Na dzień przed startem rywalizacji w sezonie 2020 serii DTM przypominam jeszcze raz wszystkie najważniejsze informacje o tej serii – jej zasadach, charakterystyce, przebiegu weekendów wyścigowych, samochodach, transmisjach i kierowcach.
Kalendarz
Runda | Data | Tor |
---|---|---|
1 | 19-20 czerwca | Monza |
2 | 24-25 lipca | Lausitzring |
3 | 7-8 sierpnia | Zolder |
4 | 21-22 sierpnia | Nurburgring |
5 | 4-5 września | Red Bull Ring |
6 | 18-19 września | Assen |
7 | 2-3 października | Hockenheim |
8 | 9-10 października | Norisring |
Gdzie oglądać DTM?
Prawa do transmisji ma stacja Eleven Sports, która w ten weekend pokaże kwalifikacje i wyścigi. O wszystkich możliwościach oglądania stacji przeczytacie tutaj.
Podczas weekendu wyścigowego na Spa, w Eleven Sports nie zostanie pokazany pierwszy trening DTM, który odbędzie się o godz. 9:00 polskiego czasu w sobotę. Będzie można go oglądać np. w Niemczech za pośrednictwem strony ran.de lub na YouTube. Pełną rozpiskę transmisji zobaczycie tutaj.
Opcją oglądania powtórek sesji DTM jest portal DTM Grid, o którym więcej przeczytacie tutaj.
Stacją, która będzie nadawać wybrane wyścigi DTM będzie Super Polsat, niedawno wprowadzony otwarty kanał należący do Polsatu. Póki co pokazywane będą jedynie sobotnie wyścigi, bez kwalifikacji.
Format weekendu wyścigowego
Podczas jednego weekendu wyścigowego DTM odbywają się dwie rundy. W piątek rozgrywane są 2 treningi, trwające po 45 minut każda. Wyjątkiem jest inauguracja sezonu na Spa, gdzie zdecydowano się na tylko jeden, sobotni trening.
W sobotę rano – około godz. 10:30 – rozgrywane są kwalifikacje do sobotniego wyścigu, trwające 20 minut. Nie są one podzielone na segmenty, a kierowcy muszą po prostu wykręcić w ciągu tych 20 minut najlepsze czasy.
Około godziny 13:30 w sobotę miejsce ma pierwszy wyścig, trwający 55 minut + 1 okrążenie.
Ten sam format co w sobotę, powtarzany jest w niedzielę.
Punktacja
Punkty w DTM przyznawane są tak samo, jak w Formule 1, a zatem w następującym formacie:
1. miejsce: 25 punktów
2. miejsce: 18 puntów
3. miejsce: 15 punktów
4. miejsce: 12 punktów
5. miejsce: 10 punktów
6. miejsce: 8 punktów
7. miejsce: 6 punkty
8. miejsce: 4 punkty
9. miejsce: 2 punkty
10. miejsce: 1 punkt
Dodatkowo przyznawane są punkty za pierwsze 3 miejsca w każdych kwalifikacjach. Zwycięzca dostaje 3, drugi zawodnik 2, a trzeci 1.
O samochodzie
Wymiary i konstrukcja
Nadwozie auta DTM ma monokok z włókna węglowego ze zintegrowanym zbiornikiem paliwa i stalową klatką bezpieczeństwa. Ma również karbonowe osłony zderzeniowe z przodu i z tyłu.
Kierowca jest bardzo dobrze chroniony we wnętrzu auta, a osłona za nim gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa. W aucie DTM brak jest lusterka wstecznego, które w 2019 roku zamieniono kamerą z tylnym widokiem.
Auto DTM ma 4725mm długości i 1950 mm szerokości. Wysokość to około 1200mm. Auto waży 1070 kg.
Konstrukcje te używają 18 calowych kół na obu osiach. Przednie opony to 300-680-18 a tylne 320-710-18.
Zbiornik paliwa auta DTM mieści 120 litrów.
Silnik i osiągi
Auta DTM są samochodami tylnonapędowymi. Silnik BMW M4 DTM to P48. Jest to rzędowa 4-cylindrowa jednostka o pojemności skokowej 1999 cm3. Waży on 85 kg i osiąga do 9500 obrotów na minutę. Jego moc przekracza 600 koni mechanicznych. Przelicznik masy na konie mechaniczne to 1,6 kg/HP. Paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania pod ciśnieniem 350 barów.
Są to silniki z turbosprężarką, do której napędzania używana jest część gazów wydechowych. Wydech jest umieszczony po prawej stronie samochodu na wysokości drzwi „pasażera”.
Auta te mają 6-biegową skrzynię pneumatyczną, a kierowca zmienia je poprzez manetki na kierownicy.
Samochody DTM osiągają prędkości przekraczające 300 km/h, a do 100 km/h rozpędzają się w 2,9 sekundy.
Kierownica
W wielu aspektach przypominała ona w sezonie 2019 kierownice używane przez kierowców w Formule 1. Trybów jest oczywiście mniej, ale kierowcy mają do dyspozycji 2 pokrętła i 10 przycisków. Poniżej grafika z funkcjami poszczególnych przycisków.
Podczas swoich testów w grudniu w Jerez Robert Kubica używał kierownicy lekko zmodyfikowanej w porównaniu ze standardową.
Publiczność?
Seria cieszyła się bardzo dużą popularnością, a na rundy w 2020 roku wybierało się wielu Polaków. Niestety, obecnie nie wiadomo, czy którykolwiek z wyścigów sezonu uda się rozegrać z udziałem publiczności. Jest to mało prawdopodobne.
Kierowcy
W DTM jeżdżą bardzo doświadczeni kierowcy, którzy w większości mają za sobą starty w single seaterach. Poniżej zestawienie składów i informacje o poszczególnych zawodnikach.
Auto | Zespół | Numer | Kierowca | Informacje |
---|---|---|---|---|
Audi RS5 Turbo DTM 2020 | Audi Sport Team Abt Sportsline | 4 | Robin Frijns | Przeczytaj |
Audi RS5 Turbo DTM 2020 | Audi Sport Team Abt Sportsline | 51 | Nico Muller | Sprawdź |
Audi RS5 Turbo DTM 2020 | Audi Sport Team WRT | 10 | Harrison Newey | Przeczytaj |
Audi RS5 Turbo DTM 2020 | Audi Sport Team WRT | 13 | Fabio Scherer | Przeczytaj |
Audi RS5 Turbo DTM 2020 | Audi Sport Team WRT | 62 | Ferdinand von Habsburg | Sprawdź |
Audi RS5 Turbo DTM 2020 | Audi Sport Team Phoenix | 28 | Loic Duval | Przeczytaj |
Audi RS5 Turbo DTM 2020 | Audi Sport Team Phoenix | 99 | Mike Rockenfeller | |
Audi RS5 Turbo DTM 2020 | Audi Sport Team Rosberg | 33 | Rene Rast | Sprawdź |
Audi RS5 Turbo DTM 2020 | Audi Sport Team Rosberg | 53 | Jamie Green | Sprawdź |
BMW M4 Turbo DTM 2020 | BMW Team ART | 8 | Robert Kubica | |
BMW M4 Turbo DTM 2020 | BMW Team RMG | 11 | Marco Wittmann | Sprawdź |
BMW M4 Turbo DTM 2020 | BMW Team RMG | 16 | Timo Glock | Sprawdź |
BMW M4 Turbo DTM 2020 | BMW Team RMR | 22 | Lucas Auer | Sprawdź |
BMW M4 Turbo DTM 2020 | BMW Team RMR | 27 | Jonathan Aberdein | Sprawdź |
BMW M4 Turbo DTM 2020 | BMW Team RBM | 25 | Philipp Eng | Sprawdź |
BMW M4 Turbo DTM 2020 | BMW Team RBM | 31 | Sheldon van der Linde | Sprawdź |
Start
Oczywiście jest to start zatrzymany, a kierowcy ruszają do wyścigu spod świateł. Przed nim kierowcy przejeżdżają okrążenie rozgrzewkowe. Za falstart kierowcy otrzymują karą przejazdu przez aleję serwisową. Restart wyścigu jest restartem lotnym.
Safety car i slow zones
Procedury związane z flagami i wyjazdem samochodu bezpieczeństwa są podobne, jak w Formule 1. Nie ma jednak „wirtualnej neutralizacji”, zamiast której mamy „slow zone”. Wówczas w sektorze, w którym występuje niebezpieczeństwo, włączane jest ograniczenie prędkości do 80 km/h. Jest to rozwiązanie znane z innych wyścigów aut GT.
Opony
Dostawcą opon w DTM jest od 2011 Hankook z oponami Ventus. Umowa obowiązuje do 2023 roku. W DTM używana jest jedna, twarda mieszanka opon na suchą nawierzchnię oraz jedna mieszanka opon na nawierzchnię mokrą (nie ma opon przejściowych, nie ma bardziej miękkich typów mieszanek – były one używane do 2014 roku). Wymiary przednich opon to 300/680-R18, a tylnych 320/710-R18. Ciśnienie w nich to 1,3 bara. Każda opona waży 11 kg, a ich żywotność ocenia się na około 160 kilometrów maksymalnie. Opony na nawierzchnię suchą są oczywiście slickami.
Na cały weekend wyścigowy kierowcy mają do dyspozycji 7 kompletów opon na suchą nawierzchnię oraz 6 na mokrą.
Pit-stopy
Zacznijmy od zasad. Każdy kierowca musi minimum raz podczas wyścigu odbyć pit-stop. Oczywiście górnego limitu nie ma. Co ważne, pit-stop dokonany podczas obecności na torze samochodu bezpieczeństwa, nie zostaje zaliczony jako ten obowiązkowy czyli nie może być on jedynym podczas wyścigu danego zawodnika.
Kierowca podjeżdża na stanowisko serwisowe, gdzie czeka na niego maksymalnie 9 mechaników:
– 2 z kluczami pneumatycznymi (maksymalnie 2 klucze do odkręcania kół podczas pit-stopu),
– 2 zdejmujących koło (po jednym z każdego boku auta),
– 2 nakładających koło (po jednym z każdego boku auta),
– 2 odbierających koła,
– 1 obsługujący pneumatyczny system podnoszenia samochodu (w samochodzie jest zamontowany specjalny system, który po podłączeniu węża do samochodu unosi je na specjalnym wysuwanym podnośniku. Auto opada po odłączeniu węża, co jest jednocześnie sygnałem dla kierowcy do odjazdu, razem ze specjalnym wysięgnikiem, który podnosząc się, daje sygnał do odjazdu.
Przynajmniej jeden z mechaników musi być odpowiedzialny za to, by koła nie potoczyły się w niekontrolowany sposób po ich zdjęciu.
Całą procedurę możecie zobaczyć na tych dwóch filmach. Pit-stopy trwają zazwyczaj 7-8 sekund.
Nie zawsze jednak wszystko się udaje:
DRS
Podobnie jak w F1, w DTM jest system DRS. Jedna z powierzchni tylnego skrzydła opuszcza się, tworząc szczelinę, dzięki której zredukowany jest opór powietrza.
W ostatnich latach użycie DRS-u było limitowane (max. 1 sekunda za samochodem w 2018 roku i max. 3 sekundy w 2019), ale w sezonie 2020 systemu będzie można używać niezależnie od odległości za innym autem.
Ważną zmianą w tym sezonie jest też to, że łączny dystans, na którym można używać systemu (w ubiegłym sezonie 12 okrążeń), będzie podawany dla każdego toru osobno, po dostosowaniu tej liczby do charakterystyki obiektu.
Push-to-pass
Jest to system, mający ułatwiać walkę w DTM. W jego stosowaniu nastąpiły na sezon 2020 spore zmiany. Kierowca po wciśnięciu przycisku push-to-pass otrzymuje dodatkowe 60 koni mechanicznych (w 2019 roku było to 30 koni) na 5 sekund (zużycie paliwa wzrasta wówczas z 90 kg/h do 100 kg/h). Systemu można użyć 24 razy w tracie wyścigu (12 razy w sezonie 2019).
Team radio
Ciekawostką jest, że w DTM jest tylko jednostronna komunikacja radiowa – tylko kierowca może przekazywać zespołowi informacje. W odwrotną stronę jest to zakazane, choć z wyjątkami, do których należą na przykład informacja o slow zone. Zakaz ten wprowadzono w sezonie 2017. Wcześniej zdarzały się na przykład takie sytuacje.
Podstawowym kanałem komunikacji są tablice przy pit-wall, na których można używać tylko zatwierdzonych przez serię znaków.
Limit silników
Jeden. Tylko jeden silnik na cały sezon – tyle do dyspozycji ma kierowca. Jeżeli kierowca będzie zmuszony do wymiany silnika – czy to przed weekendem wyścigowym czy w trakcie lub po, otrzyma karę cofnięcia na polach startowych.
W kolejnych wpisach przedstawię m.in. rywali Roberta Kubicy w sezonie 2020. Jeżeli jest jeszcze coś, o czym chcielibyście wiedzieć o serii DTM, dajcie znać w komentarzu.