KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Przemyślenia po raporcie FIA

Dziś po południu, FIA opublikowała raport z dochodzenia przyczyn śmiertelnego wypadku Antoine Huberta w wyścigu Formuły 2, jaki miał miejsce na torze SPA – Francorchamps, 31 sierpnia 2019 roku. Z raportu tego wynika, że do zdarzenia doprowadził splot niefortunnych wydarzeń.

Wszystko zaczęło się od uszkodzeń i posypanych części z bolidu Giuliano Alesi’ego, później próbowali to ominąć, odbijając w prawo, Boschung i Hubert, a na koniec szeroko wyjecha i uderzył w Huberta, uszkodzonym o odłamki bolidu Alesi’ego autem Juan Manuel Correa. Faktycznie, wydaje się, że nikt tu nie zawinił i tylko nieszczęście sprawiło, że skutki tego zdarzenia są tak tragiczne. Czy można było temu zapobiec?

Dziś, osobiście uważam, że tak. Jasne, mądry człowiek po szkodzie, ktoś powie. Uczciwie przyznam, że, nie widziałem potrzeby istnienia “pułapki żwirowej” przy wyjeździe z zakrętu Radillon. Co więcej, wydawało mi się, że może ona powodować niebezpieczne sytuacje, gdy kierowca, próbując przejechać sekcję Eau Rouge/Radillon na “pełnym gazie”, zahaczyłby kołem o odmienną nawierzchnię o przyczepności innej niż asfalt.

W tym wypadku jednak“pułapka żwirowa” mogłaby uratować życie i zdrowie… Gdyby takowa istniała, Hubert, nawet tracąc kontrolę nad autem po gwałtownym odbiciu w prawo, wypadłby poza tor, ale żwir wyhamowałby go przed uderzeniem w bandę, a po uderzeniu w opony, nie pozwoliłby autu wrócić na tor.
Abstrahując od gdybania o losach Huberta, gdyby istniała “pułapka żwirowa” przy wyjeździe z Radillon, Juan Manuel Correa nie mógłby “ściąć” zakrętu nr 4, bo wypadłby na żwir, a jeśli zrobił to odruchowo, uciekając przed odłamkami auta Alesi’ego, pułapka wyhamowałaby go i uderzyłby w Huberta z dużo mniejszą siłą.

W chwili wypadku “pułapki” jednak nie było i oceniając zachowanie każdego zaangażowanego w ten incydent kierowcy, nie można nikomu przypisać jednoznacznej winy za to zdarzenie. Reakcja służb porządkowych także była bez zarzutu. Cieszyć może zatem fakt, że FIA postanowiła wrócić do “pułapek” w tym miejscu od sezonu 2020. Szkoda tylko, że aby tak się stało, musiało dojść do takiej tragedii…

Piotr Ciesielski

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 5 kwietnia
godz. 04:30 FP1
godz. 08:00 FP2

Sobota, 6 kwietnia
godz. 04:30 FP3
godz. 08:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 7 kwietnia
godz. 07:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum