KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

suvy mazdy

Historia modeli SUV Mazdy



Na przestrzeni 100 lat od założenia marki, Mazda zasłynęła z tworzenia gamy wspaniałych w prowadzeniu i atrakcyjnie zaprojektowanych samochodów osobowych i SUV-ów, wyróżniających się jakością, stylistyką, technologią i dynamiką jazdy. W ostatnich latach, odpowiadając na ogromne zapotrzebowanie na samochody typu SUV, Mazda wprowadziła do sprzedaży wiele nowych modeli dbając, by każdy z nich angażował kierowców, tak jak pozostałe samochody sygnowane znakiem marki. Dzięki temu gama SUV-ów Mazdy zawsze dbała o usportowiony charakter tego segmentu aut.

Niezwykły fenomen konsumencki, jakim jest popyt na nowoczesne samochody typu SUV rozwinął się w pełni zaledwie na przestrzeni ostatnich 15 lat, dlatego spoglądamy dziś w przeszłość Mazdy, od najwcześniejszego zauroczenia wytrzymałymi pojazdami z napędem 4×4, aż do produkcji nowoczesnego SUV-a, aby pokazać historię Mazdy w tym kluczowym dziś segmencie światowej motoryzacji.



Podobnie jak u większości producentów samochodów, także pierwsze pojazdy 4×4 Mazdy miały o wiele bardziej użytkowy charakter. Tak było z pewnością w przypadku wyjątkowego modelu w historii: Mazdy Pathfinder XV-1. Ten wytrzymały samochód terenowy przypominający sylwetką Toyotę Land Cruiser i Land Rovera, został zaprojektowany w Hiroszimie, ale był montowany i sprzedawany wyłącznie w Birmie, w latach 1970-1973. Popularny w wojsku i policji, napędzany silnikiem o mocy 90 KM, oferowany był w wersji z płóciennym dachem lub jako zamknięta odmiana dziewięciomiejscowa, w dużej mierze nieznana światu, choć pojedyncze egzemplarze można jeszcze dziś zobaczyć na drogach Myanmaru.

Od lat 60. ubiegłego wieku produkcja pickupów Mazdy rosła przez kolejne dwie dekady, a kolejny model, który można było uznać za wchodzący w skład gamy typu SUV, powstał na bazie 4. generacji pickupów serii B. Mazda Proceed Marvie, wprowadzona na rynek w 1991 r., była wyposażona w trzy rzędy siedzeń i produkowana tylko w wersji z kierownicą po prawej stronie na rynki Japonii i Azji, natomiast w Australii znana była, jako Ford Raider.

Biorąc pod uwagę zauroczenie Amerykanów pojazdami terenowymi, nie dziwi fakt, że w 1991 r. Mazda także wprowadziła na tamtejszy rynek pojazd z napędem 4×4. Mazda Navajo była w zasadzie przemianowaną wersją Forda Explorer Sport i powstawała w Kentucky. Sprzedawana wyłącznie w Stanach Zjednoczonych, była dwudrzwiowym SUV-em z napędem na cztery koła i odróżniała się od bliźniaczego Forda unikatowym wlotem powietrza do silnika oraz innymi felgami i reflektorami. Napędzana przez 4-litrowy silnik benzynowy V6, do wyboru z czterobiegową automatyczną lub pięciobiegową manualną skrzynią biegów, Mazda Navajo zakorzeniła na dobre ideę SUV-a u amerykańskich dealerów Mazdy, zanim w 1994 r. zaprzestano produkcji tego modelu.

Podobna kooperacja dotyczyła także przemianowanego Suzuki Escudo sprzedawanego jako Mazda Proceed Levante w Japonii pod koniec lat 90. XX wieku. Jednak wraz z nadejściem XXI w. Mazda wprowadziła na rynek swój pierwszy znaczący model SUV: Mazda Tribute. Opracowana wspólnie z ówczesnym udziałowcem, Fordem, Tribute bazowała na platformie Mazdy 626 i stworzyła podstawy dla Forda Escape czy Maverick, jak nazywano go w Europie.

Oba samochody zadebiutowały w 2000 r., a Mazda Tribute pojawiła się w tym roku na Los Angeles Motor Show. Na potrzeby amerykańskiego rynku ten model produkowany był obok Forda Escape w Missouri oraz jednocześnie w Hiroszimie. W Europie pojawił się w 2001 r. do wyboru z silnikami benzynowymi 2.0, 2.3 i 3.0 V6 o mocach odpowiednio: 124, 150 i 197 KM. Sprzedaż tego modelu dostępnego z napędem na obie osie zakończyła się w Europie w 2007 r.

W tym samym roku, gdy zarówno na rynku amerykańskim, jak i innych rynkach światowych wprowadzono do sprzedaży drugą, unowocześnioną generację Tribute, Mazda była już w pełni pochłonięta prawdziwą eksplozją sprzedaży SUV-ów w Ameryce Północnej i wprowadzała właśnie na rynek pierwszą generację CX-9. Sportowo wyglądający SUV z dynamicznie opadającą linią dachu, zaokrąglonymi błotnikami i śmiałym grillem dzielił niektóre części mechaniczne z modelami Forda. Jednak w przeciwieństwie do wcześniejszych modeli, oferowanych w partnerstwie z innymi producentami, które Mazda realizowała w segmencie SUV, był to bezdyskusyjnie pierwszy prawdziwie niezależny SUV Mazdy i samochód, który wyrażał styl Mazdy i koncentrację na dynamice jazdy.

Siedmiomiejscowy CX-9 o długości ponad pięciu metrów był dużym amerykańskim SUV-em napędzanym silnikami benzynowymi V6 i nie był przeznaczony do sprzedaży w Europie, jednak małe partie sprowadzane były oficjalnie przez wybrane rynki. Do Polski poprzez oficjalną sieć sprzedaży Mazda Motor Poland trafiło 309 szt. Mazdy CX-9 w latach 2009-2011 oraz 314 egzemplarzy w latach 2014-2016. Drugim modelem noszącym oznaczenie CX była Mazda CX-7, oparta na modelu koncepcyjnym MX-Crossport, który został zaprezentowany podczas LA Motor Show 2006. Chociaż nie przypominał żadnego innego pojazdu z napędem na wszystkie koła, który wcześniej nosił logo Mazdy, podobnie, jak CX-9, został zaprojektowany przez Moraya Calluma i był SUV-em, który już samym stylem przyciągał klientów.



Mazda CX-7, oferowana z napędem na przednie i wszystkie koła, napędzana 260-konnym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 2,3 l, była chwalona za precyzyjną charakterystykę prowadzenia rodem z samochodu osobowego oraz gładko pracującą skrzynię biegów. W 2009 r. Mazda zaoferowała 2,2-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 173 KM, co wpłynęło na wzrost popularności tego modelu w Europie. W Polsce w latach 2008-2013 z lokalnych salonów na drogi wyjechały 1392 sztuki tego modelu. Jednak dopiero wprowadzenie na rynek kolejnego SUV-a miało zmienić pozycję Mazdy wśród producentów usportowionych pojazdów z terenowymi aspiracjami.

Przełomowy model dla Mazdy, CX-5 był pierwszym samochodem wyposażonym w technologię Skyactiv i pierwszym zaprojektowanym zgodnie ze stylistyką KODO. Debiutujący w 2012 r. jako pierwszy model nowej generacji, CX-5 był wyposażony w najnowszą, autorską technologię silnika, skrzyni biegów oraz konstrukcji podwozia i nadwozia, a ponadto stanowił ogromny krok naprzód pod względem jakości wykonania kabiny i ogólnej użyteczności. Chwalony przez media i klientów, był napędzany przez 2,2-litrowe silniki wysokoprężne Skyactiv-D i 2-litrowe jednostki benzynowe Skyactiv-G, zarówno w wersji z napędem na wszystkie koła, jak i tylko na przednie. Ten prawdziwie światowy model został wybrany Japońskim Samochodem Roku 2012 i stał się przełomowym elementem w historii sukcesów Mazdy na wszystkich strategicznych rynkach. Najlepszym potwierdzeniem popularności CX-5 w Polsce była pierwsza pozycja na liście wszystkich modeli Mazdy i aż 32-procentowy udział w 2013 r., który był pierwszym pełnym rokiem sprzedaży tego modelu.

Mazda CX-5 to samochód, który nieustannie ewoluował oferując coraz bardziej wyrafinowane rozwiązania, jakość wnętrza, wyposażenie i technologię. CX-5 II generacji nadal cieszy się ogromną popularnością jako rodzinny SUV, a niedawno jej zaktualizowana wersja z rocznika modelowego 2020 jest kluczową pozycją aktualnej oferty marki na świecie.

Z uwagi na fakt, że zainteresowanie kierowców samochodami typu SUV-y rozszerzyło się także na inne pojazdy różnej wielkości, w 2015 r. do CX-5 dołączył mniejszy model – Mazda CX-3, który dzieli swoją platformę z Mazdą 2. Sportowa stylistyka, wrażenia z wnętrza na poziomie aut klasy premium i bezpośrednie prowadzenie wyróżniają go spośród wielu innych konkurencyjnych crossoverów. Mazda CX-3 oferowana z możliwością wyboru napędu na przednie lub wszystkie koła, była dostępna zarówno z silnikami wysokoprężnymi, jak i benzynowymi. Dzięki szerszej gamie SUV-ów, w 2019 r. łączna sprzedaż CX-5 i CX-3 stanowiła niemal 55% sprzedaży Mazdy w Polsce. Niebawem popularny crossover segmentu B przejdzie zmiany modelowe na 2021 r.

Inne dostępne na światowych rynkach modele typu SUV to m.in. Mazda CX-8, czyli dłuższa, siedmiomiejscowa wersja CX-5, największy SUV Mazdy w Japonii, gdzie nie jest oferowana CX-9. Po wprowadzeniu do sprzedaży w 2017 r., w ciągu kilku pierwszych tygodni dealerzy w Japonii otrzymali 12 000 zamówień. To udana kombinacja praktycznej rodzinnej funkcjonalności, jakości i wzornictwa KODO, bazująca na popularności CX-5 na krajowym rynku stała za tak dużym sukcesem sprzedażowym. Mazda CX-8 sprzedawana również w Australii, Nowej Zelandii, Azji Południowo-Wschodniej i Chinach jest napędzana przez wolnossące lub turbodoładowane 2,5-litrowe silniki benzynowe, a na niektórych rynkach także przez wysokoprężny 2,2-litrowy Skyactiv-D, spotykany w europejskich modelach CX-5. Mazda CX-4, produkowana i sprzedawana wyłącznie w Chinach, to z kolei SUV inspirowany stylem coupé z dynamicznie opadającą linią dachu, wprowadzony na rynek w 2017 r. Jest to kolejny przykład możliwości Mazdy w zakresie produkcji pojazdów typu SUV, dostosowanych do lokalnej specyfiki obok innych podstawowych w gamie modeli, oferowanych na całym świecie.

Najnowszym z gamy światowych modeli jest Mazda CX-30. Wprowadzona do sprzedaży w 2019 r., wchodzi w skład nowego dla Mazdy segmentu kompaktowych SUV-ów, a po Maździe3 jest drugim modelem marki reprezentującym nową generację i drugim, w którym zastosowano przełomowy silnik benzynowy z systemem samoczynnego zapłonu sprężonej mieszanki sterowanego świecą – Skyactiv-X. Połączenie odważnej sylwetki nadwozia typu SUV z eleganckim profilem coupé, wysokiej jakości wnętrze i wyróżniająca technologia wyznaczają nowe standardy dla SUV-ów Mazdy.

Mazda wkraczając w drugie stulecie swojego istnienia wprowadza pierwszy elektryczny model, MX-30, który uzupełnia gamę stylowych, doskonałych w prowadzeniu, wykonanych z dbałością i coraz bardziej wydajnych samochodów typu SUV. Ten model, mimo braku silnika spalinowego, zachowuje cechy każdej Mazdy – wyróżniający design KODO, wysoką jakość wykonania na poziomie marek premium, niespotykane gdzie indziej rozwiązania techniczne oraz przyjemność prowadzenia. Mazda MX-30 zadebiutuje w polskich salonach we wrześniu tego roku.

Materiał partnera



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Singapuru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Mugello ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 20 września
godz. 11:30 – 1. trening
godz. 15:00 – 2. trening

Sobota, 21 września
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 22 września
godz. 14:00 – Wyścig

Popularne tagi