Po przejechaniu GP Japonii z George`m Russellem można wyciągnąć wniosek, że Williams nie jest w stanie przygotować już nawet jednego samochodu. Anglik miał potężne problemy z hamulcami – tak duże, że bał się o bezpieczeństwo, a po zakończeniu rywalizacji przyznał, że był gotów się wycofać. Jak przebiegała jego komunikacja z inżynierem? Zapraszam do przeczytania!
Przed rozpoczęciem rywalizacji Russell dostaje tradycyjną informację na temat opon, na których są rywale wokół niego. James Urwin przypomina mu również o włączeniu pit limitera.
George ponownie bardzo słabo startuje. Jeszcze przed linią startu mija go startujący za nim Kevin Magnussen. Potem Russell szybko traci dystans do rywali, nie mając szans na walkę. Po 3 zakrętach wyprzedza go Verstappen, który wypadł poza tor w 1. zakręcie.
„Sprawdźcie czy nie mam przebitych opon, Verstappen rozrzuca kawałki skrzydła” – mówi Russell.
„Przyjęliśmy, HPP ON kiedy będziesz mógł” – odpowiada jego inżynier.
Na końcu 2. okrążenia Russell słyszy: „Mode 6 kiedy będziesz mógł. Przewaga nad Robertem 2,4 sekundy. Możliwe kawałki bolidów na torze. DRS jest dostępny”.
Na początku 4. okrążenia James Urwin mówi: „Zarządzanie oponami jest dobre na ten moment. Obecne tempo jest podobne do Raikkonena i Ricciardo na oponach miękkich”.
Po kolejnym okrążeniu Russell dostaje komunikat, że jego obecne tempo jest dobre, a Leclerc i Norris zjechali do boksów z powodu uszkodzeń i są obecnie za Kubicą. „Robert jest 5,3 sekundy za tobą”.
„Czy piątka jest dobra przez sektor pierwszy?” – pyta Russell i po chwili prosi o sprawdzenie hamulców, gdyż samochód nie chciał dobrze dohamować. Urwin poleca mu zmianę „blue na pozycję 3 oraz Mode 7 kiedy będziesz mógł”. „Hamulce są niesamowicie słabe, samochód się nie zatrzymuje” – zgłasza ponownie Russell.
Russell zostaje łatwo wyprzedzony przez Leclerca, nie walcząc z nim zupełnie. Po chwili zgłasza nadsterowność przy wychodzeniu z dwóch zakrętów. Dostaje też polecenie zmiany balansu tylnych hamulców.
„Daj mi znać, kiedy hamulce zaczną się poprawiać” – mówi Urwin. Po chwili dodaje, że zbliża się Norris i prosi Russella o zmianę blue 4. Russell skarży się na hamowanie w zakręcie 14.
„Postaraj się oszczędzać hamulce na wejściu do 13 żeby starczyło ich na zakręt 14” – odpowiada inżynier.
„Samochód jest bardzo niestabilny na hamowaniu, szczególnie z zakręcie 16” – zgłasza znów Russell i ponownie dostaje polecenie zmiany ustawień.
Około 12 okrążenia autem Russell potężnie rzuca po wciśnięciu hamulca na dohamowaniu do ostatniej szykany. Musiał wykonać kilka kontr by utrzymać się na torze. „Chłopie, hamulce zupełnie się nie poprawiają. Musimy coś na to zaradzić. Dochodzimy do punktu niebezpieczeństwa” – zgłasza Russell z wyraźnym zaniepokojeniem. Ponownie dostaje polecenie zmiany balansu hamulców oraz zmiany na pokrętle blue.
„Raikkonen zjechał do boksów, jest teraz na twardych oponach 10 sekund za tobą. Czy coś się zmieniło z hamulcami?” – pyta Urwin.
„Mała poprawa” – odpowiada Russell.
„Blue 4 pozycja 5 kiedy będziesz mógł” – mówi Urwin. Na kolejnym okrążeniu Urwin mówi Russellowi, że Grosjean i Magnussen zjechali do boksów, a ten pierwszy jest 5 sekund za Russellem.
„Balans jest w cały świat” – zgłasza Russell w okolicach 20. okrążenia.
„Grosjean 1,5 sekundy za tobą, możesz zaprzestać lift and coast w zakręcie 15” – mówi Anglikowi jego inżynier.
„Blue 9 pozycja 12, kiedy będziesz mógł, ale Grosjean jest blisko” – słyszy Russell. Po chwli jest chwalony za swoją pracę za kółkiem.
„Grosjean jest tuż za tobą, walczy z Giovinazzim i ma DRS. Za nami 22 okrążenia” – słyszy Russell, ale po chwli zostaje wyprzedzony po zewnętrznej w zakręcie 1.
„Hamulce były bardzo dobre na poprzednim okrążeniu kiedy wyprzedził mnie Grosjean” – zgłasza Russell i po chwili zostaje wyprzedzony przez jeszcze 3 rywali w prawie pół okrążenia.
„Czy naprawdę nie możemy uniknąć żeby mnie tak wyprzedzali? Prawie mnie uderzył. No dalej, przecież nic nie ryzykujemy” – zgłasza Russell, domagając się chyba zjazdu bo boksów. „Zostań, zostań” – odpowiada mu inżynier i mówi, że temperatura i zużycie opon wyglądają dobrze z ich strony i przyglądają się planowi B jeżeli chodzi o wybór opon.
Przed zjazdem do boksów w Williamsie wchodzą „kolorki”, a zatem George jest informowany o tym, jakie dostanie opony. „Black ERS2” – słyszy Anglik. Zmiana przebiega bezproblemowo i Russell na 26. okrążeniu wraca na tor. „Przygotuj te opony” – mówi Urwin i informuje Russella, że zostało 27 okrążeń oraz że celem jest uzyskiwanie czasów w okolicach 1:35.8. Przez 10 okrążeń Anglikowi uda się ten plan wypełniać.
„Różnica do kogokolwiek z tyłu?” – pyta Russell. „Albon jest 15 sekund za tobą, spodziewamy się niebieskich flag w ciągu 8 okrążeń”.
Russell informuje, że hamulce były bardzo dobre na ostatnim okrążeniu, a Urwin odpowiada, że tempo również jest odpowiednie.
„Vettel z tyłu, był ponownie w boksach, jest 1,5 za tobą. I jest niebieska flaga za niego. Zmień też blue na pozycję 5” – słyszy niedługo potem Russell.
„Hamulce były bardzo słabe po tym jak Vettel mnie wyprzedził” – zgłasza George.
„Sugerujemy Lift and Coast w zakręcie 1 dla oszczędzania paliwa” – słyszy Russell około 30. okrążenia.
„Będzie blisko z Raikkonenem na wyjeździe z alei” – jest informowany Russell i rzeczywiście było, ale Anglik odpuścił, wiedząc, że nie ma sensu wyjeżdżać przed Fina. Anglik dostaje następnie kolejne polecenia lift and coast w poszczególnych zakrętach – chodzi o oszczędzanie paliwa.
„Hamulce nie działają” – zgłasza ponownie Russell. Otrzymuje sugestie ich oszczędzania w poszczególnych zakrętach.
Na 41. okrążeniu Russell otrzymuje komunikat: „Teraz przed tobą jest Robert, zatrzymywał się w boksie po raz drugi. Jesteś sekundę szybszy od niego, jest na pośrednich oponach”.
Kółko później Russell słyszy: „Potrzebujemy większego odpuszczania w zakręcie 1. Albon 5 sekund za tobą”.
Po przepuszczeniu Albona, Urwin informuje Russella, że będą potrzebować większego oszczędzania paliwa w zakrętach 3, 4 i 5. Okrążenie później proszony jest o to samo w zakrętach 11 i 16.
„OK, utrzymaj to oszczędzanie. Leclerc zjechał do boksów więc za tobą jest duży odstęp 25 sekund” – został poinformowany Russell.
Na 48. kółku Russell jest proszony o jeszcze większe oszczędzanie paliwa w zakręcie 1.
Na 2 okrążenia przed końcem James Urwin prosi George Russella o mode 7 oraz informuje, że Bottas jest 4 sekundy za nim.
„Czy nadal potrzebuję lift and coast skoro Bottas będzie mnie dublował?” – bardzo słusznie zauważa Russell. „Tak, możesz przestać robić lift and coast” – mówi inżynier.
„Brawo, trzeba było zarządzać wieloma rzeczami, dobra robota” – mówi po minięciu mety James Urwin do Russella.
„Dzięki. Nie wiem od czego zacząć. Nie możemy kontynuować z tymi hamulcami. Było tak źle, że chciałem w pewnym momencie się wycofać. Naprawdę, naprawdę musimy to naprawić” – odpowiada Russell. Urwin nie komentuje.