Choć problemów nie brakowało, to Charles Leclerc był jednym z tych kierowców, którzy zaliczyli nieco spokojnieszy wyścig o GP Toskanii. Jak przebiegała jego komunikacja z inżynierem? Przeczytajcie.
Przed startem Charles otrzymuje instrukcje dotyczące startu oraz informację o oponach, na których startują rywale. Charles rusza świetnie i przebija się na trzecie miejsce. Po chwili następuje neutralizacja.
?İLK TURDA ÇARŞI PAZAR KARIŞIYOR!
Mugello'da start anında Bottas ve Leclerc öne doğru atılırken arka tarafta temaslar havada uçuştu!#F1 | #TuscanGP pic.twitter.com/7lqe6cuuWf
— Motorsport Türkiye (@Motorsport_TR) September 13, 2020
„Samochód bezpieczeństwa, samochód bezpieczeństwa, zostań pozytywny na delcie” – mówi inżynier, po czym poleca zmienić balans hamulców +6. Leclerc nie słyszy i prosi o powtórzenie komunikatu, co inżynier oczywiście czyni. Kierowca Ferrari dopytuje, kto jest za nim.
Podczas jazdy za samochodem bezpieczeństwa, Leclerc otrzymuje sporo poleceń zmiany ustawień, jest też proszony o dbanie o temperaturę opon i hamulców. Po kilku minutach jest za to chwalony.
„Dajcie mi znać, kiedy mogę używać hamulców” – mówi Leclerc. „Póki co są po gorącej stronie” – odpowiada inżynier. Na kolejnym kółku Leclerc pyta z niedowierzaniem – „Czy na pewno są po gorącej stronie? Czy to normalne w takim momencie?” Inżynier odpowiada że to normalne i prosi o kolejne zmiany ustawień. Po chwili dostaje też prośbę, by lepiej dogrzewał przednie opony.
„Co oni robią z tym samochodem bezpieczeństwa” – dopytuje po 7 okrążeniach neutralizacji Leclerc, narzekając, że trwa ona tak długo. Wówczas inżynier odpowiada mu, że samochód bezpieczeństwa zjedzie do boksów na tym okrążeniu. Kierowca dostaje szereg poleceń dotyczących zmiany ustawień.
Tuż po karambolu po wznowieniu Leclerc dostaje informację o kolejnym samochodzie bezpieczeństwa. Od razu pyta: „Wszyscy OK w wypadku”. Inżynier nie odpowiada na to pytanie, a Leclerc dostaje kolejną litanię zmiany ustawień.
Po chwili inżynier mówi o kolejnym przerwaniu wyścigu. „Czerwona? Okej…” – mówi z lekkim przekąsem Leclerc. Wjeżdżając do boksów Monakijczyk jeszcze raz zapyta czy z kierowcami, którzy uczestniczyli w karambolu jest wszystko OK.
W trakcie przerwy w wyścigu Leclerc toczy ze swoim inżynierem informację o ustawieniach. Po restarcie wyścigu z pól startowych, Leclerc utrzymuje miejsce, ale tuż za nim jest Lance Stroll. Charles dopytuje, na jakich oponach jest kierowca Racing Point. Dostaje informację o tym, że są to używane miękkie opony, ma też informację o innych kierowcach.
Leclerc dostaje polecenie zmiany ustawień na SOC 6, a następnie informację, że zamierzają przejechać Plan A + 8.
Następnie mamy pierwszy raz odegrany scenariusz, który pojawi się jeszcze kilkukrotnie. Inżynier informuje Leclerca o przewadze nad Strollem. Po chwili pada informacja, że Stroll ma DRS, a za prostą startową Leclerc traci pozycje.
Leclerc na początku 18. okrążenia jest proszony o informację o stanie opon. Nie odpowiada. Po chwili pada informacja, że Ricciardo jest 1,5 sekundy za nim.
Niedługo później znów mamy powtórkę z rozrywki – tym razem Albon najpierw jest 1,7 sekundy z tyłu, potem łapie DRS, a po chwili wyprzedza Leclerca.
„Te opony to g*wno. Minus 2-3 i jak najszybciej zjeżdżamy” – mówi Leclerc, informując zespół, że chce zmiany ustawień przedniego skrzydła.
„Co myślisz o planie C?” – pyta inżynier. „Jesteśmy tak wolni, że nie mamy nic do stracenia. Tylko podejmujcie decyzję szybko” – odpowiada kierowca.
Na 22. okrążeniu Leclerc zjeżdżą i prosi o zmianę „minus 5” podczas postoju. Po wyjeździe z boksów, Leclerc otrzymuje kolejne polecenia zmiany ustawień, dostaje też informację, kto jest za nim. Później przychodzą kolejne sugestie zmiany ustawień.
„Jest bardzo trudno, bardzo” – mówi Leclerc. Inżynier informuje go, że walczą o 7. miejsce i obecnie mają tempo Norrisa.
Na 28. okrążeniu inżynier mówi” Wielu kierowców teraz jedzie, Norris też więc ciśnij”. Po chwili prostuje swoje przewidywania, gdyż do boksów zjechał 1 kierowca i nie był to Norris.
Gdy Anglik zjeżdża do boksów, Leclerc dostanie o tym informacje, łącznie z oponami, jakie założył kierowca McLarena. Norris do Leclerca szybko dojedzie i od razu go wyprzedzi.
„Ileż on miał więcej przyczepności…” – zauważa Leclerc. Na 34. okrążeniu jest mu podawane tempo Sebastiana Vettela, na które odpowiada pytaniem, czy Vettel jedzie na oponach pośrednich. „Nie, to twarde opony” – odpowiada inżynier, który jednocześnie informuje kierowcę o czasie jego kolegi z zespołu.
Proszony o kolejne zmiany ustawień, Leclerc odpowiada: „Nie mogę już tego zmienić, bo nie będzie się dało jechać tym samochodem”. Następnie jest pytany o zmiany ustawień przedniego skrzydła podczas następnego pit-stopu.
Leclerc ma również podawane tempo Vettela. Gdy pojawia się samochód bezpieczeństwa po wypadku Strolla, zaczyna się dyskusja o ustawieniach.
„Czy powinniśmy zjechać?” – pyta Leclerc. Na odpowiedź, że zostają na torze, dopytuje, czy na pewno i czy w boksach pojawił się Vettel. inżynier informuje kierowcę, że zjazd będzie wiązał się z dwoma pozycjami straty. Leclerc odpowiada, że w takim razie nie chce tego. Po okrążeniu na torze pojawia się czerwona flaga.
„Jaki jest cel tej czerwonej flagi? OK, ale to dobrze dla nas” – pyta z przekąsem, odpowiadając sobie od razu Leclerc. Po chwili pyta, ile aut zostało w wyścigu i dostaje odpowiedź, że 12.
Leclerc zjeżdża do boksów i wysiada z auta. Po powrocie dostaje instrukcje i informacje dotyczące restartu. „Informacje na wyświetlaczu mogą być błędne, ale jesteś OK jeżeli chodzi o paliwo” – mówi inżynier. Leclerc dopytuje też, czy Grosjean i Raikkonen są nadal w wyścigu i dostaje odpowiedź.
Po restarcie jest proszony o informację o oponach i że system DRS jest dostępny. Po dwóch okrążeniach przychodzi też informacja o karze dla Kimiego Raikkonena. Do końca wyścigu Leclercowi będzie podawane tempo do Fina, przypomnienie o karze. Leclerc milczy.
„Cieszę się z powodu Alexa, to jego pierwsze podium, gratulacje” – mówi Leclerc, gdy po przejechaniu linii mety inżynier poda mu wyniki. Kierowca zostanie też poproszony o zmianę ustawień samochodu. „A jeżeli chodzi o nas, to musimy pracować chłopaki” – dodaje Leclerc. „Przyjąłem, będziemy” – odpowiada inżynier.