KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Tomasz Jakubiec, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciej Stankiewicz, Maciek Kowalczyk, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Kamil G, Izabela Ch, Maks Szmytkowski, Mateusz Wanat, Marcin Parzych, Tomasz Ignaczak, Grzegorz Wojtaszewski, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Archetype, Esox33, Szymon034, Gnusma, Xandi, Bartek, Dymek, Wojtek, Mateusz G.

Harmonogram

Kierowcy F1 w DTM – było im trudno? Statystyki



Robert Kubica będzie jednym z wielu kierowców, którzy po zakończeniu (u Kubicy jeszcze wcale niepewnym) startów w F1, przesiedli się do aut DTM. Wśród nich byli mistrzowie świata i świetni zawodnicy. Jak im szło w niemieckiej serii?

*Miejsca w klasyfikacjach i wyścigach w obu seriach zależały oczywiście od zespołów, w których jeździli, siły stawki i wielu innych okoliczności. Nie zawsze numery muszą odzwierciedlać to, jak dany kierowca sobie radził itp.

Trzeba zaznaczyć, że bardzo wielu kierowców DTM pełniło przed, w trakcie lub po swojej karierze w DTM role kierowców testowych czy rezerwowych w DTM, zaliczając jazdy w testach czy nawet pierwszych treningach. Nie będę ich tu jednak uwzględniał, gdyż chodzi w tym tekście o przedstawienie przede wszystkim tych, którzy jeździli najpierw w F1, a potem zdecydowali się na karierę w DTM. Zacznijmy jednak od dość nowych przypadków – młodych kierowców, których historia z DTM i F1 jest nietypowa.

Młodzi

 

Paul di Resta

Historia Szkota jest o tyle nietypowa, że zanim przeszedł do F1, zdążył zająć 1, 2 i 3. miejsca w DTM na koniec sezonu. W 2010 roku był mistrzem tej serii po czym przeszedł do F1, gdzie przez 3 sezony jeździł w Force India, zdobywając 121 punktów (żadnego podium, pole position czy najszybszego okrążenia wyścigu).

Po powrocie do DTM w 2014 roku, di Resta jeździł w tej serii przez 5 sezonów, wygrywając 5 wyścigów i meldując się na podium 16 razy. W 2018 roku zajął w tej serii 3. miejsce.



Pascal Wehrlein

Podobnie było z Niemcem. Tuż po wygraniu DTM w 2015 roku, przeszedł do F1, gdzie jeździł w Manorze i Sauberze – zespołach końca stawki. Wehrlein był kierowcą testowym Mercedesa i wiązał swoje nadzieje z tą ekipą. Ostatecznie ponownie trafił do DTM, gdzie przejeździł tylko jeden sezon, raz meldując się na podium w 20 wyścigach. W klasyfikacji generalnej zajmując 8. miejsce.

Odwrotna kolejność

 

Przed swoimi karierami w F1, start(y) w DTM zaliczali m.in. Michael Schumacher, Giancarlo Fisichella, Roberto Mehri, Juan Pablo Montoya, Christijan Albers, Roland Ratzenberger, Markus Winkelhock czy Antonio Giovinazzi. W wyścigu F1, przed swoimi czterema sezonami startów w DTM, pojechał również (raz) Alexandre Premat, bardzo dobry kierowca, który w DTM 3 razy stanął na podium. W wyścigu DTM wygrywał kierowca, którego obecnie widujemy na każdym wyścigu F1 i dość często wyjeżdża na tor – Berndt Maylander.

DTM po F1

 

Heinz Harald – Frentzen

Po zakończeniu swojej długiej i owocnej kariery w F1, okraszonej dwoma podiami na koniec sezonu i 16-ma podiami w wyścigach, Frentzen przeszedł do DTM. W swoim pierwszym pełnym sezonie spisał się naprawdę dobrze, biorąc pod uwagę, że jeździł Oplem, będącym znacznie wolniejszym autem od Audi i Mercedes. Na ostatni sezon startów, przeniósł się do 4. zespołu stawki i jeżdżąc Audi ponownie wywalczył trzy miejsca na podium.

Jean Alesi

To jeden z tych wielkich kierowców F1, któzy pojeździli w DTM. Zwycięzca Grand Prix Kanady w F1 dwukrotnie był czwarty w generalce F1. W DTM już w swoim drugim wyścigu stanął na podium, a 5. i 6. wyścig zakończyły się jego zwycięstwami. W tym sezonie był 5. w generalce. W ciągu czterech kolejnych sezonów wygrał jeszcze 3 wyścigi i raz stanął na podium.

Mika Hakkinen

Chyba najbardziej znanym kierowcą F1, który przeszedł z F1 do DTM jest Mika Hakkinen, dwukrotny mistrz świata F1. Zwycięzca 20 wyścigów F1 miał 3 lata przerwy w startach po czym przejechał 3 sezony w DTM w mocnej ekipie Mercedesa. Wygrał już w trzecim wyścigu DTM na Spa, zaliczając w pierwszym sezonie jeszcze 2 podia. Później wygrał 2 wyścigi i 3 razy stanął na podium. Najwyższe miejsce w generalce zajął w pierwszym sezonie – piąte.



Ralf Schumacher

Bezpośrednio po zakończeniu startów w F1, do DTM przeszedł Ralf Schumacher. 6-krotny zwycięzca wyścigów F1, zaczął od startów w prywatnej ekipie końca stawki w DTM, Mucke Motorsport, jeżdżąc Mercedesem. Nie osiągnął zatem znaczących wyników. W kolejnych czterech sezonach jeździł już w fabrycznym zespole Mercedesa, zaliczając 2 miejsca na podium i 12 miejsc w punktach.

David Coulthard

Trzecim z „wielkich” jest David Coulthard. W F1 był wicemistrzem sezonu 2001, a w latach 1995, 1997, 1998 i 2000 był trzeci. Wygrał 13 z 246 wyścigów. Do DTM przeszedł po roku przerwy od zakończenia startów w F1. On również zaczął od startów w Mucke Motorsport, obsługujących auta Mercedesa. W punktach w ciągu 3 sezonów był tylko 4 razy, a najwyższym miejscem było 5.

Keke Rosberg

Nie można też zapominać o Keke Rosbergu, mistrzu świata F1, który po 114 startach i 5 zwycięstwach, zakończył karierę w f1 w 1986 roku. W 1992 zaczął cztery sezony startów w DTM. Już w szóstym wyścigu sięgnął po zwycięstwo – jedyne w DTM. Sezon zakończył na 5. miejscu. Łącznie na podium stawał 10 razy. W 1995 roku zaczął starty w swoim zespole, Team Rosberg, który jest w serii do dziś – jako jeden z fabrycznych zespołów Audi.

Timo Glock

To jedyny – oprócz Roberta Kubicy – kierowca sezonu 2020, który w Formule 1 jeździł w wyścigach. Glock w F1 zadebiutował już w 2004 roku, jednym wyścigiem w Jordan Ford, zakończonym 7. miejscem. Potem pojechał dopiero w 2008 roku. W ciągu 2 sezonów w Toyocie, 1 w Virgin i 2 Marussii, 13 razy był w punktach, w 2 razy na podium.

Tuż po zakończeniu startów w F1, wziął udział w testach dla młodych kierowców DTM – wspólnie z Robertem Kubicą. Zakończyły się one podpisaniem kontraktu z BMW, w którym zaliczył dość dziwny sezon. W punktach był 2 razy – oba na podium, w tym jedno zwycięstwo. W pozostałych wyścigach był najwyżej 13.

Glock wciąż jeździ w ekipie BMW. W dotychczasowych 112 startach wygrał 5 razy i 9 razy stanął na podium.

Nicola Larini

Jednym z pierwszych kierowców, którzy z F1 przeszli do DTM był Włoch, Nicola Larini. W F1 jeździł on w latach 1987 – 1997, jednak jego regularne starty tam zakończyły się w 1992 roku. Pierwsze punkty zdobył jednak dopiero dzięki dwóm startom w Ferrari w 1994 roku. W swoim debiutanckim sezonie w DTM w 1993 roku wygrał połowę wyścigów i sięgnął po tytuł mistrzowski.



Vitaly Pietrov

Być może niewielu z Was pamięta, że rok po zakończeniu kariery w F1 (2010-2013), w serii DTM jeździł Vitaly Pietrow. Wraz z Danim Juncadellą stanowili skład Mucke Motorsport. Rosjanin był jedynym kierowcą w stawce (a przejechał wszystkie wyścigi), który ani razu nie zdobył punktów. Jego hiszpański partner z zespołu zdobył ich 22.

W jednym wyścigu DTM (7. miejsce) wziął udział Gerhard Berger, obecny szef serii (3. zawodnik sezonów 1988 i 1994, 10 zwycięstw, 210 startów w F1).

Zestawienie

 

KierowcaWyścigów w F1Wyścigów w DTMNajwyżej w generalce F1Najwyżej w generalce DTMNajlepszy finisz w F1Najlepszy finisz w DTMNajwyżej w debiutanckim roku
Timo Glock91112105211
Stefano Modena8031812211
Nicola Larini5059141211
Pedro Lamy32181813644
JJ Letho70161213344
Emanuele Pirro37391811511
Allan McNish16111910744
Heinz - Harald Frentzen1563227136
Jean Alesi2016245111
Mika Hakkinen1613115111
Ralf Schumacher1804244127
David Coulthard24631215158
Keke Rosberg1146415111

Ciekawostki

Tylko jeden kierowca F1 zdobył tytuł mistrzowski w DTM – Nicola Larini. Oprócz niego, żaden z tych zawodników nie stanął nawet na podium klasyfikacji końcowej DTM.

Wyścigi DTM wygrało 7 byłych kierowców F1 ujętych w zestawieniu. Każdy z nich sięgnął po zwycięstwo już w pierwszym sezonie startów w DTM.

Połowa zwycięzców wyścigów F1, wygrywało również w DTM.

PS. Starałem się – na podstawie wielu źródeł – uwzględnić wszystkich kierowców na podstawie przyjętych kryteriów. Jeżeli kogoś pominąłem, dajcie proszę znać w komentarzach, uzupełnię tabelę.



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi