DTM pit stop

DTM – szybki przewodnik 2: Wyścig

Czas na kolejną porcję informacji przed sezonem DTM 2020, w którym weźmie udział Robert Kubica. Dziś nieco więcej o starcie wyścigu, zasadach bezpieczeństwa, oponach, pit-stopach, DRS-ie, push-to-pass, radiu zespołowym i nie tylko.

Start

 

Oczywiście jest to start zatrzymany, a kierowcy ruszają do wyścigu spod świateł. Przed nim kierowcy przejeżdżają okrążenie rozgrzewkowe. Za falstart kierowcy otrzymują karą przejazdu przez aleję serwisową. Restart wyścigu jest restartem lotnym.

Safety car i slow zones

 

Procedury związane z flagami i wyjazdem samochodu bezpieczeństwa są podobne, jak w Formule 1. Nie ma jednak „wirtualnej neutralizacji”, zamiast której mamy „slow zone”. Wówczas w sektorze, w którym występuje niebezpieczeństwo, włączane jest ograniczenie prędkości do 80 km/h. Jest to rozwiązanie znane z innych wyścigów aut GT.

Opony

 

Dostawcą opon w DTM jest od 2011 Hankook z oponami Ventus. Umowa obowiązuje do 2023 roku. W DTM używana jest jedna, twarda mieszanka opon na suchą nawierzchnię oraz jedna mieszanka opon na nawierzchnię mokrą (nie ma opon przejściowych, nie ma bardziej miękkich typów mieszanek – były one używane do 2014 roku). Wymiary przednich opon to 300/680-R18, a tylnych 320/710-R18. Ciśnienie w nich to 1,3 bara. Każda opona waży 11 kg, a ich żywotność ocenia się na około 160 kilometrów maksymalnie. Opony na nawierzchnię suchą są oczywiście slickami.

Na cały weekend wyścigowy kierowcy mają do dyspozycji 7 kompletów opon na suchą nawierzchnię oraz 6 na mokrą.

Pit-stopy

 

Zacznijmy od zasad. Każdy kierowca musi minimum raz podczas wyścigu odbyć pit-stop. Oczywiście górnego limitu nie ma. Co ważne, pit-stop dokonany podczas obecności na torze samochodu bezpieczeństwa, nie zostaje zaliczony jako ten obowiązkowy czyli nie może być on jedynym podczas wyścigu danego zawodnika.

Kierowca podjeżdża na stanowisko serwisowe, gdzie czeka na niego maksymalnie 9 mechaników:
– 2 z kluczami pneumatycznymi (maksymalnie 2 klucze do odkręcania kół podczas pit-stopu),
– 2 zdejmujących koło (po jednym z każdego boku auta),
– 2 nakładających koło (po jednym z każdego boku auta),
– 2 odbierających koła,
– 1 obsługujący pneumatyczny system podnoszenia samochodu (w samochodzie jest zamontowany specjalny system, który po podłączeniu węża do samochodu unosi je na specjalnym wysuwanym podnośniku. Auto opada po odłączeniu węża, co jest jednocześnie sygnałem dla kierowcy do odjazdu, razem ze specjalnym wysięgnikiem, który podnosząc się, daje sygnał do odjazdu.

Przynajmniej jeden z mechaników musi być odpowiedzialny za to, by koła nie potoczyły się w niekontrolowany sposób po ich zdjęciu.

Całą procedurę możecie zobaczyć na tych dwóch filmach. Pit-stopy trwają zazwyczaj 7-8 sekund.

Nie zawsze jednak wszystko się udaje:

DRS

 

Podobnie jak w F1, w DTM jest system DRS. Jedna z powierzchni tylnego skrzydła opuszcza się, tworząc szczelinę, dzięki której zredukowany jest opór powietrza.

W ostatnich latach użycie DRS-u było limitowane (max. 1 sekunda za samochodem w 2018 roku i max. 3 sekundy w 2019), ale w sezonie 2020 systemu będzie można używać niezależnie od odległości za innym autem.

Ważną zmianą w tym sezonie jest też to, że łączny dystans, na którym można używać systemu (w ubiegłym sezonie 12 okrążeń), będzie podawany dla każdego toru osobno, po dostosowaniu tej liczby do charakterystyki obiektu.

Push-to-pass

 

Jest to system, mający ułatwiać walkę w DTM. W jego stosowaniu nastąpiły na sezon 2020 spore zmiany. Kierowca po wciśnięciu przycisku push-to-pass otrzymuje dodatkowe 60 koni mechanicznych (w 2019 roku było to 30 koni) na 5 sekund (zużycie paliwa wzrasta wówczas z 90 kg/h do 100 kg/h). Systemu można użyć 24 razy w tracie wyścigu (12 razy w sezonie 2019).

Team radio

 

Ciekawostką jest, że w DTM jest tylko jednostronna komunikacja radiowa – tylko kierowca może przekazywać zespołowi informacje. W odwrotną stronę jest to zakazane, choć z wyjątkami, do których należą na przykład informacja o slow zone. Zakaz ten wprowadzono w sezonie 2017. Wcześniej zdarzały się na przykład takie sytuacje.

Podstawowym kanałem komunikacji są tablice przy pit-wall, na których można używać tylko zatwierdzonych przez serię znaków.

Limit silników

 

Jeden. Tylko jeden silnik na cały sezon – tyle do dyspozycji ma kierowca. Jeżeli kierowca będzie zmuszony do wymiany silnika – czy to przed weekendem wyścigowym czy w trakcie lub po, otrzyma karę cofnięcia na polach startowych.

W kolejnych wpisach przedstawię m.in. rywali Roberta Kubicy w sezonie 2020. Jeżeli jest jeszcze coś, o czym chcielibyście wiedzieć o serii DTM, dajcie znać w komentarzu.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Archiwum

Tego dnia w F1 - 6 kwietnia

Giancarlo Fisichella odnosi 1. zwycięstwo w F1, triumfując w GP Brazylii. Było to jego 10. podium w karierze. Zespół Jordan wystartował w F1 po raz 200.

Felipe Massa triumfuje w GP Bahrajnu, odnosząc 6. zwycięstwo w karierze. Po raz jedyny z pole position ruszał Robert Kubica, który zajął 3. miejsce. Po raz 50. na podium stanął Kimi Raikkonen. Drugie i ostatnie najszybsze okrążenie wyścigu w swojej karierze wykręcił Heikki Kovalainen.

Lewis Hamilton odnosi 24. zwycięstwo w karierze, wygrywając GP Bahrajnu. Po raz 150. w F1 startował Nico Rosberg, a po raz 250. Jenson Button.

Najnowsze wpisy