Dlaczego Sergio Perez dobył punkty mimo że rozbił się na ostatnim okrążeniu? Gdzie Robert Kubica był szybszy od George Russella, a gdzie najszybszy ze wszystkich? Zapraszam na pełne dane wyścigu o Grand Prix Japonii 2019!
Ostateczne (?) wyniki
Długo musieliśmy czekać na oficjalne wyniki tego wyścigu. Wszystko za sprawą zamieszania pod koniec, kiedy to kilku kierowców mogło zobaczyć na końcu pól startowych flagę w biało – czarną szachownicę na elektronicznym wyświetlaczu.
Taka sytuacja sprawia, że trzeba było uznać wyniki po 52. okrążeniu. Ocaliło to punkty Sergio Pereza, który przedostatnie okrążenie kończył na 9. miejscu, a na początku kolejnego rozbił auto. Kolejną zmianą w porównaniu z wynikami z live timingu jest podwójna kara dla Charlesa Leclerca. 5 sekund za kolizję z Maxem Verstappenem i 10 sekund za jazdę z uszkodzonym bolidem. Sprawiło to, że na 6. miejsce awansował Daniel Ricciardo.
Te wyniki mogą jednak nie być ostateczne, gdyż zespół Racing Point wniósł protest przeciwko Renault. Francuzi mieli używać oprogramowania, które dostosowało ustawienia hamulca do dystansu okrążenia. Ekipa Lawrence`a Strolla musiała podejrzewać to od dłuższego czasu i jeżeli to się potwierdzi, to Renault mogą czekać duże problemy.
Najlepsze czasy okrążeń
Najlepsze okrążenie George Russella było o prawie 0,9 sekundy lepsze od wyniku Roberta Kubicy. Polak swoje uzyskał w 8 okrążeń po powrocie z drugiego pit-stopu na pośrednich oponach. Anglik swój wynik wykręcił po pierwszym pit-stopie na świeżych oponach twardych. Żaden z kierowców nie zjeżdżał w tym wyścigu na zmianę opon dedykowaną uzyskaniu najlepszego czasu okrążenia, ale wynik Lewisa Hamiltona uzyskany gdy gonił Sebastiana Vettela robi wrażenie.
Sektory
Lewis Hamilton nie miał najlepszego czasu drugiego sektora, gdzie wyprzedził go Charles Leclerc. Robert Kubica najwięcej do George Russella tracił w drugim – aż 637 tysięcznych. W trzecim były to 44 tysięczne, a w pierwszym tylko 13 tysięcznych. Sumując sektory, Kubica na takim wirtualnym kółku straciłby do Russella 694 tysięczne.
Wszystkie czasy
Jak można się domyślać, Robert Kubica miał dziś zdecydowanie gorsze tempo od George Russella. Nie było czystego dla obu zawodników kółka, na którym Polak miałby lepszy czas.
Prędkości
Co ciekawe, to Robert Kubica uzyskał wyższą maksymalną prędkość niż George Russell – o 1,3 km/h. Polak był też szybszy na linii mety oraz końcu pierwszego sektora.
Wizyty w alei serwisowej
Kubica był tam dziś dwa razy. Podczas pierwszego postoju był problem z odkręceniem prawego przedniego koła i Polak stracił tam około 3 sekund. Druga wizyta była krótsza o 3,5 sekundy.
Pit-stopy
Mechanicy Williamsa za drugim razem stanęli na wysokości zadania i wykonali Robertowi rekordowy pit-stop tego wyścigu. Dość szybki był również jedyny postój Russella.
Strategie
Trzeba przyznać, że wiele ekip nie wiedziało, jaką strategię dobrać i większość przyjęła bezpieczne dwie zmiany do boksów. Dobra była również strategia Carlosa Sainza, który pół dystansu przejechał na oponie miękkiej, a pół na pośredniej. Najbardziej nietypowa wydaje się strategia Roberta Kubicy, który najkrótszy stint zaliczył na najtwardszej mieszance.
Opony
Najdłuższy stint na oponie twardej wykonał Romain Grosjean, który przejechał na niej 36 kółek. 2 okrążenia mniej na pośredniej mieszance przejechał Pierre Gasly, a 9 mniej na oponie miękkiej Danil Kvyat.
Performance
Po raz pierwszy od 7 wyścigów ten wskaźnik lepszy miał George Russell, ale nieznacznie. Kubica uzyskał 3,7, a Anglik 3,8.