ricciardo stenogram rosja

Pojechał szybciej – GP Rosji z Danielem Ricciardo



Dobra współpraca, szybkie tempo i spokój – Daniel Ricciardo zaliczył niezłe Grand Prix Rosji z dobrym wynikiem. Jak przebiegał jego wyścig? Zapraszam do przeczytania zapisu jego komunikacji z inżynierem.

Przed startem Daniel Ricciardo dostaje polecenie zmiany ustawień i jest proszony o potwierdzenie, że ma prawidłowo ustawione pokrętła – jest tego sporo. Odkąd przygotowuję dla Was stenogramy, nie pamiętam tak dokładnych i długich instrukcji dla kierowcy.

„Zrobione. Zróbmy dobry wyścig chłopaki” – powiedział na koniec Ricciardo.

Daniel zalicza dobry start i jest w stanie awansować na 3. miejsce, potem jednak traci dwie pozycje – na rzecz Estebana Ocona i Maxa Verstappena. Partner z zespołu wyprzedza go po zbyt szerokim wyjeździe Ricciardo w jednym z zakrętów. Wówczas jest informowany o neutralizacji. Dostaje raport o swojej pozycji i jest proszony o trzymanie delty czyli jeździe z odpowiednią prędkością za samochodem bezpieczeństwa.

Inżynier podczas neutralizacji prosi Daniela o rozgrzewanie hamulców, a później także opon, których temperatury spadają. Jest też informowany, że Albon i Norris zjechali do boksów po twarde opony i są z tyłu.



Po kilku okrążeniach jazdy za samochodem bezpieczeństwa następują przygotowania do restartu – Daniel otrzymuje instrukcje dotyczące ustawień oraz informację, że tor jest czysty w zakręcie 4, ale w drugim jeszcze jest trochę kawałków rozbitych aut. Mimo to niedługo później pada komunikat o restarcie, a inżynier mówi mu, że ma dostępny przycisk overtake.

Daniel wznawia wyścig bez problemów i utrzymuje 5. miejsce. Następuje kilka okrążeń ciszy. Na ósmym okrążeniu Daniel jest proszony by uważał na uślizgi na wyjściach z zakrętów 4. i 14.

Do Ricciardo dojeżdża Sergio Perez. Australijczyk dostaje polecenie zmiany ustawień i informacje, że Perez jest w zasięgu DRSu. Kolejne zmiany ustawień nie dają jednak wiele. Na 12. okrążeniu Daniel jest pytany, jak opony i odpowiada, że są jeszcze OK. Kółko później pojawia się już pierwszy komunikat o pogarszaniu stanu opon. Inżynier radzi przestawienie mu pokrętła Torque na 11.

Okrążenie później Ricciardo zostaje wyprzedzony przez Pereza i zgłasza: „Tak, to chyba już koniec tych opon”. „OK, jak przednie skrzydło?” – odpowiada inżynier. Ricciardo prosi o obniżenie go podczas pit-stopu o „dwa kliki w dół”.

Postój przebiega średnio – Daniel stoi nieco ponad 3 sekundy na stanowisku. Wyjeżdżając z boksów dostanie informację, że będzie walczył z Latifim na wyjeździe.

Na 20. okrążeniu Daniel jest informowany, że ma dostępny przycisk overtake. Jest informowany o tempie rywali, oponach na których jadą i tym, kto był już w boksach, a kto nie.

„OK, rozumiem. Brakuje mi ogólnej przyczepności, ale będę naciskał” – odpowiada kierowca.

Daniel dostaje informacje o rywalach, a na 25. okrążeniu przychodzi wiadomość, że Esteban Ocon go przepuści. Ricciardo jest proszony, żeby trzymał się blisko. Ocon wybiera dość słabe miejsce do przepuszczenia Ricciardo – na końcu prostej startowej. Zaskoczony Australijczyk blokuje koło i ściga nieco 2. zakręt. Wykroczenie jest małe, dlatego nie decyduje się na prawidłowy powrót na tor.

Po kilku okrążeniach inżynier pyta kierowcę, jak opony, a Ricciardo odpowiada, że dopiero zaczyna cisnąć więc są w dobrym stanie. Na 30. okrążeniu Ricciardo dostaje informację o karze za „incydent w zakręcie 2”.

Ponad okrążenie zajmuje mu odpowiedź na ten komunikat. „OK, będę jechał szybciej” – mówi. „Moja wina, wynagrodzę to” – dodaje po chwili.



Inżynier informuje Daniela, że jedzie szybciej niż kierowcy przed nim. Pytany o opony odpowie, że z pozycji kokpitu wszystko jest OK. Dostaje też informację, że ma dobre tempo i ile okrążeń zostaje do końca wyścigu.

Na 14. kółek przed metą Ricciardo jest pytany w jakim stanie są jego opony. „W porządku, wymagają już nieco zarządzania, ale OK. Balans jest teraz całkiem dobry i równy. Dostaje też informację, gdzie zyskuje a gdzie traci oraz jest chwalony za tempo.

Ricciardo wpada w fazę dublowań i jest informowany o niebieskich flagach dla kolejnych zawodników.

Gdy do końca wyścigu pozostaje 5 okrążeń, Riciardo jest pytany o stan opon i dostaje prośbę o zarządzanie temperaturą tylnych hamulców. Po chwili następuje prośba o zmianę ustawień. Chwilę później dostaje informację, że ma 10 sekund przewagi. Pyta wówczas, ile okrążeń pozostaje do mety.

Po minięciu linii mety otrzymuje informację o zajętym miejscu. Z jego ust wydobywa się ciche: „hurra”. „Dzięki, było ciężko, ale to był całkiem dobry wyścig, ostatni stint był naprawdę mocny” – mówi Ricciardo.

„Dzięki, to nadal dobry występ dla zespołu” – odpowiada inżynier. Po chwili włącza się Cyril Abiteboul, który mówi: „Dobry wyścig daniel, bardzo dobry wynik dla zespołu”. Kierowca odpowiada mu: „Dziękuję za możliwość walki, doceniam to”, odnosząc się oczywiście do przepuszczenia przez Ocona.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 października

Urodził się Yves Giraud – Cabantous (13 startów).

Urodził się Huub Rothengatter (25 startów).

Urodził się Jack McGrath (6 startów, 1 pole position, 1 najszybsze okrążenie, 2 podia).

Swoje jedyne zwycięstwo w F1 odnosi Innes Ireland, stając po raz 4. na podium. W GP USA po raz ostatni w F1 jadą Tony Brooks i Stirling Moss.

Jackie Stewart wygrywa GP USA, zaliczając 22. zwycięstwo w karierze. W F1 debiutuje Jody Scheckter.

Gilles Villeneuve wygrywa swoje domowe Grand Prix Kanady, odnosząc 1. zwycięstwo w karierze w F1. Po raz 3. i ostatni z pole position startuje Jean-Pierre Jarier. 100. start zaliczają Carlos Reutemann i Niki Lauda.

Michael Schumacher wygrywa GP Japonii, odnosząc 43. zwycięstwo w F1. Tym samym zdobywa swój trzeci tytuł mistrzowski, pierwszy z pięciu w barwach Ferrari.

Fernando Alonso wygrywa GP Japonii, odnosząc 15. zwycięstwo w karierze.

Bell publikuje zdjęcia nowego kasku wyścigowego Roberta Kubicy. Polak pisze na swoim profilu, że to „jedynie prezent i podziękowanie” od producenta.

„Jestem w tym sporcie, bo jest on moją pasją. Ale chcę być również konkurencyjny. Brakuje nam środków i testów, a chcemy wszystko robić poprawie. Może mniej rajdów i więcej testów będzie dobrą opcją na przyszły rok. Może pójdziemy do WRC2. Na ten moment budujemy dom bez fundamentów” – mówi Robert Kubica dla Autosportu.

Nico Rosberg mówi, że Robert Kubica jest najszybszym z kandydatów do fotela Williamsa.

Lewis Hamilton wygrywa GP Japonii, odnosząc 61. zwycięstwo w karierze. Po raz 10. na podium staje Max Verstappen.

„Może być tak, że ktoś za chwilę przyjdzie i zmieni politykę. My na razie prowadzimy rozmowy, bardzo intensywne i konkretne. Mamy wspólnie z Robertem plan, jesteśmy przygotowani na wiele możliwości. Jest wiele rozwiązań w tym zakresie, prowadzimy zaawansowane rozmowy i myślę, że będziecie państwo zadowoleni” – mówi o przyszłości Roberta Kubicy prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek w rozmowie z Pulsem Biznesu.

Najnowsze wpisy

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Emilii - Romanii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy wyścig DTM

Hockenheim

Dni
Godzin
Minut
Sekund

23-25 października:

godz. 12:00 – Pierwszy trening
godz. 16:00 – Drugi trening
godz. 12:00 – Trzeci trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje
godz. 14:10 – Wyścig

godz. 13:00 – 1. trening
godz. 16:30 – 2. trening

godz. 10:40 – 1. Kwalifikacje
godz. 13:33 – 1. wyścig

godz. 10:25 – 2. kwalifikacje
godz. 13:33 – 2. wyścig

  • Dane wyścigu
  • Podsumowanie
  • Oceny mediów
  • Stenogramy
  • Oglądalność
  • Wypowiedzi zawodników
  • Galeria
  • Wyniki
  • Vlog

Bądź na bieżąco

Popularne tagi