13. miejsce, lepsze tempo od rywali w końcówce i 4 udane wyprzedzania – Robert Kubica mimo wszystko powalczył w niedzielnym wyścigu DTM na Lausitzring, choć sam zupełnie nie jest zadowolony z postawy swojego auta. Jak przebiegał ten wyścig w jego wykonaniu? Jakie komunikaty wymieniał z inżynierem i jak wyglądają dane całej rywalizacji?
Wyniki
Skrót rywalizacji
Przebieg wyścigu Kubicy
Na kilkadziesiąt minut przed startem wyścigu zaczęły się prace przy jego aucie, które zakończyły się dopiero 20 minut przed wyścigiem. Nie wiemy jeszcze, o co dokładnie chodziło, jednak z słów Cezarego Gutowskiego, który był w garażu wynika, że chodziło o zmianę ustawień. Kubica nie wyjechał na pola startowe przed okrążeniem formującym, ale przepisy DTM umożliwiły mu dołączenie do innych zawodników na kółku rozgrzewkowym.
Spod świateł Polak rusza lepiej niż wczoraj, ale nie ma się gdzie wcisnąć, nie pozwala na to też jego auto. Na pierwszych kółkach Robert jedzie tuż za swoimi rywalami, szukając dogodnego miejsca do ataku. Gdy stawka stabilizuje się, Kubica zaczyna zostawać.
Drugi start Roberta Kubicy na torze Lausitzring#ElevenDTM #Kubica #DTM #DTMLausitzring #DTM2020 pic.twitter.com/4PAwvVE1lB
— CODEXER (@CODEXERR) August 16, 2020
Po 5 minutach jazdy dochodzi do walki czterech aut przed Kubicą, a Polak jest w stanie wykorzystać błędy rywali i awansuje o aż 3 pozycje. Udaje mu się utrzymywać rywali za sobą, ale musi często używać DRS-u i push-to-pass.
Gdy zaczynają się pierwsze zjazdy do boksów, Kubica informuje, że jego opony również się kończą. Polak zjeżdża jednak dopiero na 14. okrążeniu wyścigu, po 20 minutach jazdy – jako jedenasty, będąc wówczas na 4. miejscu.
„Wykorzystałeś więcej DRS-u i push-to-pass niż kierowcy wokół ciebie” – informuje Kubicę inżynier, przypominając mu też o procedurze pit-stopu.
Postój jest w miarę bezproblemowy, choć lizak szybko uniósł się w górę, a Kubica zaczął dodawać gazu, musiał jeszcze trochę poczekać.
Choć mechanicy przybijali sobie piątki po zakończeniu pit-stopu, to nadal nie był on perfekcyjny. Tylko dwa postoje trwały dłużej w tym wyścigu, ale strata Kubicy z tego względu do najszybszych wyniosła około 2,5 sekundy.
Kubica wraca na tor na 15. miejscu i na pierwszych kółkach ma duże problemy z przyczepnością i tempem. Szybko wyprzedza go Scherer i Kubica traci po 0-2 do 0,8 sekundy do najbliższych rywali na kolejnych okrążeniach.
Przez wiele kolejnych okrążeń Kubica jedzie ostatni, ale jego tempo zaczyna wyglądać lepiej na tle rywali. Na 8 minut przed końcem zaczyna dogadniać tych będących przed nim. Robertowi udaje się w kolejnych minutach wyprzedzić dwóch rywali w bezpośredniej walce – obu z fabrycznej ekipy BMW – Sheldona Van der Linde i Lucasa Auera. Można powiedzieć, że jeszcze jedno kółko i Polak byłby w stanie powalczyć z Harrisonem Neweyem, a może i kimś więcej.
Pierwszy stint elegancko, a potem się popsuło ?
Ale chociaż fajne wyprzedzanko na ostatnim lapie złapałem ??#Kubica #RK8 #DTM #ORLENteamArt
? @DTM ? pic.twitter.com/uH7SraMIZP— ?️Fan? (@DaroGPX) August 16, 2020
Po minięciu linii mety inżynier informuje Kubicę o jego pozycji na mecie. Polak jest chwalony za tempo i zarządzanie oponami.
„Dzięki za ciężką pracę. Nie jesteśmy jeszcze tam gdzie chcemy, ale idziemy w dobrym kierunku” – powiedział inżynier.
„Tak, idziemy do przodu, ale nie z powodu tempa, tylko dlatego że inni popełniają błędy. Pogadamy później” – odpowiedział Kubica. Inżynier przypomniał mu jeszcze o zbieraniu gumy z toru oraz oszczędzeniu paliwa.
Wypowiedzi
„Muszę być szczery. Wiedzieliśmy, że nie będzie łatwo, ale fakt jest taki, że od pierwszych treningów brakowało nam przyczepności, wydajności i prędkości. Musimy popracować nad całym pakietem, bo szczególnie w kwalifikacjach jest dramat. Nie ma przyczepności i strata jest ogromna. Nawet na pierwszym przejeździe tym autem w grudniu w Jerez jechałem szybciej nie znając auta w porównaniu do innych kierowców. Tutaj tak naprawdę byliśmy poza grą. W wyścigu było trochę lepiej, ale w nim wchodzą w grę zarządzanie oponami, ich degradacją. Pod tym względem jest trochę lepiej, ale jak nie ma prędkości pakietu to trudno coś zrobić w wyścigu. Zyskaliśmy parę miejsc, ale to głównie przez problemy rywali lub dużą degradację ich opon” – powiedział Robert, komentując wyścig.
Dane wyścigu
Najlepsze czasy
Kubica swój najlepszy czas uzyskał na 5. okrążeniu – zdecydowanie najwcześniej ze wszystkich. Zazwyczaj kierowcy czyniki to około 15 okrążenia.
Zmiany pozycji
Wszystkie okrążenia Kubicy
Jak widać, swoje najwyższe prędkości i najlepsze czasy sektorów, Kubica uzyskiwał na początku wyścigu – między 3 a 7 kółkiem. To właśnie wtedy intensywnie używał push-to-pass oraz systemu DRS by bronić się przed rywalami. Tempo po zmianie opon było podobne, to rywale jechali wówczas znacznie szybciej.
Czasy sektorów
Co ciekawe, Kubica najmniej tracił w najdłuższym sektorze – ostatnim. Optymalny czas Kubicy jest 0,3 sekundy gorszy od wyniku przedostatniego w tej klasyfikacji Aberdeina i 1,4 sekundy gorszy od kombinowanego czasu Frijnsa, a zatem tak jak było w kwalifikacjach.
Prędkości
Tylko Auer zanotował dziś niższą prędkości od Kubicy, choć ponownie różnice nie są duże.
Analiza stintów
Klasyfikacja generalna po dzisiejszym wyścigu
Klasyfikacja zespołów
Klasyfikacja producentów
Galeria