Dobra współpraca, szybkie tempo i spokój – Daniel Ricciardo zaliczył niezłe Grand Prix Rosji z dobrym wynikiem. Jak przebiegał jego wyścig? Zapraszam do przeczytania zapisu jego komunikacji z inżynierem.
Przed startem Daniel Ricciardo dostaje polecenie zmiany ustawień i jest proszony o potwierdzenie, że ma prawidłowo ustawione pokrętła – jest tego sporo. Odkąd przygotowuję dla Was stenogramy, nie pamiętam tak dokładnych i długich instrukcji dla kierowcy.
“Zrobione. Zróbmy dobry wyścig chłopaki” – powiedział na koniec Ricciardo.
Daniel zalicza dobry start i jest w stanie awansować na 3. miejsce, potem jednak traci dwie pozycje – na rzecz Estebana Ocona i Maxa Verstappena. Partner z zespołu wyprzedza go po zbyt szerokim wyjeździe Ricciardo w jednym z zakrętów. Wówczas jest informowany o neutralizacji. Dostaje raport o swojej pozycji i jest proszony o trzymanie delty czyli jeździe z odpowiednią prędkością za samochodem bezpieczeństwa.
Inżynier podczas neutralizacji prosi Daniela o rozgrzewanie hamulców, a później także opon, których temperatury spadają. Jest też informowany, że Albon i Norris zjechali do boksów po twarde opony i są z tyłu.
Po kilku okrążeniach jazdy za samochodem bezpieczeństwa następują przygotowania do restartu – Daniel otrzymuje instrukcje dotyczące ustawień oraz informację, że tor jest czysty w zakręcie 4, ale w drugim jeszcze jest trochę kawałków rozbitych aut. Mimo to niedługo później pada komunikat o restarcie, a inżynier mówi mu, że ma dostępny przycisk overtake.
Daniel wznawia wyścig bez problemów i utrzymuje 5. miejsce. Następuje kilka okrążeń ciszy. Na ósmym okrążeniu Daniel jest proszony by uważał na uślizgi na wyjściach z zakrętów 4. i 14.
Do Ricciardo dojeżdża Sergio Perez. Australijczyk dostaje polecenie zmiany ustawień i informacje, że Perez jest w zasięgu DRSu. Kolejne zmiany ustawień nie dają jednak wiele. Na 12. okrążeniu Daniel jest pytany, jak opony i odpowiada, że są jeszcze OK. Kółko później pojawia się już pierwszy komunikat o pogarszaniu stanu opon. Inżynier radzi przestawienie mu pokrętła Torque na 11.
Okrążenie później Ricciardo zostaje wyprzedzony przez Pereza i zgłasza: “Tak, to chyba już koniec tych opon”. “OK, jak przednie skrzydło?” – odpowiada inżynier. Ricciardo prosi o obniżenie go podczas pit-stopu o “dwa kliki w dół”.
Tremendo adelantamiento de Checo Pérez a Daniel Ricciardo en la curva 3. pic.twitter.com/jmAIXxyRuH
— F1 + (@F1plus_) September 27, 2020
Postój przebiega średnio – Daniel stoi nieco ponad 3 sekundy na stanowisku. Wyjeżdżając z boksów dostanie informację, że będzie walczył z Latifim na wyjeździe.
Na 20. okrążeniu Daniel jest informowany, że ma dostępny przycisk overtake. Jest informowany o tempie rywali, oponach na których jadą i tym, kto był już w boksach, a kto nie.
“OK, rozumiem. Brakuje mi ogólnej przyczepności, ale będę naciskał” – odpowiada kierowca.
Daniel dostaje informacje o rywalach, a na 25. okrążeniu przychodzi wiadomość, że Esteban Ocon go przepuści. Ricciardo jest proszony, żeby trzymał się blisko. Ocon wybiera dość słabe miejsce do przepuszczenia Ricciardo – na końcu prostej startowej. Zaskoczony Australijczyk blokuje koło i ściga nieco 2. zakręt. Wykroczenie jest małe, dlatego nie decyduje się na prawidłowy powrót na tor.
Po kilku okrążeniach inżynier pyta kierowcę, jak opony, a Ricciardo odpowiada, że dopiero zaczyna cisnąć więc są w dobrym stanie. Na 30. okrążeniu Ricciardo dostaje informację o karze za “incydent w zakręcie 2”.
Ponad okrążenie zajmuje mu odpowiedź na ten komunikat. “OK, będę jechał szybciej” – mówi. “Moja wina, wynagrodzę to” – dodaje po chwili.
Quiero más pilotos como Ricciardo. pic.twitter.com/vpzQekjJhv
— Orly (@orlycristofalo) September 27, 2020
Inżynier informuje Daniela, że jedzie szybciej niż kierowcy przed nim. Pytany o opony odpowie, że z pozycji kokpitu wszystko jest OK. Dostaje też informację, że ma dobre tempo i ile okrążeń zostaje do końca wyścigu.
Na 14. kółek przed metą Ricciardo jest pytany w jakim stanie są jego opony. “W porządku, wymagają już nieco zarządzania, ale OK. Balans jest teraz całkiem dobry i równy. Dostaje też informację, gdzie zyskuje a gdzie traci oraz jest chwalony za tempo.
Ricciardo wpada w fazę dublowań i jest informowany o niebieskich flagach dla kolejnych zawodników.
Gdy do końca wyścigu pozostaje 5 okrążeń, Riciardo jest pytany o stan opon i dostaje prośbę o zarządzanie temperaturą tylnych hamulców. Po chwili następuje prośba o zmianę ustawień. Chwilę później dostaje informację, że ma 10 sekund przewagi. Pyta wówczas, ile okrążeń pozostaje do mety.
Po minięciu linii mety otrzymuje informację o zajętym miejscu. Z jego ust wydobywa się ciche: “hurra”. “Dzięki, było ciężko, ale to był całkiem dobry wyścig, ostatni stint był naprawdę mocny” – mówi Ricciardo.
“Dzięki, to nadal dobry występ dla zespołu” – odpowiada inżynier. Po chwili włącza się Cyril Abiteboul, który mówi: “Dobry wyścig daniel, bardzo dobry wynik dla zespołu”. Kierowca odpowiada mu: “Dziękuję za możliwość walki, doceniam to”, odnosząc się oczywiście do przepuszczenia przez Ocona.