Sezon 2019 zmierza już ku końcowi. W dużej mierze dzięki obecności w stawce Roberta Kubicy, przemija on niemal błyskawicznie. Przed nami już tylko dwa weekendy wyścigowe.
W przedostatniej rundzie sezonu 2019 mistrzostw świata Formuły 1, od 15 do 17 listopada, kierowcy będą się ścigać na torze Autodromo Jose Carlos Pace, w brazylijskim Sao Paulo.
Popularny ośrodek Interlagos (w tłumaczeniu na jęz. polski: „położony pomiędzy jeziorami”) został zbudowany w latach 30-tych. Pierwszy wyścig o Grand Prix Brazylii Formuły 1 odbył się tam dopiero w 1973 roku, ponad dwadzieścia lat po powstaniu tej serii, a czterdzieści po zbudowaniu toru. W 1978, wyścig jednorazowo przeniesiono do Rio de Janeiro, na nieistniejący już tor Jacarepaguá.
Od 1981 roku już regularnie zawody odbywały się w stolicy karnawału. Do Sao Paulo wróciły dopiero w 1990 roku i na Interlagos odbywają się do dziś. W tym roku, tor będzie gościł kierowców F1 już po raz 37. Od przyszłorocznego kalendarza, wyścig w Brazylii znów przeniesie się pod ramiona Chrystusa z Rio.
Prezydent kraju Jair Bolsonaro ogłosił, że z uwagi na długi Sao Paulo następna Grand Prix odbędzie się już w mieście słynącym m.in. z Copacabany. Ponadto obiecał powstanie nowego toru, na terenie bazy wojskowej Deodoro. Innym, poza zadłużeniem, problemem, który owiał złą sławą Grand Prix Brazylii w Sao Paulo są napady rabunkowe na zespoły F1, jakich dokonują regularnie mieszkańcy tamtejszych faweli.
W 1985 tor znany dotąd jako Interlagos zyskał imię Jose Carlosa Pace, niezwykle lubianego, brazylijskiego kierowcy wyścigowego, jednokrotnego zwycięzcy GP w rodzinnym Sao Paulo, który w 1977 roku poniósł przedwczesną śmierć w katastrofie lotniczej.
Pierwsze trzy edycje wyścigu wygrywali gospodarze. Dwukrotnie Emerson Fittipaldi, raz późniejszy patron toru, Carlos Pace. W kolejnych latach, Brazylijczykom nie wiodło się już tak dobrze „u siebie”. Triumfowali „tylko” Nelson Piquet w 1983 i 1986 roku, oraz Ayrton Senna w latach 1991 i 1993. Po ponad 10 latach posuchy, ostatnim, który aż dwukrotnie dokonał tej sztuki, był, w m. in. jednym z najbardziej spektakularnych wyścigów, kończącym sezon thrillerze z 2008 roku, Felipe Massa. Zawodnik urodzony w samym Sao Paulo odniósł wtedy swój drugi triumf przed „własną” publicznością, po zwycięstwie z 2006 roku.
Obiekt Interlagos jest drugim po Autodromo Hermanos Rodriguez torem, jeśli chodzi o położenie nad poziomem morza. Znajduje się on na ponad 700 m. n. p.. Obciąża to bardzo silniki i powoduje, że turbosprężarki, w które są wyposażone, nie działają tak wydajnie, a to (rozrzedzone powietrze) „redukuje” przewagę mocy. Ponadto tor położony jest na terenie pagórkowatym. Stanowi to kolejny fakt, powodujący dodatkowe obciążenie jednostek napędowych. Różnica poziomów między najniżej położonym miejscem, a najwyższym punktem wynosi aż 43 metry.
Pierwszy zakręt, w lewo, jest najbardziej popularnym miejscem do wyprzedzania. Zwłaszcza teraz, kiedy na prostej startowej umieszczona została strefa DRS. Zaraz po niej następuje seria zakrętów (w lewo i w prawo), tzw. „Senna-S”, które są uważane za niezwykle trudne, ponieważ każdy z nich ma różny kąt, inny promień, różną długość, różne nachylenie (do wewnątrz lub na zewnątrz) i inny kształt.
„Senna’s S” łączy się z „Curva do Sol” – okrągłym, lewym zakrętem o dużym promieniu. Z niego przechodzi się w „Reta Oposta” – długą prostą wiodącą wprost do dwóch lewych zakrętów „Descida do Lago” i „Curva do Sargento”.
Po tym następuje podjazd pod wzniesienie i prawe zakręty: o długim promieniu – „Ferradura” i ostry prawy nawrót – „Laranja” (najwolniejszy punkt toru). Następnie następuje bardziej techniczny fragment pętli. Lewy zakręt pod górę „Pinheirinho”, szczytowy, prawy „Cotovelo” i kończący drugi sektor, umiejscowiony pod koniec „zjazdu”, lewy „Mergulho”. Po nim, następuje już tylko ostry lewy zakręt „Juncao” i wspinaczka na prostą start/meta przez delikatne lewe zakręty „Subida dos Boxes” i „Arqubancadas”.
Tor Interlagos gościł w historii wiele pamiętnych wyścigów, jak choćby triumf Ayrtona Senny z 1993, gdy usterka jego samochodu, który dowiózł jednak do mety na pierwszej pozycji sprawiła, że po zawodach był całkowicie wyczerpany fizycznie, czy z nowszej historii, finały sezonów 2007, a zwłaszcza 2008 i słynny pojedynek Hamiltona z lokalnym bohaterem, Felipe Massą.
Przed rokiem, po dominacji Mercedesa w kwalifikacjach, którego kierowców zdołał rozdzielić jedynie Sebastian Vettel, wydawało się, że czeka nas dosyć przewidywalny wyścig.
Niespodziewanie, po starcie najlepszym tempem jechał… Holender Max Verstappen z Red Bulla. Już na 9 okrążeniu wyszedł na czoło zawodów. Przez kolejne „kółka” budował bezpieczny bufor czasowy i niezagrożony, wydawałoby się, zmierzał po zwycięstwo. Pod koniec wyścigu, mający przewagę tempa wynikającą ze świeżych opon, będący jednak poza punktami, Esteban Ocon z teamu Racing Point postanowił się „oddublować”, zahaczył Holendra w drugim zakręcie, obaj wypadli na pobocze i w ten sposób Francuz podarował zwycięstwo drugiemu wówczas w wyścigu Lewisowi Hamiltonowi. Wściekły Max niemal pobił Ocona po wyścigu…
W tym roku, faworytów znowu należy upatrywać wśród kierowców trzech wiodących zespołów. Tyle, że Mercedes zapewnił sobie już oba tytuły, a Ferrari w USA i Meksyku pokazało lekką obniżkę formy. Może więc będzie to okazja na kolejną, 8 w karierze wiktorię Maxa Verstappena? Holender i Red Bull zawsze świetnie prezentowali się w Sao Paulo…
Prognozy pogody wskazują przez cały weekend temperatury oscylujące w granicach 30 stopni. Jedynie w piątek, nad torem mogą pojawić się przelotne opady. Sobota i niedziela bezdeszczowe, jedynie momentami słońce może znaleźć się za chmurami.
Jeśli chodzi o opony, na ten weekend, włoski dostawca opon, przedsiębiorstwo Pirelli przygotowało dla kierowców najmiększe możliwe mieszanki, C1,C2 i C3.
Harmonogram zajęć na Autodromo Carlos Pace (polski czas):
Piątek, 15 listopada:
Trening 1 – 15:00-16:30
Trening 2 – 19:00–20:30
Sobota, 16 listopada:
Trening 3 – 16:00 – 17:00
Kwalifikacje – 19:00-20:00
Niedziela, 17 listopada:
Wyścig – 18:10
Źródła: własne, F1 Racing Polska, formula1.com, accuweather.com