędzanie hamulców. Jesteśmy na planie A” – mówi kolejnym okrążeniu. Okazuje się, że Gasly przekroczył jednak limit toru w Parabolice, a jego czas został skasowany, o czym też dostaje informację. Gdy powtarza się to również na następnym okrążeniu, Gasly krzyczy: “Nie możliwe, byłem czterema kołami na torze!”.
“Będziesz ścigał się z Raikkonenem na wyjeździe z boksów, naciskaj teraz” – mówi Gasly`iemu inżynier tuż przed zjazdem Francuza do boksów. Udaje mu się utrzymać pozycję, ale po kilkuset metrach rozlega się złowieszczy komunikat: “Safety car”.
“To nie może być prawda, nie może. Powiedz mi, że to był żart” – mówi Gasly, który wie, że wielu jego rywali zyska “darmowy” pit-stop. Inżynier mówi kierowcy, że wzjazd do alei serwisowej jest zamknięty i że będzie informował o sytuacji. Gasly dostaje oczywiście polecenia zmiany ustawień i jest proszony o rozgrzewanie opon.
Gdy inżynier mówi, że Giovinazzi opuszcza aleję serwisową, Gasly pyta, czemu tam był skoro jest zamknięta. “Podjął ryzyko, będzie miał karę. Skup się, jest dobrze” – odpowiada inżynier. Prosi też kierowcę o dogonienie “kolejki” za samochodem bezpieczeństwa.
Gdy tylko aleja serwisowa zostaje otwarta, Gasly otrzymuje o tym informację. “Kto zjechał przed nami?” – pyta. “Tylko Hamilton, ale dostanie karę”. Inżynier mówi Gasly`iemu żeby przyspieszył, bo wiele aut będzie w boksach. Gdy przejeżdża prostą startowa jest proszony o zmianę ustawień.
“Wszyscy z przodu jadą do końca?” – dopytuje. “Hamilton tak, ale będzie miał karę, Stroll nie”.
Po restarcie następuje kolejna zmiana ustawień, Gasly jest informowany o stracie rywali, którzy jadą za nim.
“Leclerc wypadł” – informuje Gasly. “Potwierdzam, safety car, safety car” – mówi inżynier i znów nakazuje zmianę ustawień. Po chwili wraca z informacją, że Leclercowi nic nie jest. “Alfa Romeo za nami? na jakich są oponach?” Inżynier odpowiada i dodaje: “Ścigamy się teraz ze wszystkimi autami z tyłu o 2. miejsce. Stroll będzie musiał jeszcze zjechać, Hamilton będzie miał karę 10 sekund stop and go”.
Po chwili pada komunikat o przerwaniu wyścigu. “Czemu? Coś poważnego?” – pyta Gasly. “Nie, ale bariera jest uszkodzona. “Postarajmy się założyć koce grzewcze najszybciej jak to możliwe” – mówi Gasly.
Pierre wjeżdża do boksów i wysiada z auta. Po powrocie do niego, upewnia się na temat wszystkich procedur i ustawień bolidu. Gasly dostaje też o informację o oponach rywali. Co ciekawe, inżynier przewidywał, że Alfy ruszą na używanych pośrednich oponach.
“Będę po prostu ku*ewsko cisnął i zobaczymy, co z tego wyjdzie” – odpowiada Gasly.
Pierre zalicza dobry start, szybko wyprzedza Strolla. Inżynier informuje go, że ma overtake dostępny. Następuje kolejna zmiana ustawień. Po chwili Pierre jest też proszony o zarządzanie oponami. Już po 2 okrążeniach nie jest już ono potrzebne. Gasly jest informowany o tym, kto i ile jest za nim.
Inżynier co jakiś czas ponawia prośby o oszczędzanie opon, sam kierowca również zauważa, że zaczyna się ślizgać. Gasly regularnie dostaje też informacje o tempie Raikkonena, jadącego za nim. Na 20 okrążeń przed końcem to Sainz wyjeżdża za Gasly`iego. Teraz to tempo Hiszpana będzie regularnie podawane Gasly`iemu. Kierowca coraz częściej narzeka na uślizgi tylnej osi. Inżynier podaje propozycje zmian ustawień, dodając jednak, że to co robi Gasly za kółkiem jest dobre.
Na 15 okrążeń przed końcem, Gasly otrzymuje informację, że Sainz jest 3,5 sekundy za nim i jedzie 0,1 szybciej na okrążeniu. “Robisz dobrą robotę”. Nadal jednak kierowca skarży się na zachowanie tylnych opon. Co chwilą są więc prośby o zmianę ustawień. Warto dodać, że kilkukrotnie Gasly nie słyszał poleceń swojego inżyniera.
Inżynier informuje, że zespół jest zadowolony z hamowania Gaslyiego, a jeżeli chce, kierowca w każdej chwili może zrezygnować z komunikacji radiowej. Do końca wyścigu pozostaje 7 okrążeń.
“Możesz pocisnąć opony trochę bardziej w zakrętach 6 i 11. Engine 11, pozycja 2” – mówi inżynier.
Na 3 okrążenia przed końcem, Gasly dostaje komunikat: “Sainz 1,2 z tyłu, możesz wcisnąć overtake kiedy będziesz chciał”.
“2 okrążenia więcej, engine 11 pozycja 3” – mówi inżynier. Po chwili dodaje “Sainz jest 0,2 od DRSu, wciśnij overtake”.
“Ostatnie okrążenie, rozważ mode 5, nie odpuszczaj” – to kolejny komunikat inżyniera.
“O mój Boże, co ja zrobiłem!!! Czy ja wygrałem!!!??? Tak!!! O mój Boże, zrobiliśmy to znowu! Właśnie wygraliśmy wyścig!” – krzyczy Gasly po mecie. Inżynier próbuje przebić się z poleceniami zmiany ustawień. Musi prosić 3 razy, raz Gasly zmienia niewłaściwie”.
Gasly dziękuje całemu zespołowi, mówiąc, że wykonali niesamowitą pracę. “Powinienem się przeprowadzić do Mediolanu wcześniej, wygrałem mój domowy wyścig!” – dodaje Pierre. “Brawo, podążaj za tablicą z numerem 1 i widzimy się na podium” – mówi inżynier.