KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
onboard Raikkonen

„For what” to pikuś. Jedziemy GP Toskanii z Kimim Raikkonenem



Raczej nie było kokpitu, w którym podczas GP Toskanii byłoby tyle emocji, co u Kimiego Raikkonena. Jak wyglądał jego wyścig i dlaczego denerwował się na zespół?

Kimi zalicza niezły start, ale przez szukanie odpowiedniego miejsca, nie jest w stanie złapać rytmu. Gdy wpadnie za jadącego wolno Verstappena, wpadnie na niego Gasly. Kimi traci kontrolę nad autem i uderza w Red Bulla. Potem ponownie odbija się od niego Gasly. To były bardzo mocne uderzenia.

„Totalnie nie wiem co się stało, ale ktoś po mnie po prostu ku*wa przejechał. Przednie skrzydło…” – mówi kierowca. „Tak, widziałem, safety car” – odpowiada inżynier.

Raikkonen natychmiast zgłasza chęć zjazdu do boksów. „Box this lap. Tylne skrzydło wygląda ok, ale przednie jest zniszczone więc zjeżdżam” – mówi.

„Tylne skrzydło i zawieszenie wyglądają OK więc sugerujemy pozostanie na torze” – odpowiada inżynier.

„Nie, nie mam przodu zupełnie, nic nie trzyma, trzeba zjechać i to naprawić bo to bez sensu. Zrozumieliście co powiedziałem?” – mówi zdecydowanym głosem Fin. „Tak” – odpowiada inżynier.



Kimi wykonuje postój, który przez zmianę przedniego skrzydła trwa długo.

„Jakie są uszkodzenia?” – pyta Kimi. Nie otrzymuje od razu odpowiedzi. Inżynier prosi go o podążanie za deltą, jesteś na nowych oponach pośrednich”. Kimi nie daje za wygraną. „Jakieś inne uszkodzenia, coś, o czym powinienem wiedzieć?” – dopytuje.

„Tak, prawa strona podłogi jest uszkodzona i to tyle co mogliśmy zobaczyć” – odpowiada inżynier. „Przednie skrzydło też było uszkodzone” – mówi Kimi, a inżynier potwierdza. Fin pyta ile punktów, jeżeli chodzi o docisk, stracili. „Nie wiem, wrócimy do ciebie… „Ktoś musi mi to powiedzieć” – mówi Fin. „OK Kimi, musimy sprawdzić dane” 0 odpowiada inżynier. „O to proszę” – stwierdza Kimi. „OK, straciliśmy minimum 10 punktów z prawej strony” – odpowiada inżynier.

Raikkonen dostaje informację o rywalach oraz zostaje ostrzeżony przed wznowieniem, że będzie miał niższy docisk aerodynamiczny.

Po kolejnym okrążeniu jazdy za samochodem bezpieczeństwa, inżynier mówi: „OK Kimi, uszkodzenia wyglądają teraz na większe, to prawie 20 punktów”.

„Zobaczymy jak będzie jechał samochód, mogę być za wolny, ale zobaczymy” – odpowiada Fin. „Musisz dać z siebie wszystko” – mówi inżynier, nakazując też zmianę ustawień bolidu.

Tuż po wznowieniu, Kimi dostaje informację: „OK, Kimi, safety car, to był spory wypadek”. „No tak, bo ten fucker zatrzymał się na środku prostej. To je*any żart. Nie wiem czyja to była wina, ale wszyscy przede mną jechali już pełnym gazem” – odpowiedział Raikkonen.



Inżynier informuje go od razu o możliwości czerwonej flagi.

„Czy jak będzie czerwona flaga, to możemy naprawić samochód na tyle, na ile się da?” – pyta kierowca. „Tak” – mówi inżynier. „To bądźcie zatem gotowi” – odpowiada Fin.

Wówczas pojawia się informacja o przerwaniu wyścigu. Kimi mówi: „Nie wiem jak długo to potrwa, ale naprawmy co się da”.

Raikkonen opuszcza bolid. Gdy do niego wraca dopytuje, czemu naprawiane było przednie skrzydło. Inżynier odpowiada, że było uszkodzone. „To dlaczego go nie zmieniliście?” – pyta. „Zmieniliśmy Kimi” – odpowiada inżynier. „Ale teraz widziałem że jest klejone taśmą” – stwierdza Kimi. „To była podłoga Kimi” – dodaje.

Inżynier informuje Kimiego, że aby zniwelować straty docisku ze względu na uszkodzenia podłogi, trzeba było zmienić ustawienia przedniego skrzydła. „Mam nadzieję, ze nie za bardzo” – mówi Kimi, po czym dostaje informację, że o 4 „kliki”.

Niedługo po wznowieniu wyścigu, Kimiego wyprzedza George Russell.

„Nie mam szans ku*wa z tym je*anym skrzydłem i balansem” – mówi Fin, zdenerwowany na zespół za zmianę ustawień.

„Ile tracimy na tym skrzydle? Bo jest ku*ewsko słąbo na pierwszych okrążeniach” – pyta Raikkonen.

„Ile może trwać odpowiadanie…” – dodaje, nie mogąc doczekać się odpowiedzi. „Pracujemy nad tym, wrócę jak tylko będziemy mieli dane” – odpowiedział inżynier. Po chwili wraca z informacją. „W porównaniu do kwali jesteśmy 4 kliknięcia niżej”. „Czyli ku*wa opuściliście 4 kliki” – odpowiada Fin. „Tak, ale nie możemy nic z tym zrobić” – mówi inżynier.

Po pełnym wznowieniu wyścigu Raikkonen uzyskuje nadspodziewanie dobre czasy.



„Kimi, mimo uszkodzeń twoje tempo jest dobre” – mówi inżynier. „Ale mogłoby być lepsze” – stwierdza kierowca.

Po upływie kolejnych kilku okrążeń, inżynier mówi: „Radzisz sobie dobrze, jesteś 0,3 – 0,4 szybszy niż Vettel”.

Przed drugim postojem Raikkonen prosi o zmianę ustawień przedniego skrzydła. Pit-stop jest bardzo długi, mimo że koła zostają zmienione bardzo szybko. Problemem było światełko, które się nie zmieniało, a mechanik z podnośnikiem nie opuszczał auta. Ostatecznie, po 12 sekundach postoju, Kimi zostaje wypuszczony.

„What the f*ck. Co tu się zdarzyło?” – pyta Kimi. „Nie jestem pewien, chyba był problem ze światłem” – odpowiada inżynier. „Straciłem mnóstwo czasu” – mówi Kimi.

Kimi jest w stanie dość szybko zabrać się za wyprzedzanie Grosjeana.

„Ten idiota mnie uderzył mnie w zakręcie” – zgłasza Kimi. „Ok, sprawdzamy” – mówi inżynier, odnosząc się do ewentualnych uszkodzeń po kontakcie.

W jednej kolejnych wymian uwag z inżynierem, Kimi ponownie zwróci uwagę, że stracili sporo czasu na pit-stopie.

Gdy zostaje wprowadzony samochód bezpieczeństwa po wypadku Lance Strolla, Kimi zauważa to tuż przed minięciem zjazdu do boksów. Podejmuje natychmiastową decyzję o zjeździe, ale przecina przy tym strefę, której zgodnie z wytycznymi dyrekcji wyścigu nie powinien naruszać. Od razu zgłasza zespołowi: „Pit lane”. „OK, jesteśmy gotowi” – odpowiada inżynier, prosząc Fina o zmianę ustawień auta. Po wyjeździe inżynier mówi: „To był dobry ruch Kimi”.

Po wyjeździe z boksów, Raikkonen pyta: „Czy mogę go wyprzedzić samochód bezpieczeństwa?” Nie otrzymuje odpowiedzi, po czym mówi: „Machają ku*wa do mnie więc mogę”. I robi to. „OK, wszystko w porządku, ale nadal musisz respektować swoją deltę” – odpowiada inżynier.

blank

Po ponownym wprowadzeniu czerwonej flagi, Kimi otrzymuje kolejne polecenia zmiany ustawień. Kierowca pyta: „Czemu jest czerwona?” „To było duże uderzenie Strolla, chyba muszą naprawić bandę czy coś” – odpowiada inżynier.

Fin zjeżdża do boksów i wysiada z samochodu. Po powrocie do niego pyta, który jest. Jako zdublowany, dostaje zgodę na wcześniejsze wyjechanie. Kimi jeździe jednak za szybko i musi mocno zwolnić na prostej startowej by inni kierowcy mogli za nim wyjechać. Ustawia się na końcu stawki i przystępuje do restartu, który wypada genialnie.

Gdy Fin zadomowi się już na 5. miejscu, dostaje informację o karze.

„OK Kimi, mamy karę 5 sekund… „Za co?”. Inżynier zaczyna mu wyjaśniać, jak działa ta kara, ale Fin mocno się denerwuje: „Za co!” – drze się Kimi. Po wyjaśnieniu zamilczy.

Do końca wyścigu nie odzywa się już, a sam chwalony jest za tempo oraz proszony o używanie przycisku overtake.

Po minięciu linii mety inżynier odzywa się z gratulacjami do Kimiego, a w tle słychać brawa. Raikkonen odpowiada bardzo cicho, zaczynając od słów „tak, ale…”. Niestety, nie jestem zrozumieć, co dalej mówi Kimi, ale jest to z pewnością coś o poprawie. Padają też niecenzuralne słowa. Inżynier odpowiada: „Tak Kimi, poprawimy to”.

Na koniec przygody ze „stenogramami” z GP Toskanii, polecam najciekawsze wypowiedzi innych kierowców:



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi