KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP   Kup Eleven Sports

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Maciej Dziubiński, Przemyslaw Lowkiewicz, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Stalowy Jaro, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Izabela Ch, Tomasz Ignaczak, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Tomasz Drążek, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Stefan P, Esox33, fajawodna, Manulski, M, Szonapoul, PAT Yellowbear, mbiela, King, tomek90, jacek79100, A, Kuba Wiśniewski

Harmonogram

russell stenogram nn

“Na każdym starcie buksowanie” – jedziemy GP Toskanii z George Russellem



Nie licząc Grand Prix Niemiec 2019, w Grand Prix Toskanii George Russell był najbliżej zdobycia swoich pierwszych punktów w karierze. Co poszło nie tak?

Procedura startowa jest podobna jak w ubiegłym roku, dlatego nie będę jej przybliżał. Russell na starcie zalicza buksowanie kół i szybko wyprzedza go Latifi. Anglik obiera jednak lepszą linię jazdy – po zewnętrznej i odzyskuje pozycje, a potem udaje mu się uniknąć zamieszania w 2. i 3. zakręcie i wychodzi na 11. miejsce.

Gdy ogłoszony zostaje samochód bezpieczeństwa, Russell zgłasza wysoką temperaturę hamulców i prosi o instrukcje dotyczące opon.

“Hamulce Ocona dosłownie płoną. W zakrętach 2 i 3 bardzo dymi” – zgłasza po chwili swojemu inżynierowi. Po chwili mówi, że “chyba złapał jakiś karbon, prawdopobnie z auta Ocona”.

Po przejechaniu 4 okrążeń za samochodem bezpieczeństwa, Russell mówi: “Muszą wykonać lepszą pracę przy zamiataniu zakrętów 2 i 3 bo jest tam mnóstwo żwiru”. Dopytuje też inżyniera, czy mają “jakieś znacząco szybsze samochody z tyłu?”.



Przed wznowieniem inżynier mówi do George`a: “Użyj overtake przed pełnym gazem w ostatnim zakręcie”. Podczas restartu Russell 2-3 razy mocno przyspiesza i zwalnia, nie będąc pewnym czy wyścig się już zaczął. Ostatecznie udaje mu się uniknąć zderzenia. Gdy inżynier zgłasza wyjazd kolejnego samochodu bezpieczeństwa, Russell mówi: “Widziałem, że był incydent. To było nieuniknione. Daj mi znać, czy wszystko OK z tymi z wypadku. Nadal jest dużo żwiru w zakrętach 2 i 3” – zgłasza. Zjeżdżając do boksów Russell jeszcze raz dopytuje, czy wszystko ok z kierowcami.

“Dajcie wiatraki na hamulce” – mói Russell. Po kilkunastu sekundach, gdy nie widzi nikogo z nimi, mówi znacznie głośniej: “Chłopaki, wiatraki, szybko na tylne hamulce, mocno dymią”. Gdy jako pierwszy podbiega do jego auta Teo Santos (wywiad z nim mogliście czytać w ubiegłym roku na blogu), Russell krzyczy, że chodzi o tylne hamulce. Gdy nikt poza Teo sie pojawia się przy aucie Russell znów krzyczy: “Gdzie są wiatraki, dawajcie chłopaki”.

Po wznowieniu, George prosi o radę dotyczącą balansu hamulców. Sporo dyskutuje również o ustawieniach samochodu. Wraz z kolejnymi okrążeniami, temperatury rosną, a inżynier prosi kierowcę o rozpoczęcie zarządzania oponami i hamulcami.

Russella goni Vettel – Anglik ma podawaną przewagę nad Niemcem, sam też o nią dość często dopytuje, dostając również informację, że może cisnąć bardziej w niektórych zakrętach. Dostaje również często zgodę na używanie trybów “go attack” oraz jest chwalony za tempo. Vettel początkowo zbliżał się do niego, ale potem Russell zaczął mu uciekać dzięki lepszej strategii opon. James Urwin mówi także, iż George powinien mieć przewagę strategiczną nad Danilem Kvyatem pod koniec rywalizacji.

Kilka okrążeń później, George jest proszony o podniesienie tempa. Pyta wówczas o różnice do innych kierowców. Wysokie temperatury jednak wracają i George znów przez kilka kółek musi oszczędzać hamulce i opony. Po kilku minutach sam pyta: “Czy mogę podnieść tempo? Bo bardzo oszczędzam”.

Gdy wypadnie Lance Stroll, George jest informowany o pojawieniu się samochodu bezpieczeństwa oraz o tym, że zamierzają zostać na torze. Ma też uważać na hamulce.



“Jesteście pewni, że chcecie zostać, goście z tyłu zjechali” – pyta George. “Zostajemy, zostajemy” – odpowiada Urwin, ale dosłownie po kilku sekundach mówi: “Box box”. Russell się upewnia czy dobrze usłyszał, a potem zjeżdża. Gdy wróci na tor, pyta, na którym miejscu jest.

Po chwili dostaje informację o kolejnej czerwonej fladze. “Znowu? Jezus. Niewiarygodne… Nie rozumiem tych czerwonych flag. Ile samochodów zostało w wyścigu?” – pyta. Otrzymuje odpowiedź, że 12. George zjeżdża do boksów, dostaje ostatnie polecenia przed zgaszeniem samochodu. Gdy do niego wróci, toczy się dyskusja o ustawieniach i sytuacji strategicznej.

“Czy wszyscy są na nowych oponach? Chyba Raikkonenowi nie zostały żadne” – pyta Russell. “Tak, Raikkonen na softach. Będziemy mieli przewagę nad oboma Ferrari ze względu na opony” – odpowiada Urwin.

Przy ostatnim restarcie, Russell zalicza fatalny start spod świateł – koła boksują, a on spada na ostatnie miejsce, potrącony jeszcze lekko przez Kimiego Raikkonena gdy Fin go omijał.

Russell dostaje sporo poleceń zmian ustawień by podkręcić tempo, za które jest zresztą chwalony. Szybko dojeżdża do Grosjeana i wyprzedza go, a inżynier prosi by trzymał kontakt z Vettelem.

Dopiero na 8 okrążeń przed końcem George dostaje informację, że jadący na 8. miejscu Raikkonen ma karę 5 sekund. Od tego momentu regularnie dostaje informacje, ile przed nim jest Fin. Są też regularne sugestie dotyczące ustawień.

Russell rzadko się odzywa, ale na 3 kółka przed końcem prosi o informację o stracie do Raikkonena. Dostaje informację, że jest to obecnie 6 sekund.

“Argggghhh. Chłopaki, nie wiem co powiedzieć. Bez czerwonej flagi byliśmy w punktach. Cholera. Ruszenie spod świateł – tam wszystko straciliśmy. Potem ku*ewsko cisnąłem” – mówi Russell po minięciu linii mety. “OK” – odpowiada inżynier i prosi Russella o zmianę ustawień.

“Każdy start to było buksowanie kół. Czy wszystko było w porządku ze sprzęgłem?” – pyta Russell. “Tak, było w celu” – odpowiada inżynier. “Ku*wa, na każdym starcie buksowanie. Mimo wszystko, to był dobry wyścig chłopaki, pogadamy potem” – kończy Russell.



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 2 maja:
godz. 18:30 – Trening
godz. 22:30 – Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 3 maja:
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 4 maja:
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Spa

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi