KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Przegląd newsów Formuły E – listopad/grudzień 2019

Nowy sezon Formuły E rozpoczęty, a długa przerwa między drugim a trzecim wyścigiem powoli dobiega końca. Co działo się w ciągu ostatnich tygodni?

Światła gasną w Ad-Diriyah

 

Sezon 2019-20 Formuły E rozpoczął się od double-headera w Arabii Saudyjskiej. Tor Riyadh Street Circuit zlokalizowany w pobliżu Ad-Diriyah ponownie był obiektem zmagań elektrycznych bolidów, ale tym razem mieliśmy do czynienia z dwoma wyścigami odbywającymi się dzień po dniu.

Do pierwszego E-Prix Pole Position wywalczył Alexander Sims. Kierowca nie miał jednak tyle szczęścia w wyścigu, bo ukończył go na 8. pozycji. Zwycięzcą został zaś Sam Bird, a na podium znaleźli się też Andre Lotterer i Stoffel Vandoorne.

Drugi wyścig znów rozpoczynał z najlepszej pozycji Alexander Sims. Reprezentant BMW i Andretti tym razem dokonał odkupienia i zgarnął 25 punktów, zarazem stając się liderem klasyfikacji generalnej. Drugi był Lucas di Grassi, a na najniższym stopniu podium ponownie stanął Stoffel Vandoorne. Przede wszystkim dzięki tej formie Stoffela w klasyfikacji zespołów to właśnie Mercedes znajduje się na prowadzeniu.

Następny wyścig 18 stycznia w Santiago. Mimo zamieszek w Chile sprawa organizacji tej rundy jest już pewna. Kiedy Formuła E ponownie odwiedzi Arabię Saudyjską w sezonie 2020-21, być może ścigać będą się już pod sztucznym oświetleniem. Promotor ma jasne plany na ten temat i chce je zrealizować.

Formuła E otrzyma status mistrzostw świata

 

Jak już było na blogu informowane, od sezonu 2020-21 Formuła E będzie oficjalnym mistrzostwem świata FIA. Ten status mają obecnie Formuła 1, WRC, WEC i Rallycross. Obecni zdobywcy mistrzostw kierowców i zespołów FE nie mogą się nazywać mistrzami świata, ale od siódmego sezonu najlepsi w klasyfikacjach otrzymają takie tytuły. W związku z tym nazwa serii ulegnie kosmetycznej zmianie na ABB FIA Formula E World Championship.

Co dadzą nam samochody Gen3?

 

FIA ma już pierwsze plany co do samochodów Gen3 Formuły E, które używane będą od sezonu 2022/23 (dziewiątego). Przede wszystkim mają być lżejsze i mocniejsze. Powrócą pit-stopy w trakcie wyścigu, jednak nie na zmianę bolidów, lecz będą przeprowadzane podczas nich szybkie ładowania. Ich czas ma wynieść około 30 sekund. Na przedniej osi będzie umieszczony drugi silnik, jednak nie będzie on używany do napędu, zatem auta pozostaną tylno-napędowe. Waga auta z kierowcą ma wynieść 780 kg, czyli o 120 mniej niż obecnie. Wymiary zmniejszą się z 5160 mm x 1770 mm do 5000 mm x 1700 mm. Moc, jaka będzie do dyspozycji, nie została jeszcze w pełni ustalona. Są planowane dwa scenariusze – pierwszy zakłada 300 kW na wyścig i 350 kW w kwalifikacjach, a drugi zakłada 250 kW na wyścig i 300 kW podczas sesji kwalifikacyjnej.

Producenta nadwozia, baterii i opon mamy poznać latem. W 2021 roku odbędą się crash testy nowo powstałych aut Gen3, zaś w 2022 roku zespoły Formuły E otrzymają po jednym samochodzie do testów. Oficjalne egzemplarze pojawią się w okolicach sierpnia 2022 roku, aby były gotowe na sezon 2022/23.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 5 kwietnia
godz. 04:30 FP1
godz. 08:00 FP2

Sobota, 6 kwietnia
godz. 04:30 FP3
godz. 08:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 7 kwietnia
godz. 07:00 – Wyścig

Popularne tagi