Przed nami powtórka Grand Prix Włoch 2006 – trzeciego wyścigu w karierze Roberta Kubicy oraz pierwszego zakończonego na podium. Jeszcze tydzień przed tym wyścigiem hamował zapędy kibiców mówiąc, by nie oczekiwali rychłych sukcesów.
Testy
Między 29 a 31 sierpnia na Monzy odbyły się testy Formuły 1. W BMW Sauber pierwszego dnia jeździł Nick Heidfeld (12. miejsce), drugiego i trzeciego Robert Kubica (1. i 13. miejsce).
Z kolarami
Tydzień przed Grand Prix Włoch, Robert gościł w Warszawie na zaproszenie jednego z partnerów BMW Sauber, Intela, który wywczas sponsorował ekipę kolarską. Było to pierwsze spotkanie Roberta z fanami w Polsce po tym, jak został kierowcą F1.
„To jest dla mnie bardzo ekscytujący rok. Niedawno zostałem kierowcą testowym w Formule 1, a już ścigałem się w pierwszym wyścigu Grand Prix na Węgrzech. To dla mnie zaszczyt, być pierwszym Polakiem wśród kierowców Formuły 1 i bardzo się cieszę, że wraz z Intelem będę mógł zobaczyć oczekiwania. Na znaczące sukcesy – mam nadzieję – jeszcze przyjdzie czas” – mówił Robert w „miasteczku Tour de Pologne”.
Sytuacja w mistrzostwach
Po dyskwalifikacji na Węgrzech oraz nieudanym Grand Prix Turcji, w którym Robert zajął 12. miejsce (Heidfeld był 14.), Robert pozostawał bez punktów w F1, zajmując ostatnie, 25. miejsce. Heidfeld z 19-ma punktami był 9.
1. Alonso 108
2. M. Schumacher 96
3. Massa 62
4. Fisichella 52
5. Raikkonen 49
6. Button 36
7. Montoya 26
8. Barichello 22
9. Heidfeld 19
10. R. Schumacher 18
Konstruktorzy:
1. Renault 160
2. Ferrari 158
3. McLaren 89
4. Honda 58
5. Toyota 28
6. BMW Sauber 26
Przed Włochami
„Swój trzeci wyścig w Formule 1 odbędę na torze, który dobrze znam i bardzo lubię. Jak zawsze będę podczas weekendu intensywnie pracować z inżynierami, ale tym razem dysponujemy też danymi z trzydniowych testów przeprowadzonych w zeszłym tygodniu oraz z naszego testu w czerwcu. Mieszkałem we Włoszech przez wiele lat, dlatego czuję się podczas tego Grand Prix jak w domu. Włosi uwielbiają sporty motorowe, dlatego właśnie w tym kraju zacząłem jako 13-latek uczyć się zawodu” – mówił Robert przed Grand Prix Włoch.
Po raz drugi w trakcie weekendu wyścigowego F1 jechał na Monzy Sebastian Vettel, który pojechał w pierwszym treningu. Niemiec uzyskał w nim najlepszy czas, będąc o 482 tysięczne sekundy szybszym od drugiego Kubicy. Heidfeld z powodu problemów technicznych przejechał tylko 1 okrążenie.
Drugi trening też „wygrał” Vettel, będąc szybszym o prawie 2 sekundy od 7. Heidfelda i 9. Kubicy.
W trzecim treningu Kubica był 4, a Heidfeld 2.
„Już trzeci raz rozpoczynam wyścigowy weekend w roli kierowcy wyścigowego zespołu BMW Sauber F1 Team. Podobnie jak podczas poprzednich dwóch Grand Prix, w piątkowych treningach nie jeździłem za dużo. Rano wyjechaliśmy na dwa okrążenia pomiarowe, podobnie jak po południu – tylko po to, by sprawdzić ustawienia bolidu. Dobrze, że mamy w zespole trzeciego kierowcę, który pomaga nam zbierać dane, ale i tak dobrze jest samemu sprawdzić ustawienia bolidu. Warunki na torze trochę odbiegają od tych, z którymi mieliśmy do czynienia w zeszłym tygodniu podczas trzydniowej sesji testowej. Pod tym względem Grand Prix Włoch jest wyjątkowym wyścigiem – tylko tutaj możemy testować bolidy tuż przed samym weekendem wyścigowym. Spodziewam się, że jutro poziom przyczepności nawierzchni się poprawi i warunki będą takie, jak przed tygodniem. Trudno się spodziewać gwałtownych zmian w formie naszego zespołu, dlatego naszym celem na sobotę pozostaje wejście do czołowej dziesiątki kwalifikacji. Podczas wyścigu dobrze byłoby zdobyć parę punktów, które pomogłyby nam w walce o piątą pozycję w klasyfikacji mistrzostw świata konstruktorów. Bardzo dobrze znam tor Monza, ścigałem się tu w Formule Renault 2000 i w World Series by Renault, choć bez spektakularnych sukcesów. Bolidem Formuły 1 jeździłem tu podczas testów – pierwszy raz trzy miesiące temu, a potem podczas zeszłotygodniowej sesji. Włoski obiekt jest bardzo szybki i specjalnie na ten tor zespoły przygotowują unikalny pakiet aerodynamiczny, zapewniający bolidom minimalny opór. Przez to docisk aerodynamiczny jest bardzo mały. Odbiera to część frajdy z prowadzenia bolidu F1, bo przyczepność w zakrętach – jedna z głównych zalet samochodu F1 – jest tu mniejsza. W czasie jazdy nie mam oczywiście czasu na rozglądanie się po trybunach, ale cieszę się, że wokół toru Monza powiewa tak wiele polskich flag. Od czasu mojego debiutu na Węgrzech coraz więcej polskich kibiców jeździ na wyścigi Formuły 1 i mam nadzieję, że ta tendencja się utrzyma” – mówił Robert Kubica po treningach.
W Q1 kwalifikacji Robert wykręcił 8. czas. W Q2 był drugi. W trzecim segmencie Robert był szósty, a Nick Heidfeld wykręcił bardzo dobry, 3. czas. Niemiec był wolniejszy w Q3 tylko o 0,2 sekundy, a Kubica o aż sekundę. Mimo to był zadowolony z wyniku czasówki.
„Kwalifikacje były dla nas bardzo udane. We wszystkich segmentach byłem w czołówce, ale moje ostatnie okrążenie zepsułem. Pojechałem za szeroko w pierwszym Lesmo i ubrudziłem opony przez co nie miałem przyczepności w kolejnym Lesmo. Jestem jednak optymistą przed wyścigiem i myślę, że wybraliśmy dobre opony” – powiedział Robert po czasówce.