KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Po raz ostatni na Interlagos?

Sezon 2019 zmierza już ku końcowi. W dużej mierze dzięki obecności w stawce Roberta Kubicy, przemija on niemal błyskawicznie. Przed nami już tylko dwa weekendy wyścigowe.

W przedostatniej rundzie sezonu 2019 mistrzostw świata Formuły 1, od 15 do 17 listopada, kierowcy będą się ścigać na torze Autodromo Jose Carlos Pace, w brazylijskim Sao Paulo.
Popularny ośrodek Interlagos (w tłumaczeniu na jęz. polski: „położony pomiędzy jeziorami”) został zbudowany w latach 30-tych. Pierwszy wyścig o Grand Prix Brazylii Formuły 1 odbył się tam dopiero w 1973 roku, ponad dwadzieścia lat po powstaniu tej serii, a czterdzieści po zbudowaniu toru. W 1978, wyścig jednorazowo przeniesiono do Rio de Janeiro, na nieistniejący już tor Jacarepaguá.

Od 1981 roku już regularnie zawody odbywały się w stolicy karnawału. Do Sao Paulo wróciły dopiero w 1990 roku i na Interlagos odbywają się do dziś. W tym roku, tor będzie gościł kierowców F1 już po raz 37. Od przyszłorocznego kalendarza, wyścig w Brazylii znów przeniesie się pod ramiona Chrystusa z Rio.

Prezydent kraju Jair Bolsonaro ogłosił, że z uwagi na długi Sao Paulo następna Grand Prix odbędzie się już w mieście słynącym m.in. z Copacabany. Ponadto obiecał powstanie nowego toru, na terenie bazy wojskowej Deodoro. Innym, poza zadłużeniem, problemem, który owiał złą sławą Grand Prix Brazylii w Sao Paulo są napady rabunkowe na zespoły F1, jakich dokonują regularnie mieszkańcy tamtejszych faweli.

W 1985 tor znany dotąd jako Interlagos zyskał imię Jose Carlosa Pace, niezwykle lubianego, brazylijskiego kierowcy wyścigowego, jednokrotnego zwycięzcy GP w rodzinnym Sao Paulo, który w 1977 roku poniósł przedwczesną śmierć w katastrofie lotniczej.

Pierwsze trzy edycje wyścigu wygrywali gospodarze. Dwukrotnie Emerson Fittipaldi, raz późniejszy patron toru, Carlos Pace. W kolejnych latach, Brazylijczykom nie wiodło się już tak dobrze „u siebie”. Triumfowali „tylko” Nelson Piquet w 1983 i 1986 roku, oraz Ayrton Senna w latach 1991 i 1993. Po ponad 10 latach posuchy, ostatnim, który aż dwukrotnie dokonał tej sztuki, był, w m. in. jednym z najbardziej spektakularnych wyścigów, kończącym sezon thrillerze z 2008 roku, Felipe Massa. Zawodnik urodzony w samym Sao Paulo odniósł wtedy swój drugi triumf przed „własną” publicznością, po zwycięstwie z 2006 roku.

Obiekt Interlagos jest drugim po Autodromo Hermanos Rodriguez torem, jeśli chodzi o położenie nad poziomem morza. Znajduje się on na ponad 700 m. n. p.. Obciąża to bardzo silniki i powoduje, że turbosprężarki, w które są wyposażone, nie działają tak wydajnie, a to (rozrzedzone powietrze) „redukuje” przewagę mocy. Ponadto tor położony jest na terenie pagórkowatym. Stanowi to kolejny fakt, powodujący dodatkowe obciążenie jednostek napędowych. Różnica poziomów między najniżej położonym miejscem, a najwyższym punktem wynosi aż 43 metry.

Pierwszy zakręt, w lewo, jest najbardziej popularnym miejscem do wyprzedzania. Zwłaszcza teraz, kiedy na prostej startowej umieszczona została strefa DRS. Zaraz po niej następuje seria zakrętów (w lewo i w prawo), tzw. „Senna-S”, które są uważane za niezwykle trudne, ponieważ każdy z nich ma różny kąt, inny promień, różną długość, różne nachylenie (do wewnątrz lub na zewnątrz) i inny kształt.

„Senna’s S” łączy się z „Curva do Sol” – okrągłym, lewym zakrętem o dużym promieniu. Z niego przechodzi się w „Reta Oposta” – długą prostą wiodącą wprost do dwóch lewych zakrętów „Descida do Lago” i „Curva do Sargento”.

Po tym następuje podjazd pod wzniesienie i prawe zakręty: o długim promieniu – „Ferradura” i ostry prawy nawrót – „Laranja” (najwolniejszy punkt toru). Następnie następuje bardziej techniczny fragment pętli. Lewy zakręt pod górę „Pinheirinho”, szczytowy, prawy „Cotovelo” i kończący drugi sektor, umiejscowiony pod koniec „zjazdu”, lewy „Mergulho”. Po nim, następuje już tylko ostry lewy zakręt „Juncao” i wspinaczka na prostą start/meta przez delikatne lewe zakręty „Subida dos Boxes” i „Arqubancadas”.

Tor Interlagos gościł w historii wiele pamiętnych wyścigów, jak choćby triumf Ayrtona Senny z 1993, gdy usterka jego samochodu, który dowiózł jednak do mety na pierwszej pozycji sprawiła, że po zawodach był całkowicie wyczerpany fizycznie, czy z nowszej historii, finały sezonów 2007, a zwłaszcza 2008 i słynny pojedynek Hamiltona z lokalnym bohaterem, Felipe Massą.

Przed rokiem, po dominacji Mercedesa w kwalifikacjach, którego kierowców zdołał rozdzielić jedynie Sebastian Vettel, wydawało się, że czeka nas dosyć przewidywalny wyścig.

Niespodziewanie, po starcie najlepszym tempem jechał… Holender Max Verstappen z Red Bulla. Już na 9 okrążeniu wyszedł na czoło zawodów. Przez kolejne „kółka” budował bezpieczny bufor czasowy i niezagrożony, wydawałoby się, zmierzał po zwycięstwo. Pod koniec wyścigu, mający przewagę tempa wynikającą ze świeżych opon, będący jednak poza punktami, Esteban Ocon z teamu Racing Point postanowił się „oddublować”, zahaczył Holendra w drugim zakręcie, obaj wypadli na pobocze i w ten sposób Francuz podarował zwycięstwo drugiemu wówczas w wyścigu Lewisowi Hamiltonowi. Wściekły Max niemal pobił Ocona po wyścigu…

W tym roku, faworytów znowu należy upatrywać wśród kierowców trzech wiodących zespołów. Tyle, że Mercedes zapewnił sobie już oba tytuły, a Ferrari w USA i Meksyku pokazało lekką obniżkę formy. Może więc będzie to okazja na kolejną, 8 w karierze wiktorię Maxa Verstappena? Holender i Red Bull zawsze świetnie prezentowali się w Sao Paulo…

Prognozy pogody wskazują przez cały weekend temperatury oscylujące w granicach 30 stopni. Jedynie w piątek, nad torem mogą pojawić się przelotne opady. Sobota i niedziela bezdeszczowe, jedynie momentami słońce może znaleźć się za chmurami.

Jeśli chodzi o opony, na ten weekend, włoski dostawca opon, przedsiębiorstwo Pirelli przygotowało dla kierowców najmiększe możliwe mieszanki, C1,C2 i C3.

Harmonogram zajęć na Autodromo Carlos Pace (polski czas):

Piątek, 15 listopada:
Trening 1 – 15:00-16:30
Trening 2 – 19:00–20:30

Sobota, 16 listopada:
Trening 3 – 16:00 – 17:00
Kwalifikacje – 19:00-20:00

Niedziela, 17 listopada:
Wyścig – 18:10

Źródła: własne, F1 Racing Polska, formula1.com, accuweather.com

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 5 kwietnia
godz. 04:30 FP1
godz. 08:00 FP2

Sobota, 6 kwietnia
godz. 04:30 FP3
godz. 08:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 7 kwietnia
godz. 07:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum