Już jutro kierowcy DTM wyjadą na tor Nurburgring w ramach 4-dniowych testów serii przed sezonem, który rozpocznie się za prawie 2 miesiące. Poniżej znajdziecie najważniejsze informacje o tych jazdach.
O testach
W oficjalnych testach serii weźmie udział cała stawka DTM, a zatem 16 kierowców – 7 BMW (6 fabrycznych i Robert Kubica) oraz 9 Audi (6 fabrycznych, 2 z ekipy WRT oraz Ferdinand Habsburg).
Kierowcy będą jeździć od godz. 9:00 do godz. 17 – 18 z godzinną przerwą. Każdy zespół będzie w osobnym garażu, a między garażami mają być odstępy. Załoga pracować ma w maseczkach ochronnych.
Jeździć będą oni przez 4 dni, ale na torze znajdują się już dziś. Robert Kubica wstawił wczoraj na swojego instagrama zdjęcie z przygotowań i finalnego malowania swojego auta.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Post udostępniony przez Robert Kubica powrotroberta.pl (@powrotroberta)
Dla Polaka będą to tak naprawdę pierwszej jazdy autem w najnowszej specyfikacji ze wszystkimi poprawkami. Kubica ma otrzymać taki sam samochód jak kierowcy fabryczni BMW. Pierwsze godziny będą oczywiście poświęcone sprawdzeniu auta i przyzwyczajeniu się do niego.
Podczas testów w Jerez, Kubica używał nieznacznie zmienionej kierownicy – oprócz przełożenia jednej łopatki zmiany biegów na lewą stronę, Robert chciał też drobnej modyfikacji funkcjonalności przycisków.
O samochodzie
Nadwozie auta DTM ma monokok z włókna węglowego ze zintegrowanym zbiornikiem paliwa i stalową klatką bezpieczeństwa. Ma również karbonowe osłony zderzeniowe z przodu i z tyłu.
Kierowca jest bardzo dobrze chroniony we wnętrzu auta, a osłona za nim gwarantuje 100% bezpieczeństwo. W aucie DTM brak jest lusterka wstecznego, które w 2019 roku zamieniono kamerą z tylnym widokiem.
Auto DTM ma 4725mm długości i 1950 mm szerokości. Wysokość to około 1200mm. Auto waży 1070 kg.
Konstrukcje te używają 18 calowych kół na obu osiach. Przednie opony to 300-680-18 a tylne 320-710-18.
Zbiornik paliwa auta DTM mieści 120 litrów.
Silnik BMW M4 DTM to P48. Jest to rzędowa 4-cylindrowa jednostka o pojemności skokowej 1999 cm3. Waży on 85 kg i osiąga do 9500 obrotów na minutę. Jego moc przekracza 600 koni mechanicznych. Przelicznik masy na konie mechaniczne to 1,6 kg/HP. Paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania pod ciśnieniem 350 barów.
Są to silniki z turbosprężarką, do której napędzania używane są po części gazy wydechowe. Wydech jest umieszczony po prawej stronie samochodu na wysokości drzwi „pasażera”.
Auta te mają 6-biegową skrzynię pneumatyczną, a kierowca zmienia je poprzez manetki na kierownicy.
Samochody DTM osiągają prędkości przekraczające 300 km/h, a do 100 km/h rozpędzają się w 2,9 sekundy.
W wielu aspektach kierownica auta DTM przypominała w sezonie 2019 kierownice używane przez kierowców w Formule 1. Trybów jest oczywiście mniej, ale kierowcy mają do dyspozycji 2 pokrętła i 10 przycisków. Poniżej grafika z funkcjami poszczególnych przycisków.
O torze
Nowa nitka toru Nurburgring została zbudowana w 1985 roku, a potem jeszcze dwa razy delikatnie zmieniona. Wersja, po której będą jeździć kierowcy, powstała w 2002 roku i liczy sobie 5148 metrów. Rekordzistą jest Michael Schumacher, który pojechał tam w 2004 roku 1:29.468. Nurburgring jest torem prawym i liczy 16 zakrętów.
Tak wygląda jazda po Nurburgring autem DTM:
Kubica i Nurburgring
Swoją przygodę ze startami na Nurburgring Robert Kubica rozpoczął w 2001 roku, kiedy startował w Formule Renault 2000. W ósmej rundzie sezonu zajął 12. miejsce.
W 2003 roku w Formule 3 Kubica startował dwukrotnie na Nurburgring, zajmując 9. miejsce w pierwszym wyścigu i 6. w drugim. Rok później w tej samej serii Kubica był 5. i 2 i to było jego jedyne podium na tym torze.
W Formule 1 Kubica jeździł na Nurburgring już w 2006 roku w ramach GP Europy, ale tylko w dwóch treningach. W pierwszym był trzeci, a w drugim ósmy.
Rok później na Nurburgring odbywało się GP Europy. W treningach Robert zajmował 5, 10. i 4. miejsca. W kwalifikacjach był 5, tuż za Nickiem Heidfeldem – jak przez większość weekendu. W wyścigu zakończył rywalizację na 7. miejscu, znów lokatę za Niemcem. W wyścigu Robert szybko wyprzedził Nicka, ale ten chciał szybko odzyskać pozycję i doszło do kontaktu między kierowcami BMW Sauber, którzy spadli na koniec stawki. Zmienne warunki na torze pozwoliły obu zawodnikom na awans w punkty.
Pogoda
Upału nie będzie, a popołudniu może nieco popadać.
Relacja
Z testów nie będzie przeprowadzana relacja telewizyjna. Nie wiadomo czy otrzymamy oficjalny live timing z nich. Sporo materiałów powinny nadsyłać zespoły i sami kierowcy będący na miejscu. Podczas testów nie będzie dziennikarzy, którzy mogliby relacjonować je nam „na żywo”.
Na blogu oczywiście będzie relacja z każdego z czterech dni testowych – od około 8:00 codziennie do godz. 18-19.
O DTM
Serię tę przedstawiałem w dwóch osobnych wpisach – poradnikach, które znajdziecie TUTAJ oraz TUTAJ.