Formuła 1 w Eleven       REKLAMA        KONTAKT        150 zł na OC/AC!      F1 MOŻESZ OBSTAWIAĆ NA EFORTUNA.PL     F1 TV PRO    SIMRACE

logo-powrot-roberta

MENU:

Auta DTM

Przewodnik DTM – przypomnijmy sobie



Na dzień przed startem rywalizacji w sezonie 2020 serii DTM przypominam jeszcze raz wszystkie najważniejsze informacje o tej serii – jej zasadach, charakterystyce, przebiegu weekendów wyścigowych, samochodach, transmisjach i kierowcach.

Kalendarz

 

RundaDataTor
119-20 czerwcaMonza
224-25 lipcaLausitzring
37-8 sierpniaZolder
421-22 sierpniaNurburgring
54-5 wrześniaRed Bull Ring
618-19 wrześniaAssen
72-3 październikaHockenheim
89-10 październikaNorisring

Gdzie oglądać DTM?

 

Prawa do transmisji ma stacja Eleven Sports, która w ten weekend pokaże kwalifikacje i wyścigi. O wszystkich możliwościach oglądania stacji przeczytacie tutaj.

Podczas weekendu wyścigowego na Spa, w Eleven Sports nie zostanie pokazany pierwszy trening DTM, który odbędzie się o godz. 9:00 polskiego czasu w sobotę. Będzie można go oglądać np. w Niemczech za pośrednictwem strony ran.de lub na YouTube. Pełną rozpiskę transmisji zobaczycie tutaj.



Opcją oglądania powtórek sesji DTM jest portal DTM Grid, o którym więcej przeczytacie tutaj.

Stacją, która będzie nadawać wybrane wyścigi DTM będzie Super Polsat, niedawno wprowadzony otwarty kanał należący do Polsatu. Póki co pokazywane będą jedynie sobotnie wyścigi, bez kwalifikacji.

Format weekendu wyścigowego

 

Podczas jednego weekendu wyścigowego DTM odbywają się dwie rundy. W piątek rozgrywane są 2 treningi, trwające po 45 minut każda. Wyjątkiem jest inauguracja sezonu na Spa, gdzie zdecydowano się na tylko jeden, sobotni trening.

W sobotę rano – około godz. 10:30 – rozgrywane są kwalifikacje do sobotniego wyścigu, trwające 20 minut. Nie są one podzielone na segmenty, a kierowcy muszą po prostu wykręcić w ciągu tych 20 minut najlepsze czasy.

Około godziny 13:30 w sobotę miejsce ma pierwszy wyścig, trwający 55 minut + 1 okrążenie.

Ten sam format co w sobotę, powtarzany jest w niedzielę.

blank

Punktacja

 

Punkty w DTM przyznawane są tak samo, jak w Formule 1, a zatem w następującym formacie:
1. miejsce: 25 punktów
2. miejsce: 18 puntów
3. miejsce: 15 punktów
4. miejsce: 12 punktów
5. miejsce: 10 punktów
6. miejsce: 8 punktów
7. miejsce: 6 punkty
8. miejsce: 4 punkty
9. miejsce: 2 punkty
10. miejsce: 1 punkt

Dodatkowo przyznawane są punkty za pierwsze 3 miejsca w każdych kwalifikacjach. Zwycięzca dostaje 3, drugi zawodnik 2, a trzeci 1.


O samochodzie

 

Wymiary i konstrukcja

Nadwozie auta DTM ma monokok z włókna węglowego ze zintegrowanym zbiornikiem paliwa i stalową klatką bezpieczeństwa. Ma również karbonowe osłony zderzeniowe z przodu i z tyłu.

przod auta dtm

Kierowca jest bardzo dobrze chroniony we wnętrzu auta, a osłona za nim gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa. W aucie DTM brak jest lusterka wstecznego, które w 2019 roku zamieniono kamerą z tylnym widokiem.

blank

Auto DTM ma 4725mm długości i 1950 mm szerokości. Wysokość to około 1200mm. Auto waży 1070 kg.



Konstrukcje te używają 18 calowych kół na obu osiach. Przednie opony to 300-680-18 a tylne 320-710-18.

Zbiornik paliwa auta DTM mieści 120 litrów.

bok bolidu DTM

Silnik i osiągi

Auta DTM są samochodami tylnonapędowymi. Silnik BMW M4 DTM to P48. Jest to rzędowa 4-cylindrowa jednostka o pojemności skokowej 1999 cm3. Waży on 85 kg i osiąga do 9500 obrotów na minutę. Jego moc przekracza 600 koni mechanicznych. Przelicznik masy na konie mechaniczne to 1,6 kg/HP. Paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania pod ciśnieniem 350 barów.

Są to silniki z turbosprężarką, do której napędzania używana jest część gazów wydechowych. Wydech jest umieszczony po prawej stronie samochodu na wysokości drzwi „pasażera”.

bok bolidu DTM

Auta te mają 6-biegową skrzynię pneumatyczną, a kierowca zmienia je poprzez manetki na kierownicy.

Samochody DTM osiągają prędkości przekraczające 300 km/h, a do 100 km/h rozpędzają się w 2,9 sekundy.

Silnik samochodu DTM

Kierownica

 

W wielu aspektach przypominała ona w sezonie 2019 kierownice używane przez kierowców w Formule 1. Trybów jest oczywiście mniej, ale kierowcy mają do dyspozycji 2 pokrętła i 10 przycisków. Poniżej grafika z funkcjami poszczególnych przycisków.

kierownica dtm z opisem po polsku (1)

Podczas swoich testów w grudniu w Jerez Robert Kubica używał kierownicy lekko zmodyfikowanej w porównaniu ze standardową.

Publiczność?

 

Seria cieszyła się bardzo dużą popularnością, a na rundy w 2020 roku wybierało się wielu Polaków. Niestety, obecnie nie wiadomo, czy którykolwiek z wyścigów sezonu uda się rozegrać z udziałem publiczności. Jest to mało prawdopodobne.

Kierowcy

 

W DTM jeżdżą bardzo doświadczeni kierowcy, którzy w większości mają za sobą starty w single seaterach. Poniżej zestawienie składów i informacje o poszczególnych zawodnikach.

AutoZespółNumerKierowcaInformacje
Audi RS5 Turbo DTM 2020Audi Sport Team Abt Sportsline4Robin FrijnsPrzeczytaj
Audi RS5 Turbo DTM 2020Audi Sport Team Abt Sportsline51Nico MullerSprawdź
Audi RS5 Turbo DTM 2020Audi Sport Team WRT10Harrison NeweyPrzeczytaj
Audi RS5 Turbo DTM 2020Audi Sport Team WRT13Fabio SchererPrzeczytaj
Audi RS5 Turbo DTM 2020Audi Sport Team WRT62Ferdinand von HabsburgSprawdź
Audi RS5 Turbo DTM 2020Audi Sport Team Phoenix28Loic DuvalPrzeczytaj
Audi RS5 Turbo DTM 2020Audi Sport Team Phoenix99Mike Rockenfeller
Audi RS5 Turbo DTM 2020Audi Sport Team Rosberg33Rene RastSprawdź
Audi RS5 Turbo DTM 2020Audi Sport Team Rosberg53Jamie GreenSprawdź
BMW M4 Turbo DTM 2020BMW Team ART8Robert Kubica
BMW M4 Turbo DTM 2020BMW Team RMG11Marco WittmannSprawdź
BMW M4 Turbo DTM 2020BMW Team RMG16Timo GlockSprawdź
BMW M4 Turbo DTM 2020BMW Team RMR22Lucas AuerSprawdź
BMW M4 Turbo DTM 2020BMW Team RMR27Jonathan AberdeinSprawdź
BMW M4 Turbo DTM 2020BMW Team RBM25Philipp EngSprawdź
BMW M4 Turbo DTM 2020BMW Team RBM31Sheldon van der LindeSprawdź

 

Start

 

Oczywiście jest to start zatrzymany, a kierowcy ruszają do wyścigu spod świateł. Przed nim kierowcy przejeżdżają okrążenie rozgrzewkowe. Za falstart kierowcy otrzymują karą przejazdu przez aleję serwisową. Restart wyścigu jest restartem lotnym.

Safety car i slow zones

 

Procedury związane z flagami i wyjazdem samochodu bezpieczeństwa są podobne, jak w Formule 1. Nie ma jednak „wirtualnej neutralizacji”, zamiast której mamy „slow zone”. Wówczas w sektorze, w którym występuje niebezpieczeństwo, włączane jest ograniczenie prędkości do 80 km/h. Jest to rozwiązanie znane z innych wyścigów aut GT.

Opony

 

Dostawcą opon w DTM jest od 2011 Hankook z oponami Ventus. Umowa obowiązuje do 2023 roku. W DTM używana jest jedna, twarda mieszanka opon na suchą nawierzchnię oraz jedna mieszanka opon na nawierzchnię mokrą (nie ma opon przejściowych, nie ma bardziej miękkich typów mieszanek – były one używane do 2014 roku). Wymiary przednich opon to 300/680-R18, a tylnych 320/710-R18. Ciśnienie w nich to 1,3 bara. Każda opona waży 11 kg, a ich żywotność ocenia się na około 160 kilometrów maksymalnie. Opony na nawierzchnię suchą są oczywiście slickami.



Na cały weekend wyścigowy kierowcy mają do dyspozycji 7 kompletów opon na suchą nawierzchnię oraz 6 na mokrą.

Pit-stopy

 

Zacznijmy od zasad. Każdy kierowca musi minimum raz podczas wyścigu odbyć pit-stop. Oczywiście górnego limitu nie ma. Co ważne, pit-stop dokonany podczas obecności na torze samochodu bezpieczeństwa, nie zostaje zaliczony jako ten obowiązkowy czyli nie może być on jedynym podczas wyścigu danego zawodnika.

Kierowca podjeżdża na stanowisko serwisowe, gdzie czeka na niego maksymalnie 9 mechaników:
– 2 z kluczami pneumatycznymi (maksymalnie 2 klucze do odkręcania kół podczas pit-stopu),
– 2 zdejmujących koło (po jednym z każdego boku auta),
– 2 nakładających koło (po jednym z każdego boku auta),
– 2 odbierających koła,
– 1 obsługujący pneumatyczny system podnoszenia samochodu (w samochodzie jest zamontowany specjalny system, który po podłączeniu węża do samochodu unosi je na specjalnym wysuwanym podnośniku. Auto opada po odłączeniu węża, co jest jednocześnie sygnałem dla kierowcy do odjazdu, razem ze specjalnym wysięgnikiem, który podnosząc się, daje sygnał do odjazdu.

Przynajmniej jeden z mechaników musi być odpowiedzialny za to, by koła nie potoczyły się w niekontrolowany sposób po ich zdjęciu.

Całą procedurę możecie zobaczyć na tych dwóch filmach. Pit-stopy trwają zazwyczaj 7-8 sekund.

Nie zawsze jednak wszystko się udaje:

DRS

 

Podobnie jak w F1, w DTM jest system DRS. Jedna z powierzchni tylnego skrzydła opuszcza się, tworząc szczelinę, dzięki której zredukowany jest opór powietrza.

W ostatnich latach użycie DRS-u było limitowane (max. 1 sekunda za samochodem w 2018 roku i max. 3 sekundy w 2019), ale w sezonie 2020 systemu będzie można używać niezależnie od odległości za innym autem.

blank

Ważną zmianą w tym sezonie jest też to, że łączny dystans, na którym można używać systemu (w ubiegłym sezonie 12 okrążeń), będzie podawany dla każdego toru osobno, po dostosowaniu tej liczby do charakterystyki obiektu.

Push-to-pass

 

Jest to system, mający ułatwiać walkę w DTM. W jego stosowaniu nastąpiły na sezon 2020 spore zmiany. Kierowca po wciśnięciu przycisku push-to-pass otrzymuje dodatkowe 60 koni mechanicznych (w 2019 roku było to 30 koni) na 5 sekund (zużycie paliwa wzrasta wówczas z 90 kg/h do 100 kg/h). Systemu można użyć 24 razy w tracie wyścigu (12 razy w sezonie 2019).

Team radio

 

Ciekawostką jest, że w DTM jest tylko jednostronna komunikacja radiowa – tylko kierowca może przekazywać zespołowi informacje. W odwrotną stronę jest to zakazane, choć z wyjątkami, do których należą na przykład informacja o slow zone. Zakaz ten wprowadzono w sezonie 2017. Wcześniej zdarzały się na przykład takie sytuacje.



Podstawowym kanałem komunikacji są tablice przy pit-wall, na których można używać tylko zatwierdzonych przez serię znaków.

Limit silników

 

Jeden. Tylko jeden silnik na cały sezon – tyle do dyspozycji ma kierowca. Jeżeli kierowca będzie zmuszony do wymiany silnika – czy to przed weekendem wyścigowym czy w trakcie lub po, otrzyma karę cofnięcia na polach startowych.

W kolejnych wpisach przedstawię m.in. rywali Roberta Kubicy w sezonie 2020. Jeżeli jest jeszcze coś, o czym chcielibyście wiedzieć o serii DTM, dajcie znać w komentarzu.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix USA

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

ELMS - 4h Portimao

Dni
Godzin
Minut
Sekund

22 – 24 października

12:50 – FP1 ELMS
18:30 – FP1 F1
22:00 – FP2 F1

09:30 – FP2 ELMS
15:00 – Kwalifikacje ELMS
20:00 – FP3 F1
23:00 – Kwalifikacje F1

14:00 – Wyścig ELMS
21:00 – Wyścig F1

Bądź na bieżąco

Popularne tagi