Biopaliwo w Formule 1, które ma się pojawić wraz z nową generacją samochodów wydaje się zaskakującym polem manewru dla inżynierów w kwestii chłodzenia silnika.
W ramach dążenia F1 do zrównoważonego rozwoju w celu zmniejszenia emisji zdecydowano, że do 2021 r. paliwo zostanie zmienione poprzez wprowadzenie 10% etanolu, aby uzyskać znacznie więcej biopaliwa.
Jak już doskonale wiemy, zespoły i władze F1 zgodziły się, by nowe przepisy wprowadzić dopiero od 2022 roku. Rozpoczęły się już prace nad dostawcami paliw F1 w celu optymalizacji potencjału biopaliwa, a partner techniczny Ferrari, Shell, ujawnił fascynującą cechę nowego produktu.
Shell, uważa, że chłodzenie charakterystyczne dla etanolu może otworzyć pewne interesujące kierunki rozwoju dla F1, które mogą okazać się decydujące w walce o najwyższe cele.
„Etanol będzie w stanie schłodzić niektóre części jednostki napędowej, co może być bardzo korzystne. Ciężko nad tym pracujemy” – powiedział kierownik ds. rozwoju F1, Benoit Poulet.
„Właściwości są z pewnością dość interesujące dla spalania i myślę, że możemy zrobić kilka interesujących rzeczy. Zdecydowanie w tej chwili przekonaliśmy się, że ten efekt chłodzenia jest dobry dla silnika”
Etanol jest alkoholem, który w temperaturze pokojowej wygląda jak bezbarwna ciecz o charakterystycznym i ostrym zapachu. Zwykle jest lotny i wyjątkowo łatwopalny. Płomień, który wytwarza podczas spalania, ma jasnoniebieski kolor, a zatem w świetle nie jest łatwo go odróżnić.
Ale zaletą jest to, że może on schłodzić ładunek wchodzący do komory spalania, aby zagwarantować efekt przeciwwybuchowy. Niemal takie same wyniki uzyskano by dzięki dodatkom olejów dodawanych do benzyny w ostatnich latach. Zimniejsza mieszanka dolotowa automatycznie oznaczałaby większą moc silnika.
Inżynierowie w ten sposób mogą poszukać większej liczby koni mechanicznych lub skupić się na silniku, który może pracować bez problemów z niezawodnością dzięki mniejszemu układowi chłodzenia, z pełnym wykorzystaniem aerodynamiki samochodu.
„To duże wyzwanie, ale z przyjemnością przestawimy się na paliwo E10, a szczerze mówiąc, z przyjemnością uzyskamy odsetek wyższy niż 10%. Mamy techników pracujących nad tym projektem oraz osoby dobrze znające etanol, który ma pewne inne właściwości niż inne węglowodory” – kończy Benoit.
Jakub Andrusiewicz
źródło: motorsport.com