Do momentu Grand Prix Rosji Robert Kubica miał na koncie 12 nieukończonych wyścigów w Formule 1 – tyle samo co miejsc na podiach. Teraz ten bilans wyższy o 1 nieukończony wyścig, ale nie zmieniło się jedno – „DNFy z winy polskiego kierowcy.
W swoim pierwszym – niepełnym sezonie startów w F1 – Robert Kubica ukończył wszystkie wyścigi. Pamiętamy jednak, że w swoim debiucie został zdyskwalifikowany po wycieku czynnika gaśniczego.
Pierwszy pełny sezon startów to rok 2007, który niestety rozpoczął się od awarii skrzyni biegów w Grand Prix Australii. Kolejny nieukończony wyścig pamiętamy bardzo dobrze – to Grand Prix Kanady i potężny wypadek Roberta Kubicy po zahaczeniu o koło Jarno Trulliego.
Kolejny nieukończony wyścig również zapadł nam w pamięć. Będąc na prowadzeniu w Grand Prix Chin, Robert doświadczył awarii hydrauliki. Te obrazki mówią same za siebie.
Sezon 2008 to ponownie DNF w Grand Prix Australii. Tym razem zawinił jednak Kazuki Nakajima, który podczas wznowienia wyścigu po samochodzie bezpieczeństwa uderzył w tył bolidu Roberta Kubicy. Awaria zawieszenia w tej sytuacji uniemożliwiła Kubicy kontynuację jazdy.
Jedną z bardzo rzadkich sytuacji, w których winę za nieukończenie wyścigu ponosił sam kierowca, mieliśmy w Grand Prix Wielkiej Brytanii 2008. Na mokrym torze Robert wyjechał na trawę a potem wpadł w pułapkę żwirową.
Kolejny nieukończony wyścig przydarzył się już w 2009 roku. I ponownie było to GP Australii. Tę sytuację również wiele osób pamięta. Kubica gonił jadącego na 2. miejscu Vettela, a jego tempo było tak dobre, że mógł myśleć o wygraniu wyścigu. Niestety, kierowcy zderzyli się ze sobą z winy Vettela za co Niemiec został ukarany przesunięciem o 10 pozycji na starcie do kolejnego wyścigu.
Do wyścigu o GP Malezji tak naprawdę Robert nie wystartował. Już na okrążeniu rozgrzewkowym zgłosił problemy z silnikiem i na 1. kółku musiał zakończyć jazdę.
Tor w Monako wyjątkowo nie pasował bolidowi BMW Sauber w 2009 roku i Kubica jechał w wyścigu na dopiero 15. miejscu. Niestety po awarii hamulców musiał wycofać się z rywalizacji około połowy wyścigu.
Czwartym nieukończonym wyścigiem Kubicy w 2009 roku było GP Włoch, w którym doszło do wycieku oleju w bolidzie Kubicy. Było to efektem kolizji z Markiem Webberem na starcie rywalizacji. Kubica wycofał się na 15. kółku.
W 2010 roku Kubica trzy razy nie kończył wyścigów. Pierwszy przypadek miał miejsce na Silverstone gdzie w Renault Polaka doszło do awarii układu przeniesienia napędu i na 20. okrążeniu Kubica wycofał się.
Drugim nieukończonym wyścigiem było GP Węgier. Pamiętamy sytuację w boksach z Adrianem Sutilem, gdy mechanicy Renault zbyt wcześnie wypuścili Polaka, tuż pod koła nadjeżdżającego bolidu Force India. Było to 21. okrążenie. Kubica wrócił na tor, ale potem dostał karę, a problemy z zawieszeniem sprawiły, że musiał wycofać się z rywalizacji.
W Grand Prix Japonii Robert po dwóch okrążeniach był drugi, jednak potem niedokręcone koło dało o sobie znać i postanowiło odłączyć się od bolidu. Kubica musiał wycofać się z rywalizacji.
Ostatni DNF Kubicy to oczywiście ubiegłotygodniowe GP Rosji.
Podsumowując, spośród 13 nieukończonych wyścigów Kubicy, tylko w jednym przypadku możemy wskazać bezpośrednią winę kierowcy. W 8 przypadkach wycofania nie miały absolutnie żadnego związku z jazdą kierowcy. W trzech odpadnięcia miały związek z kolizjami z innymi kierowcami, jednak mało było w nich winy polskiego kierowcy.
Poniżej tabela nieukończonych wyścigów Kubicy:
Numer | Wyścig | Rok | Zespół | Powód |
---|---|---|---|---|
1 | GP Australii | 2007 | BMW Sauber | Awaria skrzyni biegów |
2 | GP Kanady | 2007 | BMW Sauber | Wypadek |
3 | GP Chin | 2007 | BMW Sauber | Awaria hydrauliki |
4 | GP Australii | 2008 | BMW Sauber | Kolizja z winy Nakajimy. |
5 | GP Wielkiej Brytanii | 2008 | BMW Sauber | Wypadek |
6 | GP Australii | 2009 | BMW Sauber | Kolizja z winy Vettela |
7 | GP Malezji | 2009 | BMW Sauber | Awaria silnika |
8 | GP Monako | 2009 | BMW Sauber | Awaria hamulców |
9 | GP Włoch | 2009 | BMW Sauber | Wyciek oleju |
10 | GP Wielkiej Brytanii | 2010 | Renault | Skrzynia biegów |
11 | GP Węgier | 2010 | Renault | Awaria zawieszenia |
12 | GP Japonii | 2010 | Renault | Niedokręcone koło |
13 | GP Rosji | 2019 | Williams | Wycofanie |