Kubica Russell kontakt Abu Zabi

Kontakty, przyjemność i prośby o informacje – jedziemy GP Abu Zabi z Robertem Kubicą

To był naprawdę intensywny wyścig dla Roberta Kubicy z dużą liczbą komunikatów z inżynierem. Jak Robert reagował na kontakty z innymi kierowcami? Kiedy zgłaszał problemy z autem, a kiedy chciał dodatkowych informacji? Przeczytajcie!

Przed startem Robert otrzymuje jedynie informację o tym, na jakich oponach startują kierowcy obok niego. Kvyat wybrał twarde opony – podobnie jak Kubica i Russell. Na miękkich ruszy Giovinazzi.

Robert ma dobrą reakcję na światła, ale do pierwszego zakrętu dojeżdża późno przez problem z silnikiem. Wybiera jednak dobrą linię jazdy po zewnętrznej i po raz kolejny wyprzedza George Russella. Na dojeździe do 5. zakrętu Anglik totalnie przestrzeliwuje hamowanie i uderza w prawe przednie koło Kubicy. Tuż po minięciu nawrotu Polak zgłasza: „Sprawdźcie samochód, George we mnie uderzył. „OK, przyjrzymy się danym” – odpowiada Paul Williams, po chwili mówiąc, że wyglądają one w porządku.

 

Pod koniec pierwszego kółka, Robert dostaje polecenie zmiany na Engine Mode 6 oraz włączenie HPP. Mówi, że to zrobił. „Zgadza się, mamy to, z naszej strony samochód wygląda dobrze” – mówi Paul Williams.

„Coś jest nie tak. Samochód oscyluje z prawej na lewą na prostych. To nie jest duże, ale jest” – zgłasza na tym samym okrążeniu Robert. „Dobrze, przyjrzymy się danym, w tym momencie wszystko wygląda OK” – odpowiada Paul Williams, informując po chwili Kubicę, że możliwe jest użycie systemu DRS.

Na początku 3. kółka Robert jest proszony o przejście na Engine Mode 7 oraz jest informowany, że system DRS został wyłączony.

Na 7. okrążeniu Kubica jest proszony o zmianę ustawień na pokrętle Multi Function B.

Kilka kółek później Robert jest informowany, że okno zmiany opon jest otwarte oraz, że Norris i Giovinazzi zjechali na zmianę opon i są teraz za nim.

Po zaledwie jednym kółku Norris wyprzedza Roberta.

„Robert, za nami 10 okrążeń, daj nam feedback dotyczący opon jeżeli możesz” – mówi Paul Williams. Kubica zgłasza przegrzewanie prawej tylnej opony oraz kłopoty z lewym przodem. Mówi również, że ma niesamowitą podsterowność w zakręcie 2. Paul Williams poradził mu lift and coast: „Wiem, wiem, wiem, co mam robić” – odpowiada Robert. „Myślę, że mam uszkodzone skrzydło z prawej strony. Niesamowite” – dodaje.

Polak jest informowany, że za Russellem jadą Giovinazzi i Stroll, którzy byli już w boksach.

Na 17. okrążeniu Robert dostaje informację, że jest możliwy system DRS do użycia oraz że Russell jest 1,4 sekundy za nim.

Kółko później Kubica zgłasza schłodzenie lewej przedniej opony. Niedługo później jest proszony o zmianę balansu hamulców oraz dostaje informację, że pół sekundy za nim jest Giovinazzi,

„Robert, myślimy o wydłużeniu tego stintu o 6 okrążeń” – mówi Paul Williams do Roberta. Po chwili informuje, że będzie blisko Magnussena przy wyjeździe z boksów. Kubica jest informowany, czy jadący za nim Giovinazzi ma DRS czy nie.

Na 23. okrążeniu Kubica dostaje informację, że będzie go dublował Lewis Hamilton. Po chwili Robert zgłasza, że ma uszkodzoną podłogę po kontakcie z Giovinazzim. „Widzimy to w danych i na powtórce” – odpowiada Paul Williams.

Robert zostaje wezwany do boksów i jest proszony na okrążeniu zjazdowym o Engine Mode 4. Po chwili wyprzedza go Giovinazzi. Kubica nie chce zmiany ustawień przedniego skrzydła w boksie.

Pit-stop Kubicy przebiega nieźle, a Robertowi zakładane są pośrednie opony. Polak agresywnie wyjeżdża z boksów, utrzymując za sobą Strolla. Paul Williams informuje Roberta, że może użyć przycisku overtake. To jednak nie pomaga i dzięki DRSowi Stroll wyprzedza Roberta.

„Engine Mode 7” – słyszy Polak, a po 2 okrążeniach jest proszony o Engine Mode 5, a po kolejnym kółku o powrót na 7-kę.

Na 30. okrążeniu Kubica proszony jest o utrzymanie tempo tempa. „Byliśmy szybsi od George`a” – mówi Paul Williams. Jest też proszony o Engine Mode 6.

„Muszę wiedzieć, czy realizujemy plan A czy plan B” – mówi Kubica. „Plan A” – odpowiada Williams. Kubica mówi, że uszkodzenia go spowalniają.

„Engine Mode 7, postaraj się wypracować okno pit-stopu nad George`m” – mówi Williams. „Dajcie mi więcej informacji” – prosi Kubica.

„Engine Mode 6, George będzie teraz zjeżdżał” – mówi Williams. „Przyjąłem. Prosiłem o informacje” – przypomina Kubica.

„Jest teraz 15 sekund przed tobą więc powinniśmy się utrzymać przed nim. Nadal jesteśmy przy planie A” – odpowiada Williams.

„Więc mamy ile sekund zapasu? 5? 6? Muszę wiedzieć żeby dostosować tempo” – pyta Robert. „Przy braku pit-stopów wychodzi 5 sekund. Będzie blisko z George`m w pit-lane” – dodaje Williams.

Kubica po wyjeździe z boksów Russella wpada w 3 niebieskie flagi – Vettela, Albona i Bottasa, co sprawia, że Russell błyskawicznie do niego dojeżdża.

Russell jest tuż za Kubicą, a Polak dostaje polecenie „Go Race 2” i jest informowany, że Anglik ma system DRS.

„DRS, użyj overtake” – mówi Paul Williams, ale Kubica nie daje rady się obronić. Russell z łatwością wyprzedza go na prostej i błyskawicznie odjeżdża Polakowi. „Go race” – mówi Williams Kubicy.

W kolejnych komunikatach Kubica jest głównie informowany o niebieskich flagach i zbliżających się kierowcach, w tym o Gaslym, z którym Polak stoczy pojedynek.

„Go race 2 i użyj overtake by się obronić” – mówi Williams do Kubicy. Po kilku minutach mówi Robertowi, że nie musi już wykonywać lift and coast w zakrętach 8 i 11. Po kolejnym kółku Kubica otrzymuje informację, że nie musi robić już lift and coast. Co chwila Polak otrzymuje informacje, że Gasly ma dostępny system DRS.

Po wyprzedzeniu przez Gasly`iego, Kubica pyta: „Czy mogę przejść na go race?” po czym otrzymuje potwierdzenie i informację o kolejnych niebieskich flagach.

Na koniec wyścigu Kubica jest proszony o Engine Mode 5. Po minięciu linii mety, Robert mówi: „Dziękuję Wam wszystkim za ten sezon. A właściwie 2 sezony. Nie było łatwo, ale zrobiliście dobrą robotę. Dziękuję i życzę Wam powodzenia” – powiedział Kubica przez radio.

„Dziękujemy Robert, to była przyjemność z tobą pracować” – odpowiedział Paul Williams.

„Z tą przyjemnością, to mów za siebie, bo ktoś inny nie musi tak uważać” – stwierdza Kubica żartobliwie.

 

Jest mu również przypominana procedura końca wyścigu. Na tym kończy się być może ostatni wyścig Roberta Kubicy w Formule 1.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Archiwum

Tego dnia w F1 - 7 grudnia

Urodził się John Love (9 startów, 1 podium).

Urodził się Robert Kubica (97 startów, 1 zwycięstwo, 1 pole position, 12 podiów).

Węgierski motorsport pisze, że Robert Kubica „podpisał dziś prawdopodobnie kontrakt z Williamsem na starty w 2018 roku”. Roberto Chinchero pisze natomiast, że Robert Kubica nadal jest faworytem do fotela w Williamsie, a decyzja ma zostać podjęta w ciągu tygodnia. „To nie są łatwe dni dla Williamsa. […] Każdy z kierowców, który nie ma miejsca rozgrywa swoje karty by zasiąść za kółkiem na starcie sezonu w marcu w Melbourne. Kandydatura Roberta Kubicy nadal jest ważna i nadal jest on faworytem z technicznego punktu widzenia. Test w Abu Zabi potwierdził, że Polak jest w stanie jeździć autami F1 nowej generacji. Długie przejazdy satysfakcjonowały zespół, podczas gdy tempo kwalifikacyjne nie dorównało zamierzonym celom” – pisze Włoch.

Najnowsze wpisy