Robert Kubica będzie jednym z wielu kierowców, którzy po zakończeniu (u Kubicy jeszcze wcale niepewnym) startów w F1, przesiedli się do aut DTM. Wśród nich byli mistrzowie świata i świetni zawodnicy. Jak im szło w niemieckiej serii?
*Miejsca w klasyfikacjach i wyścigach w obu seriach zależały oczywiście od zespołów, w których jeździli, siły stawki i wielu innych okoliczności. Nie zawsze numery muszą odzwierciedlać to, jak dany kierowca sobie radził itp.
Trzeba zaznaczyć, że bardzo wielu kierowców DTM pełniło przed, w trakcie lub po swojej karierze w DTM role kierowców testowych czy rezerwowych w DTM, zaliczając jazdy w testach czy nawet pierwszych treningach. Nie będę ich tu jednak uwzględniał, gdyż chodzi w tym tekście o przedstawienie przede wszystkim tych, którzy jeździli najpierw w F1, a potem zdecydowali się na karierę w DTM. Zacznijmy jednak od dość nowych przypadków – młodych kierowców, których historia z DTM i F1 jest nietypowa.
Młodzi
Paul di Resta
Historia Szkota jest o tyle nietypowa, że zanim przeszedł do F1, zdążył zająć 1, 2 i 3. miejsca w DTM na koniec sezonu. W 2010 roku był mistrzem tej serii po czym przeszedł do F1, gdzie przez 3 sezony jeździł w Force India, zdobywając 121 punktów (żadnego podium, pole position czy najszybszego okrążenia wyścigu).
Po powrocie do DTM w 2014 roku, di Resta jeździł w tej serii przez 5 sezonów, wygrywając 5 wyścigów i meldując się na podium 16 razy. W 2018 roku zajął w tej serii 3. miejsce.
Pascal Wehrlein
Podobnie było z Niemcem. Tuż po wygraniu DTM w 2015 roku, przeszedł do F1, gdzie jeździł w Manorze i Sauberze – zespołach końca stawki. Wehrlein był kierowcą testowym Mercedesa i wiązał swoje nadzieje z tą ekipą. Ostatecznie ponownie trafił do DTM, gdzie przejeździł tylko jeden sezon, raz meldując się na podium w 20 wyścigach. W klasyfikacji generalnej zajmując 8. miejsce.
Odwrotna kolejność
Przed swoimi karierami w F1, start(y) w DTM zaliczali m.in. Michael Schumacher, Giancarlo Fisichella, Roberto Mehri, Juan Pablo Montoya, Christijan Albers, Roland Ratzenberger, Markus Winkelhock czy Antonio Giovinazzi. W wyścigu F1, przed swoimi czterema sezonami startów w DTM, pojechał również (raz) Alexandre Premat, bardzo dobry kierowca, który w DTM 3 razy stanął na podium. W wyścigu DTM wygrywał kierowca, którego obecnie widujemy na każdym wyścigu F1 i dość często wyjeżdża na tor – Berndt Maylander.
DTM po F1
Heinz Harald – Frentzen
Po zakończeniu swojej długiej i owocnej kariery w F1, okraszonej dwoma podiami na koniec sezonu i 16-ma podiami w wyścigach, Frentzen przeszedł do DTM. W swoim pierwszym pełnym sezonie spisał się naprawdę dobrze, biorąc pod uwagę, że jeździł Oplem, będącym znacznie wolniejszym autem od Audi i Mercedes. Na ostatni sezon startów, przeniósł się do 4. zespołu stawki i jeżdżąc Audi ponownie wywalczył trzy miejsca na podium.
Jean Alesi
To jeden z tych wielkich kierowców F1, któzy pojeździli w DTM. Zwycięzca Grand Prix Kanady w F1 dwukrotnie był czwarty w generalce F1. W DTM już w swoim drugim wyścigu stanął na podium, a 5. i 6. wyścig zakończyły się jego zwycięstwami. W tym sezonie był 5. w generalce. W ciągu czterech kolejnych sezonów wygrał jeszcze 3 wyścigi i raz stanął na podium.
Mika Hakkinen
Chyba najbardziej znanym kierowcą F1, który przeszedł z F1 do DTM jest Mika Hakkinen, dwukrotny mistrz świata F1. Zwycięzca 20 wyścigów F1 miał 3 lata przerwy w startach po czym przejechał 3 sezony w DTM w mocnej ekipie Mercedesa. Wygrał już w trzecim wyścigu DTM na Spa, zaliczając w pierwszym sezonie jeszcze 2 podia. Później wygrał 2 wyścigi i 3 razy stanął na podium. Najwyższe miejsce w generalce zajął w pierwszym sezonie – piąte.
Ralf Schumacher
Bezpośrednio po zakończeniu startów w F1, do DTM przeszedł Ralf Schumacher. 6-krotny zwycięzca wyścigów F1, zaczął od startów w prywatnej ekipie końca stawki w DTM, Mucke Motorsport, jeżdżąc Mercedesem. Nie osiągnął zatem znaczących wyników. W kolejnych czterech sezonach jeździł już w fabrycznym zespole Mercedesa, zaliczając 2 miejsca na podium i 12 miejsc w punktach.
David Coulthard
Trzecim z „wielkich” jest David Coulthard. W F1 był wicemistrzem sezonu 2001, a w latach 1995, 1997, 1998 i 2000 był trzeci. Wygrał 13 z 246 wyścigów. Do DTM przeszedł po roku przerwy od zakończenia startów w F1. On również zaczął od startów w Mucke Motorsport, obsługujących auta Mercedesa. W punktach w ciągu 3 sezonów był tylko 4 razy, a najwyższym miejscem było 5.
Keke Rosberg
Nie można też zapominać o Keke Rosbergu, mistrzu świata F1, który po 114 startach i 5 zwycięstwach, zakończył karierę w f1 w 1986 roku. W 1992 zaczął cztery sezony startów w DTM. Już w szóstym wyścigu sięgnął po zwycięstwo – jedyne w DTM. Sezon zakończył na 5. miejscu. Łącznie na podium stawał 10 razy. W 1995 roku zaczął starty w swoim zespole, Team Rosberg, który jest w serii do dziś – jako jeden z fabrycznych zespołów Audi.
Timo Glock
To jedyny – oprócz Roberta Kubicy – kierowca sezonu 2020, który w Formule 1 jeździł w wyścigach. Glock w F1 zadebiutował już w 2004 roku, jednym wyścigiem w Jordan Ford, zakończonym 7. miejscem. Potem pojechał dopiero w 2008 roku. W ciągu 2 sezonów w Toyocie, 1 w Virgin i 2 Marussii, 13 razy był w punktach, w 2 razy na podium.
Tuż po zakończeniu startów w F1, wziął udział w testach dla młodych kierowców DTM – wspólnie z Robertem Kubicą. Zakończyły się one podpisaniem kontraktu z BMW, w którym zaliczył dość dziwny sezon. W punktach był 2 razy – oba na podium, w tym jedno zwycięstwo. W pozostałych wyścigach był najwyżej 13.
Glock wciąż jeździ w ekipie BMW. W dotychczasowych 112 startach wygrał 5 razy i 9 razy stanął na podium.
Nicola Larini
Jednym z pierwszych kierowców, którzy z F1 przeszli do DTM był Włoch, Nicola Larini. W F1 jeździł on w latach 1987 – 1997, jednak jego regularne starty tam zakończyły się w 1992 roku. Pierwsze punkty zdobył jednak dopiero dzięki dwóm startom w Ferrari w 1994 roku. W swoim debiutanckim sezonie w DTM w 1993 roku wygrał połowę wyścigów i sięgnął po tytuł mistrzowski.
Vitaly Pietrov
Być może niewielu z Was pamięta, że rok po zakończeniu kariery w F1 (2010-2013), w serii DTM jeździł Vitaly Pietrow. Wraz z Danim Juncadellą stanowili skład Mucke Motorsport. Rosjanin był jedynym kierowcą w stawce (a przejechał wszystkie wyścigi), który ani razu nie zdobył punktów. Jego hiszpański partner z zespołu zdobył ich 22.
W jednym wyścigu DTM (7. miejsce) wziął udział Gerhard Berger, obecny szef serii (3. zawodnik sezonów 1988 i 1994, 10 zwycięstw, 210 startów w F1).
Zestawienie
Kierowca | Wyścigów w F1 | Wyścigów w DTM | Najwyżej w generalce F1 | Najwyżej w generalce DTM | Najlepszy finisz w F1 | Najlepszy finisz w DTM | Najwyżej w debiutanckim roku |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Timo Glock | 91 | 112 | 10 | 5 | 2 | 1 | 1 |
Stefano Modena | 80 | 31 | 8 | 12 | 2 | 1 | 1 |
Nicola Larini | 50 | 59 | 14 | 1 | 2 | 1 | 1 |
Pedro Lamy | 32 | 18 | 18 | 13 | 6 | 4 | 4 |
JJ Letho | 70 | 16 | 12 | 13 | 3 | 4 | 4 |
Emanuele Pirro | 37 | 39 | 18 | 11 | 5 | 1 | 1 |
Allan McNish | 16 | 11 | 19 | 10 | 7 | 4 | 4 |
Heinz - Harald Frentzen | 156 | 32 | 2 | 7 | 1 | 3 | 6 |
Jean Alesi | 201 | 62 | 4 | 5 | 1 | 1 | 1 |
Mika Hakkinen | 161 | 31 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 |
Ralf Schumacher | 180 | 42 | 4 | 4 | 1 | 2 | 7 |
David Coulthard | 246 | 31 | 2 | 15 | 1 | 5 | 8 |
Keke Rosberg | 114 | 64 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 |
Ciekawostki
Tylko jeden kierowca F1 zdobył tytuł mistrzowski w DTM – Nicola Larini. Oprócz niego, żaden z tych zawodników nie stanął nawet na podium klasyfikacji końcowej DTM.
Wyścigi DTM wygrało 7 byłych kierowców F1 ujętych w zestawieniu. Każdy z nich sięgnął po zwycięstwo już w pierwszym sezonie startów w DTM.
Połowa zwycięzców wyścigów F1, wygrywało również w DTM.
PS. Starałem się – na podstawie wielu źródeł – uwzględnić wszystkich kierowców na podstawie przyjętych kryteriów. Jeżeli kogoś pominąłem, dajcie proszę znać w komentarzach, uzupełnię tabelę.