KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogram GP Australii

Program TV

blank

Wyniki GP Australii

Od walki z Kvyatem po 5. miejsce – jedziemy GP Styrii z Norrisem, Leclerciem i Vettelem



Drugi tydzień z rzędu Waszym wyborem na drugi blogowy „stenogram” okazał się Lando Norris, który znów zaliczył bardzo ciekawy wyścig z fenomenalną końcówkę. Przeczytajcie i obejrzycie, jak wyglądało GP Styrii z Lando Norrisem oraz oboma kierowcami Ferrari.

Norris

 

Przed startem Norris otrzymuje tradycyjne informacje o oponach oraz odliczanie. Lando startuje nieźle, trzyma się bezpiecznej linii i zachowuje swoje miejsce, choć musiał w jednym z zakrętów uciekać na pobocze po kontakcie Ricciardo i Gasly`iego.

Po wyjeździe samochodu bezpieczeństwa, Norris jest informowany o tym, co się stało. Inżynier – zapewne po wydarzeniach z piątku – dwukrotnie przypomina mu o tym, że nie może wyprzedzać i musi przyglądać się delcie. Dostaje też informację u wyłączeniu ładowania i trybie Scenario 3. Norrisowi przypomina się najpierw o grzaniu opon przednich, a potem o tym by w zakręcie 3 trzymał się z prawej strony ze względu na kawałki bolidów.

Tuż przed restartem jest proszony o włączenie ładowania i Scenario 7 oraz rozgrzanie hamulców. Tuż po restarcie Norris walczy ze Strollem. Kanadyjczyk wyjeżdża szeroko i znajduje się przed nim.



Norris chce zgłosić wyprzedzenie poza torem, ale zanim się odezwie słyszy od inżyniera: „Wiemy, wiemy, wyprzedził poza torem”. Potem dostaje polecenie najmocniejszego trybu wyścigowego – Scenario 8 oraz prośby o zmiany ustawień i informacje o tym gdzie są jego rywale.

„Tempo mam lepsze od Pereza, chodzi o ten ruch na torze” – mówi Norris po kilku okrążeniach walki z Meksykaninem. „Zrozumiałe. Złap zatem rytm” – odpowiada Will Joseph.

Lando jet proszony by nadgonił nieco, szczególnie w drugim sektorze. Jest też proszony o zmianę ustawień auta.

„Postaraj się zostać jak najdalej od Kvyata” – mówi inżynier i przekazuje kolejne polecenia dotyczące ustawień auta. Po chwili Norris dostaje informację o problemach Gasly`iego.

„Gasly jest teraz autem przed tobą, wyprzedźmy go. Skup się na wyjściu z zakrętu 10 – słyszy Norris.

Gdy wyprzedza Francuza, jest chwalony za to i informowany o kolejnym celu, którym jest dogonienie Pereza.

„Przedłużamy plan A” – słyszy Anglik.

„Lando mamy 23. okrążenie – jakie są twoje myśli – plan a czy plan b?” – pyta inżynier.

„Tempo wygląda dobrze, będę zadowolony jeżeli spróbujemy czegoś innego, ale zostawiam to wam” – odpowiada kierowca. Dostaje też polecenie kolejnych zmian ustawień.

„Lando czy możesz przyspieszyć? – pada pytanie po kilku okrążeniach. „Tak” – odpowiada kierowca McLarena.

baner mubi blog do wpisu

„Gasly w boksach, jesteśmy szybsi, zastanawiamy się nad przedłużeniem stintu” – Norris potwierdza po czym następuje dyskusja o strategii – kiedy Lando ma zjechać. W tym celu inżynier podaje mu jego obecną pozycję na torze.

„Lando robisz świetną pracę, priorytetem jest przedłużyć stint” – słyszy Norris. Później jest chwalony za pokonywanie zakrętów 3. i 5. oraz o różnicy do Kvyata, z którym teraz walczy. Rosjanin jest 1,5 sekundy za nim.

„Stroll zjechał do boksów by wyprzedzić Carlosa. Musimy przedłużyć stint” – mówi Will Joseph. Po kilka okrążeniach dodaje, że okna samochodu bezpieczeństwa są otwarte. Na pytanie „jak opony?” Norris odpowiada: „Trzymają się”.

„Potrzebujemy lepszego tempa by utrzymać się przed Kvyatem” – zgłasza inżynier. Norris odpowiada, że opony się już kończą, a balans auta jest okropny. Okrążenie później zjeżdża do boksów.

Po wyjeździe strategia się udaje i Norris ma nowe zadania.



„Zostało 30 okrążeń, pierwszym celem jest Raikkonen. Opony wystarczą nam do końca” – mówi inżynier.

Gdy Norris upora się z Kimim, dostaje kolejne zadanie – dogonienie Carlosa Sainza.

„Zrobiłeś purpurowy sektor 2, byłeś szybszy od Ricciardo i Strolla, tak trzymaj. Różnica do Carlosa to 7,4 sekundy, a do Ricciardo jest 15 sekund. On ma softy. Jeżeli zrobimy max tempo do końca, możemy go złapać, kluczowe będzie by mieć jakieś opony pod koniec żeby się z nim ścigać” – informuje inżynier.

Norris pyta na jakich oponach jedzie Sainz. „Pośrednie, ale ma starsze opony, Ricciardo jest naciskany przez Srolla”.

Na kolejnych kółkach inżynier stale podaje różnicę do Sainza i Ricciardo. Gdy Norris dojedzie na 2,5 sekundy za swoim partnerem z zespołu, jest proszony o zbliżenie się jeszcze bardziej.

„Próbuję, ale odczuwam już brudne powietrze” – zgłasza Norris.

Udaje mu się jednak zniwelować różnicę i jest bardzo blisko Hiszpana. Wtedy dostaje ważny komunikat.

„Lando nie walcz z nim, zjedzie ci z drogi, puści cię w zakręcie 4” – mówi inżynier. Tak też się dzieje, za co Lando dziękuje machnięciem ręki Carlosowi. Ta sytuacja pokazuje, jak dobra atmosfera panuje teraz w McLarenie i że najważniejsze są obecnie wyniki zespołu.

Norris jest informowany o różnicy 3,5 sekundy do Strolla, ale odpowiada: „OK, nie musisz mówić, widzę go”. Anglik dostaje informację, że zostało 10 okrążeń i przez 3 z nich będzie miał dostępny mocny tryb Scenario 7.

„Jesteś obecnie najszybszym bolidem na torze” – słyszy Norris.

Na 5 okrążeń przed końcem Anglik dostaje polecenie włączenia Scenario 7, gdyż nie był w stanie wyprzedzić Strolla.

Na 3 okrążenia pod końcem włączany jest jeszcze mocniejszy tryb – Scenario 8. Norris nadal jest za Strollem. „Sprawdźcie ciśnienia, przejechałem po czymś” – mówi Norris, ale dostaje informację, że wszystko wygląda dobrze. „Piłka nadal w grze” – słyszy. Resztę zobaczcie poniżej:

Norris dostaje polecenie przejścia na Scenario 1 by w baku zostało cokolwiek paliwa. Po pochwałach jakie otrzymuje, mówi: „Nie poddałem się, walczyłem, dziekuję za strategię, brawa dla wszystkich za pracę, brawo dla wszystkich na torze i faktorze. Musimy to utrzymać, a to nie będzie łatwe. Są szybsi, ale możemy z nimi walczyć, popełniają błędy”.

Inżynier informuje go, jaka jest kolejność i mówi, że Sainz uzyskał najlepszy czas wyścigu. Na koniec przypomina kierowcy, by pozostał w kasku i rękawiczkach po opuszczeniu auta.

Ferrari

Prosiliście więc zrobiłem dodatkowe stenogramy z komunikacją radiową obu kierowców Ferrari, którzy przedwcześnie zakończyli ten wyścig.

Vettel

 

Przed startem mamy mało informacji dla Vettela – standardowe odliczanie i start. Sebastian rusza bardzo słabo, błyskawicznie mija go Russell. Potem jednak Niemiec trzyma wewnętrzną i odrabia zachowuje swoje miejsce. W następnym zakręcie jest jednak przed bardzo wolnym Russellem.



Co ciekawe, z perspektywy onboardu Vettela ledwie widać i słychać kontakt z Leclerciem. Po chwili od niego Niemiec zgłasza: „OK, mam uszkodzenia, ktoś zdjął moje tylne skrzydło”.

„OK, box” – słyszy Niemiec w odpowiedzi.

„Nie wiem kto to był, ok, box box”.

„Safety car, safety car” – zgłasza inżynier.

„Tak zjeżdżam, zwalniam”.

Gdy Vettel zatrzymuje się na stanowisku serwisowym za Leclerciem, inżynier mówi: „Wycofujemy auto”. Po chwili Sebastian dopytuje czy na pewno. Nie słysząc przez chwilę odpowiedzi stwierdza, „prawdopodobnie na pewno”. „Tak, na pewno, masz za dużo uszkodzeń” – mówi inżynier.

„Nie wiem co to było. Brałem zakręt 3. na spokojnie, byłem na wewnętrznej, a potem ktoś uderzył w mój tył” – tłumaczył Vettel. „Rozumiem” – odpowiedział inżynier. Na tym zakończyła się komunikacja.

Leclerc

 

Komunikacja inżyniera z Charlesem Leclerciem również jest dość uboga przed startem. Dostaje on tylko jedną informację o czasie pozostałym do startu.

blank

Leclerc rusza nieźle, szybko znajduje się tuż za Vettelem, mającym sporą niestabilność na dojeździe do pierwszego zakrętu. W trzecim zakręcie wchodzi agresywnie do wewnętrznej. Musiał liczyć, że bolidy będące już w zakręcie zostaną wywiezione, gdyż było tam ekstremalnie mało miejsca. Niestety dochodzi do kontaktu.

Leclerc, gdy już minie toczącego się Vettela, mówi: „Sprawdźcie samochód”. „OK, przyjrzymy się” – odpowiada inżynier.

Po tym jak zaliczy duży uślizg w zakręcie 6, Leclerc mówi: „Chyba muszę zjechać. Ktoś dotknął mnie z tyłu.”

W tym momencie pojawia się informacja o wprowadzeniu samochodu bezpieczeństwa. „Zostań pozytywny na delcie” – mówi inżynier. Leclerc sam decyduje: „Zjeżdżam, zjeżdżam, box, box, box”. Po chwili inżynier potwierdza zjazd.

„Sprawdźcie samochód, wydaje mi się, że ktoś mnie uderzył z tyłu” – mówi Leclerc podjeżdżając na stanowisko serwisowe. „Tak, trzeba zmienić przednie skrzydło” – mówi inżynier. Co ciekawe, Ferrari nie było na to gotowe i Leclerc musiał czekać kilkanaście sekund zanim z garażu zostanie przyniesione nowe.

„Ale co z tyłem, co z tyłem?” – dopytywał się Leclerc, wierząc, że ktoś dotknął go z tyłu.

„OK, możesz jechać” – mówi inżynier.

„Czy wszystko w porządku z tyłem?” – pyta Leclerc. Odpowiedzi nie ma więc po kilkunastu sekundach powtarza pytanie.

„Widzimy pewne uszkodzenia podłogi”. „Chyba duże uszkodzenia” – odpowiada Leclerc. Macha kierownicą w jedną i drugą stronę by sprawdzić, czy wszystko w porządku z autem.

„OK, chłopaki coś jest nie tak. Czy możecie mi powiedzieć jakie to uszkodzenia? Duże małe?” – dopytuje zirytowany.

„Nadal nie wiemy. Widzieliśmy pewne uszkodzenia z lewej strony podłogi” – odpowiada inżynier.



„Jestem pewien, że są to bardzo duże uszkodzenia. Samochód prowadzi się fatalnie. Ustawię wszystko nisko i spróbuję jechać dalej” – odpowiada Monakijczyk i dostaje polecenia zmiany ustawień. Gdy próbuje dodać gazu mocniej, autem bardzo mocno zarzuca.

„Czy wszystko w porządku z zawieszeniem?” – pyta Charles.

„Mamy straty w sile docisku z tyłu. Około 100 punktów”

„F*ck. Chcę ukończyć ten wyścig, bardzo, spróbuję jechać spokojnie, nie będę wyprzedzał” – mówi Leclerc. W ostatniej chwili dostaje polecenie zjazdu do boksów. Próbuje tam skręcić, ale samochodem zarzuca.

„Poinformowaliście mnie za późno”.

„OK, box na następnym okrążeniu, wycofujemy samochód” – informuje inżynier.

Na tym kończy się komunikacja w aucie Leclerca. Auta zostały wepchnięte do złych garaży, dlatego na przykład do chłodzenia samochodu Leclerca używane są dmuchawy z podpisem „Seb”.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 5 kwietnia
godz. 04:30 FP1
godz. 08:00 FP2

Sobota, 6 kwietnia
godz. 04:30 FP3
godz. 08:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 7 kwietnia
godz. 07:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi