KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Ignaczak, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Pawel Licznerski, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, Maciej Stankiewicz, Ilona Bykowska, Grzegorz Pliś, Marcin Bogutyn, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Maks Szmytkowski, Izabela Ch, Marcin Parzych, Mateusz Wanat, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Sławomir Kidziński, jacek79100

Harmonogram

blank

Wyniki

blank

“It`s too fu**ing late now!”



Zdecydowanie nie takiego wyścigu o Grand Prix Wielkiej Brytanii oczekiwał Kimi Raikkonen. Było sporo nerwów, niepewności i przekleństw. Zapraszam na blogowy “stenogram” z jego jazdy.

Przed startem Kimi słyszy standardowe odliczanie oraz dostaje informacje – że Nico Hulkenberg nie wystartuje oraz że wszyscy wokół niego jadą na oponach pośrednich.

Kimi ma niezłą reakcję na starcie i szybko dojeżdża do Albona, który ruszył fatalnie. Niestety dla Fina, wybiera złą linię w trzecim zakręcie i wypada poza tor na asfalt. Wraca i znów dojeżdża stawkę. Potem jednak łapie uślizg, który znów kosztuje go kilka dziesiątych. Pod koniec okrążenia już widać, że nie ma tempa i z łatwością wyprzedza go Grosjean.

Raikkonen mija wypadającego Magnussena, przecina linię mety i dopiero wtedy dostaje komunikat “żółta w miejscu, w którym jesteś”, który jest nieco spóźniony. Następuje neutralizacja i Fin otrzymuje instrukcje jej dotyczące oraz informację, że zostają na torze. Kimi dostaje też informację, kto jest przed nim i za nim. Pod koniec neutralizacji jest proszony o dogrzanie opon i hamulców. Sam pyta czy odpowiedni poziom jest dobry. “Słyszy mnie tam ktoś?” – dopytuje, gdy przez kilka sekund nie otrzymuje odpowiedzi. Inżynier zaczyna mówić, ale Kimi przekrzykuje go: “Mam jeszcze dogrzewać czy nie?”. Słyszy potwierdzenie.



“Kimi wierzymy, że będzie to ostatnie okrążenie” – mówi inżynier kółko później i potwierdza się to. Raikkonen dostaje polecenia zmiany ustawień.

Fin ma lepsze wznowienie wyścigu niż Grosjean, ale nie jest go w stanie zaatakować. Dość szybko Francuz zyskuje przewagę nad kierowcą ARRO. Kimi jedzie jednak nadal blisko Haasa, jednak tor Silverstone nie daje mu okazji do ataku. Inżynier w ciągu kilku okrążeń tylko raz daje mu wskazówki na temat ustawień hamulców. Gdy Grosjean popełnia błąd, Kimi próbuje bardziej przyciąć zakręt, by podjąć próbę ataku, ale zalicza mocny uślizg przodu.

Gdy wypada Kvyat, inżynier szybko zgłasza Kimiemu żółte flagi. “Z tego będzie safety car” – mówi kierowca. “Okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte” – powtarza dwa razy inżynier. Po chwili mówi: “Box, box”. “Wyjeżdża ten samochód czy nie?” – dopytuje Kimi. “Tak, podwójny pit-stop” – odpowiada inżynier. “Jesteście pewni?” “Tak, potrzebujemy trochę miejsca, box box”.

Samochód bezpieczeństwa pojawia się, ale inżynier tuż przed zjazdem Kimiego do pit-stopu krzyczy: “Zostań, zostań, zostań, zostań, zostań”. Kimi nie jest zadowolony z tak późnego zgłoszenia i głośno daje temu wyraz:

“Nie było szans żeby to był dobry pomysł teraz zjeżdżać” – dodaje Fin. “Jest w porządku Kimi” – mówi inżynier. Raikkonen musi dwa razy zwolnić w alei serwisowej ze względu na duży tłok. O mały włos nie potrąca też swojego mechanika.

blank

Sam pit-stop trwa bardzo długo, a mechanicy, którzy przed chwilą wykonali najszybszy postój wyścigu, zachowują się niepewnie.

“Co to ku*wa było? Co się stało? Jednego znów prawie przejechałem” – mówi Kimi tuż po wyjeździe z boksów. Raikkonen dokonuje zmiany ustawień na polecenie inżyniera, który informuje go też, że podczas pit-stopu nie została dokonana zmiana ustawień przedniego skrzydła.

Pod koniec neutralizacji następuje wymiana zdań dotycząca balansu hamulców. Kimi zalicza standardowy restart i jedzie za Albonem. Niestety, przygoda w boksie kosztowała go sporo miejsc. Kimi stara się trzymać blisko rywali, ale ci regularnie i minimalnie mu odjeżdżają. Po kilku kółkach zalicza taką przygodę.

“Nie wiem co się ku*wa stało” – mówi Fin. “Sprawdzamy to, być może to przez duży podmuch wiatru” – odpowiada inżynier.



Po kolejnym wyjeździe, Kimi znów pyta: “Co się ku*wa dzieje z tyłem?” “Wiatr się wzmaga, wszysty się skarżą” – słyszy w odpowiedzi.

Przez kilkanaście następnych okrążeń, Kimi dostaje tylko kilka poleceń zmiany ustawień. Po postoju Grosjeana jest informowany, że Francuz wyjedzie za nim na nowych miękkich oponach. Walka z Albonem jest krótka, kierowca Red Bulla wykorzystuje DRS i bez problemu mija Kimiego.

Grosjean również dość łatwo wyprzedza Kimiego. Fin dostaje instrukcje zmiany ustawień na poszczególnych kółkach, ale nie jest ich dużo.

Na 5 okrążeń przed końcem, Fin wyjeżdża za szeroko i dochodzi do awarii przedniego skrzydła.

Kimi zgłasza to inżynierowi. “Jeżeli nie czujesz się bezpiecznie…” – zaczyna inżynier. “Nie, powiedziałem, że coś się zepsuło w przednim skrzydle”. “OK, zjedź, 3 sekundy za sobą masz Verstappena, box box”. Raikkonen dopytał jeszcze, jak daleko jest Holender i przepuścił go.

Zjeżdżając do alei serwisowej, Kimi zgłasza dym lecący z lewej strony auta. “OK, wymienimy opony i nos”. “Ale to nie z nosa czy opon, ale z boku auta” – prostuje Kimi. “OK, wycofujemy się, wycofujemy”. “Sprawdźcie po prostu co to jest, lewa przednia strona” – mówi Fin podjeżdżając na stanowisko. Mechanicy uwijają się jak w ukropie, wymieniając koła i skrzydło. “Co to jest, pit-stop czy co?” “Wszystko w porządku Kimi, jedź, jedź jedź” – odpowiada inżynier, informując o kolejnych kierowcach, którzy będą dublować Kimiego.

“Czy to była opona czy co?” – dopytuje Fin. “Opony były dobre, tylko skrzydło”. Ostatnie kółka to znów informacje o dublowaniach i zmianie ustawień.

Po minięciu linii mety, inżynier mówi: “Przykro mi z powodu tego wyścigu, nie był najlepszy”. Raikkonen nie komentuje, zjeżdża do boksów dość szybko, omijając innych zbierających fragmenty opon.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Hiszpanii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 21 czerwca
godz. 13:30 – FP1
godz. 17:00 – FP2

Sobota, 22 czerwca
godz. 12:30 – FP3
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 23 czerwca
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Sao Paulo

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi