Wyścig o Grand Prix Austrii jeżeli chodzi o Kimiego Raikkonena i jego inżyniera wyścigowego, nie należał do cichych. Kimi, podobnie jak wielu kierowców wczoraj, miał spore problemy z przegrzewaniem hamulców. Nie obyło się też bez innych usterek. Jedna z nich zakończyła jego wyścig.
Przed startem wyścigu odzywał się jedynie inżynier Kimiego, Julien Simon-Chautemps, odliczając minuty pozostające do startu wyścigu.
Sam start był w wykonaniu Fina bardzo gładki. Kimi unikał jakichkolwiek problemów i nie atakował agresywnie. Pod koniec 1. kółka dostał polecenie zmiany ustawień, potem bardzo bezpiecznie walczył z Oconem. Na 3. okrążeniu dostał standardową informację, że może już używał systemu DRS.
„To Renault zjeżdża od lewej do prawej przed każdym zakrętem” – skarży się Kimi na zbyt częstą zmianę linii przez Ocona.
„OK, postaraj się go wyprzedzić w kolejnym zakręcie, zajmiemy się tym” – odpowiada inżynier.
Na 6. kółku Kimi dostaje komunikat o przegrzewaniu się hamulców i jest proszony o oszczędzanie ich. Dwa kółka później otrzymuje informację o „krytycznym stanie hamulców”.
„Update o hamulcach – potrzebujemy lift off w każdym zakręcie, proszę” – mówi na 8. okrążeniu Julien Simon-Chautemps.
Kółko później kierowca Alfa Romeo Racing ORLEN słyszy: „OK Kimi, temperatura hamulców nie poprawia się, potrzebujemy oszczędzania w każdym zakręcie, to krytyczne”. Kimi narzeka na to polecenie, po czym otrzymuje odpowiedź: „Wiem, że to irytujące, ale musimy odpuścić i cofnąć się. Postaraj się mieć jak najwięcej czystego powietrza. Jak tylko osiągniemy temperatury, jakie chcemy mieć, dam ci znać”.
2 okrążenia później Kimi dostaje polecenie SPAT 4.
„Poziom odpuszczania jest dobry, musimy to utrzymać” – to komunikat z 11 okrążenia.
Po kilku okrążeniach Raikkonen dostaje wiadomość, że stan hamulców jest lepszy i „Spark 2 jest dostępne”. Na kolejnym kółku Kimi jest informowany, że walczy z Antonio Giovinazzim.
Około 20 okrążenia, Kimi był nieco blokowany przez Antonio Giovinazziego: „OK Kimi, Antonio przepuści cię w zakręcie trzecim”. Gdy to się nie staje, Kimi włącza na chwilę radio, nic nie mówiąc. „Wiem, Kimi, wiem, spróbuj go zaatakować w następnym zakręcie”. Raikkonen jedzie bardzo blisko Antonio na kolejnych kółkach. To prowokuje pytanie Fina: „Jak temperatura moich hamulców? Mogę gonić czy mam się wycofać? To zależy od Was”. „OK, zamienimy się, zamienimy w czwórce” – odpowiada inżynier po czym Giovinazzi przepuszcza Kimiego. Fin awansował tym samym na 14. miejsce i został poinformowany, że walczy z Magnussenem.
W kilku kolejnych komunikatach Kimi jest informowany o swojej pozycji oraz o tym, że wielu kierowców przed nim ma problemy z hamulcami. „Temperatura twoich wraca do normy”.
Kimi zjeżdża do boksów na 24 okrążeniu, w fatalnym momencie, tuż przed neutralizacją. Przy zjeździe do alei serwisowej dostaje przypomnienie procedur i ustawień w boksach.
„OK Kimi, nie potrzebujemy już żadnego zarządzania, maksymalny atak” – słyszy Fin w słuchawkach tuż po wyjeździe z boksu, jednocześnie jednak jest informowany o żółtej fladze, a chwilę później o samochodzie bezpieczeństwa.
„Shit, shit” – powtarza Kimi. „Tak to był pech” – odpowiada inżynier. Kimi upewnia się jeszcze, po której stronie delty ma pozostać i ponownie słychać jak żałuje wcześniejszego zjazdu.
„Nie mam lewego lusterka, więc…” – mówi podczas neutralizacji Kimi. „Oh tak, rzeczywiście, widzimy” – odpowiada inżynier.
Podczas neutralizacji toczy się dyskusja na temat ustawień auta podczas jazdy za samochodem bezpieczeństwa, Kimi jest też informowany, którzy kierowcy oddublowują stawkę. Przy wznowieniu Kimi dostaje komunikaty o kolejnych krokach, ale sam pozostaje cicho.
W kilka okrążeń po wznowieniu Kimi jest proszony o zmiany na pokrętle Multi-B związane z zarządzaniem paliwem. Na kolejnych kółkach Fin dostaje sporo komunikatów dotyczących zmian ustawień czy dostępności „SPARK2”, a zatem lepszego modu w ustawieniach auta. Jest też proszony o feedback dotyczący opon, ale nie odpowiada inżynierowi.
Raikkonen dostaje regularne informacje o czasach uzyskiwanych przez kierowców obok niego oraz tym, czy mają dostępny system DRS.
Gdy wprowadzona zostaje druga neutralizacja, Kimi jest informowany, że jego okno safety cara jet otwarte i może zjeżdżać po miękkie opony. Fin potwierdza i zjeżdża do boksów, otrzymując instrukcje. Po wyjeździe dostaje informacje o sytuacji rywali.
Na ostatnim – jak się okazało – okrążeniu Kimiego w wyścigu, Fin otrzymywał sporo instrukcji dotyczących wznowienia, jednocześnie całkowicie normalnie rozgrzewał opony. Dopiero gdy nastąpił restart, można było zauważyć, że z prawego koła odlatuje jakiś element, a następnie dziwne odchylanie się prawej przedniej opony. Gdy Kimi wyjeżdżał na prostą startową, koło odpadło.
– „F*ck, straciłem prawe przednie koło” – raportuje Fin.
– „Zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu” – odpowiada inżynier.
– „Odpadła cała opona. Jak to jest możliwe”
– Nie wiem, przykro mi, pełna procedura wyłączania.
– F*ck sake
I tak kończy się wyścig o Grand Prix Austrii dla Kimiego Raikkonena.
Jeszcze dziś „stenogram” z wyścigu Lando Norrisa oraz mini-stenogram z jazdy Nicholasa Latifi.