KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogram GP Australii

Program TV

blank

Wyniki GP Australii

Kiedy rezerwowi wchodzili do gry

Tekst ten powstał dwa lata temu jako ciekawostka, związana z rolą Roberta Kubicy jako kierowcy rezerwowego Williamsa. Teraz ponownie stał się „aktualny”, a że jest nas „nieco” więcej niż 2 lata temu, postanowiłem go przypomnieć w nieco „luźniejszym” okresie. Chcę nim jedynie zaspokoić ciekawość niektórych, związaną z częstotliwością zmian w zespołach i ich powodami. Nie chciałbym jednocześnie wywoływać nim lawiny spekulacji, kogo i czemu Robert Kubica mógłby zastąpić w tym sezonie F1.

Historia Formuły 1 zna bardzo wiele przypadków, gdy kierowcy – czy to rezerwowi czy wcześniej nie związani z daną ekipą – w trakcie sezonu awansowali do roli podstawowych zawodników danego zespołu. W tym wieku tylko w jednym sezonie zdarzyło się, że nie doszło do żadnej zmiany zespołowej na przynajmniej jeden wyścig. Poniżej przedstawiamy nieco statystyk z tych zmian.

Na początek

 

Postanowiłem wziąć pod uwagę jedynie XXI wiek, bo po pierwsze materiału bardzo dużo, a po drugie Formuła 1 bardzo zmienia się z roku na rok i częste niegdyś zmiany kierowców, dziś są już zdecydowanie rzadsze.

Od 2000 roku aż blisko 50 razy zdarzało się, że kierowca, który zaczynał sezon nie mając pozycji w żadnym zespole, przejechał w jego trakcie przynajmniej jeden wyścig. Zdecydowana większość z tych przypadków to sytuacje, gdy do gry wchodzili kierowcy rezerwowi lub testowi danej ekipy.

W tym zestawieniu biorę pod uwagę jedynie przypadki dotyczące trwającego sezonu, a nie te, gdy kierowca testowy danej ekipy awansował od kolejnego sezonu na fotel pierwszego.

Zmiany następowały przede wszystkim w mniejszych ekipach, szczególnie tych borykających się z problemami finansowymi. Nie oznacza to jednak braku zmian w ekipach z topu. Występowały one w omawianym okresie w Ferrari, Williamsie czy McLarenie.

Pozycja kierowców testowych przed sezonem 2005 nie była mocna i często zdarzało się, że nie dostawali oni miejsca w składzie mimo zaistnienia wakatu. Później jednak rzadko zdarzało się, by kierowca nie związany z teamem, dostawał miejsce.

W taki właśnie sposób, a zatem zastępując kogoś w trakcie sezonu, w Formule 1 zadebiutowali tacy kierowcy, jak Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo czy Robert Kubica.

Przypadki

 

W powyższym zestawieniu nie braliśmy pod uwagę kierowców, którzy dołączyli do zespołów, nie będąc wcześniej ich kierowcami rezerwowymi/testowymi, a takich przypadków było kilkanaście:

2001 – Tomas Enge zostaje pierwszym Czechem w Formule 1, zastępując na 3 ostatnie wyścigi sezonu Luciano Burtiego w Prost Acer.
2001 – Alex Yoong zostaje pierwszym Malezyjskim kierowcą F1 i na 3 ostatnie wyścigi, za 5 milionów dolarów, zostaje kierowcą Minardi.

2002 – Heinz – Harald Frentzen (na jeden wyścig za Felipe Massę).

2003 – Miejsce po Justinie Wilsonie w Minardi zajmuje Nicolas Kiesa. Wilson zastąpił w Jaguarze Antonio Pizzonię.

2004 – Duże zmiany w Williamsie. Najpierw Marc Gene zastępuje kontuzjowanego Ralfa Schumachera podczas dwóch wyścigów, a później zastępuje go Antonio Pizzonia.
2004 – Jarno Trulli odchodzi z Renault po tym, jak nie przedłużono z nim kontraktu (przejdzie później do Toyoty). Zastępuje go Jacques Villeneuve.

2005 – Christian Klien i Vitantonio Liuzzi zostają zakontraktowani jako kierowcy podstawowi Red Bulla z gwarancją minimum 3 występów. Ostatecznie Klien pojedzie w 14 wyścigach, a Liuzzi w 4.
2005 – Kierowca rezerwowy Jordana, Robert Doornbos, zastępuje w barwach Minardi Patricka Friesachera, któremu skończyły się pieniądze od sponsorów.

2007 – Markus Winkelhock zalicza wyścig w Formule 1 po tym, jak sponsorzy Christijana Albersa nie przelali pieniędzy na czas po 9 pierwszych rundach mistrzostw. Niemca zastąpi Sakon Yamamoto i przejedzie końcówkę sezonu.

2009 – Luca Badoer na 2 rundy zastępuje kontuzjowanego Felipe Massę, ale wobec słabych wyników, Ferrari ścigąga do siebie Giancarlo Fisichellę (będącego pierwszym kierowcą Force India), który pojedzie do końca sezonu.

2014 – Andre Lotterer zastępuje na jeden wyścig Kamui Kobayashi w barwach Caterhama.

2017 – Powiązani z Red Bullem Pierre Gasly i Brendon Hartley przejeżdżają odpowiednio 5 i 4 rundy, zastępując Danila Kvayata oraz Carlosa Sainza.

Zdecydowanie częściej jednak to kierowcy rezerwowi i testowi zastępowali podstawowych kierowców. Oto ich wyliczenie:

2000 – Luciano Burti zastępuje na jeden wyścig chorego Eddie Irvine (Jaguar).

2001 – Ricardo Zonta jako kierowca testowy Jordana, zastępuje na dwukrotnie Heinza – Haralda Frentzena.
2001 – Kierowca testowy zespołu Prost Acer, Pedro de la Rosa, zastępuje w Jaguarze Luciano Burti po czterech pierwszych wyścigach sezonu.

2002 – Anthony Davidson (kierowca testowy BAR) zastąpił w Alexa Yoonga (Minardi) na 2 wyścigi. Yoong został ukarany przez zespół za słabe wyniki.

2003 – Kierowca testowy Williamsa, Marc Gene, zastępuje w tej ekipie kontuzjowanego Ralfa Schumachera.
2003 – Zsolt Baumgartner, kierowca testowy Jordana, zostaje pierwszym Węgrem w Formule 1, zastępując Ralpha Firmana, kontuzjowanego po wypadku w treningu… na Węgrzech.

2004 – Timo Glock zastępuje Giorgio Pantano – najpierw tylko na Grand Prix Kanady, ale w efekcie od Grand Prix Włoch zostanie podstawowym kierowcą Jordana.
2004 – Ricardo Zonta, kierowca rezerwowy Toyoty, zastępuje Christiano da Mattę, ale nie przejedzie pełnego sezonu.

2005 – Kierowcy rezerwowi McLarena – Pedro de la Rosa i Alexander Wurz zastępują kolejno kontuzjowanego Juana Pablo Montoyę.
2005 – Kierowca testowy BAR, Anthony Davidson, zastępuje w Malezji chorego Takumę Sato
2005 – Antonio Pizzonia zastępuje Nicka Heidfelda w Williamsie. Niemiec odczuwał bóle głowy po wypadku na Monzy, z przed swoim planowanym powrotem miał wypadek motocyklowy, który zabrał mu pozostałą część sezonu.

2006 – Trzeci kierowca BMW Sauber, Robert Kubica, zastępuje kontuzjowanego Jacquesa Villeneuve. Dzień po debiucie kierownictwo BMW Sauber ogłasza, że Kubica będzie podstawowym kierowcą do końca sezonu.
2006 – Po Grand Prix USA Juan Pablo Montoya ogłasza przejście do NASCAR. W McLarenie zastępuje go do końca sezonu Pedro de la Rosa – kierowca testowy ekipy.
2006 – Kierowca rezerwowy Super Aguri Franck Montagny zastępuje Yuji Ide po tym, jak Japończykowi odebrano superlicencję.
2006 – Zatrudniony na trzeciego kierowcę w Super Aguri Sakon Yamamoto zastępuje Montagny, który przejechał tylko 7 rund.
2006 – Kierowca rezerwowy Red Bull Racing, Robert Doornbos, zastępuje Christiana Kliena na trzy ostatnie wyścigi sezonu.

2007 – Kierowca rezerwowy BMW Sauber, Sebastian Vettel, zastępuje w Grand Prix USA Roberta Kubicę, który po wypadku w Kanadzie nie dostał zgody lekarzy na start.
2007 – Rezerwowy kierowca Williamsa, Kazuki Nakajima, zastępuje Alexandra Wurza na ostatni wyścig sezonu, po tym jak Austriak ogłosił koniec kariery w F1.
2007 – Toro Rosso zmienia Scotta Speeda na Sebastiana Vettela, po tym jak między Speedem a szefem ekipy Franzem Tostem doszło do przepychanek.

2009 – Skarżący się na złe traktowanie przez zespół Renault Nelson Piquet Jr zostaje zastąpiony przez Romaina Grosjeana, kierowcę testowego tej ekipy.
2009 – Kontuzjowanego kierowcę Toyoty, Timo Glocka, zastępuje kierowca rezerowy tej ekipy, Kamui Kobayashi.
2009 – Rezerwowy kierowca Scuderia Toro Rosso, Jaime Alguersuari, zastępuje słabo spisującego się Sebastiena Bourdais.
2009 – Testowy kierowca Force India, Vitantonio Liuzzi zastępuje Fisichellę, który przeszedł do Ferrari.

2010 – Aż 4 kierowców pojedzie w barwach HRT. Christian Klien i Sakon Yamamoto, będący kierowcami rezerwowymi ekipy pojadą odpowiednio 3 i 7 rund.
2010 – Kierowca rezerwowy Mercedesa, Nick Heidfeld, zastąpi w barwach Saubera słabo spisującego się Pedro de la Rosę.

2011 – Rezerwowy kierowca Scuderia Toro Rosso, Daniel Ricciardo zastąpi w 9 rundach sezonu Naraina Karthikeyana w barwach HRT oraz raz Vitantonio Liuzziego.
2011 – Testowy kierowca Team Lotus, Karun Chandhok zastępuje na jedną rundę Jarno Trullego.
2011 – Rezerwowy kierowca McLarena, Pedro de la Rosa, zastępuje na jeden wyścig Sergio Pereza, źle czującego się po wypadku w Monako.
2011 – Nick Heidfeld, który zastąpi Roberta Kubicę w Lotus Renault GP, nie dojedzie do końca sezonu. Po 11 rundach zastąpi go rezerwowy kierowca ekipy, Bruno Senna.

2012 – Rezerwowy kierowca ekipy Lotus F1 Team, Jerome d`Ambrosio, zastępuje Romaina Grosejana, ukaranego za spowodowanie kolizji podczas Grand Prix Belgii.

2013 – Przed dwoma ostatnimi wyścigami sezonu, Kimi Raikkonen musiał poddać się operacji pleców. Zastąpił go Heikki Kovalainen, związany z Caterhamem.

2014 – Rezerwowy kierowca Caterhama, Will Stewens, bierze udział w ostatniej rundzie sezonu, zastępując za pół miliona funtów Marcusa Ericssona.

2015 – Rezerwowy kierowca McLarena, Kevin Magnussen już w pierwszej rundzie sezonu musi zastąpić Fernando Alonso, po tym jak Hiszpan doznał wstrząsu mózgu podczas testów.
2015 – Rezerwowy kierowca Manor Marussia F1 Team, Alexander Rossi zastępuje Roberto Merhi w pięciu rundach sezonu.

2016 – Rezerwowy kierowca Mclarena, Stoffel Vandoorne musi zastąpić Fernando Alonso po groźnym wypadku Hiszpana w Australii
2016 – Rezerwowy kierowca Renault, Esteban Ocon, zastępuje Rio Haryanto w barwach Manora.

2017 – Testowy kierowca Saubera, Antonio Giovinazzi, zastępuje kontuzjowanego podczas Race of Champions Pascala Wehrleina w pierwszej i drugiej rundzie sezonu.
2017 – Ambasador McLarena, Jenson Button, musi zastąpić w Grand Prix Monako Fernando Alonso, biorącego udział w Indy500.
2017 – Rezerwowy kierowca Williamsa, Paul di Resta, zastępuje w Grand Prix Węgier chorego Felipe Massę.

W zestawieniach nie brałem pod uwagę zamian kierowców pomiędzy zespołami.

Ciekawostki

 

Jakie były przyczyny zmian w zespołach? Ogólnie można podzielić je na trzy grupy: forma, zdrowie i finanse.

Ze względów zdrowotnych kierowcy oficjalnie zmieniali się minimum 17 razy, a trzykrotnie był to wynik kary nakładanej na zawodników. W pozostałych przypadkach były to przede wszystkim kwestie braku pieniędzy od sponsorów oraz słabej formy. Zdarzały się również bardziej finezyjne przyczyny, jak bójka z szefem.

Najczęściej zastępowanym kierowcą był Felipe Massa, który na przestrzeni 15 lat był niezdolny do jazdy trzykrotnie – dwa razy na jeden wyścig i raz na dłużej.

Najwięcej zmian w omawianym okresie przeprowadziły Lotus, Sauber, McLaren i Williams – po cztery.

 

 

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 5 kwietnia
godz. 04:30 FP1
godz. 08:00 FP2

Sobota, 6 kwietnia
godz. 04:30 FP3
godz. 08:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 7 kwietnia
godz. 07:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi