Tor Silverstone

Wszystko o torze Silverstone



Po pierwszym weekendzie przerwy od momentu inauguracji tego dość niecodziennego, spowodowanego globalną pandemią koronawirusa sezonu – 5 lipca w Austrii, kierowcy i zespoły przenoszą się na Wyspy Brytyjskie, gdzie w dniach 31.07-02.08 oraz 07.08-09.08 rywalizować będą na torze Silverstone w wyścigach o Grand Prix Wielkiej Brytanii, a tydzień później o Grand Prix Siedemdziesięciolecia.

Tor Silverstone powstał w 1947 roku, wskutek przekształcenia w bazę sportów motorowych byłego lotniska wojskowego. Dawne tereny lotnicze, bazę RAF w okresie II Wojny Światowej zadaptowano na tor wyścigowy i już w latach 1948 i 1949, na Silverstone zorganizowano pierwsze, nieoficjalne jeszcze wyścigi o GP Wielkiej Brytanii.

Dopiero 13 maja 1950, po raz pierwszy w całej historii Grand Prix Formuły 1, właśnie na Silverstone odbył się wyścig. GP Wielkiej Brytanii 1950 zainaugurowała więc zmagania w mistrzostwach świata F1. Na torze, wśród znamienitych gości obecna była też Rodzina Królewska. Zawody wygrał Giuseppe Farina startujący Alfią Romeo 158.



Od tego czasu, kibice w Northamptonshire byli świadkami wielu pamiętnych wyścigów. W roku 1999 awarii hamulców w pierwszym zakręcie doznał Michael Schumacher, wypadł z toru, złamał nogę i musiał opuścić sześć kolejnych wyścigów. W 2003, Rubens Barrichello, choć startował z pole position, tuż po starcie spadł w głąb stawki, jednak zdołał wygrać thriller jakim był wyścig. W ostatnich latach klasykami były wyścigi w 2008 roku, gdy popis jazdy w deszczu dał Lewis Hamilton i zwyciężył z ogromną ponad minutową przewagą nad drugim Nickiem Heidfeldem, czy w 2013 i 2017, gdy eksplozje opon (aż 7 kierowców -2013) pozbawiły laurów faworytów: Lewisa Hamiltona czy Sebastiana Vettela.

Wyścig z 2003 roku został zapamiętany także z innego powodu. Na 11 okrążeniu, na prostej Hangar na tor wybiegł brytyjski duchowny, Neil Haran. Na szczęście nie został przez nikogo potrącony. Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, a stewardzi w tym czasie usunęli nieproszonego gościa z areny…

Lokalny bohater Nigel Mansell, zachwycił publiczność triumfując tu trzykrotnie w 1987,1991 i 1992 roku. Zwłaszcze pierwsze zwycięstwo Mansella było spektakularne. Po zmianie opon, tracił on bowiem 30 sekund do swojego kolegi z ekipy Williams -Nelsona Piqueta. Zdołał jednak odrobić tę stratę i wygrać wyścig. Podobnej sztuki, trzykrotnego wygrania na Silverstone, przed własną publicznością dokonał jeszcze Jim Clark. Dwukrotnie wygrywali Jackie Stewart i David Coulthard. Po jednym razie John Watson, Johny Herbert, James Hunt i Damon Hill. Wśród lokalnych bohaterów, aż 6 triumfów ma na Silverstone Lewis Hamilton.

Tor będący początkowo jedynie pętlą powstałą wokół starego, wojskowego lotniska, z biegiem lat przechodził coraz to kolejne modernizacje. Najczęściej modyfikacje dotyczyły fragmentu toru między zakrętami Abbey i Lufield. W 1991 roku do obecnych kształtów doprowadzono jedną z najsłynniejszych sekcji toru Silverstone, tak lubiane przez kierowców Maggots-Becketts-Chapel. W 2009 wzniesiono Silverstone Wing, a w 2011 pola startowe z prostej przed zakrętem Copse przeniesiono między zakręty Club i Abbey, vis a vis nowego Paddocku.

W latach 1964-1986, Grand Prix Wielkiej Brytanii rozgrywano w systemie naprzemiennym: raz na Silverstone, rok później na Brands Hatch.

W 1955, 1957, 1959, 1961 i 62 Grand Prix Wlk. Brytanii gościło na torze Aintree w hrabstwie Mersyside.
Na terenie Wielkiej Brytanii odbyły się też dotychczas trzy wyścigi o Grand Prix Europy – w 1983 i 1985 roku na torze Brand Hatch i w 1993 roku na Donnington Park.

W sezonach, gdy na Silverstone nie odbywała się Grand Prix Wielkiej Brytanii F1, władze lokalnego Automonilklubu organizowały niezwykle presiżowe Silverstone International Trophy, w którym rywalizowali też najlepsi kierowcy F1.

W 2008 roku pojawiła się informacja, jakoby ówczesny promotor i właściciel Formuły 1 – Bernie Ecclestone podpisał wstępne dokumenty, w myśl których, od 2010 roku Grand Prix Wielkiej Brytanii miałoby odbywać się w Donnington. Wiadomość ta przyspieszyła renowację przestarzałego już toru w Northamptonshire. Dobudowano sekcję Arena, powstały nowe boksy i budynek techniczny – wspomniane już Silverstone Wing. To, oraz bardzo duże zaangażowanie BRDC (Brytyjskie Stowarzyszenie Kierowców Wyścigowych) sprawiły, że tak zasłużony dla historii F1 obiekt jednak nie zniknął z kalendarza i gości brytyjską Grand Prix po dziś dzień…



Jeśli chodzi o układ toru Silverstone, obok Monzy uchodzi on za jeden z szybszych w kalendarzu. Gdyby nie liczne zakręty, średnia prędkość wyścigu zbliżona byłaby do tej z włoskiej „Świątyni prędkości”. Okrążenie rozpoczyna prosta za zakrętem Club, na której kierowcy osiągają do 290 km/h. Następnie delikatne hamowwanie do Abbey (260). Szybki przejazd przez lewy, łukowaty Farm Curve, a później ostre hamowanie do prawo-lewej sekcji Village – The Loop – Aintree. Po nich następuje wjazd na długą prostą Wellington (ok. 325 km/h, strefa DRS). Następnie mamy hamowanie do 150 km/h, redukcję do 4 biegu i nawroty w kształcie serpentyn: Lufield i Woodcote. Po nich następuje lewa, łukowata prosta do bardzo szybkiego (ok. 240 km/h) zakrętu Copse. Odcinek ten był dawniej wykorzystywany jako prosta startowa. Dalej, na 6 biegu i przy prędkości ok 240 km/h wjeżdżamy w sekcję Maggots/Becketts/Chapel, gdzie kierowca wytraca prędkość przejeżdżając płynne łuki w prawo i lewo i wypada na prostą Hangar (ok. 330 km/h, 2 strefa DRS). Następnie dohamowanie do prawego zakrętu Stowe, prosta, lewo-prawa, wolna (ok. 100 km/h) szykana Vale, prawy zakręt Club i ponownie jesteśmy na prostej startowej.

Przed rokiem triumfował tu Lewis Hamilton, który zaraz na początku wyścigu rozprawił się ze zdobywcą pole position, kolegą z teamu Mercedes – Valtterim Bottasem. Podium uzupełnił Charles Leclerc, który wykorzystał walkę o 3 miejsce i kolizję Maxa Verstappena z Sebastianem Vettelem. Bardzo nieudany wyścig zaliczył Williams, który w ubiegłym roku na Silvertone świętował pięćdziesięciolecie obecności Franka Williamsa w F1. Dopiero 14 był George Russell, a 15 Robert Kubica.

Dostawca opon do F1, włoskie przedsiębiorstwo Pirelli, na Grand Prix Wielkiej Brytanii 2020 przygotowało mieszanki C1, C2 i C3. Tydzień później, w Grand Prix Siedemdziesięciolecia zawodnicy będą mogli skorzystać z mieszanek C2, C3 i C4

Poza Formułą 1, w najbliższe dwa weekendy na Silverstone rywalizować będą też zawodnicy F2 i F3.

Źródła: własne, f1-fansite.com, f1.com, youtube.com

Piotr Ciesielski



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Archiwum

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 12 sierpnia

Po raz pierwszy w swojej karierze z pole position rusza Rene Arnous. Trzecie zwycięstwo odnosi jednak Alan Jones. To jednocześnie 3. zwycięstwo Williamsa w historii.

Podczas wyścigu 1000 km de Motorsport w Toronto ginie Manfred Winkelhock (47 startów w F1).

Trzecie i ostatnie zwycięstwo w karierze odnosi Thierry Boutsen.

Starszy inżynier wyścigowy Williamsa, Dave Robson, mówi, że problemem Roberta Kubicy w sezonie 2019 może być brak rozumienia opon. „Podejrzewam, że sprowadza się to do opon. Kiedy różnice są duże, samochody są identyczne więc myślę, że o to chodzi”.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Hiszpanii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy wyścig DTM

Lausitrzing

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

godz. 11:00 – Pierwszy trening
godz. 15:00 – Drugi trening
godz. 12:00 – Trzeci trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje
godz. 15:10 – Wyścig

godz. 13:00 – 1. trening
godz. 16:30 – 2. trening

godz. 10:45 – 1. Kwalifikacje
godz. 13:33 – 1. wyścig

godz. 10:45 – 2. kwalifikacje
godz. 13:33 – 2. wyścig

Popularne tagi