KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogramy

blank

Wyniki GP Australii

Motor Racing - Formula One World Championship - Mexican Grand Prix - Practice Day - Mexico City, Mexico

Anatomia powrotu – rok 2019 [Aktualizacja]



To był bardzo „długi” rok i obszerna będzie też blogowa „Anatomia powrotu” za 2019 rok. Zapraszam do przeczytania najważniejszych wydarzeń i wypowiedzi związanych z Robertem Kubicą.

25 stycznia 2019 – „Jestem nieco zestresowany powrotem Kubicy do F1. Oczywiście jestem jego wielkim fanem, ale po prostu mam nadzieję, ze jego ograniczenia, szczególnie jego ramienia, nie będą dla niego zbyt frustrujące, szczególnie w określonych okolicznościach, jak jazda w deszczu przy aquaplaningu czy najazdy na wysokie krawężniki – tego typu rzeczy” – mówi Mark Webber, komentując powrót Roberta Kubicy do Formuły 1. W najbardziej deszczowym GP sezonu, Robert Kubica zdobędzie jedyny punkt swojej ekipy w 2019 roku.

29 stycznia 2019 – W Warszawie odbywa się konferencja PKN Orlen, na której Robert Kubica jest przedstawiany jako kierowca Williamsa.

„Celem jest zrobienie dobrej roboty i pozostanie w F1 na dłużej. I jeżeli będę zadowolony ze swojej pracy, to będzie to spełnienie marzenia. Chcę pokazać, że po 8 latach poza sportem jestem w stanie być szybkim. Do tego potrzebny jest szybki bolid, który znacznie ułatwiłby zadanie. Zawsze w trakcie sezonu jest jakiś anormalny wyścig i wtedy można pokazać coś więcej i mam nadzieję, że nasz nowy bolid będzie miły w prowadzeniu. Sytuacja Williamsa nie jest łatwa. Należy podchodzić do tematu bardzo realistycznie. Każdy zespół w zimie pracuje nad samochodem. Nasze auto jest w końcowej fazie produkcji. Dopiero jednak w Barcelonie poznamy swoją siłę. Odpowiedni start i odpowiednia konstrukcja są bardzo ważne, bo bardzo trudno jest odrobić straty w trakcie sezonu. Miejmy nadzieję, ze zespół wyciągnął wnioski i nasz nowy bolid będzie dużo lepszy. Jeżeli chodzi o mój wkład techniczny, to będę starał się dawać jak najlepsze wskazówki, ale to nie ja produkuję bolid. Mam nadzieję, że zespół wróci tam, gdzie powinien być. Czuję się, jakbym debiutował po raz kolejny. Emocje są naprawdę duże. Kiedy debiutowałem byłem młodszy, bardziej odważny. Teraz jednak Formuła 1 bardzo się zmieniła i wiem, że czeka mnie bardzo trudne zadanie. Te 8 lat przerwy na pewno mi nie pomaga, ale mam doświadczenie i świadomość tego, że kiedyś jeździłem na wysokim poziomie, dają mi spokój. Wyznaczam sobie realistyczne cele na najbliższe miesiące i jestem pewien, że będę w stanie je wykonać. Gdybym nie czuł się przygotowany, nie poszedłbym w stronę powrotu do F1” – mówił Robert podczas konferencji.

5 lutego 2019 – „Jesteśmy zadowoleni, że rozwiązaliśmy kilka kluczowych problemów, ale nasz powrót na właściwe miejsce nadal trwa. Mamy pewność, że firma, jej struktura i działalność są odpowiednie do zamierzonych celów. Wykonujemy potężną pracę, upewniając się, że wszystko jest na właściwych dla nas torach. Pracujemy nad naszym planem naprawczym i idzie on zgodnie z harmonogramem” – mówi Claire Williams przed sezonem, w którym – jak się potem okaże – Williams będzie często jedynym zespołem, który nie poprawiał osiągów w porównaniu z poprzednim rokiem.

10 lutego 2019 – „Nadal rywalizujemy z bardzo zdrowym budżetem i wciąż jesteśmy ekipą mającą fenomenalne zasoby i mamy tu wspaniały zespół ludzi. Nie widzę powodów, dla których nie mielibyśmy walczyć w środku stawki o czwarte miejsce” – mówi Claire Williams w wywiadzie dla racer.com.



11 lutego 2019 – W Grove ma miejsce prezentacja ROKiT Williams Racing, podczas której Robert Kubica jest prezentowany jako kierowca podstawowy zespołu F1.

12 lutego 2019 – Dzień po prezentacji bolidu Williamsa, profil SimlexTech pisze na Twitterze: „Nie ma dobrych wiadomości [W sprawie Williamsa]. Oprócz innych rzeczy, są bardzo opóźnieni ze składaniem samochodu. Sobotni dzień filmowy jest zagrożony i nawet pierwszy dzień testów”.

17 lutego 2019 – Williams potwierdza, że nie zdąży z przygotowaniami bolidu na początek testów w Barcelonie. „Niestety musimy opóźnić start naszych przedsezonowych testów w Barcelonie do wtorkowego poranka. Mieliśmy niezwykle intensywną zimę w Grove, przygotowując FW42 do sezonu i mimo najlepszych starań, potrzebujemy nieco więcej czasu by być gotowymi do jazdy” – mówi Claire Williams. Ostatecznie auto pojawi się na torze dzień później.

21 lutego 2019 – Bolid Williamsa pojawia się na trwających od 3 dni testach przedsezonowych w Barcelonie. „Jestem tu od piątku. Nigdy nie czekałem tak długo, by przejechać się 12 okrążeń. Dobrze byłoby lepiej wyczuć samochód, szczególnie że Grand Prix Australii już niebawem. Musimy być gotowi jako kierowcy i zespół na ten wyścig i mam nadzieję, że to był nasz jedyny problem i wszystko będzie przygotowane na Australię” – komentuje Robert Kubica.

1 marca 2019 – „Zdecydowaliśmy się przerwać symulację wyścigów. Nie jeździłem przez 8 lat i to była trudna decyzja, a dzisiejszy dzień stracony. Przykro jechać do Australii bez ukończonej symulacji wyścigowej. Wiem jakieś 20% tego, co chciałem wiedzieć lecąc do Australii. Nie będę miał tego poziomu pewności, na jaki liczyłem. To nie było takie zakończenie testów, jakiego chciałem po opóźnieniu startu testowania” – mówi Robert Kubica po zakończeniu testów w Barcelonie. Łącznie pokona 268 okrążeń i uzyska czas 0,8 sekundy gorszy od George Russella.

7 marca 2019 – Paddy Lowe „bierze urlop ze względów osobistych” od pracy w Williamsie.

17 marca 2019 – Robert Kubica zajmuje 17. miejsce w Grand Prix Australii. W kwalifikacjach dwa razy uszkodził bolid, w wyścigu Gasly urwał mu przednie skrzydło na starcie. Mimo wszystko Polak widzi pozytywy. „Wiele informacji mi dziś wpadło, a mało rzeczy mnie zaskoczyło, co jest pozytywne. Byłbym nieostrożnym myśląc, że wiem wszystko. Te rzeczy, które muszę przejść od nowa, dodadzą mi pewności. Mam nadzieję, że te trudności nas wzmocnią i dadzą mi więcej pewności siebie. Dziękuję wszystkim za doping, nawet jadąc i rozmawiając z inżynierem słyszałem ich. Okrążenie zjazdowe na pewno zapamiętam do końca mojego życia. Nigdy nie myślałem, że będę dziękować zespołowi za to, że dojechałem do mety, ale to był dla mnie szczególny dzień” – mówi Kubica TVP Sport.

29 marca 2019 – Pojawiają się informacje, że Patrick Head ma wrócić do Williamsa w roli konsultanta. Okaże się to prawdą.

29 marca 2019 – „Niestety bolid zachowuje się dziwnie i dzieje się tak już od Australii. Wtedy myśleliśmy, że to wynik uszkodzeń podłogi i braku części, ale teraz różnica jest widoczna na wykresach. Teraz mamy te same ustawienia, a bolidy zachowują się zupełnie inaczej. Nie za bardzo znamy tego powód i to jest martwiące. Dzieje się coś w aerodynamice, co zakłóca prowadzenie bolidu i jego przyczepność. Różnica jest duża, to jak dwa różne samochody” – mówi Robert Kubica w rozmowie z Eleven Sports w trakcie GP Bahrajnu.

31 marca 2019 – Robert Kubica zajmuje 16. miejsce w Grand Prix Bahrajnu. W kwalifikacjach przegrywa z George Russellem o 40 tysięcznych. W ostatnim sektorze z bolidu Polaka odpadła kamera, co sprawiło, że nieco odpuścił w ostatnich zakrętach. Ciekawe były wypowiedzi Russella na temat różnic w bolidach w trakcie tego weekendu wyścigowego: „Jeżeli chodzi o moją stronę garażu, to jestem całkiem zadowolony, jak wszystko idzie. W piątek skupiliśmy na się na naszym programie. W Australii zdołaliśmy zoptymalizować to lepiej niż on [Kubica] i kiedy oglądaliśmy onboardy, widać było, że mój samochód jest przyjemniejszy do jazdy niż jego auto. Jest sporo z tyłu jeżeli chodzi o tempo w tym momencie, ale wiem, że jego tempo nie jest aż tak słabe. Podejrzewam, że coś go obecnie powstrzymuje, ale nawet jeżeli dowiedzą się, o co chodzi, to i tak jako zespół jesteśmy daleko za innymi” – mówił Anglik.

14 kwietnia 2019 – Robert Kubica zajmuje 17. miejsce w GP Chin. W kwalifikacjach był o zaledwie 29 tysięcznych wolniejszy od George Russella, ale narzekał na zupełnie inny balans niż to było w piątkowych treningach.

17 kwietnia 2019 – Pojawiają się plotki, że Nikita Mazepin negocjuje przejęcie Williamsa i wstawienie tam swojego syna w jednym z kolejnych sezonów.

28 kwietnia 2019 – 16. miejsce Kubicy w GP Azerbejdżanu. W kwalifikacjach Polak mocno rozbija samochód. „Na tym torze, płaci się wysoką cenę za relatywnie małe błędy. Wiedziałem to, zanim tu przyjechałem i niestety tak się skończyło. To nie było duże uderzenie, ale lekarze musieli przeprowadzić standardową procedurę i jestem OK. Skręciłem zbyt wcześnie i dotknąłem ściany w zakręcie ósmym, co wyrzuciło mnie na zewnętrzną następnego zakrętu, który jest najciaśniejszym punktem w kalendarzu Formuły 1. Temperatura nam nie pomagała, ale to był błąd kierowy i będziemy sprawdzać uszkodzenia samochodu” – mówi po czasówce. W wyścigu miał bardzo duże problemy z hamulcami. Uszkodzona studzienka podczas piątkowego treningu sprawiła, że uszkodzeniu uległ monokok w bolidzie George Russella. Zapasowy, przygotowywany dla Roberta Kubicy, trafia do Anglika.

12 maja 2019 – Aż 1,2 sekundy trafi w kwalifikacjach do GP Hiszpanii do George Russella Robert Kubica. W wyścigu zajmuje 18. miejsce.

22 maja 2019 – „Uwielbiam ich. Są nadzwyczajni. Pojawili się na testach, gdy było jasne, że mamy poważne problemy. Ich widok wraz z wielką flagą wspierającą Roberta był wzruszający. To samo działo się w Australii. Wokół naszego zaplecza było mnóstwo zagorzałych polskich fanów dopingujących Roberta i cały zespół. Myślę, że to nieocenione wsparcie, zwłaszcza gdy nie idzie zbyt dobrze. Jesteśmy bardzo wdzięczni polskim fanom w tej chwili i mamy nadzieję, że zdołamy nieco odwrócić sytuację, by Robert mógł pokazać trochę swojego talentu, który bez wątpienia ma. To dla nas główny cel – wynagrodzić wsparcie i wiarę polskich kibiców nie tylko w Roberta, ale i cały zespół” – mówi Claire Williams o polskich kibicach dla Autosportu.

26 maja 2019 – Robert Kubica zajmuje 18. miejsce w GP Monako. Polak długo jechał na 15. miejscu, jednak ściągnięcie go jako pierwszego przez Williamsa oraz kontakt z Antonio Giovinazzim sprawiły, że spadł za m.in. George Russella. „Wiedziałem, że będzie tu w porządku. Myślę, że ogólnie wielu ludzi myślało, że nie będęw stanie tu skręcić kierownicą. To nie jest łatwa sytuacja i myślę, że poradziłem sobie całkiem dobrze i mogę być zadowolony. Oczywiście ostateczny rezultat mógł być lepszy, ale tak to jest w ściganiu. Ludzie mówili, że starty wyścigów mogą być dla mnie problemem, ale myślę, że we wszystkich wyścigach spisałem się dobrze w pierwszym zakręcie czy na kółku otwierającym, kiedy chodzi o instynkt wyścigowy” – mówi Polak w wywiadzie dla motorsport.com

4 czerwca 2019 – „Zespół potrzebował mnóstwo pracy. Wprowadziliśmy wiele nowych praktyk inżynierskich, ale następną częścią podróży była inwestycja w badania i rozwój i to nigdy nie nastąpiło. Jeżeli chce się być prawdziwym konstruktorem, trzeba w ten aspekt inwestować, inaczej zostanie się w tyle, niezależnie od tego, jak dobrzy będą ludzie” – mówi Rob Smedley dla motorsportmagazine o sytuacji Williamsa.

6 czerwca 2019 – „Robert poprosił zespół o inny układ pokazywanych na wyświetlaczu informacji, ale czekał na to aż sześć miesięcy. Inny przykład – podczas Grand Prix Monako nie było jego tablicy, poprzez którą zespół przekazuje niektóre informacje na prostej startowej. Robert pokonywał więc kolejne okrążenia patrząc na komunikaty skierowane do innych kierowców. Robert ma nadal dwie trzecie roku przed sobą, by postawić samemu sobie wyzwanie i spróbować uzyskać te 0,2s, których mu zwykle brakuje do zespołowego partnera podczas kwalifikacji. Potem znowu będzie czas decyzji i realistycznie patrząc kontynuowanie przygody z Williamsem jest mało możliwe. Co w zamian? Przewidzenie tego teraz jest niemożliwe, ale pewne jest jedno: Kubica na pewno bardziej postawi na jakość zespołu i jego programu, a nie rodzaj mistrzostw czy kategorii” – mówi Roberto Chinchero o Robercie Kubicy.

„Jeśli jednak Williams nie będzie w stanie rozwiązać swoich problemów i będzie jasne, że stanie się „czerwoną latarnią” stawki na długo, to może dla Roberta Kubicy lepsze będzie wyszukanie sobie innego miejsca. Takiego gdzie osiągnie sukces, nawet jeśli pociągnie to za sobą zakończenie snu o Formule 1” – wtóruje mu Jonathan Noble na łamach polskiego motorsportu.

8 czerwca 2019 – „Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

10 czerwca 2019 – Robert Kubica wraca do Kanady, gdzie wygrał 11 lat wcześniej. Ponowne ściganie na Gilles Villeneuve Circuit jest jednak bolesne. W kwalifikacjach Polak traci do George Russella blisko 0,8 sekundy. W wyścigu jest 18. „Już na pierwszych dohamowaniach zrozumiałem, ze to będzie długie popołudnie. Dziwna sytuacja, tak jakbym sobie zaciągał ręczny na każdym hamowaniu, auto nie hamowało, stawało bokiem. Co do strategii to zjechaliśmy wcześniej ale mało to zmieniało. Jak jesteś na końcu, to jak będziesz robił to, co wszyscy, to skończysz tam, gdzie skończysz. Dziś jadąc wolno sporo jokerów sobie zagrałem żeby w ogóle utrzymywać auto na torze. Im więcej było trudności tym mi się gorzej jeździ. Trudno mieć fun jeżeli jesteś pasażerem w aucie” – mówił Polak w rozmowie z Eleven Sports.

14 czerwca 2019 – „Półtora roku temu nikt nie postawiłby złotówki na to, że będę w F1. Tylko ja i osoby będące blisko mnie wiedzą, ile przeszedłem by wrócić do Formuły 1. Na pewno w pewnym stopniu widzę siebie w Formule 1. Ściganie się jest dla mnie wszystkim, a Formuła 1 jest szczytem tego sportu. Pracowałem kilka dobrych lat żeby być w F1 i pytanie czy widzę się w niej dalej po czterech trudnych miesiącach jest zbyt proste. Jeśli będę miał szansę ścigania się w Formule 1 na wysokim poziomie i będę widział, że będzie miało to sens, to nie powiem nie. Ale jeśli nie będzie takich możliwości, to i tak uważam, że będzie to okres szczególny w moim życiu, który będę wspominał przez najbliższe kilkadziesiąt lat” – mówi Robert Kubica w wywiadzie dla Przeglądu Sportowego.

16 czerwca 2019 – Pytany o przyszłość Roberta Kubicy, Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen mówi w wywiadzie dla Przeglądu Sportowego: „To jest praca Roberta i Orlenu. Sądzę, że wszystko jest na stole. Takie możliwości również mamy, często na ten temat rozmawiamy z Robertem i tu dużo zależy od tego, jaki kierunek Robert obierze. Wszystkie możliwości wchodzą w grę, jesteśmy związani z Robertem”.

17 czerwca 2019 – „Pewne rzeczy, na które zazwyczaj trzeba 5 tygodni, zostały zrobione w 10 dni, a to się potem odbija. Teraz wyszliśmy z tego nieładu organizacyjnego, ale straciliśmy czas na ulepszanie bolidu. Średnio przyjmuje się, że twój bolid musi stawać się lepszy o 0,1 sekundy na grand prix tylko żeby nie stracić dystansu do innych. Musimy teraz robić 3-4 kroki więcej niż inni by nadrobić straty” – mówi Robert w wywiadzie dla weszlo.com.

20 czerwca 2019 – George Russell w rozmowie z motorsportweek tłumaczy różnice w opiniach swoich i Kubicy jeżeli chodzi o bolid Williamsa: „Mamy bardzo trudny balans samochodu w tym roku i nie jest zbytnio przewidywalny. To może być też kwestia odbioru tego… Myślę, że trzeba pamiętać o tym, jak język angielski jest odbierany. Niektóre słowa mogą być wyrywane z kontekstu. Mam wiele szacunku dla kierowców spoza Anglii, że mówią o wszystkim po angielsku. Mój polski nie istnieje, nie znam nawet jednego słowa. Nie można oczekiwać od każdego kierowcy pełnej znajomości wszystkich znaczeń poszczególnych słów i to może stanowić różnicę. Możemy mieć taką samą interpretację samochodu, ale użyć jednego innego słowa, które sprawi wielką różnicę w interpretacji. To nie jest łatwe zadanie”.

21 czerwca 2019 – „Wydaje mi się, że oba samochody są trudne do prowadzenia, ale różni kierowcy mają swoje przyzwyczajenia, różny styl. Mogę was tylko zapewnić, że Robert i George mają od początku sezonu takie same narzędzia do ścigania. Traktujemy ich w taki sam sposób, nie dajemy im różnych poprawek, a oni robią wszystko, co w swojej mocy” – mówi dla Eleven Sports Claire Williams.

23 czerwca 2019 – Robert Kubica dojeżdża do mety przed George Russellem po raz pierwszy w sezonie 2019. Polak zajmuje 18. miejsce w GP Francji. Anglik musiał zjechać na dodatkowy pit-stop ze względu na uszkodzenie przedniego skrzydła. Jak mówił, było ono wynikiem wypchnięcia poza tor przez Roberta Kubicę i uderzenia w styropianowy znacznik. Nie bez znaczenia był jednak fakt uderzenia w krawężnik po późniejszym błędzie młodszego z kierowców Williamsa. „Chyba mnie nie znacie. Ja jeździłem w F1 na innych pozycjach i kończenie wyścigu przed moim kolegą z zespołu na 19. i 20. miejcu, dwa okrążenia za liderami to nie ten charakter. Trzeba pracować i uzbroić się w cierpliwość” – odpowiada Robert na pytanie TVP Sport czy cieszy się z przyjechania przed kolegą z zespołu.

25 czerwca 2019 – Paddy Lowe definitywnie opuszcza ekipę Williamsa.

26 czerwca 2019 – „Brak środków jest czynnikiem wpływającym na krytyczną ocenę, ale sytuacja Kubicy w Williamsie jest jeszcze gorsza ponieważ do wszystkich przeciwności musi zostać dodany fakt, że ma George Russella za partnera z zespołu. Młody brytyjski mistrz F2 jest wielkim talentem i pokonał Kubicę 8-0 w dotychczasowych sesjach kwalifikacyjnych, ale jest on również faworyzowany bo jest kierowcą Mercedesa. Domysł, który jest jednak czymś więcej niż domysłem, jest taki, że George może mieć silnik fabryczny, a zatem podobny do tych, używanych przez Lewisa Hamiltona i Valtteriego Bottasa, podczas gdy Kubica ma kliencką jednostkę, zarezerwowaną dla kierowców Racing Point. Aby rozwiać wątpliwości, wystarczy spojrzeć na pomiary prędkości od kiedy Williams dostał 2 wersję silników Mercedesa. W Kanadzie Russell osiągał w wyścigu 331,1 km/h podczas gdy prędkość Kubicy nie przekroczyła 326,6 km/h. We Francji różnica była nawet większa z George`m uzyskującym 334,6 km/h a Robertem, który miał 315,9 km/h. Liczby są jasne, różnica jest oczywista. Ale jak wiele zależy od trudności w prowadzeniu Kubicy, jak wiele od zdolności Russella, a jak wiele od technicznych różnic w samochodzie?” – pyta Franco Nugnes na łamach motorsport.com.

30 czerwca 2019 – Robert Kubica zajmuje 20. miejsce w GP Austrii. Tempo Kubicy w wyścigu jest fatalne. „Praktycznie przez cały weekend tempa nie było. Z czego to może wynikać? Odpowiedzcie sobie sami. To nie jest tak, że ja nie próbuję. Próbuję wszystkiego, jak przycisnę 1-2 kółka, to potem się ślizgam, niszczę opony. Na Silverstone jak nie będzie nic nowego to raczej nie będzie przyjemniej. Choć nie wiem czy od samych poprawek będzie to coś przyjemniejszego. Jeżdżenie sekundę wolniej niż mój kolega z zespołu jest średnio fajne. Gdy na świeżych oponach uda mi się skleić okrążenie w kwalifikacjach, to jestem pół sekundy za nim, a jak się nie uda, to jestem sekundę, ale to nie jest tak, że on wszystko zawsze dobrze robi. Ogólnie średnia strata wynosiła sekundę na okrążeniu, na tak krótkim torze… Wczoraj udało się to sporo ograniczyć, obierając inny format kwalifikacji i sklejając okrążenie, ale takich kółek w wyścigu nie da się sklejać, ponieważ opony takiej jazdy i takiego ślizgania się to wytrzymują jedno okrążenie, ale nie siedemdziesiąt” – mówi Robert dla Eleven Sports.

1 lipca 2019 – Robert Kubica wygrywa głosowanie na „kierowcę wyścigu” o GP Austrii. FIA zbada sprawę, decydując, że doszło do usterki technicznej, przez którą głosy na Maxa Verstappena były zaliczane Robertowi Kubicy.

3 lipca 2019 – Poznajemy pierwsze szczegóły Verva Street Racing. Do Gdyni mają przyjechać zarówno Robert Kubica jak i George Russell z bolidem Williamsa.



4 lipca 2019 – „[…]te wszystkie komplikacje przysłoniły nieco to, co udało mi się zrobić i to jak wielkie to jest dla mnie osiągnięcie. Ja również o tym zapominam, ponieważ w Formule 1 wszystko dzieje się szybko, żyje się z dnia na dzień i na końcu zapominam, że udało mi się coś, na co pracowałem przez wiele lat. Jestem takim typem człowieka. Jak zrealizuję jeden cel, to zaraz znajduję kolejny. Stale wiem gdzie byłem dwa, trzy lata temu i jak długą drogę przebyłem. Wiele pracy zostało włożone, by tu ponownie być i tego mi nikt nie zabierze. To jest coś, co z pewnością zostanie ze mną do końca życia. Zdałem sobie sprawę, że wiele rzeczy, zarówno w samochodzie, jak i poza torem wykonuję automatycznie. Nawet takie, których jeszcze rok temu nie byłem w stanie zrobić swoją prawą ręką. Powiedziałbym, że od fizycznej strony ograniczenia są stałe. Chodzi o rozwój funkcjonalności i o to jak wykonuję różne czynności” – mówi Robert Kubica w rozmowie z polską edycją motorsport.com

14 lipca 2019 – „Na pewno podjąłbym temat. W tym roku nie mieliśmy jeszcze czasu dłużej porozmawiać. W ubiegłym roku kilka razy spotkaliśmy się i mówił, że jeszcze nie wie, co z jego karierą. Lubię z nim rozmawiać, ma dużo dobrych informacji nigdy nie przychodzi po prostu narzekać czy o coś prosić. Pewnie umówimy się w tym roku jeszcze na jakąś kawę, oczywiście bez rozmów kontraktowych. Wypijemy kawę, porozmawiamy a z takich rzeczy rodzą się czasem ciekawe rzeczy” – mówi w rozmowie z TVP Sport Gunther Steiner, szef Haasa, odpowiadając na pytanie o rozmowy z Robertem Kubicą.

14 lipca 2019 – Niezłe, nie tylko ze względu na miejsca, ale też tempo, GP Wielkiej Brytanii w wykonaniu kierowców Williamsa. Russell i Kubica zajmują 14. i 15. miejsce. „Pozytywne było coś, co nie wynikało z naszych zasług i chyba inne bolidy miały problemy. Było trochę ścigania i miałem jakiś tam cel. Najpierw musimy wyeliminować różne rzeczy. Bolid z jednego na drugie okrążenie traci balans i części sekundy. Żeby człowiek nie wariował w bolidzie wypadałoby, żeby to wszystko trzymało się kupy. Na pewno poprawki jeżeli zadziałają zbliżą nas do konkurencji, ale jeżeli będziemy mieli takie same problemy jak w moim bolidzie wczoraj i dziś to nie będzie to miało sensu” – mówi dla Eleven Sports Robert Kubica po tym wyścigu.

27 lipca 2019 – Po piątkowych treningach Williams wykrywa uszkodzenie w nadwoziu bolidu Roberta Kubicy. Polak przez resztę weekendu będzie korzystał z nadwozia numer 2, używanego od początku sezonu przez George Russella. W kwalifikacjach będzie 118 tysięcznych wolniejszy od Anglika.

28 lipca 2019 – Robert Kubica dojeżdża na 12. miejscu do mety GP Niemiec. W bardzo deszczowym wyścigu ze zmiennymi warunkami Polak jedzie niemal bezbłędnie, a tuż przed końcem wykorzystuje błąd George Russella, wyprzedzając kolegę z zespołu. Tuż po zakończeniu rywalizacji okaże się, że w bolidach Alfy Romeo kierowcy używali niedozwolonych asyst. Zostają na nich nałożone kary czasowe, co oznacza, że Robert Kubica ląduje na 10. miejscu. Polak zdobywa tym samym jedyny punkt w całym sezonie dla swojej ekipy, ustanawiając tym samym rekord najdłuższej przerwy między zdobyczami punktowymi w F1 – 8 lat 8 miesięcy i 14 dni. „Mam mieszane odczucia, bo z jednej strony dobrze mieć punkt, ale z drugiej został zdobyty w niespodziewany sposób. To był szalony wyścig. Nasze tempo nie było dobre, ale utrzymaliśmy się na torze. Nadal musimy pracować i naciskać i na pewno ten punkt jest dzięki mechanikom, którzy mocno naciskają. Nie mamy dobrych momentów, ale Hockenheim to również ich zasługa” – powie Kubica o tym punkcie kilka dni później podczas konferencji prasowej FIA.

„Myślę, że ekscytowanie się przez nas jednym punktem byłoby nieco dziwne. Wszyscy w Williamsie pracują bardzo ciężko w tym roku, a póki co to był brutalny rok dla nas, więc to może być dla nas forma nagrody, którą powinniśmy przyjąć z radością. Osobiście nie mogę cieszyć się z jednego punktu i myślę, że w Williamsie nikt nie jest przesadnie entuzjastyczny z tego powodu” – skomentuje ten punkt Claire Williams.

28 lipca 2019 – „Mam swoje przemyślenia i swoją wizję niektórych rzeczy, ale dziś skupiam się na swojej robocie. W sierpniu się trochę rzeczy wyklaruje w kwestii mojej przyszłości. W kwestii tego, co mogę i chciałbym robić w przyszłym roku mam jasną wizję. Wszystko będzie brane pod uwagę i wszystko będzie ważone. Na dziś nie wszystko zależy też ode mnie, ale zobaczymy jak się rozwinie sytuacja, co będzie możliwe, bo to nie jest tak, że obudzę się rano i powiem, że będę jeździł tu i będę. Jest jednak zbyt wcześnie i nie ma co wyciągać wniosków i rozmyślać, co i dlaczego ja powiedziałem” – mówi Robert Kubica w rozmowie z TVP Sport.

30 lipca 2019 – Roberto Chinchero zamieszcza na łamach włoskiego motorsportu bardzo interesujący tekst o Robercie Kubicy: „Z dala od błysku fleszy, Kubica stawiał czoła swoim wyzwaniom, zaczynając zapoznawać się ze światem, którego nie widział przez osiem lat. Z generacją single seaterów, które tylko za sprawą kierownicy i fotela są podobne do tych, którymi się ścigał. To nie był łatwy start sezonu dla niego ze względu na niewiarygodne niedociągnięcia Williamsa, który pozbawił Kubicę i Russella – dwóch kierowców, którzy bardzo potrzebowali jazdy – testów przedsezonowych w Barcelonie. Zespół dostarczył im bolid z najgorszych komponentów. Dodatkowo chroniczny brak jakości pracy sprawił, że wszystkie nowe części nie pasowały do starych. To byłoby trudne dla wszystkich, nie mówiąc o kierowcy, który wraca za kółko po ośmiu latach przerwy z widocznymi ograniczeniami.”

3 sierpnia 2019 – Claire Williams została zapytana przez Eleven Sports, jak wysoko na liście kandydatów do Williamsa na sezon 2020 jest Robert Kubica: „Bardzo wysoko, wykonuje bardzo dobrą robotę przez cały rok. Mówi jak jest, bardzo go lubię za jego szczerość i wskazówki. Mówi co trzeba zrobić by poprawić samochód i jest bardzo dojrzały i realistycznie stąpa po ziemi”.

4 sierpnia 2019 – Blisko 30 tysięcy polskich kibiców obserwuje kolejny trudny weekend wyścigowy Roberta Kubicy. W kwalifikacjach Polak traci do George Russella aż 1,3 sekundy (Anglik jest 16, Kubica ostatni). W wyścigu zajmuje 19. miejsce, tracąc jako jedyny 3 okrążenia do liderów. Zostanie tym samym jednym z niewielu kierowców w historii, którzy w F1 zajmowali każde miejsce od 1 do 20. „Dziękuję kibicom, bo tylko dzięki nim będę ten weekend wspominał dobrze” – skomentuje wymownie Polak.

8 sierpnia 2019 – „Kubica jeździ stabilnie maszyną drugiej klasy, co w przypadku Williamsa oznacza samochód serii C. Obawiam się, że będzie miał problem by nadal jeździć w F1, ale mam nadzieję, że ten ostateczny powrót, da mu przynajmniej spokój ducha. Tacy jak on pojawiają się raz na jakiś czas, dlatego myślę o nim z żalem” – pisze włoski ekspert Giorgio Terruzzi na łamach redbull.com.

12 sierpnia 2019 – Starszy inżynier wyścigowy Williamsa, Dave Robson, mówi, że problemem Roberta Kubicy w sezonie 2019 może być brak rozumienia opon. „Podejrzewam, że sprowadza się to do opon. Kiedy różnice są duże, samochody są identyczne więc myślę, że o to chodzi”.

17 sierpnia 2019 – „To niestety nowe doświadczenie, z którym mierzę się w wieku 34 lat – jak to jest być dublowanym wiele razy w wyścigu. Byłem w obu sytuacjach. Jeździłem z przodu i dublowałem ludzi, a teraz ja jestem dublowany. Zawsze staram się być bardzo uprzejmym, nie przeszkadzać innym, bo walczyłem o podia i byli ludzie, których dublowałem i nie ustępowali poprawnie. Gdy do tego dochodzą problemy z samochodem oraz opony, które są bardzo wrażliwe, to robi się trudno, bo trzeba przepuścić uprzejmie, ale jednocześnie nie schłodzić za bardzo opon. Przepuszczanie tylko wydaje się łatwe” – mówi Robert Kubica o dublowaniach, których doświadcza tak często w sezonie 2019.

19 sierpnia 2019 – Na łmach Autosportu ukazuje się tekst mówiący o polskim hejcie na George Rusella: „To trochę bolesne, że 50% komentarzy do moich postów to hejt od polskich fanów, podczas gdy pozostałe 50% to pełne wsparcie dla mnie. Tak naprawdę, zależy mi tylko na tym, co Williams myśli o mnie, co Mercedes myśli o mnie. Ale każdy chce być szanowany przez kibiców. Nie spotkałem nikogo, kto prezentowałby wobec mnie negatywne emocje i nie pochodziłyby z Polski. W pewnym sensie zazdroszczę więc Robertowi, rozumiem sytuację i mam nadzieję, że pewnego dnia też będę miał fanów tak oddanych jak on” – takie wypowiedzi George Russella są w nim cytowane.

23 sierpnia 2019 – Dowiadujemy się, żę George Russell nie weźmie jednak udziału w Verva Street Racing. Powodem jest choroba, której nabawił się podczas wizyty w Portugalii.

25 sierpnia 2019 – Kończy się wielkie święto polskiego motorsportu, Verva Street Racing. W Gdyni pojawi się nawet 200 tys. kibiców, którzy mieli okazję podziwiać pokazy szerokiego spectrum pojazdów. Robert Kubica dawał pokazy jazdy bolidem F1. Nie było to jednak auto Williamsa, a Lotus z 2013 roku, obsługiwany przez zewnętrzną firmę.

„Zaczynam myśleć o swojej przyszłości. Jestem w takim wieku, w którym dochodzenie do grudnia bez znajomości swojej przyszłości jest mało komfortowe. Jedno wiem na pewno – podejmę decyzję, która będzie mi dawała najwięcej radości. Na razie jednak nie ma konkretów, choć są plany, ale nie wszystko w nich zależy ode mnie. Sytuacja jest jak co roku czyli trzeba uzbroić się w cierpliwość” – mówi Robert podczas tego wydarzenia.

29 sierpnia 2019 – Kubica wraca na tor Spa w Belgii. „Miło byłoby tu zostać w przyszłym roku, szczególnie we właściwej roli, ale jeśli się nie uda, są inne kategorie. Ja nic teraz nie potwierdzam i nic nie wykluczam. Jak zawsze było w przeszłości, poza kilkoma sezonami w Formule 1, wiadomości na temat tego, gdzie będę się ścigał w przyszłym roku zawsze nadchodziły bardzo późno, więc zapewne będziemy musieli zachować cierpliwość…” – cytuje wypowiedź Kubicy Cezary Gutowski.

30 sierpnia 2019 – „Z czasem wszystko wyjdzie. Nie wszystko zależy ode mnie, ale śpię dość spokojnie, bo wiem, że mam szansę robienia w przyszłym roku czegoś, z czego będę zadowolony i to jest dobry punkt wyjścia. Co to będzie jeszcze nie wiem, bo nie wszystko zależy ode mnie. Ta układanka musi się jeszcze ułożyć” – mówi o swojej przyszłości Robert Kubica w rozmowie z TVP Sport.

1 września 2019 – Po awarii silnika w kwalifikacjach, Robert Kubica startuje do GP Belgii z alei serwisowej. Polak dojeżdża do mety na 17. miejscu, dysponując dobrym tempem.

2 września 2019 – TVP Sport podaje, że Gene Haas mógł być w fabryce Williamsa by rozmawiać o Robercie Kubicy i jego przyszłości.

6 września 2019 – Rozpoczyna się GP Włoch. Robert Kubica wreszcie dostaje od Williamsa nową kierownicę, o którą Polak prosił na początku roku. Niektóre przyciski zostały przeniesione z prawej na lewą stronę. Nie są to jednak dokladnie te zmiany, o które prosił Robert.

8 września 2019 – Jadąc na najbardziej „silnikowym” torze w kalendarzu na jednostce napędowej w starej specyfikacji, Robert zajmuje 17. miejsce w GP Włoch. Ruszając z 19. miejsca Polak zaliczył genialny start, awansując na aż 15. miejsce. „Udało się zyskać trochę pozycji na starcie. Pierwszy stint nie był łatwy, miałem dziwne wibracje na prawej oponie. Lewy przód nie pracował. Później starałem się bronić przed kierowcami ale nie byłem w stanie utrzymać się w tunelu innych kierowców. Drugi pit-stop był wymuszony. Broniłem się przed Grosjeanem i dojeżdżając do 1. zakrętu hamulec był miękki. Zblokowałem przednią lewą oponę, co jest też dziwne, bo zazwyczaj blokuje się wewnętrzną i musiałem zmienić opony. Nastawienie na resztę sezonu mam jak zawsze – będę starał się robić wszystko co w mojej mocy” – powiedział Robert w rozmowie z Eleven Sports.

11 września 2019 – „Jako Orlen jesteśmy trwale związani z Robertem i uważamy, że czeka go świetlana przyszłość. Robert bije wszystkie rekordy popularności – nie tylko w Polsce – i to napędza nas do działania. Oczywiście rozmowy trwają, ale nie zdradzamy zakulisowych szczegółów. Jeżeli chodzi o plotki, to jeszcze raz powtórzę, że jesteśmy trwale związani z Robertem” – mówi prezes PKN Orlen w rozmowie z Radiem Zet.

16 września 2019 – Otrzymujemy potwierdzenie, że management Roberta Kubicy kontaktował się z klienckim zespołem Audi w sprawie startów w sezonie 2020 w serii DTM.

18 września 2019 – przedstawiciel zespołu Racing Point, Stephen Curnow gości w siedzibie PKN Orlen. Tematem rozmów oczywiście przyszłość Roberta Kubicy.

19 września 2019 – Przed konferencją prasową GP Singapuru ekipa Haasa ogłasza swój skład na sezon 2020. Kierowcami zespołu nadal będą Romain Grosjean i Kevin Magnussen.

19 września 2019 – Robert Kubica ogłasza swoją decyzję o odejściu z Williamsa po sezonie 2019. „To była moja decyzja. W całości. Co do symulatora to nie chcę wchodzić bardzo w szczegóły, ale będę bardzo zdziwiony jeżeli będę wykonywał pracę jedynie w symulatorze. Zawsze mówiłem, że poświęciłem dużo energii i czasu, aby tu wrócić i skoro się udało, chciałbym zostać. Taki był cel, ale nie chcę zostawać za wszelką cenę. Przede wszystkim muszę robić coś, co da mi radość ze ścigania” – mówi Robert Kubica podczas konferencji.

20 września 2019 – „Oczywiście, że chcielibyśmy go w roli trzeciego kierowcy! On w tej branży ma opinię jednego z najlepszych kierowców, jeśli chodzi o wyczucie i wiedzę na temat bolidu. Osobiście nigdy z nim nie pracowałem, ale mam w zespole kilku inżynierów, którzy mieli z nim styczność w przeszłości i wszyscy darzą go wielkim szacunkiem. Z pewnością jesteśmy nim zainteresowani, ale nie wiem, czy on chciałby się tym zająć. Jeśli jest dostępny, na pewno z nim o tym porozmawiam!” – mówi o Robercie Kubicy szef Haasa, Gunther Steiner, zapytany przez Cezarego Gutowskiego.

20 września 2019 – Robert Kubica pierwszy raz otwarcie mówi o DTM jako możliwym kierunku dla niego na sezon 2020: „To prawda, że DTM może być moim celem. To jednak zobaczymy. Skoro sądzę, że mogę tam się udać, to… Nie rozważam opcji, które nie są dla mnie atrakcyjne. W ostatnich latach miałem kilka ofert, aby tam pójść, szczególnie 4-5 lat temu, ale miałem inne plany. Nie będę jednak się nad tym za dużo zastanawiał w tym momencie, bo jeśli będziemy rozmawiać tylko o DTM, to napiszesz, że tam pójdę, a to jeden z możliwych kierunków. Nie jest właściwym twierdzić, że będę się tam ścigał, ale można powiedzieć, że – nie bezpośrednio – miałem kontakt z zespołami DTM”.

21 września 2019 – Kwalifikacje do GP Singapuru. Robert Kubica ma dobre tempo i szanse by na ostatnim przejeździe wyprzedzić George Russella. Niestety, choć mija linię mety gdy jeszcze pali się zielone światło, zespół każe mu przerwać okrążenie. Potem Williams podaje, że według live timingu Kubicy zabrakło 0,2 sekundy do rozpoczęcia mierzonego kółka. Live timing dostępny dla kibiców, pokazuje coś innego.

22 września 2019 – „Jeżeli chodzi o Kubicę, to mówi się, że przejdzie do Racing Point na trzeciego/rezerwowego kierowcę. Właściciel zespołu, Lawrence Stroll, Kanadyjski miliarder, który uratował Force India z finansowej zapaści w 2018 roku, chodzi po padoku, mówiąc innym wysoko postawionym figurom z F1, że umowa jest prawie podpisana choć Racing Point nie potwierdziło tego” – pisze Andrew Benson.

22 września 2019 – Robert Kubica zajmuje 16. miejsce w GP Singapuru. Polak zaliczył dobry wyścig, wyprzedzając w końcówce Kevina Magnussena. George Russell odpadł po kontakcie z Romainem Grosjeanem.

„Start trochę przespałem, światła zgasiły się bardzo wcześnie i myślę, że tam można było trochę lepiej sprawę wykonać. Potem miałem strasznego pecha bo trafiłem na McLarena, który był na środku toru z kapciem i musiałem zahamować bo po prawej miałem Daniela Ricciardo. Potem odebrałem tę pozycję. ale znów miałem pecha. Było nieźle, ale potem można było wyliczać mało rzeczy, które się nie stały u nas łącznie z ostatnim kompletem opon. Wibracje były takie, że praktycznie nic nie widziałem. Moja forma fizyczna mnie zaskoczyła, bo przyjechałem tu z lekkim urazem. Tym bolidem przejechałem najtrudniejszy wyścig sezonu” – podsumowuje Kubica rywalizację w Singapurze.

25 września 2019 – „Trzymamy się ze sobą, wiele żartujemy i miło spędzamy czas poza samochodem. Być może ludzie nie zdają sobie z tego sprawy czy nie widzą tego, ale z pewnością mamy dobre relacje i za tym będę tęsknił” – mówi George Russell o relacjach z Robertem Kubicą w sezonie 2019.

27 września 2019 – „Te różnice są dość trudne do właściwego przeanalizowania, bo czasami jest to jedna sekunda, czasami strata jest minimalna. Ma to wiele wspólnego z samochodem i jego zachowaniem. Czasami dokładnie wiemy, co [auto] robi i dlaczego, a okrążenie później robi już zupełnie coś innego. Nigdy nie powiem mu: „Robert, ta różnica musi zniknąć”, bo często nie ma to nic wspólnego z jazdą Roberta” – mówi Claire Williams w wywiadzie dla F1 Racing.

29 września 2019 – Robert Kubica, tuż po wypadku George Russella, zostaje wycofajny z Grand Prix Rosji. Ekipa nie ukrywa oficjalnego powodu wycofania – chęci oszczędzania części przed kolejnym wyścigiem. Nie spodoba się to wielu obserwatorom, w tym sponsorowi Roberta Kubicy, PKN Orlen, który wystąpi z roszczeniami do Williamsa. Prawdopodobnie uda się w zamian za to wywalczyć dodatkowy branding Orlenu podczas GP Abu Zabi, co jest sprawą bezprecedensową.

4 października 2019 – „Nie sądzę, aby bolid Williamsa był ostatnim autem F1 z nazwiskiem „KUB” z boku.

8 października 2019 – „Może być tak, że ktoś za chwilę przyjdzie i zmieni politykę. My na razie prowadzimy rozmowy, bardzo intensywne i konkretne. Mamy wspólnie z Robertem plan, jesteśmy przygotowani na wiele możliwości. Jest wiele rozwiązań w tym zakresie, prowadzimy zaawansowane rozmowy i myślę, że będziecie państwo zadowoleni” – mówi o przyszłości Roberta Kubicy prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek w rozmowie z Pulsem Biznesu.

10 października 2019 – „Plany posuwają się do przodu, ale nie ma jeszcze decyzji więc zobaczymy, co przyniosą następne tygodnie i jaki będzie tego rezultat. Mogę być zainteresowany rolą kierowcy rozwojowego, ale niekoniecznie. Wiele zależy od możliwości i tego, co będę robił jako główną rzecz w przyszłym roku. Kiedy to się rozstrzygnie, zobaczę, czy mogę jeszcze pracować nad czymś innym czy nie” – mówi Robert w czwartek przed GP Japonii.

11 października 2019 – Rozpoczyna się rywalizacja na Suzuce. Robert Kubica w piątek testuje nowe przednie skrzydło Williamsa i jest szybszy w „mini kwalifikacjach”, urządzonych przez zespół z powodu zagrożenia odwołania kolejnych sesji przez szalejący tajfun Hagibis. Polak ma bardzo pozytywne odczucia związane z tym udoskonaleniem.

13 października 2019 – W przełożonych na rano kwalifikacjach do GP Japonii, Robert Kubica rozbija bolid jeszcze przed rozpoczęciem mierzonego okrążenia. Chwilę potem mówi przez radio: „To jest pie*dolony żart”. Startując z alei serwisowej, Robert zajmie 17. miejsce w wyścigu. „W piątek był duży plus. Po raz pierwszy od dłuższego czasu zmieniliśmy skrzydło na nowe, które nie miało być lepsze, ale u mnie zrobiło dużą różnicę. W innym bolidzie to nie działało. Z innych przyczyn to skrzydło zostało mi ściągnięte przed kwalifikacjami. Myślę, że ta decyzja była związana z innymi wyborami. W czasówce popełniłem błąd, w piątek miałem inne wspomaganie dlatego w kwalifikacjach myślałem że się tam bez problemu zmieszczę. Dzisiejszy poranek dał mi dużo do zrozumienia. Pewne granice zostały przekroczone. Zostało 20 sesji do końca sezonu. Miejmy nadzieję, że pewne rzeczy zostaną rozwiązane” – mówi po zakończeniu GP rozgoryczony Kubica.

16 października 2019 – ”Wczoraj gościem Orlenu był Gunther Steiner, a jak taka osoba przyjeżdża to już nie rozmawiać o tym, czy ten Kubica w ogóle ma sens tylko w jakiej roli on mógłby być w Haasie zatrudniony” – mówi w TVP Sport Sebastian Parjanowicz.

26 października 2019 – Po treningach przed GP Meksyku, Robert Kubica mówi Eleven Sports: „Wrażenia są takie, jakich się spodziewałem, nie jest rewelacyjnie, ślizgamy się i jest to walka o to, żeby tego nie robić. Brakuje nam bardzo przyczepności na wolnych zakrętach, zresztą na szybkich też. Frajdy z jazdy nie ma, bo frajda to jest jak się zapie… jeździ szybko. Tu mamy 25% mniej docisku, jak wszyscy, ale my startujemy z niższego pułapu.”



27 października 2019 – „Podchodzę do tego spokojnie, tym bardziej, że od początku mówię, że koncentruję się na tym, żeby się ścigać. Często słyszę o sobie w kontekście ról w Formule 1, o których powiedziałem już, że mnie nie interesują dopóki nie będę miał programu sportowego zapiętego. Automatycznie jeżeli chce się łączyć pewne rzeczy, to jest więcej komplikacji i więcej szczegółów trzeba dogadać. Dopóki ja nie będę wiedział, to nikt nie będzie tego wiedział” – mówi Robert Kubica w rozmowie z TVP Sport o swojej przyszłości.

28 października 2019 – Robert Kubica zajmuje 18. miejsce w GP Meksyku. Polak miał bardzo dobre tempo w wyścigu, dwukrotnie wyprzedzał na torze George Russella, ale powolne schodzenie powietrza z koła, którego Kubica nie czuł, sprawiło, że musiał jeszcze raz zjechać do boksów.

„Mieliśmy wolnego kapcia, powietrze schodziło wolno i tyle. Z reguły na tarkach się nie łapie kapcia. Start był całkiem niezły, ale na ostatniej prostej nie miałem pełnej mocy dlatego specjalnie nie pchałem się w 1. zakręcie. Potem zyskałem 2-3 pozycje. Miałem sporo problemów z oponami, ale wyczucie było całkiem niezłe. Na okrążeniu wyjazdowym z boksów wyczucie było 100 razy lepsze niż wczoraj. Na pit-stopie straciliśmy kilka sekund, co pozwoliło Georgeo`wi wyjechać przede mnie, ale potem wyprzedziłem go w zakręcie 7. To była taka pół zmyłka, ale skoro zostawił miejsce, to trzeba było to wykorzystać” – powiedział Kubica dla Eleven Sports.

29 października 2019 – portal f1i.com podaje, że Robert Kubica rozmawia z Alfą Romeo w sprawie bycia kierowcą rezerwowym tej ekipy.

1 listopada 2019 – Kubica przed GP USA zaprzecza tym plotkom.

1 listopada 2019 – „Polak może być zaangażowany w plany Scuderii, która może potrzebować doświadczonego kierowcę do przyspieszenia rozwoju ich nowego symulatora” – pisze Franco Nugnes na łamach Autosportu.

3 listopada 2019 – Robert Kubica doświadcza pierwszej awari w wyścigu w sezonie 2019. Z powodu wycieku hydraulicznego, Polak zostaje wycofany z GP USA.

4 listopada 2019 – Rozmawiamy z Robertem w sprawie jego roli kierowcy testowego i symulatora. Te negocjacje są bardzo złożone. Trzeba ustalić bardzo wiele rzeczy. Muszę zaoferować Robertowi coś, co będzie dla niego ciekawe, również w kontekście przyszłości. Musi coś z tego mieć. Naprawdę chcemy by dołączył do nas i musimy być dla niego najlepszą opcją” – powiedział Gunther Steiner, dla TVP Sport.

4 listopada 2019 – Alfa Romeo Racing potwierdza swój skład na sezon 2020. Będą stanowić go Antonio Giovinazzi i Kimi Raikkonen.

14 listopada 2019 – „Nadal chcę się gdzieś ścigać, sprawy posuwają się do przodu, jeden dzień jest lepszy, drugi gorszy. Są scenariusze, które wyglądają obiecująco. Prawdopodobnie skończy się łączeniem więcej niż jednego programu, więcej niż jedną pracą, ale to dobrze. Jestem dość zrelaksowany. Nigdy nie wiadomo, szczególnie przy tym padoku, które opcje są najbardziej obiecująco, ale jeżeli chodzi o ściganie się to staje się to bardziej zaawansowane i mam nadzieję, że się uda, również z czasem bo nie ma sensu robić zbyt wielu rzeczy” – mówi Robert Kubica podczas GP Brazylii.

16 listopada 2019 – Robert Kubica zalicza spory wypadek po najechaniu na wilgotny fragment toru podczas drugiego treningu przed GP Brazylii. Auto Polaka udaje się odbudować, ale sytuacja z częściami zamiennymi jest krucho.

18 listopada 2019 – W chaotycznym wyścigu o GP Brazylii, Robert Kubica zajmuje 16. miejsce. Podczas rywalizacji dostanie swoje pierwsze punkty karne w karierze, za zbyt wczesne opuszczenie stanowiska serwisowego. Jak uznali sędziowie, Polak zbyt długo zwlekał z wyjechaniem po otrzymaniu zielonej flagi. Nie wezmą pod uwagę, że czekał on na mechanika, który jeszcze zmieniał koło. Potem Kubica zostanie wyprzedzony pod niebieskimi flagami przez George Russella.

„Z reguły jak się jedzie na dwóch ostatnich miejscach i ma się niebieskie flagi, to ja przynajmniej bym puścił gości, którzy się o coś ścigają, a nie walczył z kolegą zespołowym. Tym bardziej że by mnie wyprzedził okrążenie później. Ale to moja interpretacja i zostawię to dla siebie. Widocznie jestem ze starej szkoły. Kiedyś się ścigałem z przodu i wiem, co to znaczy widzieć dublowane auta, które zamiast cię puścić, ścigają się ze sobą. Tym bardziej, że chłopaki walczą o cenne dziesiąte części sekundy” – cytuje wypowiedź Polaka Cezary Gutowski na swoim profilu na Facebooku.

20 listopada 2019 – „Byłoby wspaniale mając Roberta w zespole. Bardzo go szanujemy więc byłoby świetnie, gdyby mógł pomóc nam jako ekipie” – mówi o Robercie Kubicy szef zespołu Racing Point, Otmar Szafnauer.

28 listopada 2019 – „Wszystkie składniki są jednak na miejscu i teraz chodzi o to żeby je dobrze wymieszać” – mówi Robert Kubica, pytany o swoją przyszłość.

1 grudnia 2019 – „Zebrałem w tym sezonie pewne informacje, ale ścigania się w ostatnim rzędzie w F1 to zupełnie inne ściganie niż wykonywałem 10 lat temu. Trudno tu mówić o nauce. Pewne rzeczy zaskoczyły mnie pozytywnie, inne negatywnie, ale ogólnie było dużo lepiej niż się wydaje po wynikach” – mówi po ostatnim wyścigu sezonu 2019 Robert Kubica. W GP Abu Zabi Polak zajmie 19. miejsce.

5 grudnia 2019 – Otrzymujemy potwierdzenie, że Robert Kubica weźmie udział w testach dla młodych kierowców serii DTM w Jerez.

6 grudnia 2019 – „Według mnie to najmocniejsza seria w Europie poza Formułą 1. To F1 aut zamkniętych w wyścigach krótkodystansowych”, ale mówił też, że nie jest to jedyna opcja: „Są inne warianty, które rozważam, choć nie jest tajemnicą, że najbliższym mi kierunkiem jest DTM jeżeli chodzi o ściganie. Pozostawia on dosyć dużą elastyczność jeżeli chodzi o możliwe inne moje obowiązki w przyszłym roku” – mówi Robert Kubica o DTM w rozmowie z TVP Sport.

16 grudnia 2019 – Kończą się testy serii DTM w Jerez. Robert Kubica uzyskuje podczas nich najlepszy czas spośród kierowców BMW. „Minęło sporo czasu od mojej ostatniej jazdy samochodem wyścigowym z dachem, nawet biorąc pod uwagę to, że DTM to taki trochę bolid z dachem. Jak każdy samochód, auto DTM ma swoją własną charakterystykę i zachowuje się inaczej, ale czułem się komfortowo niemal od razu i podobało mi się. Miałem dobry feeling w samochodzie od pierwszych okrążeń, a to zawsze dobrze. Potrzeba tu innego stylu jazdy. Waga pojazdu robi dużą różnicę, nawet mimo tego, że auto generuje dużo docisku jak na samochód z dachem. Ale oczywiście jest mniej tej siły docisku niż w F1. Nadal przyjemnie jest jeździć tymi samochodami, które są niesamowicie profesjonalne z technicznego punktu widzenia. Myślę, że było kilka rzeczy, które mnie zaskoczyły pozytywnie. Podczas kilku pierwszych przejazdów czułem się komfortowo w aucie, a to zawsze pożądana sytuacja przez kierowcę. Prowadzenie się samochodu na pewno było jednym z plusów, które mnie zaskoczyły. Byliśmy w stanie popracować nad wieloma rzeczami i to był udany test. Jestem bardzo szczęśliwy. Jest możliwe, że skończę w DTM. Mamy już grudzień więc jest późno, ale nie byłoby mnie tu, gdybym nie chciał startować w DTM. Wróciłem na tor po wielu latach po wypadku i było mi dane jechać w Formule 1. A DTM jest serią, która nie tylko jeździ na dużych szybkościach, ale również jest tu dużo walki w koło w koło. Brakowało mi tego w rajdach” – mówi Kubica po zakończeniu jazd.

24 grudnia 2019 – Jak informuje portal racefans.net, Robertowi Kubicy jest najbliżej do bycia kierowcą rezerwowym zespołu Alfa Romeo w F1 w sezonie 2020.

31 grudnia 2019 – Na profilach PKN Orlen w mediach społecznościowych pojawia się hasztag #wiadomo, sugerujący, że Robert Kubica podpisał umowę z ekipą Formuły 1.

Aktualizacja

 

Pojawił się pierwszy ze spotów PKN ORLEN z Robertem Kubicą w ramach kampanii #DobryKierowca.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi