KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Zaczynamy pozaeuropejską część sezonu

Po wyścigach na SPA i Monzy „cyrk Formuły 1” na dobre opuszcza w tym sezonie Europę. Pierwszym przystankiem pozaeuropejskiej części rywalizacji będzie azjatycki Singapur.

Grand Prix Singapuru, w kalendarzu, znajduje się od niedawna. Do wiadomości, pomysł organizacji pierwszego w historii F1 wyścigu przy sztucznym oświetleniu, podano w 2007 roku. Już w 2008 roku, a dokładnie 28 września tamtego roku, odbyła się inauguracyjna Grand Prix Singapuru. Premierowy wyścig „wygrał” Fernando Alonso, chociaż nazwanie tego zwycięstwem może być dość kontrowersyjne. Hiszpan wystartował do wyścigu bardzo lekkim samochodem, a kiedy odbył już swój bardzo wczesny pit stop, jego partner z zespołu Renault, Nelson Piquet Jr. rozbił swój bolid w miejscu gdzie nie było dźwigu i spowodował wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Dopiero po neutralizacji, większość kierowców musiała odwiedzić swoich mechaników z powodu brakującego paliwa, dzięki czemu Alonso znalazł się na czele wyścigu. Dopiero rok później Piquet opowiedział o kulisach tego wyścigu, a zespół Renault i jego włodarze zostali surowo ukarani. Warto dodać, że ten wyścig zapisał się w historii jeszcze jednym zdarzeniem. Podczas neutralizacji na pit stop zjechał Felipe Massa. Brazylijczyk popełnił błąd, wyjechał z wężem tankującym w baku i odpadł z wyścigu. Ta strata punktów mogła okazać się decydująca w kontekście przegranego tytułu Mistrza Świata.

W późniejszych latach najczęściej, po 4 razy, na torze Marina Bay triumfowali Lewis Hamilton i Sebastian Vettel. Poza nimi, w Singapurze wygrywali też Nico Rosberg i jeszcze raz, w 2010, Fernando Alonso. W tym roku, z powodu charakterystyki bolidu, faworytem wydaje się Mercedes. Także Red Bull, zwłaszcza ten w rękach Maxa Verstappena może stanowić zagrożenie.

W zeszłym roku, po kapitalnym okrążeniu w kwalifikacjach, z pierwszego pola startował Lewis Hamilton. Brytyjczyk przejechał bezbłędne zawody i zwyciężył w wyścigu. Drugi był Max Verstappen, a trzeci Sebastian Vettel.

Wyścig na torze Marina Bay uchodzi za najbardziej wymagający fizycznie w sezonie. Wynika to z faktów dużej wilgotności, wysokiej temperatury oraz tego, że z racji dużej ilości zakrętów i niskiej średniej prędkości, wyścigi niemal zawsze trwają tu ok. 2 godzin. (najkrótszy, w 2018 r. trwał tu 1h 51m 11.611s).

Grand Prix Singapuru dzierży też pewien niechlubny rekord. Od czasu inauguracyjnego wyścigu w 2008 roku, za każdym razem w wyścigu pojawiał się samochód bezpieczeństwa. Dokładnie, na tor wyjeżdżał aż 18 razy.

Kolejną ciekawostką dotyczącą wyścigu w Azji jest fakt, że tylko raz, w 2017 roku, podczas wyścigu padał deszcz. Wszystkie pozostałe zawody odbywały się w suchych warunkach.

Okrążenie toru Marina Bay Street Circuit rozpoczyna się niedługą prostą startową z pierwszą strefą DRS, gdzie kierowcy osiągają prędkość do 308 km/h. Przed pierwszym zakrętem w lewo następuje dohamowanie do126 km/h. Zakręt numer 1 przechodzi bezpośrednio w zakręt nr. 2. Sekcja zakrętów kończy się zakrętem nr. 3 – w lewo przy prędkości 83 km/h.

Następnie samochody pokonują Republic Boulevard (prosta łukowata z zakrętem nr. 4) z prędkością do 260 km/h, po czym kierują się w prawo do zakrętu nr.5, hamując do 145 km/h. Na Raffles Boulevard (gdzie znajduje się druga strefa DRS). Kolejno kierowcy udają się do najszybszej części toru (po zakręcie nr. 5, zawodnicy osiągają prędkość przekraczającą 320 km/h. Na zakręcie siódmym, podczas gwałtownego hamowania, zwalniają do 111 km/h.

Dalej, kierowcy skręcają lekko w prawo w kierunku Nicoll Highway. Przyspieszają tam do 205 km/h. Następnie, hamują przed zakrętem nr. 8 do 68 km/h. Dalej, wjeżdżają na Stamford Road z prędkością 191 km/h.
Przed hamowaniem do zakrętu nr. 9 (Andrewsa) do 115 km/h, kierowcy osiągają prędkość do 276 km/h. Przy prędkości 115 km/h, kierowcy wykonują skręt w lewo w zakręcie nr. 10.

Przebudowa z 2013 roku sprawiła, że promień skrętu na zakręcie 13 (przed hotelem Fullerton) został poszerzony o metr, co zwiększa możliwości wyprzedzania przy hamowaniu.

Po zakręcie nr.13, samochód znajduje się na moście Esplanade Bridge. Osiągając na nim prędkość do 285 km/h.

Zakręt nr. 14 jest tak położony, że prawie spotyka się z ósmym. Pokonując go, zawodnicy kierują się w prawo z prędkością 78 km/h na Raffles Avenue. Następnie seria przeważnie ślepych zakrętów od zakrętu 15 do 19. Samochody zbliżają się do pływającej trybuny, a następnie przechodzą pod trybuną (zakręt 18 i 19) z prędkością 80 km/h.

Tuż za Bayfront Avenue znajduje się zakręt nr.20, w prawo , następnie skręt w lewo (nr.21), który prowadzi samochód w kierunku 22. Jak szybko samochody zbliżają się do zakrętu 22 zależy od precyzji wyjazdu z zakrętu nr. 21, dlatego większość kierowców wychodzi z zakrętu 21 bardzo blisko ściany, aby uzyskać przewagę prędkości na dojeździe do nawrotu nr. 22. Zakręty 22 i 23 pokonuje się z prędkością około 180 km/h a następnie ponownie wciska się przepustnicę do podłogi i mija się linię mety.
Jeśli chodzi o pogodę, na weekend zapowiadane są raczej suche warunki. Piątek powinien być bezdeszczowy. W sobotę obie planowane sesje także powinny odbyć się bez deszczu, natomiast niedzielny wyścig ma ponad 50% szans na odbycie się w warunkach deszczowych

Harmonogram Grand Prix Singapuru 2019:
Piątek, 20 września:
10:30-12:00 Pierwszy trening F1
14:30-16:00 Drugi trening F1
Sobota, 21 września:
11:00-12:00 Trzeci trening F1
15:00-16:00 Kwalifikacje F1
Niedziela, 22 września:
14:10 Wyścig F1

Długość okrążenia: 5, 063 km
Liczba okrążeń: 61
Dystans wyścigu: 309;087 km
Dotychczasowe GP F1: 11
Poprzedni zwycięzca: Lewis Hamilton (Mercedes)
Najwięcej pole position: (kierowca) Sebastian Vettel, Lewis Hamilton (4)
Najwięcej pole position: (zespół) Ferrari (4)
Najwięcej zwycięstw: (kierowca) (kierowca) Sebastian Vettel, Lewis Hamilton (4)
Najwięcej zwycięstw: (zespół) Mercedes (4)
Rekord okrążenia (kwalifikacje): 1:36:015 (Lewis Hamilton, 2018)
Rekord okrążenia (wyścig): 1:41:905 (Kevin Magnussen, Haas, 2018 )
Poziom docisku: wysoki
Zużycie opon: wysokie

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Kanady

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 24 maja
godz. 13:30 – FP1
godz. 17:00 – FP2

Sobota, 25 maja
godz. 12:30 – FP3
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 26 maja
godz. 15:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum