Formuła 1 w Eleven       REKLAMA        KONTAKT        150 zł na OC/AC!      F1 MOŻESZ OBSTAWIAĆ NA EFORTUNA.PL     F1 TV PRO    SIMRACE

logo-powrot-roberta

MENU:

tor Berlin formuła e

Wyścigowy maraton w Berlinie – zapowiedź końcówki sezonu Formuły E



Po niespełna 128 dniowej przerwie powraca seria Formuły E. Tym razem przenosimy się do Berlina, gdzie na dawnym terenie lotniska Tempelhof odbędą się trzy podwójne rundy E-Prix-co daje nam razem sześć wyścigów podczas ośmiu dni.

Tor

Wyścigi Formuły E na torze w stolicy Niemczech odbywają się od 2015 roku, z jednoroczną przerwą w 2016 roku. Długość toru wynosi 2,375 km. Rekord tegoż toru należy do Sebastiana Buemiego (1:07.295), który ustanowił w 2019 roku.

Co ciekawe tegoroczne trzy podwójne rundy odbędą się na trzech różnych konfiguracjach toru. Pierwsze dwa wyścigi kierowcy będą ścigali się na standardowej nitce toru w Berlinie, tylko w odwrotnym kierunku – zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Dwa kolejne wyścigi zostaną przeprowadzone na nitce toru, na którym rywalizowano od początku E-Prix w Berlinie. Natomiast dwie ostatnie rundy również kierowcy odjadą na klasycznej nitce toru, jednak z wydłużoną sekcją pomiędzy zakrętami 5-8. Zapowiadają się niezwykłe emocje!

Transferowe ruchy przed końcówką sezonu

Na rynku transferowym Formuły E przed wyścigami w Berlinie wiele się działo.
Po incydencie podczas wirtualnego wyścigu, kiedy to Daniel Abt pozwolił na start profesjonalnego zawodnika e-sportowego w jego imieniu, został on zawieszony przez swój zespół Audi. Niemiecki team rozwiązał kontrakt z Abtem ze skutkiem natychmiastowym. Niemiec został na „lodzie” bez miejsca w Formule E. Jednak przed wznowieniem sezonu okazało się , że Ma Qing Hua- chiński kierowca NIO 333 nie weźmie udziału w finałowych wyścigach ze względu na obostrzenia w ruchu międzynarodowym. Tym samym jego miejsce w kokpicie przejął Daniel Abt. Miejsce Niemca w Audi Sport ABT Schaeffler przejął dwukrotny mistrz serii DTM – Rene Rast.

Roszady odbyły się również w Mahandra Racing. Dotychczasowy kierowca indyjskiego zespołu – Pascal Wehrlein opuścił zespół. Dlatego na ostatnich sześć wyścigów w Berlinie zespół zakontraktował Brytyjczyka – Alexa Lynn’a, który występował kiedyś w zespołach Virgin Racing , czy też Jaguara.
Obecna sytuacja

Liderem klasyfikacji po dotychczasowo odjechanych pięciu wyścigach jest Antonio Felix Da Costa. Kierowca DS TECHEETAH ma na swoich koncie 67 punktów. Jedenaście punktów mniej od Portugalczyka (56 pkt.) posiada Mitch Evans- zawodnik PANASONIC JAGUAR RACING. Czy 11 punktów do duża różnica na sześć wyścigów do końca sezonu do duża różnica? Przekonamy się o tym już niebawem.



Przechodząc nieco niżej klasyfikacji, mamy tutaj tylko dwa punkty różnicy pomiędzy trzecim a czwartym miejscem. To kolejno – Alexander Sims (46 pkt) , oraz Maximilian Guenther (44 pkt). Co ciekawsze obaj zawodnicy startują w tych samych barwach – BMW I ANDRETTI MOTORSPORT.

Patrząc na środek stawki trzeba zwrócić uwagę, że miedzy siódmym a dwunastym miejscem jest tylko siedem punktów różnicy, co gwarantuje emocje i walkę zawodników na każdym okrążeniu.

Cała klasyfikacja (po pięciu odbytych rundach):
1. Antonio Felix Da Costa (DS TECHEETAH) 67 pkt
2. Mitch Evans (PANASONIC JAGUAR RACING) 56 pkt
3. Alexander Sims (BMW I ANDRETTI MOTORSPORT) 46 pkt
4. Maximilian Guenther (BMW I ANDRETTI MOTORSPORT) 44 pkt
5. Lucas Di Grassi (AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER) 38 pkt
6. Stoffel Vandoorne (MERCEDES-BENZ EQ FORMULA E TEAM) 38 pkt
7. Eduardo Mortara (ROKIT VENTURI RACING) 32 pkt
8. Jean-Éric Vergne (DS TECHEETAH) 31 pkt
9. Olivier Rowland (NISSAN E.DAMS) 30 pkt
10. Sam Bird (ENVISION VIRGIN RACING) 29 pkt
11. Sebastian Buemi (NISSAN E.DAMS) 27 pkt
12. Andre Lotterer (TAG HEUER PORSCHE FORMULA E TEAM) 25 pkt
13. Nyck De Vries (MERCEDES-BENZ EQ FORMULA E TEAM) 18 pkt
14. Pascal Wehrlein (MAHINDRA RACING) 14 pkt
15. Robin Frinjs (ENVISION VIRGIN RACING) 10 pkt
16. James Calado (PANASONIC JAGUAR RACING) 10 pkt
17. Daniel Abt (NIO 333 FE TEAM) 8 pkt
18. Jerome D’Ambrossio (MAHINDRA RACING) 3 pkt
19. Felipe Massa (ROKIT VENTURI RACING) 2 pkt
20. Brendon Hartley (GEOX DRAGON) 2 pkt
21. Olivier Turvey (NIO 333 FE TEAM) 0 pkt
22. Nico Mueller (GEOX DRAGON) 0 pkt
23. Neel Jani (TAG HEUER PORSCHE FORMULA E TEAM) 0 pkt
24. Ma Qing Hua (NIO 333 FE TEAM) 0 pkt

Przechodząc do klasyfikacji konstruktorów, liderem jest zespół DS TECHEETAH który na swoim koncie posiada 98 punktów. Drugi w tej klasyfikacji jest BMW I ANDRETTI MOTORSPORT. Amerykański zespół ma tylko osiem punktów straty do prowadzącej ekipy z Chin. Każdy błąd kierowców z tych dwóch ekip będzie mógł bardzo srogo kosztować, nawet tytułu mistrza konstruktorów.

Cała klasyfikacja konstruktorów (po pięciu odbytych rundach):
1. DS TECHEETAH 98 pkt
2. BMW I ANDRETTI MOTORSPORT 90 pkt
3. PANASONIC JAGUAR RACING 66 pkt
4. NISSAN E.DAMS 57 pkt
5. MERCEDES-BENZ EQ FORMULA E TEAM 56 pkt
6. AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER 46 pkt
7. ENVISION VIRGIN RACING 39 pkt
8. ROKIT VENTURI RACING 34 pkt
9. TAG HEUER PORSCHE FORMULA E TEAM 25 pkt
10. MAHINDRA RACING 17 pkt
11. GEOX DRAGON 2 pkt
12. NIO 333 FE TEAM 0 pkt

Rok temu w Berlinie…

Ostatnie E-Prix w Berlinie odbyło się 25 maja ubiegłego roku. W kwalifikacjach triumfował kierowca NISSAN E.DAMS – Sebastian Buemi. Ustanowił on wtedy aktualny do dnia dzisiejszego rekord toru -1:07.295.
W wyścigu wygrał mistrz Formuły E z sezonu 2016-2017- Lucas Di Grassi. Podium uzupełnili: Sebastian Buemi, oraz Jean Eric Vergne.



Harmonogram

Runda 6.
Środa – 5 sierpnia (nitka toru w odwrotnym kierunku- zgodna z ruchami wskazówek zegara)
Godz. 9:00 – 1. trening
Godz. 11:30 – 2. trening
Godz. 14:15 – Kwalifikacje
Godz. 19:03 – E-Prix

Runda 7.
Czwartek – 6 sierpnia (nitka toru w odwrotnym kierunku- zgodna z ruchami wskazówek zegara)
Godz. 11:30 – 3. Trening
Godz. 14:15 – Kwalifikacje
Godz. 19:03 – E-Prix

Runda 8.
Sobota – 8 sierpnia (nitka toru klasyczna- kierunek niezgodny z ruchem wskazówek zegara)
Godz. 9:00 – 1. Trening
Godz. 11:45 – 2. Trening
Godz. 14:15 – Kwalifikacje
Godz. 19:03 – E-Prix

Runda 9.
Niedziela – 9 sierpnia (nitka toru klasyczna- kierunek niezgodny z ruchem wskazówek zegara)
Godz. 9:45 – 3. Trening
Godz. 14:45 – Kwalifikacje
Godz. 19:03 – E-Prix

Runda 10.
Środa – 12 sierpnia (klasyczna nitka toru (kierunek niezgodny z ruchem wskazówek zegara), jednak z wydłużoną sekcją pomiędzy zakrętami 5-8.)
Godz. 9:00 – 1. Trening
Godz. 11:45 – 2. Trening
Godz. 14:15 – Kwalifikacje
Godz. 19:03 – E-Prix

Runda 11.
Czwartek – 13 sierpnia (klasyczna nitka toru (kierunek niezgodny z ruchem wskazówek zegara), jednak z wydłużoną sekcją pomiędzy zakrętami 5-8.)
Godz. 11:30 – 3. Trening
Godz. 14:15 – Kwalifikacje
Godz. 19:03 – E-Prix

Wszystkie transmisje z treningów, kwalifikacji oraz wyścigów są dostępne na oficjalnym kanale Formuły E na YouTube, oraz na kanale Eurosport 1.
Jakub Sawiński



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Arabii Saudyjskiej

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

Czekamy na decyzję...

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 3 grudnia
godz. 14:30 – 15:30 – FP1
godz. 18:00 – 19:00 – FP2

Sobota, 4 grudnia
godz. 15:00 – 16:00 – FP3
godz. 18:00 – 19:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 5 grudnia
godz. 18:30 – 20:30 – WYŚCIG F1

Popularne tagi