KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

samochody komunikują

Samochody, które komunikują się ze smartfonem i otoczeniem



Współczesne samochody są połączone z siecią. Dzięki temu mogą komunikować się ze służbami ratunkowymi, a nawet z infrastrukturą drogową i innymi pojazdami. Zgodnie z wizją Renault będzie to kluczowe dla pojawienia się samochodów autonomicznych na naszych drogach.

„Połączony samochód” (ang. connected car) posiada interfejs umożliwiający komunikację internetową z serwerami danych, innymi pojazdami czy otaczającą infrastrukturą. Dzięki temu auta stają się inteligentniejsze, bezpieczniejsze i łatwiejsze w obsłudze.

Samochód współpracujący ze smartfonem

Kierowcy nowych samochodów zdążyli się już przyzwyczaić do tego, że są one w stanie połączyć się z ich smartfonem. Funkcje te stają się coraz bardziej rozbudowane – nie chodzi już tylko o możliwość rozmowy przez zestaw głośnomówiący. Takie systemy jak Mirror Link czy Apple CarPlay pozwalają korzystać z zasobów smartfona na ekranie systemu multimedialnego samochodu. Dzięki wyposażeniu nowych aut w kartę SIM 3G/4G można sterować niektórymi funkcjami samochodu za pomocą smartfona czy przesłać do nawigacji GPS wybrany jeszcze w domu cel podróży.



W samochodach Renault system EASY CONNECT obejmuje również takie funkcje jak dostarczone w czasie rzeczywistym przez TomTom informacje o ruchu drogowym, asystent kierowcy Coyote, Apple CarPlay, Android Auto oraz aplikacja mobilna MY Renault. W sposób szczególny łączność ta jest wykorzystywana w samochodach elektrycznych Renault. Przy pomocy aplikacji MY Renault użytkownicy Renault ZOE mogą w czasie rzeczywistym kontrolować stan naładowania akumulatora i pozostały zasięg, zaprogramować ładowanie w godzinach o najkorzystniejszej taryfie oraz włączyć albo zaprogramować klimatyzację czy ogrzewanie.

„Połączony samochód” a bezpieczeństwo

Samochód połączony z siecią nie tylko posiada wiele wygodnych funkcji, lecz jest także bezpieczniejszy. Obecnie wszystkie nowe modele samochodów wyposażone są w funkcję eCall, która w razie wypadku lub kolizji automatycznie wzywa służby ratunkowe, wskazując dokładną lokalizację pojazdu, oraz umożliwia rozmowę pasażerów lub kierowcy z dyspozytorem .



Wiele funkcji „połączonego samochodu” ogranicza jednocześnie prawdopodobieństwo, że w ogóle dojdzie do niebezpiecznej sytuacji na drodze. Auto może z wyprzedzeniem powiadomić kierowcę o zagrożeniach takich jak śliska nawierzchnia czy spowolnienia ruchu. Potrafi także analizować swoje otoczenie i dostosowywać się do niego. Dzięki zebranym danym powstaje tzw. elektroniczny horyzont, czyli oparty na cyfrowych mapach obraz otoczenia uwzględniający takie informacje jak ograniczenia prędkości, profil drogi i promienie zakrętów.

Co dalej?

Funkcje „połączonego samochodu” są stale rozbudowywane. Już wkrótce będzie on w stanie komunikować się z infrastrukturą drogową (sygnalizacja świetlna, stacje meteorologiczne, punkty pobierania opłat za przejazd itp.), co będzie kolejnym krokiem w kierunku większego komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Samochód wskaże np. prędkość, z jaką należy się poruszać, aby trafić na tzw. zieloną falę. Gdy samochód będzie w stanie komunikować się z innymi pojazdami, kierowca zyska dodatkowe informacje o sytuacji na drodze – na przykład zostanie powiadomiony o tym, że w jadącym przed nim pojeździe w związku z uślizgiem kół włączył się system kontroli toru jazdy, co pozwoli na odpowiednią reakcję.

Samochody autonomiczne

Połączenie samochodów z siecią będzie miało ogromne znaczenie dla rozwoju samochodów autonomicznych. Dzięki wykorzystaniu technologii 5G samochody będą z wyprzedzeniem informować inne pojazdy o manewrach, jakie zamierzają wykonać na drodze, np. zmianie pasa ruchu. Dane zebrane przez zestaw czujników oraz informacje dostępne w chmurze zapewnią maksimum bezpieczeństwa i płynność jazdy.

Centrum Prasowe Renault



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Popularne tagi