Motor Racing - Formula One World Championship - British Grand Prix - Race Day - Silverstone, England

F1: Historia występów Kubicy w GP Wielkiej Brytanii i na Silverstone



Sporo okazji do jazdy po Silverstone miał Robert Kubica w swojej karierze. Dość powiedzieć, że są tylko 3 tory, po których Kubica jeździł aktualnymi bolidami F1 zarówno w 2017, 2018 jak i 2019 roku: Hungaroring, Yas Marina Circuit i właśnie Silverstone. Sam Robert przyznaje, że tego toru nie lubi. Oto podsumowanie dotychczasowych startów Roberta Kubicy na słynnym torze Silverstone.

Zacznijmy najpierw od pokonania okrążenia toru Silverstone z Robertem Kubicą:

 

2006 rok

 

W 2006 roku Robert był kierowcą testowym BMW Sauber. Występował w piątkowych seriach treningowych, dość często uzyskując najlepsze czasy. Jednym z takich przypadków był drugi trening przed Grand Prix Wielkiej Brytanii – co ciekawe, przewaga Roberta nad drugim w tej sesji Giancarlo Fisichelą wynosiła… 1,2 sekundy! W pierwszym treningu Robert był 3.



2007 rok

 

To najlepszy start Roberta na Silverstone. Kwalifikacje ukończył na 5. miejscu, ale z powodu startu Felipe Massy z boksów, Polak startował z 4. pola. Tę pozycję dowiózł do mety, ale pod koniec wyścigu stoczył bardzo ciekawą walkę z Felipe Massą (oczywiście obronił swoją pozycję):

2008 rok

 

Pech zaczął się w 2008 roku. Robert bardzo dobrze jechał w kwalifikacjach, zajmując 5. miejsce w Q1 i 4. miejsce w Q2. Niestety, z powodu awarii zawieszenia nie wziął udziału w 3. części kwalifikacji i startował z 10. miejsca. W wyścigu, w którym padał deszcz, Robertowi szło świetnie – po wyprzedzeniu na starcie dwóch rywali, potem wyprzedził jeszcze Piqueta, Raikkonena i Kovalainena i jechał na 3. miejscu. Ten ostatni manewr możecie zobaczyć poniżej:

Niestety, potem Robert dwukrotnie przesadził – najpierw aquaplanning sprawił, że wyjechał na trawę, a potem wypadł na pułapkę żwirową i nie ukończył wyścigu.

Rok 2009

 

Forma BMW Sauber w tym sezonie pozostawiała wiele do życzenia, podobnie jak strategia. Robert zakwalifikował się na 13. miejscu i wystartował z dużą ilością paliwa i na twardych oponach. W początkowej fazie wyścigu nie przyniosła ona efektu, a ostatecznie, po dwóch wizytach w boksie, Robert zajął 13. miejsce.

Rok 2010

 

Bardzo ciekawie było w 2010 roku. Robert był kierowcą Renault F1 Team i zaliczał dobry sezon. Już wtedy krążyły plotki, że może w przyszłości być kierowcą Ferrari. Dlatego poniższa sytuacja nie pozostała bez komentarza ekspertów BBC:

W samym wyścigu było również ciekawie, ale już nie tak miło pomiędzy Robertem a Fernando:

Trzeba zauważyć, że była to walka o 3. miejsce. Robert startował z 6. ale potem trzy świetne manewry dawały mu miejsca na podium. Niestety, już na 20. kółku Roberta dopadły problemy z układem przeniesienia napędu:

Wyścigu nie ukończył – po raz pierwszy w sezonie 2010.



2017

 

Kolejną okazją dla Roberta Kubicy do jazdy bolidem F1 po torze Silverstone były testy zorganizowane specjalnie dla niego bolidem Williamsa z 2014 roku. Williams określił, że były one bardzo udane. Poniżej filmik z nich:

2018

 

Rok później Robert również miał okazję do jazdy na Silverstone. Kubica został wytypowany przez Williamsa do testów opon Pirelli aktualnym bolidem. Polak dzielił tor z Maxem Verstappenem i Romainem Grosjeanem i przez 2 dni pokonał 150 okrążeń.

2019

 

Ubiegłoroczne GP Wielkiej Brytanii przebiegało dla Kubicy dość standardowo. W 1. i 3. treningu był ostatni, a w drugim wyprzedził Russella. W kwalifikacjach był pół sekundy za swoim partnerem z zespołu.

Tym razem start Polaka do wyścigu nie był rewelacyjny i pozostał na końcu stawki.

William miał w tym wyścigu dobrą strategię, ale Kubica musiał mocno oszczędzać paliwo i opony w trakcie wyścigu. Na tych okrążeniach, na których nie było zjazdów do boksów, samochodu bezpieczeństwa czy dublowania, 9 razy szybszy był Robert Kubica, a 33 George Russell. Najlepszy dla Polaka był okres między 28. a 39. okrążeniem (wówczas dostaje polecenia lift and coast). Na tym dystansie Kubica był szybszy od Russella o 53 tysięczne sekundy.

„Wyścig nie zaczął się źle, choć na początku zmagałem się z rozgrzaniem opon i mocno się ślizgałem ale wiedziałem że to będzie długi stint, więc dbałem o opony. Miałem podobny problem jak wczoraj w kwalifikacjach, więc straciłem balans i tempo, starałem się zmienić ustawienia, ale tempo było już gorsze. Po samochodzie bezpieczeństwa zmagałem się z prawymi hamulcami, prawdopodobnie się oszkliły i samochód ściągał na jedna stronę” – mówił Kubica po wyścigu.

Potem zostałem poproszony o oszczędzanie paliwa, co nie byłoby problemem, gdyby hamulce nie zaczęły wariować. Kiedy oszczędzasz paliwa trzeba wcześniej odpuszczać, mniej hamować i to spowodowało kolejne problemy. Zespół myślał, że nas nie zdublują i chcieli zachować margines paliwa. Czasem człowiek wariuje jak się różne rzeczy dzieją z okrążenia na okrążenia. Ja robię swoje i tego się nauczyłem w życiu. Każdy ma swoje zdanie, ale ja wiem swoje i uważam, że i wczoraj i dziś było OK z tym czym dysponuję” – dodał Robert w rozmowie z TVP Sport.

Dla Eleven Sports Kubica powiedział: „Pozytywne było coś, co nie wynikało z naszych zasług i chyba inne bolidy miały problemy. Było trochę ścigania i miałem jakiś tam cel. Najpierw musimy wyeliminować różne rzeczy. Bolid z jednego na drugie okrążenie traci balans i części sekundy. Żeby człowiek nie wariował w bolidzie wypadałoby, żeby to wszystko trzymało się kupy. Na pewno poprawki jeżeli zadziałają zbliżą nas do konkurencji, ale jeżeli będziemy mieli takie same problemy jak w moim bolidzie wczoraj i dziś to nie będzie to miało sensu”.

Ostatecznie Kubica zajmuje 15. miejsce, dojeżdżając 10 sekund za Russellem. Na tę pozycję awansował po karze dla Sebastiana Vettela za kolizję. Ostatnim sklasyfikowanym był Sergio Perez.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Archiwum

Tego dnia w F1 - 12 sierpnia

Po raz pierwszy w swojej karierze z pole position rusza Rene Arnous. Trzecie zwycięstwo odnosi jednak Alan Jones. To jednocześnie 3. zwycięstwo Williamsa w historii.

Podczas wyścigu 1000 km de Motorsport w Toronto ginie Manfred Winkelhock (47 startów w F1).

Trzecie i ostatnie zwycięstwo w karierze odnosi Thierry Boutsen.

Starszy inżynier wyścigowy Williamsa, Dave Robson, mówi, że problemem Roberta Kubicy w sezonie 2019 może być brak rozumienia opon. „Podejrzewam, że sprowadza się to do opon. Kiedy różnice są duże, samochody są identyczne więc myślę, że o to chodzi”.

Najnowsze wpisy

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Hiszpanii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy wyścig DTM

Lausitrzing

Dni
Godzin
Minut
Sekund

godz. 11:00 – Pierwszy trening
godz. 15:00 – Drugi trening
godz. 12:00 – Trzeci trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje
godz. 15:10 – Wyścig

godz. 13:00 – 1. trening
godz. 16:30 – 2. trening

godz. 10:45 – 1. Kwalifikacje
godz. 13:33 – 1. wyścig

godz. 10:45 – 2. kwalifikacje
godz. 13:33 – 2. wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi