Po długiej przerwie, ku uciesze stęsknionych kibiców, na trzydniowe testy, powróciła na tor Formuła 2. Na obiekcie Sakhir w Bahrajnie, kierowcy bezpośredniego zaplecza F1 wyjechali w dniach 1-3 marca.
Ubiegłoroczny mistrz serii, Holender Nyck de Vries z zespołu ART odszedł do Formuły E, kierowcą Williamsa w F1 został wicemistrz- Kanadyjczyk Nicolas Latifi. Ale nie można powiedzieć, że seria przez to straciła na jakości. Wręcz przeciwnie – w ich miejsce przyszli nowi, głodni sukcesu, a przede wszystkim piekielnie zdolni i szybcy zawodnicy.
W tym sezonie, na torach ujrzymy nieco inaczej wyglądającą niż w ubiegłym sezonie, stawkę. Obecne, 22 osobowe zestawienie kierowców, zostało skompletowane w zeszłym tygodniu, gdy potwierdzono starty kierowcy testowego Williamsa, Roya Nissany’ego w ekipie Trident. Będzie tam występował obok byłego zawodnika teamu Campos – Marino Sato.
Mistrz Formuły 3 z roku 2019, Rosjanin Robert Shwartzman został zakontraktowany przez zespół PREMA Racing, gdzie dostanie swoją szansę obok Micka Schumachera, dla którego będzie to już drugi sezon rywalizacji w F2.
Zmiany także w zespole, który zwyciężył w klasyfikacji konstruktorów w 2019 roku – ekipie DAMS. W tym sezonie, miejsce Latifiego i Sette Camary zajmą Sean Gelael oraz zwycięzca ostatniego GP Macau – Brytyjcxyk Daniel Ticktum.
Guanyu Zhou był najwyżej notowanym debiutantem w poprzednim sezonie. Teraz rozpocznie swój drugi rok przygody z zespołem UNI-Virtuosi. Jego partnerem będzie Callum Ilott, który przesiądzie się do auta zespołu z Attleborough z bolidu Charouz Racing System.
Kolejnym teamem, który zaprezentował się w całkiem nowym składzie, jest zespół Carlin. Duet kierowców tworzą tam teraz juniorzy Red Bull’a: Yuki Tsunoda i Jehan Daruvala (obaj przechodzą z F3). Pedro Piquet (Charouz Racing System) i Felipe Drugovich (MP Motorsport) również zostali awansowani do Formuły 2 z F3.
Hitech Grand Prix, który oficjalnie swoje dołączenie do stawki ogłosił dopiero w styczniu, stał się 11. zespołem biorącym udział w Mistrzostwach. Ich auta poprowadzą w sezonie 2020 Rosjanin Nikita Mazepin i trzeci kierowca ubiegłorocznej klasyfikacji F2, Włoch Luca Ghiotto.
Wicemistrz F3, Marcus Armstrong został zakontraktowany przez team ART Grand Prix i będzie chciał pójść w ślady Nycka de Vriesa, który w 2019 roku wygrał Mistrzostwa Świata.
Tymczasem jego nowy kolega z drużyny, następca Mazepina, Christian Lundgaard został niestety zmuszony do wycofania się z testów. Powód absencji Duńczyka zdaje się niezwykle pechowy. Młody kierowca wziął bowiem udział w zimowym zgrupowaniu Akademii Młodych Kierowców Renault na Teneryfie. W hotelu, w którym przebywali jego uczestnicy, dwie osoby zachorowały na Coronawirus. I choć młody Duńczyk jest po badaniach i choć jest zdrowy, wszyscy goście rzeczonego hotelu zostali objęci dwutygodniową kwarantanną. Na testy w Bahrajnie nie zdążył i zastąpił go Sergey Sirotkin.
Wracając już do samych jazd testowych, bezwzględnie najlepszy czas całego, trzydniowego wydarzenia, uzyskał ostatniego dnia po południu Luca Ghiotto z Hitech GP – 1;41;253. Przed południem także na czele znalazł się duet zespołu z Buckingham Road – Mazepin przed Ghiotto.
W poprzednie dni, stare wygi dały wyszumieć się młodzieży. Najpierw, w niedzielę, na czele listy wyników znalazł się Pedro Piquet (Charouz, 1;41;877), zaś w poniedziałek najszybszy był Jehan Daruvala (Carlin, 1;41;260).
Warto wspomnieć, że po raz pierwszy, zawodnicy F2 jeździli w tym tygodniu, tak długie dystanse na 18 calowych obręczach, które w tym sezonie rywalizacji, będą obowiązywać w Formule 2 w każdy weekend.
Czasy uzyskane przez kierowców w trakcie testów, oraz liczba okrążeń przez nich pokonana jest tak zróżnicowana, że nie sposób przewidzieć faworytów i kandydatów do bycia “czerwoną latarnią” sezonu Formuły 2. Nikt nie zdominował rezultatów, ani nikt wyraźnie nie odstawał. Stawka wydaje się być bardzo wyrównana, co zapowiada niezwykle zaciętą i emocjonującą rywalizację. Oto wyniki ostatniego dnia jazd:
Sezon 2020 w F2 rozpocznie się w dniach 20-22 marca od Grand Prix Bahrajnu. Po niej nastąpi ponad miesięczna przerwa, w trakcie której, na początku kwietnia przewidziano 3 dni testowe w Barcelonie. Do rywalizacji zawodnicy powrócą w pierwszy weekend maja podczas Grand Prix Holandii. Sezon będzie składał się z 12 rund po 2 wyścigi – sobotni “Feature race” i niedzielny “Sprint”, w którym pierwsza 8 z wyścigu sobotniego będzie startowała z pierwszych pól, w odwróconej kolejności. Rywalizację zakończą dwa wyścigi na torze Yas Marina w dniach 28 i 29 listopada. Wcześniej, z wyjątkiem GP Francji, F2 będzie towarzyszyć wszystkim europejskim wyścigom Formuły 1.
Źródła: własne, fiaformula2.com
Piotr Ciesielski