Keke Rosberg F1 1985

Kierowcy F1 w DTM – było im trudno? Statystyki



Robert Kubica będzie jednym z wielu kierowców, którzy po zakończeniu (u Kubicy jeszcze wcale niepewnym) startów w F1, przesiedli się do aut DTM. Wśród nich byli mistrzowie świata i świetni zawodnicy. Jak im szło w niemieckiej serii?

*Miejsca w klasyfikacjach i wyścigach w obu seriach zależały oczywiście od zespołów, w których jeździli, siły stawki i wielu innych okoliczności. Nie zawsze numery muszą odzwierciedlać to, jak dany kierowca sobie radził itp.

Trzeba zaznaczyć, że bardzo wielu kierowców DTM pełniło przed, w trakcie lub po swojej karierze w DTM role kierowców testowych czy rezerwowych w DTM, zaliczając jazdy w testach czy nawet pierwszych treningach. Nie będę ich tu jednak uwzględniał, gdyż chodzi w tym tekście o przedstawienie przede wszystkim tych, którzy jeździli najpierw w F1, a potem zdecydowali się na karierę w DTM. Zacznijmy jednak od dość nowych przypadków – młodych kierowców, których historia z DTM i F1 jest nietypowa.

Młodzi

 

Paul di Resta

Historia Szkota jest o tyle nietypowa, że zanim przeszedł do F1, zdążył zająć 1, 2 i 3. miejsca w DTM na koniec sezonu. W 2010 roku był mistrzem tej serii po czym przeszedł do F1, gdzie przez 3 sezony jeździł w Force India, zdobywając 121 punktów (żadnego podium, pole position czy najszybszego okrążenia wyścigu).

Po powrocie do DTM w 2014 roku, di Resta jeździł w tej serii przez 5 sezonów, wygrywając 5 wyścigów i meldując się na podium 16 razy. W 2018 roku zajął w tej serii 3. miejsce.



Pascal Wehrlein

Podobnie było z Niemcem. Tuż po wygraniu DTM w 2015 roku, przeszedł do F1, gdzie jeździł w Manorze i Sauberze – zespołach końca stawki. Wehrlein był kierowcą testowym Mercedesa i wiązał swoje nadzieje z tą ekipą. Ostatecznie ponownie trafił do DTM, gdzie przejeździł tylko jeden sezon, raz meldując się na podium w 20 wyścigach. W klasyfikacji generalnej zajmując 8. miejsce.

Odwrotna kolejność

 

Przed swoimi karierami w F1, start(y) w DTM zaliczali m.in. Michael Schumacher, Giancarlo Fisichella, Roberto Mehri, Juan Pablo Montoya, Christijan Albers, Roland Ratzenberger, Markus Winkelhock czy Antonio Giovinazzi. W wyścigu F1, przed swoimi czterema sezonami startów w DTM, pojechał również (raz) Alexandre Premat, bardzo dobry kierowca, który w DTM 3 razy stanął na podium. W wyścigu DTM wygrywał kierowca, którego obecnie widujemy na każdym wyścigu F1 i dość często wyjeżdża na tor – Berndt Maylander.

DTM po F1

 

Heinz Harald – Frentzen

Po zakończeniu swojej długiej i owocnej kariery w F1, okraszonej dwoma podiami na koniec sezonu i 16-ma podiami w wyścigach, Frentzen przeszedł do DTM. W swoim pierwszym pełnym sezonie spisał się naprawdę dobrze, biorąc pod uwagę, że jeździł Oplem, będącym znacznie wolniejszym autem od Audi i Mercedes. Na ostatni sezon startów, przeniósł się do 4. zespołu stawki i jeżdżąc Audi ponownie wywalczył trzy miejsca na podium.

Jean Alesi

To jeden z tych wielkich kierowców F1, któzy pojeździli w DTM. Zwycięzca Grand Prix Kanady w F1 dwukrotnie był czwarty w generalce F1. W DTM już w swoim drugim wyścigu stanął na podium, a 5. i 6. wyścig zakończyły się jego zwycięstwami. W tym sezonie był 5. w generalce. W ciągu czterech kolejnych sezonów wygrał jeszcze 3 wyścigi i raz stanął na podium.

Mika Hakkinen

Chyba najbardziej znanym kierowcą F1, który przeszedł z F1 do DTM jest Mika Hakkinen, dwukrotny mistrz świata F1. Zwycięzca 20 wyścigów F1 miał 3 lata przerwy w startach po czym przejechał 3 sezony w DTM w mocnej ekipie Mercedesa. Wygrał już w trzecim wyścigu DTM na Spa, zaliczając w pierwszym sezonie jeszcze 2 podia. Później wygrał 2 wyścigi i 3 razy stanął na podium. Najwyższe miejsce w generalce zajął w pierwszym sezonie – piąte.



Ralf Schumacher

Bezpośrednio po zakończeniu startów w F1, do DTM przeszedł Ralf Schumacher. 6-krotny zwycięzca wyścigów F1, zaczął od startów w prywatnej ekipie końca stawki w DTM, Mucke Motorsport, jeżdżąc Mercedesem. Nie osiągnął zatem znaczących wyników. W kolejnych czterech sezonach jeździł już w fabrycznym zespole Mercedesa, zaliczając 2 miejsca na podium i 12 miejsc w punktach.

David Coulthard

Trzecim z „wielkich” jest David Coulthard. W F1 był wicemistrzem sezonu 2001, a w latach 1995, 1997, 1998 i 2000 był trzeci. Wygrał 13 z 246 wyścigów. Do DTM przeszedł po roku przerwy od zakończenia startów w F1. On również zaczął od startów w Mucke Motorsport, obsługujących auta Mercedesa. W punktach w ciągu 3 sezonów był tylko 4 razy, a najwyższym miejscem było 5.

Keke Rosberg

Nie można też zapominać o Keke Rosbergu, mistrzu świata F1, który po 114 startach i 5 zwycięstwach, zakończył karierę w f1 w 1986 roku. W 1992 zaczął cztery sezony startów w DTM. Już w szóstym wyścigu sięgnął po zwycięstwo – jedyne w DTM. Sezon zakończył na 5. miejscu. Łącznie na podium stawał 10 razy. W 1995 roku zaczął starty w swoim zespole, Team Rosberg, który jest w serii do dziś – jako jeden z fabrycznych zespołów Audi.

Timo Glock

To jedyny – oprócz Roberta Kubicy – kierowca sezonu 2020, który w Formule 1 jeździł w wyścigach. Glock w F1 zadebiutował już w 2004 roku, jednym wyścigiem w Jordan Ford, zakończonym 7. miejscem. Potem pojechał dopiero w 2008 roku. W ciągu 2 sezonów w Toyocie, 1 w Virgin i 2 Marussii, 13 razy był w punktach, w 2 razy na podium.

Tuż po zakończeniu startów w F1, wziął udział w testach dla młodych kierowców DTM – wspólnie z Robertem Kubicą. Zakończyły się one podpisaniem kontraktu z BMW, w którym zaliczył dość dziwny sezon. W punktach był 2 razy – oba na podium, w tym jedno zwycięstwo. W pozostałych wyścigach był najwyżej 13.

Glock wciąż jeździ w ekipie BMW. W dotychczasowych 112 startach wygrał 5 razy i 9 razy stanął na podium.

Nicola Larini

Jednym z pierwszych kierowców, którzy z F1 przeszli do DTM był Włoch, Nicola Larini. W F1 jeździł on w latach 1987 – 1997, jednak jego regularne starty tam zakończyły się w 1992 roku. Pierwsze punkty zdobył jednak dopiero dzięki dwóm startom w Ferrari w 1994 roku. W swoim debiutanckim sezonie w DTM w 1993 roku wygrał połowę wyścigów i sięgnął po tytuł mistrzowski.



Vitaly Pietrov

Być może niewielu z Was pamięta, że rok po zakończeniu kariery w F1 (2010-2013), w serii DTM jeździł Vitaly Pietrow. Wraz z Danim Juncadellą stanowili skład Mucke Motorsport. Rosjanin był jedynym kierowcą w stawce (a przejechał wszystkie wyścigi), który ani razu nie zdobył punktów. Jego hiszpański partner z zespołu zdobył ich 22.

W jednym wyścigu DTM (7. miejsce) wziął udział Gerhard Berger, obecny szef serii (3. zawodnik sezonów 1988 i 1994, 10 zwycięstw, 210 startów w F1).

Zestawienie

 

KierowcaWyścigów w F1Wyścigów w DTMNajwyżej w generalce F1Najwyżej w generalce DTMNajlepszy finisz w F1Najlepszy finisz w DTMNajwyżej w debiutanckim roku
Timo Glock91112105211
Stefano Modena8031812211
Nicola Larini5059141211
Pedro Lamy32181813644
JJ Letho70161213344
Emanuele Pirro37391811511
Allan McNish16111910744
Heinz - Harald Frentzen1563227136
Jean Alesi2016245111
Mika Hakkinen1613115111
Ralf Schumacher1804244127
David Coulthard24631215158
Keke Rosberg1146415111

Ciekawostki

Tylko jeden kierowca F1 zdobył tytuł mistrzowski w DTM – Nicola Larini. Oprócz niego, żaden z tych zawodników nie stanął nawet na podium klasyfikacji końcowej DTM.

Wyścigi DTM wygrało 7 byłych kierowców F1 ujętych w zestawieniu. Każdy z nich sięgnął po zwycięstwo już w pierwszym sezonie startów w DTM.

Połowa zwycięzców wyścigów F1, wygrywało również w DTM.

PS. Starałem się – na podstawie wielu źródeł – uwzględnić wszystkich kierowców na podstawie przyjętych kryteriów. Jeżeli kogoś pominąłem, dajcie proszę znać w komentarzach, uzupełnię tabelę.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Węgier

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

WEC - 24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

30 lipca – 1 sierpnia:

11:30 – FP1
15:00 – FP2

12:00 – FP3
15:00 – Kwalifikacje

16:00 – Wyścig F1

Bądź na bieżąco

Popularne tagi