KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Po raz ostatni na Interlagos?

Sezon 2019 zmierza już ku końcowi. W dużej mierze dzięki obecności w stawce Roberta Kubicy, przemija on niemal błyskawicznie. Przed nami już tylko dwa weekendy wyścigowe.

W przedostatniej rundzie sezonu 2019 mistrzostw świata Formuły 1, od 15 do 17 listopada, kierowcy będą się ścigać na torze Autodromo Jose Carlos Pace, w brazylijskim Sao Paulo.
Popularny ośrodek Interlagos (w tłumaczeniu na jęz. polski: „położony pomiędzy jeziorami”) został zbudowany w latach 30-tych. Pierwszy wyścig o Grand Prix Brazylii Formuły 1 odbył się tam dopiero w 1973 roku, ponad dwadzieścia lat po powstaniu tej serii, a czterdzieści po zbudowaniu toru. W 1978, wyścig jednorazowo przeniesiono do Rio de Janeiro, na nieistniejący już tor Jacarepaguá.

Od 1981 roku już regularnie zawody odbywały się w stolicy karnawału. Do Sao Paulo wróciły dopiero w 1990 roku i na Interlagos odbywają się do dziś. W tym roku, tor będzie gościł kierowców F1 już po raz 37. Od przyszłorocznego kalendarza, wyścig w Brazylii znów przeniesie się pod ramiona Chrystusa z Rio.

Prezydent kraju Jair Bolsonaro ogłosił, że z uwagi na długi Sao Paulo następna Grand Prix odbędzie się już w mieście słynącym m.in. z Copacabany. Ponadto obiecał powstanie nowego toru, na terenie bazy wojskowej Deodoro. Innym, poza zadłużeniem, problemem, który owiał złą sławą Grand Prix Brazylii w Sao Paulo są napady rabunkowe na zespoły F1, jakich dokonują regularnie mieszkańcy tamtejszych faweli.

W 1985 tor znany dotąd jako Interlagos zyskał imię Jose Carlosa Pace, niezwykle lubianego, brazylijskiego kierowcy wyścigowego, jednokrotnego zwycięzcy GP w rodzinnym Sao Paulo, który w 1977 roku poniósł przedwczesną śmierć w katastrofie lotniczej.

Pierwsze trzy edycje wyścigu wygrywali gospodarze. Dwukrotnie Emerson Fittipaldi, raz późniejszy patron toru, Carlos Pace. W kolejnych latach, Brazylijczykom nie wiodło się już tak dobrze „u siebie”. Triumfowali „tylko” Nelson Piquet w 1983 i 1986 roku, oraz Ayrton Senna w latach 1991 i 1993. Po ponad 10 latach posuchy, ostatnim, który aż dwukrotnie dokonał tej sztuki, był, w m. in. jednym z najbardziej spektakularnych wyścigów, kończącym sezon thrillerze z 2008 roku, Felipe Massa. Zawodnik urodzony w samym Sao Paulo odniósł wtedy swój drugi triumf przed „własną” publicznością, po zwycięstwie z 2006 roku.

Obiekt Interlagos jest drugim po Autodromo Hermanos Rodriguez torem, jeśli chodzi o położenie nad poziomem morza. Znajduje się on na ponad 700 m. n. p.. Obciąża to bardzo silniki i powoduje, że turbosprężarki, w które są wyposażone, nie działają tak wydajnie, a to (rozrzedzone powietrze) „redukuje” przewagę mocy. Ponadto tor położony jest na terenie pagórkowatym. Stanowi to kolejny fakt, powodujący dodatkowe obciążenie jednostek napędowych. Różnica poziomów między najniżej położonym miejscem, a najwyższym punktem wynosi aż 43 metry.

Pierwszy zakręt, w lewo, jest najbardziej popularnym miejscem do wyprzedzania. Zwłaszcza teraz, kiedy na prostej startowej umieszczona została strefa DRS. Zaraz po niej następuje seria zakrętów (w lewo i w prawo), tzw. „Senna-S”, które są uważane za niezwykle trudne, ponieważ każdy z nich ma różny kąt, inny promień, różną długość, różne nachylenie (do wewnątrz lub na zewnątrz) i inny kształt.

„Senna’s S” łączy się z „Curva do Sol” – okrągłym, lewym zakrętem o dużym promieniu. Z niego przechodzi się w „Reta Oposta” – długą prostą wiodącą wprost do dwóch lewych zakrętów „Descida do Lago” i „Curva do Sargento”.

Po tym następuje podjazd pod wzniesienie i prawe zakręty: o długim promieniu – „Ferradura” i ostry prawy nawrót – „Laranja” (najwolniejszy punkt toru). Następnie następuje bardziej techniczny fragment pętli. Lewy zakręt pod górę „Pinheirinho”, szczytowy, prawy „Cotovelo” i kończący drugi sektor, umiejscowiony pod koniec „zjazdu”, lewy „Mergulho”. Po nim, następuje już tylko ostry lewy zakręt „Juncao” i wspinaczka na prostą start/meta przez delikatne lewe zakręty „Subida dos Boxes” i „Arqubancadas”.

Tor Interlagos gościł w historii wiele pamiętnych wyścigów, jak choćby triumf Ayrtona Senny z 1993, gdy usterka jego samochodu, który dowiózł jednak do mety na pierwszej pozycji sprawiła, że po zawodach był całkowicie wyczerpany fizycznie, czy z nowszej historii, finały sezonów 2007, a zwłaszcza 2008 i słynny pojedynek Hamiltona z lokalnym bohaterem, Felipe Massą.

Przed rokiem, po dominacji Mercedesa w kwalifikacjach, którego kierowców zdołał rozdzielić jedynie Sebastian Vettel, wydawało się, że czeka nas dosyć przewidywalny wyścig.

Niespodziewanie, po starcie najlepszym tempem jechał… Holender Max Verstappen z Red Bulla. Już na 9 okrążeniu wyszedł na czoło zawodów. Przez kolejne „kółka” budował bezpieczny bufor czasowy i niezagrożony, wydawałoby się, zmierzał po zwycięstwo. Pod koniec wyścigu, mający przewagę tempa wynikającą ze świeżych opon, będący jednak poza punktami, Esteban Ocon z teamu Racing Point postanowił się „oddublować”, zahaczył Holendra w drugim zakręcie, obaj wypadli na pobocze i w ten sposób Francuz podarował zwycięstwo drugiemu wówczas w wyścigu Lewisowi Hamiltonowi. Wściekły Max niemal pobił Ocona po wyścigu…

W tym roku, faworytów znowu należy upatrywać wśród kierowców trzech wiodących zespołów. Tyle, że Mercedes zapewnił sobie już oba tytuły, a Ferrari w USA i Meksyku pokazało lekką obniżkę formy. Może więc będzie to okazja na kolejną, 8 w karierze wiktorię Maxa Verstappena? Holender i Red Bull zawsze świetnie prezentowali się w Sao Paulo…

Prognozy pogody wskazują przez cały weekend temperatury oscylujące w granicach 30 stopni. Jedynie w piątek, nad torem mogą pojawić się przelotne opady. Sobota i niedziela bezdeszczowe, jedynie momentami słońce może znaleźć się za chmurami.

Jeśli chodzi o opony, na ten weekend, włoski dostawca opon, przedsiębiorstwo Pirelli przygotowało dla kierowców najmiększe możliwe mieszanki, C1,C2 i C3.

Harmonogram zajęć na Autodromo Carlos Pace (polski czas):

Piątek, 15 listopada:
Trening 1 – 15:00-16:30
Trening 2 – 19:00–20:30

Sobota, 16 listopada:
Trening 3 – 16:00 – 17:00
Kwalifikacje – 19:00-20:00

Niedziela, 17 listopada:
Wyścig – 18:10

Źródła: własne, F1 Racing Polska, formula1.com, accuweather.com

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP USA

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Portimao ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 18 października
godz. 19:30 – 1. trening
godz. 23:30 – Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 19 października
godz. 20:00 – Sprint
godz. 00:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 20 października
godz. 21:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum