KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Tor Silverstone

Wszystko o torze Silverstone



Po pierwszym weekendzie przerwy od momentu inauguracji tego dość niecodziennego, spowodowanego globalną pandemią koronawirusa sezonu – 5 lipca w Austrii, kierowcy i zespoły przenoszą się na Wyspy Brytyjskie, gdzie w dniach 31.07-02.08 oraz 07.08-09.08 rywalizować będą na torze Silverstone w wyścigach o Grand Prix Wielkiej Brytanii, a tydzień później o Grand Prix Siedemdziesięciolecia.

Tor Silverstone powstał w 1947 roku, wskutek przekształcenia w bazę sportów motorowych byłego lotniska wojskowego. Dawne tereny lotnicze, bazę RAF w okresie II Wojny Światowej zadaptowano na tor wyścigowy i już w latach 1948 i 1949, na Silverstone zorganizowano pierwsze, nieoficjalne jeszcze wyścigi o GP Wielkiej Brytanii.

Dopiero 13 maja 1950, po raz pierwszy w całej historii Grand Prix Formuły 1, właśnie na Silverstone odbył się wyścig. GP Wielkiej Brytanii 1950 zainaugurowała więc zmagania w mistrzostwach świata F1. Na torze, wśród znamienitych gości obecna była też Rodzina Królewska. Zawody wygrał Giuseppe Farina startujący Alfią Romeo 158.



Od tego czasu, kibice w Northamptonshire byli świadkami wielu pamiętnych wyścigów. W roku 1999 awarii hamulców w pierwszym zakręcie doznał Michael Schumacher, wypadł z toru, złamał nogę i musiał opuścić sześć kolejnych wyścigów. W 2003, Rubens Barrichello, choć startował z pole position, tuż po starcie spadł w głąb stawki, jednak zdołał wygrać thriller jakim był wyścig. W ostatnich latach klasykami były wyścigi w 2008 roku, gdy popis jazdy w deszczu dał Lewis Hamilton i zwyciężył z ogromną ponad minutową przewagą nad drugim Nickiem Heidfeldem, czy w 2013 i 2017, gdy eksplozje opon (aż 7 kierowców -2013) pozbawiły laurów faworytów: Lewisa Hamiltona czy Sebastiana Vettela.

Wyścig z 2003 roku został zapamiętany także z innego powodu. Na 11 okrążeniu, na prostej Hangar na tor wybiegł brytyjski duchowny, Neil Haran. Na szczęście nie został przez nikogo potrącony. Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, a stewardzi w tym czasie usunęli nieproszonego gościa z areny…

Lokalny bohater Nigel Mansell, zachwycił publiczność triumfując tu trzykrotnie w 1987,1991 i 1992 roku. Zwłaszcze pierwsze zwycięstwo Mansella było spektakularne. Po zmianie opon, tracił on bowiem 30 sekund do swojego kolegi z ekipy Williams -Nelsona Piqueta. Zdołał jednak odrobić tę stratę i wygrać wyścig. Podobnej sztuki, trzykrotnego wygrania na Silverstone, przed własną publicznością dokonał jeszcze Jim Clark. Dwukrotnie wygrywali Jackie Stewart i David Coulthard. Po jednym razie John Watson, Johny Herbert, James Hunt i Damon Hill. Wśród lokalnych bohaterów, aż 6 triumfów ma na Silverstone Lewis Hamilton.

Tor będący początkowo jedynie pętlą powstałą wokół starego, wojskowego lotniska, z biegiem lat przechodził coraz to kolejne modernizacje. Najczęściej modyfikacje dotyczyły fragmentu toru między zakrętami Abbey i Lufield. W 1991 roku do obecnych kształtów doprowadzono jedną z najsłynniejszych sekcji toru Silverstone, tak lubiane przez kierowców Maggots-Becketts-Chapel. W 2009 wzniesiono Silverstone Wing, a w 2011 pola startowe z prostej przed zakrętem Copse przeniesiono między zakręty Club i Abbey, vis a vis nowego Paddocku.

W latach 1964-1986, Grand Prix Wielkiej Brytanii rozgrywano w systemie naprzemiennym: raz na Silverstone, rok później na Brands Hatch.

W 1955, 1957, 1959, 1961 i 62 Grand Prix Wlk. Brytanii gościło na torze Aintree w hrabstwie Mersyside.
Na terenie Wielkiej Brytanii odbyły się też dotychczas trzy wyścigi o Grand Prix Europy – w 1983 i 1985 roku na torze Brand Hatch i w 1993 roku na Donnington Park.

W sezonach, gdy na Silverstone nie odbywała się Grand Prix Wielkiej Brytanii F1, władze lokalnego Automonilklubu organizowały niezwykle presiżowe Silverstone International Trophy, w którym rywalizowali też najlepsi kierowcy F1.

W 2008 roku pojawiła się informacja, jakoby ówczesny promotor i właściciel Formuły 1 – Bernie Ecclestone podpisał wstępne dokumenty, w myśl których, od 2010 roku Grand Prix Wielkiej Brytanii miałoby odbywać się w Donnington. Wiadomość ta przyspieszyła renowację przestarzałego już toru w Northamptonshire. Dobudowano sekcję Arena, powstały nowe boksy i budynek techniczny – wspomniane już Silverstone Wing. To, oraz bardzo duże zaangażowanie BRDC (Brytyjskie Stowarzyszenie Kierowców Wyścigowych) sprawiły, że tak zasłużony dla historii F1 obiekt jednak nie zniknął z kalendarza i gości brytyjską Grand Prix po dziś dzień…



Jeśli chodzi o układ toru Silverstone, obok Monzy uchodzi on za jeden z szybszych w kalendarzu. Gdyby nie liczne zakręty, średnia prędkość wyścigu zbliżona byłaby do tej z włoskiej „Świątyni prędkości”. Okrążenie rozpoczyna prosta za zakrętem Club, na której kierowcy osiągają do 290 km/h. Następnie delikatne hamowwanie do Abbey (260). Szybki przejazd przez lewy, łukowaty Farm Curve, a później ostre hamowanie do prawo-lewej sekcji Village – The Loop – Aintree. Po nich następuje wjazd na długą prostą Wellington (ok. 325 km/h, strefa DRS). Następnie mamy hamowanie do 150 km/h, redukcję do 4 biegu i nawroty w kształcie serpentyn: Lufield i Woodcote. Po nich następuje lewa, łukowata prosta do bardzo szybkiego (ok. 240 km/h) zakrętu Copse. Odcinek ten był dawniej wykorzystywany jako prosta startowa. Dalej, na 6 biegu i przy prędkości ok 240 km/h wjeżdżamy w sekcję Maggots/Becketts/Chapel, gdzie kierowca wytraca prędkość przejeżdżając płynne łuki w prawo i lewo i wypada na prostą Hangar (ok. 330 km/h, 2 strefa DRS). Następnie dohamowanie do prawego zakrętu Stowe, prosta, lewo-prawa, wolna (ok. 100 km/h) szykana Vale, prawy zakręt Club i ponownie jesteśmy na prostej startowej.

Przed rokiem triumfował tu Lewis Hamilton, który zaraz na początku wyścigu rozprawił się ze zdobywcą pole position, kolegą z teamu Mercedes – Valtterim Bottasem. Podium uzupełnił Charles Leclerc, który wykorzystał walkę o 3 miejsce i kolizję Maxa Verstappena z Sebastianem Vettelem. Bardzo nieudany wyścig zaliczył Williams, który w ubiegłym roku na Silvertone świętował pięćdziesięciolecie obecności Franka Williamsa w F1. Dopiero 14 był George Russell, a 15 Robert Kubica.

Dostawca opon do F1, włoskie przedsiębiorstwo Pirelli, na Grand Prix Wielkiej Brytanii 2020 przygotowało mieszanki C1, C2 i C3. Tydzień później, w Grand Prix Siedemdziesięciolecia zawodnicy będą mogli skorzystać z mieszanek C2, C3 i C4

Poza Formułą 1, w najbliższe dwa weekendy na Silverstone rywalizować będą też zawodnicy F2 i F3.

Źródła: własne, f1-fansite.com, f1.com, youtube.com

Piotr Ciesielski



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum