Dłuższy tor, ale to, co najtrudniejsze się nie zmieni. Jak Robert Kubica i jego zespół podchodzą do kolejnej rundy na Lausitzring i jakiej pogody mogą się spodziewać? Zapraszam na zapowiedź weekendu wyścigowego DTM.
Wypowiedzi
„Tydzień między rundami na Lausitzring będzie krótki, ale bardzo ważny. Zespół zostaje na torze i będzie pracował nad poprawkami przy wsparciu BMW. Dłuższa nitka toru jest w 70% identyczna jak ta z poprzedniego weekendu, co jest dla nas korzystne. Jesteśmy wszyscy bardzo skupieni by nadrobić straty, szczególnie w kwalifikacjach. Potem szanse w wyścigu powinny być większe. Szkoda, że na tych wyścigach, odbywających się tak blisko granicy mojej ojczyzny, nie będą mogli uczestniczyć fani z Polski” – powiedział Robert Kubica, cytowany przez DTM.
Sam Robert – jak wiemy – był w tym czasie przez chwilę w Polsce, m.in. w Bydgoszczy. Polak zapowiadał, że zadaniem na kolejny weekend będzie poprawienie tempa kwalifikacyjnego.
„W DTM jest wiele zmiennych, a wszystko jest bardzo czułe na zmiany. Okno w którym samochód i opony pracują prawidłowo jest bardzo wąskie i nie jesteśmy w nim jeszcze. U innych kierowców też czasem widzimy, że są z przodu jednego dnia, a nie radzą sobie kolejnego. Następnym krokiem będzie poprawienie się w kwalifikacjach ponieważ wtedy będziemy mieli większe szanse w wyścigach. By to osiągnąć, musimy wyciskać więcej z opon, które obecnie nie dostarczają wystarczająco przyczepności.”
Zapowiadając weekend wyścigowy, ORLEN Team ART przedstawił ciekawy harmonogram dnia weekendu wyścigowego. „Pierwsze spotkanie z inżynierami i załogą odbywa się około godzinę przed rozpoczęciem pierwszego treningu. To wtedy wstępnie decyduje się, na jakim setupie wyjedzie auto, z jakimi zmianami, jakie będzie program treningu – kiedy używać nowych, a kiedy używanych opon i jakie są strategie na kwalifikacje i wyścig. Przygotować trzeba oczywiście kilka wariantów i wciąż monitorować wszystko, choćby ze względu na zmianne warunki. Po każdej sesji – niezależnie czy treningu, kwalifikacjach czy wyścigu, odbywa się krótki debrief, trwający około 20 minut. Przeprowadzana jest na nim krótka analiza jak poszło, co było dobrze, a co źle i jakie zmiany powinny być wprowadzone, jeżeli pozwalają na nie przepisy. Pomiędzy kwalifikacjami i wyścigiem zmiany są zakazane. Jeżeli ustawienia na kwalifikacje nie są dobrze, to można spodziewać się trudnego wyścigu. Wieczorny debrief jest znacznie dłuższy” – czytamy w informacji zespołu.
„Może nam zejść godzinę czy półtorej na analizowaniu rozwiązań i przygotowaniu pomysłów na następny dzień. Samochód, zespół, pit-stop, strategia i kierowca – o tym wszystkim rozmawiamy” – mówi Robert.
Ale to nie koniec jego dnia pracy.
„Zwykle przeglądam jeszcze dane i nagrania wieczorem, wszystkie onboardy. Zwykle kładę się spać około 10:30. Dzień jest bardzo napięty, przerwy są bardzo dobrze rozdysponowane. Podczas pierwszego weekendu na Lausitzring miałem kamerę onboard w moim aucie więc miałem mnóstwo materiału do analizy. Szkoda, że materiał video jest w DTM limitowany, w przeciwieństwie do Formuły 1” – mówi Polak.
Podobnie jak inne ekipy, również ORLEN Team ART pozostał w padoku. W ciągu 4 dni mechanicy rozebrali auto na części pierwsze. Wszystko zostało sprawdzone, a samochód ponownie złożony. Przez cały ten czas – z wyjątkiem jednego dnia – Kubica był z zespołem. Analizowana była dłuższa nitka toru, pracowano też nad ustawieniami.
„To wyjątkowa sytuacja, gdy 70% trasy pokrywa się z poprzednim weekendem. Ustawienia będą zatem dość podobne. Mamy już kilka pomysłów, które mogą sprawić, że zrobimy postęp w pierwszych treningach w piątek” – powiedział Robert Kubica.
Tor
Lausitzring znajduje się we wschodnich Niemczech w Branderburgii. Tor ten jest położony blisko granicy polsko – niemieckiej (około 55 km). Został on otwarty w 2000 roku i jest dość charakterystyczny bowiem zawiera w sobie fragment owalu oraz szybkie i bardzo ciasne sekcje. Tak przedstawia się mapa toru z wyszczególnionymi zakrętami.
W ubiegłym tygodniu kierowcy wykorzystywali krótszą nitkę, tym razem będzie ona w wersji Grand Prix i będzie liczył 4570 metrów. Oto porównanie tych układów – jak widać, wydłużeniu ulega jedna z prostych, co dobrą informacją dla Kubicy raczej nie jest.
Rekordzistą toru jest tu Philipp Eng z czasem 1:37.897. Ubiegłoroczny wyścig wygrał Rene Rast. Kierowcy będą tu osiągać zapewne ponad 280 km/h, zmieniając biegi około 44 razy na okrążenie. Prędkość w najszybszym zakręcie to 210 km/h a w najwolniejszym 80 km/h.
Pogoda
W ubiegłym tygodniu przedweekendowe prognozy zapowiadały nam deszcz na piątek i sobotę, a padało jedynie w nocy z czwartku na piątek.
Tym razem – według prognoz – jedyna szansa na deszcz pojawi się w sobotę. Mamy jednak nadzieję, że prognozy pomylą się tym razem w drugą stronę i jednak popada. Co ważne, warunki w piątek będą mało reprezentatywne – wiał będzie spory wiatr i będzie bardzo gorąco – nawet do 32 stopni podczas 2. treningu. W sobotę ma być maksymalnie 29 stopni, a w niedzielę maksymalnie 25.
Harmonogram
Tym razem DTM będzie towarzyszyć DTM Trophy z udziałem Janka Kisiela, który po weekendzie wyścigowym na Spa zajmuje 5. miejsce w klasyfikacji generalnej.
Piątek, 21 sierpnia
godz. 12:05 – 12:45 – Pierwszy trening DTM Trophy
godz. 13:00 – 13:45 – Pierwszy trening DTM
godz. 14:55 – 15:35 – Drugi trening DTM Trophy
godz. 16:30 – 17:00 – Drugi trening DTM
Sobota, 22 sierpnia
godz. 10:45 – 11:05 – Pierwsze kwalifikacje DTM
godz. 11:25 – 11:45 – Pierwsze kwalifikacje DTM Trophy
godz. 13:00 – 13:30 – Prezentacja kierowców DTM
godz. 13:33 – 14:50 – Pierwszy wyścig DTM
godz. 15:15 – 15:45 – Pierwszy wyścig DTM Trophy
Niedziela, 23 sierpnia
godz. 10:45 – 11:05 – Drugie kwalifikacje DTM
godz. 11:25 – 11:45 – Drugie kwalifikacje DTM Trophy
godz. 13:00 – 13:30 – Prezentacja kierowców DTM
godz. 13:33 – 14:50 – Drugi wyścig DTM
godz. 15:15 – 15:45 – Drugi wyścig DTM Trophy
Transmisje telewizyjne
Piątek, 21 sierpnia
godz. 13:00 – 13:45 – Pierwszy trening DTM – YouTube (na żywo)
godz. 16:30 – 17:00 – Drugi trening DTM – YouTube (na żywo)
Sobota, 22 sierpnia
godz. 10:00 – 10:40 – studio DTM – Eleven Sports 1 (na żywo)
godz. 10:40 – 11:10 – Pierwsze kwalifikacje DTM – Eleven Sports 1 (na żywo)
godz. 11:10 – 11:40 – studio DTM – Eleven Sports 1 (na żywo)
godz. 12:45 – 13:25 – studio DTM – Eleven Sports 1 (na żywo
godz. 13:25 – 14:35 – Pierwszy wyścig DTM – Eleven Sports 1, Super Polsat (na żywo)
godz. 14:35 – 15:30 – studio DTM – Eleven Sports 1 (na żywo)
godz. 17:00 – 17:30 – Pierwsze kwalifikacje DTM – Eleven Sports 1 (powtórka)
godz. 17:30 – 19:00 – Pierwszy wyścig DTM – Eleven Sports 1 (powtórka)
Niedziela, 23 sierpnia
godz. 08:00 – 08:30 – Pierwsze kwalifikacje DTM – Eleven Sports 1 (powtórka)
godz. 08:30 – 10:00 – Pierwszy wyścig DTM – Eleven Sports 1 (powtórka)
godz. 10:00 – 10:40 – studio DTM – Eleven Sports 1 (na żywo)
godz. 10:40 – 11:10 – Drugie kwalifikacje DTM – Eleven Sports 1 (na żywo)
godz. 11:10 – 11:40 – studio DTM – Eleven Sports 1 (na żywo)
godz. 12:45 – 13:25 – studio DTM – Eleven Sports 1 (na żywo)
godz. 13:25 – 14:35 – Drugi wyścig DTM – Eleven Sports 1 (na żywo)
godz. 14:35 – 15:30 – studio DTM – Eleven Sports 1 (na żywo)
godz. 18:00 – 18:30 – Drugie kwalifikacje DTM – Eleven Sports 1 (powtórka)
godz. 18:30 – 20:00 – Drugi wyścig DTM – Eleven Sports 1 (powtórka)
Poniedziałek, 24 sierpnia
godz. 16:00 – 16:30 – Drugie kwalifikacje DTM – Eleven Sports 1 (powtórka)
godz. 16:30 – 18:00 – Drugi wyścig DTM – Eleven Sports 1 (powtórka)
Klasyfikacje przed rundą
Tak przedstawia się klasyfikacja kierowców:
Miejsce | Kierowca | Zespół | Punkty | Informacje |
---|---|---|---|---|
1 | Rene Rast | Audi Sport Team Rosberg | 353 | Sprawdź |
2 | Nico Muller | Audi Sport Team Abt Sportsline | 330 | Sprawdź |
3 | Robin Frijns | Audi Sport Team Abt Sportsline | 279 | Przeczytaj |
4 | Mike Rockenfeller | Audi Sport Team Phoenix | 139 | Sprawdź |
5 | Timo Glock | BMW Team RMG | 120 | Sprawdź |
6 | Sheldon van der Linde | BMW Team RBM | 108 | Sprawdź |
7 | Loic Duval | Audi Sport Team Phoenix | 108 | Przeczytaj |
8 | Jamie Green | Audi Sport Team Rosberg | 98 | Sprawdź |
9 | Marco Wittmann | BMW Team RMG | 95 | Sprawdź |
10 | Ferdinand von Habsburg | Audi Sport Team WRT | 68 | Sprawdź |
11 | Jonathan Aberdein | BMW Team RMR | 62 | Sprawdź |
12 | Lucas Auer | BMW Team RMR | 51 | Sprawdź |
13 | Philipp Eng | BMW Team RBM | 48 | Sprawdź |
14 | Harrison Newey | Audi Sport Team WRT | 27 | Przeczytaj |
15 | Robert Kubica | ORLEN Team ART | 20 | Sprawdź |
16 | Fabio Scherer | Audi Sport Team WRT | 20 | Przeczytaj |
17 | Benoit Treluyer | Audi Sport Team Phoenix | 0 |
Klasyfikacja zespołów:
Klasyfikacja producentów: