Grand Prix Węgier było dla Red Bulla sporym rollercoasterem. Deszcz sprawiał, że mieli realne szanse na podium, ale wszystko stanęło pod znakiem zapytania, gdy Max Verstappen rozbił się na dojeździe na grid. Jak potem przebiegał wyścig w jego wykonaniu? Oto “zamówiony” przez Was “stenogram” Holendra z rywalizacji na Hungaroring.
Zacznę od tego, że w F1 TV Pro mamy komunikat jedynie sprzed 4 ostatnich minut przed startem. Nie znamy wcześniejszej komunikacji radiowej Maxa z zespołem. Nie mniej jest onboard z jego przygody na dojeździe na pola startowe.
When your race might be over before it’s even started ?
But you eventually finish P2 ?#HungarianGP ?? #F1 @Max33Verstappen pic.twitter.com/o9JDpGYUsy
— Formula 1 (@F1) July 19, 2020
Verstappen przyznał, że po tej przygodzie chciał wracać do boków, bo myślał, że wszystko stracone. Otrzymał jednak polecenie podjechania na pola startowe. Ekipa miała 20 minut i 45 sekund na naprawy, których zazwyczaj dokonuje się w 90 minut. Skończyli po 20 minutach i 25 sekundach.
Pierwszy komunikat jaki słyszymy w F1 TV Pro dotyczy uruchomienia pit-limitera. Wcześniej można zobaczyć wymowne obrazki – mechanika przy lewym kole machającego głową z niedowierzaniem czy Verstappena upewniającego się, że wszystko jest w porządku z kołem i przybijającego piątkę z mechanikiem.
Verstappen słyszy odliczanie do rozpoczęcia okrążenia formującego. Startuje bez rewelacji, ale bez problemu wyprzedza mających problemy z ruszeniem Pereza i Bottasa. Obiera linię po zewnętrznej, co okazuje się dobrą decyzją. Łapie niezłą trakcję i objeżdża Vettela, wywożąc go w drugim zakręcie.
Up four places at turn one, having been in the wall the last time he stomped on the brake pedal ?@Max33Verstappen ??#PoweredByHondapic.twitter.com/7Fs3F68hzi
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) July 20, 2020
Po trzecim zakręcie Max mówi przez radio: “Całkiem przyjemny start”. “Skup się, trzymaj pozycję” – odpowiada inżynier.
“Jest dość sucho, ale nadal ślisko” – dodaje po chwili Max. “Zrozumiałem, mode 7, strat 8 kiedy będziesz mógł”. Pod koniec 2. kółka Max jest proszony o trzymanie tempa Strolla co nie stanowi dla niego problemu. Jadą oni zupełnie innymi liniami jazdy, a Holender często zjeżdża na mokrą stronę by schłodzić opony.
Pod koniec 2 kółka Verstappen jest proszony o ocenę warunków. Odpowiada: “No slicks”. Gdy jednak Stroll zjeżdża do boksów, Verstappen dopytuje o tempo swoje i rywali. Gdy słyszy, że Bottas na oponach na suchą nawierzchnię jest 0,3 sekundy szybszy w 2. sektorze, podejmuje decyzję o zjeździe. “Zrozumiałem” – odpowiada inżynier.
Na 4. kółku Verstappen zjeżdża do boksów. Błyskawiczna zmiana pozwala mu wyjechać przed Magnussenem, przed sobą widzi Hamiltona. “Jesteś na 2. miejscu” – mówi inżynier. “Na jekiej jest oponie?” – pyta Max. “Hamilton? Na pośredniej, tak jak ty. Latifi przed tobą wolno jedzie, uważaj”.
Max otrzymuje informacje o tempie swoim i swoich rywali. “Pamiętaj o oknie pogodowym, robisz dobrą robotę, pamiętaj o tym, o czym rozmawialiśmy” – mówi inżynier.
Po kolejnej informacji o tempie rywali, Max mówi: “Po prostu będę jechał swoim tempem”. Zapytany o balans auta odpowiada, że jest dobry i jedynie dba o opony. “Mode 6 kiedy będziesz mógł” – dodaje inżynier.
Max cały czas jest informowany o tempie innych. Po którymś z kolejnych komunikatów, inżynier dodaje: “To jak zawsze tylko dla informacji”.
“Myślę, że nadciąga deszcz” – zgłasza Max. “Tak, ale spodziewamy się, że będzie lekki” – odpowiada inżynier.
“Engine 14, pozycja 3. Dobre okrążenie Max, Hamilton na purpurowo”. Max dostaje praktycznie co okrążenie raport o którymś ze swoich rywali, jest też chwalony za tempo. “Czekamy aż deszcz zmusi nas do zjazdu. Robisz świetną pracę z lewą przednią oponą i kontynuuj ją” – mówi inżynier. Verstappen zaczyna dublowania.
Max zgłasza, że lewy przód jest jeszcze wmiarę w porządku i otrzymuje odpowiedź, że podobne uwagi zgłasza Hamilton. Red Bull konsultował również ze swoim kierowcą mieszankę opon na kolejny postój oraz ustawienia przedniego skrzydła.
Na kolejnych kółkach Max dostaje informacje o kierowcach oraz prośbę o zmianę ustawień.
Po kilku okrążeniach ciszy, Max zwraca uwagę, że lewa przednia opona jest już w słabym stanie. Otrzymuje polecenie dbania o nią na hamowaniu. Kierowca wspomina też o lagu (opóźnieniu reakcji silnika) w zakręcie 11. Max dostaje sugestie i polecenia ustawień silnika i wchodzenia w zakręty.
Verstappen przedłuża stint, ale dopytuje zespół o tempo w stosunku do rywali. Inżynier mówi, że spodziewają się zaraz deszczu, ale ma przewagę pozycji nad innymi. Po chwili słyszy, że ryzyko deszczu spadło. Po chwili dostaje kolejną informację, że lekko popada za kilka minut, a potem będzie sucho do końca wyścigu. W tym momencie zjeżdża do boksów.
Po wyjeździe Max otrzymuje informacje o tym, gdzie są jego rywale i jakim tempem jadą. Jest też prośba o zmianę ustawień, podobnie jak na kilku następnych okrążeniach.
Max zbliża się do dublowanego kierowcy McLarena i narzeka, że traci za nim docisk. Pod 2 kolejnych okrążeniach: “Ja tu walczę o 2 miejsce, niech zjeżdża z drogi” – denerwuje się na Norrisa. Tuż za niego dojeżdża Bottas. Max dopytuje, ile dokładnie traci Fin. “Jest tuż za tobą” – odpowiada inżynier. “Skarży się na graining lewej przedniej opony” – dodaje.
Bottas utknie za dublowanymi i Maxowi uda się trochę od niego odjechać. “Dobra, masz teraz trochę wolnego potwiertrza. Bottas zjechał – zmagał się z lewą przednią oponą”. Max dopytuje, dlaczego nie zjadą za Finem. “Masz oponę z 12-ma kółkami, mamy darmowy pit-stop nad Strollem więc nikogo innego nie ma w walce. Będę cię informował o tempie Bottasa” – słyszy.
Gdy Bottas wykręca dobry czas okrążenia, Max dostaje polecenie zmiany ustawień auta. Ma też sporo pracy z dublowanymi kierowcami. “5 dublowanych między tobą i Bottasem. Musisz pracować nad tempem”. “Próbuję jak tylko się da” – odpowiada Holender. “Wiem, jak zawsze”.
“Zostało tylko 10 okrążeń, to było świetne tempo, nadal trzech dublowanych między tobą i Bottasem” – mówi inżynier, prosząc o zmianę ustawień silnika.
Na 7 okrążeń przed końcem, inżynier mówi: “Max, wygląda na to, że Bottas może być tuż za tobą na ostatnim okrążeniu”.
“Zostało 5 okrążeń, przewaga nad Bottasem 4,4 sekundy” – słyszy nieco później kierowca Red Bulla. 2 okrążenia później to tylko 2,2 sekundy przewagi.
“Zignoruj informacje na wyświetlaczu, jesteś bezpieczny jeżeli chodzi o paliwo” – mówi inżynier.
Na przedostatnim kółku Max dostaje polecenie wciśnięcia przycisku overtake przez 4 sekundy. “Jak blisko jest?” “0,8 sekundy. Bateria jest pełna więc wciskaj overtake kiedy będziesz chciał” – mówi inżynier. “Usuńcie te pie**olone samochody z drogi” – krzyczy Max. To ostatnie okrążenie.
Verstappen dowozi 2. miejsce na metę. “Brawo Max, absolutnie najlepsze tempo przez cały wyścig. Jesteś klasą samą w sobie” – mówi inżynier. Verstappen mocno dziękuje mechanikom:
That’s how you repay your team ?
Top work all round from @redbullracing! ?#HungarianGP ?? #F1 pic.twitter.com/AsuQdMFb0f
— Formula 1 (@F1) July 20, 2020
Potem odzywa się Christian Horner, który również gratuluje Maxowi. “Pięknie im odpłaciłeś za ten wysiłek” – mówi.
Verstappenowi przypominane są zmiany ustawień. “Co za zmiana nastrojów, co za powrót” – mówi inżynier. Max przekazuje jeszcze uwagi dotyczące balansu na ostatnim okrążeniu i jest mu przedstawiana kolejność. “Ciesz się podium, zasłużyłeś” – mówi w ostatnich słowach inżynier.