Z perspektywy Sebastiana Vettela, ten wyścig miał dwa oblicza. Obu jednak towarzyszył spory chaos. Zapraszam do przeczytania komunikacji radiowej kierowcy Ferrari z jego inżynierem.
Przed startem miało miejsce tradycyjne sprawdzenie radia i potwierdzenie ustawień. Vettel dostał również informację o oponach, na których startują jego rywale. Niemiec potwierdził tylko radio check.
Vettel startuje przeciętnie, nie ma się później jak przebić i zostaje na początku drugiej dziesiątki. Przez kilka pierwszych okrążeń Vettel niemal cały czas dostaje informacje o stracie najpierw Ricciardo, a później Kvyata, która waha się w okolicach 1 sekundy. Na 4. okrążeniu jest chwalony za utrzymywanie opon w dobrym stanie.
Pierwsza prośba o oszczędzanie opon pojawi się na 7. okrążeniu, przy czym inżynier dodaje, że tylko wtedy, jeżeli Sebastian może to zrobić. Cały czas za Vettelem jest Kvyat i Niemiec stale jest informowany o stracie Rosjanina. Dwa okrążenia później jest proszony o oszczędzanie opon w zakręcie 9.
Na 12. okrążeniu inżynier prosi kierowcę Ferrari o „Engine braking -1”. Vettel w tym okresie dostaje sporo poleceń zmiany ustawień lub rozważenia takich zmian. Na 16. jest to na przykład zmiana balansu hamulców na 0. Kółko później ponownie jest proszony o oszczędzanie opon. Niedługo potem pojawia się polecenie „Engine 3” oraz prośba o lift off, a więc oszczędzanie opon.
Na 19. okrążeniu inżynier podaje tempo Charlesa Leclerca, podawane są mu straty innych kierowców i jest chwalony za tempo. Vettel i Leclerc są coraz bliżej siebie i Niemiec jest informowany o różnicy między nimi.
Na 26. okrążeniu następuje zmiana ustaień na „Engine 1”.
Gdy inżynier na 27. okrążeniu powie: „Rozważamy plan C”, Vettel odezwie się po raz pierwszy od startu: „Nie ma mowy, żeby była to prawidłowa strategia. Pośrednie opony mają takie problemy jak w piątek. Potrzebuję dobrego tyłu.
Rozważamy plan c na 26 „Nie sądzę żeby była to prawidłowa strategia, pośrednie mają takie problemy jak w piątek, potrzebuję tylnych opon)” – mówi Vettel i po chwili dodaje: „Jakie jest tempo tych, co zjechali?”
Inżynier przedstawia Vettelowi czasy innych, ale dodaje, że nie są one miarodajne, bo wielu utknęło za tymi, którzy jeszcze nie zjeżdżali.
Na 30. okrążeniu Vettel prosi o zmianę ustawień przedniego skrzydła na pit-stopie. Po postoju pyta, widząc przed sobą Kvyata, czy ten już zjeżdżał do boksów i otrzymał potwierdzenie. Kierowca Ferrari ponownie zaczyna otrzymywać dużo komunikatów o tempie rywali wokół i stracie/przewadze nad innymi.
„Kiedy zamierzmy ich złapać tak jadąc?” – pyta po kilku kółkach Vettel. „3 okrążenia i ich złapiemy” – mówi inżynier. Na 39. okrążeniu Vettel pyta o tempo Kvyata.
Dwa okrążenia później Vettel dopytuje, ile jeszcze ma jechać na tych oponach. Dostaje informację, że około 6-7 okrążeń. Na – nomen omen – 44 kółku, Vettel jest dublowany przez Hamiltona, a po chwili jest proszony o feedback dotyczący opon.
„Dajcie mi znać, czego oczekujecie ode mnie jeżeli chodzi o tempo” – mówi Vettel, gdy dostaje polecenie zmiany ustawień „Engine 1”. „1:23,8 przez 3 okrążenia, brake balance +2, daj wszystko co masz” – odpowiada inżynier.
Na 49 okrążeniu inżynier prosi o informację o oponach i powtarza, że Vettel nie musi ich oszczędzać.
Okrążenie później Vettel słyszy komunikat: „Co myślisz o jechaniu na tych oponach do mety?” Wówczas denerwuje się.
„Ku*wa mać, pytałem was już o to. Cisnąłem teraz przez 3 okrążenia. To zależy jakie mam mieć tempo, ile jest okrążeń do końca.
Seb when Me when
his strategist Seb's strategist
speaks speaks
?
"Ah, for f*cks sake"
pic.twitter.com/J9WaBAI9SJ— Alejandro (@motorsport_geek) August 16, 2020
Gdy dostaje informację, że 15, mówi: „Spróbujmy, nie mamy nic do stracenia” – odpowiada.
Gdy jest informowany o przewadze nad Strollem, mówi: „Dawajcie mi znać, nie powinniśmy tracić czasu z ludźmi, których nie możemy powstrzymać”. Vettel otrzymuje sporo poleceń zmiany ustawień, otrzymuje też informacje o tych, którzy są za nim – najpierw Strollu, potem Sainzu, a następnie Albonie. Ten ostatni nie zdoła wyprzedzić Vettela. W międzyczasie Sebastian wciąż dostaje informacje o zmianach ustawień, ale sam nie odzywa się już do końca rywalizacji.
„7. miejsce, dobra robota, ładne zarządzanie” – mówi inżynier.
„Nic, absolutnie nic nie zostało z tych opon. Ile okrążeń na nich przejechaliśmy?” – dopytuje Vettel po mecie. „37”. „Uff”. „Dziękujemy” – mówi inżynier przypominając o procedurze końca jazdy. „Dzięki” – odpowiada Vettel.
Muszę przyznać, że to był jeden z najaktywniejszych inżynierów wyścigowych, z którymi jechałem tworząc dla Was „stenogramy”.