Daniel Ricciardo zaliczył świetny występ na Spa, zajmując 4. miejsce. Jego wyścig był zapewne ciekawszy niż rywalizacja pierwszej trójki. Przeczytacie „stenogram” z jazdy australijskiego kierowcy Renault.
Przed startem wyścigu Daniel otrzymał bardzo długą instrukcję na temat procedur podczas okrążenia formującego oraz pierwszego. Była to najdłuższa „przemowa” inżyniera, jaką słyszałem. Dodatkowo Daniel otrzymał informację o oponach rywali. Na koniec inżynier powiedział: „Póki co to dobry weekend, postarajmy się również tak go zakończyć”. „Zgadzam się” – odpowiedział Ricciardo.
„Dobry start, soc 6” – słyszy Ricciardo po 2. okrążeniu. Kółko później inżynier mówi: „DRS jest możliwy, Esteban 1,5 sekundy za tobą”.
„Dobra robota, jesteś 0,5 sekundy szybszy niż samochód przed tobą” – mówi inżynier na okrążeniu numer 3.
Daniel zgłasza problemy z oponami po 4. kółku, „przyjąłem, high speed 6” – odpowiada inżynier i chwilę później dodaje „torque 10”.
Daniel jest proszony o uważanie przy wchodzeniu w 1. zakręt, gdzie uślizguje opony. Inżynier zasugerował mu też zmiany balansu hamulców. Ricciardo został też poinformowany o tempie Pierra Gasly na twardych oponach. „Jesteśmy 0,2 sekundy szybsi niż kierowcy z przodu. Jaki jest twój status?” „8” – odpowiada Daniel.
Na 9. okrążeniu Daniel otrzymuje informację, że okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte. „Jesteś 2,5 sekundy przed Estebanem” – dodaje inżynier.
Chwilę później wyjeżdża samochód bezpieczeństwa. Ricciardo, podobnie jak cała czołówka może zjechać dopiero na kolejnym okrążeniu. „Przechodzimy na plan B” – mówi inżynier, po czym następuje dość długa dyskusja o ustawieniach, również zmianie kąta nachylenia przedniego skrzydła. Inżynier prosi też Ricciardo by uważał na szczątki bolidów leżące na torze.
Pit-stop przebiega prawidłowo, a następnie Ricciardo dogrzewa opony za samochodem bezpieczeństwa, jest też informowany o sytuacji na torze i tym, że zawodnicy przed nim nie zjeżdżali jeszcze do boksów.
Przy wznowieniu inżynier informuje Ricciardo, że ma dostępny przycisk overtake. Daniel na kilka kółek utknie za wolniejszymi zawodnikami, ale uda mu się ich pokonać.
Po wyprzedzeniu Pereza, który nie zjechał po nowe opony podczas samochodu bezpieczeństwa, Ricciardo jest za to chwalony. Dostaje też informację o oponach swoich i rywali. Kolejny raz inżynier przypomina mu żeby nie ślizgał się w zakręcie 1. „2 sekundy za tobą jest Albon”.
„Brawo chłopie. Sugerujemy high speed 5. Robisz dobrą robotę, uważaj na ślizganie się” – chwalił inżynier Ricciardo po wyprzedzeniu Gasly`iego. Kierowca dopytywał, ile okrążeń jeszcze zostało by móc wiedzieć, jak dbać o opony.
„Robisz dobrą robotę, jesteś sekundę szybszy niż Gasly” – słyszy Ricciardo na 23. kółku.
Gdy Albon wyprzedzi Gasly`iego, Ricciardo dostaje informację o tym. Jest pytany o balans auta: „Dam radę z tym, tylko dajcie mi znać, czy to tempo jest dobre” – mówi Daniel.
„Gain 7” – mówi inżynier około 26 okrążenia. Daniel prosi o więcej komunikatów dotyczących tempa rywali „tak aby mieć punkt odniesienia”.
Ricciardo upewnia się, czy Gasly zjechał do boksów i pyta, czy pod koniec nadal miał dobre tempo. „Jego opony wyglądały nieźle, a jak twoje?” – odpowiedział inżynier. „Faza 2” – mówi kierowca.
Ricciardo często dopytuje o tempo innych zawodników, również liderów. Gdy otrzymuje informację, jest jednocześnie chwalony za swoje czasy okrążeń. Ricciardo odpowiada „kikiki”, podobnie jak na filmiku poniżej.
„Wykonujesz znakomitą robotę, uciekasz autom z tyłu” – mówi inżynier do Daniela około 30 kółka. Kierowca dopytywany o opony, mówi, że trzymają się i jednocześnie sam pyta, jakie jest jego tempo. Potem pyta jeszcze jak liderzy. „Wiem, że może być jeszcze trochę za wcześnie, ale dajcie mi znać jakie są scenariusze” – mówi Ricciardo. Inżynier poleca mu zmianę ustawień na PU3 pozycja 9.
Gdy Ricciardo dostaje informację o tym, że zostało 9 okrążeń do końca, pyta jaką ma przewagę do Albona i otrzymuje odpowiedź, że ponad 8 sekund. „Te opony wydają się coraz szybsze” – mówi Daniel.
Kilka okrążeń później, to inżynier pyta Ricciardo, w jakim stanie są jego opony.
„Są OK, minimalna degradacja” – odpowiada kierowca i jest proszony o zmianę ustawień, tym razem na PU3, poz. 11.
Na 3 okrążenia przed końcem Ricciardo pyta: Nadal jesteście zadowoleni ze wszystkiego? Z ustawień?” W odpowiedzi słyszy: „PU3 pozycja 12”
„OK Daniel, po tym okrążeniu będzie ostatnie. Obecnie najlepszym czasem wyścigu jest 1:47,7” – mówi inżynier tuż przed końcem rywalizacji.
„Użyj overtake, użyj overtake” – mówi inżynier w połowie ostatniego kółka, zauważając, że Ricciardo ciśnie by zdobyć najlepszy czas okrążenia.
„Brawo chłopie, scenario 4. Miejsce 4. i najlepszy czas wyścigu” – mówi inżynier tuż za metą.
„Ooh, tak cholernie naciskałem. Jasna cholera! To było… Dzięki, że dałeś mi znać jakie jest najszybsze okrążenie” – odpowiada kierowca
„Brawo daniel, wiedz, że byłem temu przeciwny, ale spisałeś się rewelacyjnie” – odezwał się Cyril Abiteboul.
„Dzięki, miło było zobaczyć purpurowy kolor, dzięki chłopaki” – powiedział na koniec Ricciardo. Końcówkę jego komunikacji z inżynierem usłyszycie poniżej:
Co ciekawe, po każdym komunikacie inżyniera, Ricciardo odpowiadał „Rozumiem”, potwierdzając jego przyjęcie.