KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogram GP Australii

Program TV

blank

Wyniki GP Australii

blank

Skupiony, agresywny i zdziwiony – jedziemy GP Meksyku z Robertem Kubicą!

To z wielu względów nie był typowy wyścig dla Roberta Kubicy i widać to na jego onboardzie. Kubica mówił jeszcze mniej niż zawsze i czuł się pewnie za kółkiem, co widać po jego atakach na partnera z zespołu. Lift and coast nie mogło jednak zabraknąć! Zapraszam na przejechanie GP Meksyku wspólnie z Robertem Kubicą i przeczytanie jego komunikacji z inżynierem.

Na polach startowych Robert Kubica długo dyskutował z Paulem Williamsem, swoim inżynierem wyścigowym. Możemy domyślać się, że rozmowa dotyczyła ustawień przedniego skrzydła, gdyż tuż po tym, jak Kubica wskoczył do samochodu, Paul Williams dopowiadał mu jeszcze coś na temat jego ustawień.

„Haas już zdjął koce, są na pośrednich” – informuje inżyniera Kubica. Potem dostaje w zamian informację, że wszyscy wokół aż do Ricciardo są na oponie pośredniej.

Robert spod świateł rusza nieźle, ale nie rewelacyjnie – tak jakby nie mógł nabrać prędkości. Potem w wywiadach wyjaśni, że brakowało mu mocy na pierwszych metrach, a potem bolid nagle przyśpieszył. Robert trzymał się z tyłu i obserwował, a potem w zakrętach 5-7 obrał dobrą linię i wyprzedził Grosjeana oraz Russella.

Pod koniec 1 okrążenia wprowadzona zostaje wirtualna neutralizacja. „VSC, VSC, zostajemy” – słyszy Robert i jest proszony o dogrzewanie opon. Inżynier informuje go również o kawałkach bolidów w 2. zakręcie.

Okrążenie później Kubica dostaje informację, że możliwe jest użycie systemu DRS. Gdy Russell jest sekundę za nim, Robertowi mówione jest również, że Anglik ma dostępny system DRS.

baner mubi blog do wpisu

Na 7. okrążeniu Robert jest po raz pierwszy proszony o lift and coast – na poziomie 1. Chodzi o zarządzanie temperaturą hamulców. Stosując lift and coast, Kubica odpuszcza wcześniej przed zakrętem gaz, dojeżdżając do hamowania samym pędem. Pozwala to oszczędzić opony i paliwo oraz zmniejszyć temperaturę hamulców i silnika. Trzy okrążenia później Polak musi podnieść poziom Lift and coast na poziom 2. Dostaje również informację, że okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte.

„Multi Function B godzina 6 – Ignition pozycja 3” – taki komunikat chwilę później dostaje Kubica. Polak jest chwalony za zarządzenie oponami i proszony o to w zakręcie 7. „Zostajemy przy planie A” – mówi do Roberta Paul Williams.

Na 16. okrążeniu za Kubicą są Kvyat i Sainz. Polak jest o tym informowany i proszony o „wydajną” walkę z nimi – tak by nie tracił dużo czasu, gdyż i tak nie walczy on z nimi. Mimo to Kubica podejmuje ładne próby obron przed trzema kolejnymi kierowcami, długo potrzymując ich za sobą – zupełnie inaczej niż Russell, który nawet nie stara się zatrzymać Kvyata, Sainza, Raikkonena czy Verstappena. Kubica jest oczywiście również informowany o tym, czy poszczególni kierowcy mają system DRS.

Po tym, jak Raikkonen wyprzedza Kubicę, Polak jest proszony o powrót do Lift and Coast. Williams przypomina jednak Kubicy, że za nim jest George Russell i że Polak może użyć przycisku overtake do obrony. Jest też proszony o feedback dotyczący opon.

Na 20. okrążeniu Kubica dostaje komunikat „Pink A1” co oznacza zjazd do boksów, jednak po chwili słyszy: „Go Race 1”. Kubica zjeżdża jednak do boksów, a jego postój trwa ponad 4 sekundy. Nie było idealnie z lewym przodem, ale największy problem był z którąś z tylnych opon. Kubica wyjeżdża i jest proszony o ciśnięcie. Musi uzyskać jak najlepszy czas okrążenia by Russell wyjechał za nim. Niestety nie udaje się to i Kubica wyjeżdża kilka dziesiątych za Russellem. Nie odpuszcza jednak, a Anglik popełnia dwa błędy – najpierw blokuje lewą przednią oponę, potem zostawia Kubicy miejsce, co Polak wykorzystuje, odzyskując miejsce.

„Dobra robota Robert” – chwali Polaka Paul Williams. Kubica jest informowany, że jadący za nim Russell ma system DRS, a następnie, że rozważany jest plan C. Polak ma dokonać też zmian na kierownicy na pokrętle Multi Function B.

Zaczynają się dublowania, Kubica jest proszony o zjeżdżanie kolejnym kierowcom. Jednocześnie cały czas musi uważać na czającego się z tyłu Russella, otrzymuje też informacje, czy Anglik ma system DRS.

Na 41. okrążeniu mamy kolejny komunikat: „Dobra robota, George jest 1,7 sekundy z tyłu, zostało 30 okrążeń”.

3 okrążenia później Kubica przechodzi w tryb Go Race 1 i jest proszony o lift and coast podczas dublowań.

„Mamy George i Grosjeana za sobą, ścigamy się z nimi do końca wyścigu. Wykorzystaj kilka najbliższych okrążeń przed kolejnymi niebieskimi flagami” – słyszy Kubica na 49. okrążeniu. Dostaje też polecenie zmiany balansu hamulców, które się przegrzewają.

Na 54. kółku Kubica słyszy: „Temperatury są dobre z naszej strony, nadciąga więcej niebieskich flag”. Kółko później dostaje kolejne polecenie zmian na kierownicy: „Multi B 6-o`clock ignition 2”.

Po kilku okrążeniach Robert jest informowany, że niebawem będą dublować go Stroll, Kvyat i Hamilton oraz proszony o lift and coast podczas dublowań. „George jest 3 sekundy za Leclerckiem” – słyszy Kubica.

Na 59. okrążeniu słyszymy: „Powinniśmy być czyści od niebieskich flag na kilka okrążeń”.

Kilka okrążeń później Kubica dostaje komunikat: „Mamy wolnego kapcia – lewy przód”
– „To co robimy?” – odpowiada Polak.
– „Box!”
– „Jesteście pewni? Wszystko wydaje się OK!” – mówi Kubica tonem wyrażającym ogromne zdziwienie.
– „Box, box”

Kubica zjeżdża, a wymiana opon jest tym razem lepsza, choć nie rewelacyjna. Następuje kilka cichych okrążeń, w których pojawiają się tylko komunikaty Paula Williamsa na temat dublowań. Informuje on też Roberta o tempie oraz stracie do Grosjeana.

blank

„To był dobry wyścig z Twojej strony, przykro nam z powodu tej przebitej opony” – mówi Paul Williams, po minięciu linii mety oraz przedstawia Robertowi wyniki wyścigu. Informuje go też o standardowej procedurze zakończenia rywalizacji.

Po tym „stenogramie” widać, że nie był to typowy wyścig dla Kubicy. Inżynier był aktywniejszy, przekazując więcej danych, również o rywalach. Wynikało to jednak z pozycji, w jakiej znajdował się Kubica. Poleceń zmiany ustawień było więcej, ale zarówno ich liczba jak i komunikatów innej treści nie mogą równać się z danymi uzyskiwanymi przed George Russella.

Co bardzo charakterystyczne dla tego onboardu, głos Roberta Kubicy słyszymy tylko kilka razy, może nawet mniej niż 5. Widać, że Polak czuł, że może walczyć i skupiał się mocno na jeździe. Komunikaty, na które zazwyczaj odpowiadał „Copy”, tym razem potwierdzał jedynie wciśnięciem przycisku radia i krótkim szumek z kokpitu. Jest to dość powszechnie stosowana przez kierowców metoda potwierdzania komunikatów.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 5 kwietnia
godz. 04:30 FP1
godz. 08:00 FP2

Sobota, 6 kwietnia
godz. 04:30 FP3
godz. 08:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 7 kwietnia
godz. 07:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi