Po wyścigach na SPA i Monzy „cyrk Formuły 1” na dobre opuszcza w tym sezonie Europę. Pierwszym przystankiem pozaeuropejskiej części rywalizacji będzie azjatycki Singapur.
Grand Prix Singapuru, w kalendarzu, znajduje się od niedawna. Do wiadomości, pomysł organizacji pierwszego w historii F1 wyścigu przy sztucznym oświetleniu, podano w 2007 roku. Już w 2008 roku, a dokładnie 28 września tamtego roku, odbyła się inauguracyjna Grand Prix Singapuru. Premierowy wyścig „wygrał” Fernando Alonso, chociaż nazwanie tego zwycięstwem może być dość kontrowersyjne. Hiszpan wystartował do wyścigu bardzo lekkim samochodem, a kiedy odbył już swój bardzo wczesny pit stop, jego partner z zespołu Renault, Nelson Piquet Jr. rozbił swój bolid w miejscu gdzie nie było dźwigu i spowodował wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Dopiero po neutralizacji, większość kierowców musiała odwiedzić swoich mechaników z powodu brakującego paliwa, dzięki czemu Alonso znalazł się na czele wyścigu. Dopiero rok później Piquet opowiedział o kulisach tego wyścigu, a zespół Renault i jego włodarze zostali surowo ukarani. Warto dodać, że ten wyścig zapisał się w historii jeszcze jednym zdarzeniem. Podczas neutralizacji na pit stop zjechał Felipe Massa. Brazylijczyk popełnił błąd, wyjechał z wężem tankującym w baku i odpadł z wyścigu. Ta strata punktów mogła okazać się decydująca w kontekście przegranego tytułu Mistrza Świata.
W późniejszych latach najczęściej, po 4 razy, na torze Marina Bay triumfowali Lewis Hamilton i Sebastian Vettel. Poza nimi, w Singapurze wygrywali też Nico Rosberg i jeszcze raz, w 2010, Fernando Alonso. W tym roku, z powodu charakterystyki bolidu, faworytem wydaje się Mercedes. Także Red Bull, zwłaszcza ten w rękach Maxa Verstappena może stanowić zagrożenie.
W zeszłym roku, po kapitalnym okrążeniu w kwalifikacjach, z pierwszego pola startował Lewis Hamilton. Brytyjczyk przejechał bezbłędne zawody i zwyciężył w wyścigu. Drugi był Max Verstappen, a trzeci Sebastian Vettel.
Wyścig na torze Marina Bay uchodzi za najbardziej wymagający fizycznie w sezonie. Wynika to z faktów dużej wilgotności, wysokiej temperatury oraz tego, że z racji dużej ilości zakrętów i niskiej średniej prędkości, wyścigi niemal zawsze trwają tu ok. 2 godzin. (najkrótszy, w 2018 r. trwał tu 1h 51m 11.611s).
Grand Prix Singapuru dzierży też pewien niechlubny rekord. Od czasu inauguracyjnego wyścigu w 2008 roku, za każdym razem w wyścigu pojawiał się samochód bezpieczeństwa. Dokładnie, na tor wyjeżdżał aż 18 razy.
Kolejną ciekawostką dotyczącą wyścigu w Azji jest fakt, że tylko raz, w 2017 roku, podczas wyścigu padał deszcz. Wszystkie pozostałe zawody odbywały się w suchych warunkach.
Okrążenie toru Marina Bay Street Circuit rozpoczyna się niedługą prostą startową z pierwszą strefą DRS, gdzie kierowcy osiągają prędkość do 308 km/h. Przed pierwszym zakrętem w lewo następuje dohamowanie do126 km/h. Zakręt numer 1 przechodzi bezpośrednio w zakręt nr. 2. Sekcja zakrętów kończy się zakrętem nr. 3 – w lewo przy prędkości 83 km/h.
Następnie samochody pokonują Republic Boulevard (prosta łukowata z zakrętem nr. 4) z prędkością do 260 km/h, po czym kierują się w prawo do zakrętu nr.5, hamując do 145 km/h. Na Raffles Boulevard (gdzie znajduje się druga strefa DRS). Kolejno kierowcy udają się do najszybszej części toru (po zakręcie nr. 5, zawodnicy osiągają prędkość przekraczającą 320 km/h. Na zakręcie siódmym, podczas gwałtownego hamowania, zwalniają do 111 km/h.
Dalej, kierowcy skręcają lekko w prawo w kierunku Nicoll Highway. Przyspieszają tam do 205 km/h. Następnie, hamują przed zakrętem nr. 8 do 68 km/h. Dalej, wjeżdżają na Stamford Road z prędkością 191 km/h.
Przed hamowaniem do zakrętu nr. 9 (Andrewsa) do 115 km/h, kierowcy osiągają prędkość do 276 km/h. Przy prędkości 115 km/h, kierowcy wykonują skręt w lewo w zakręcie nr. 10.
Przebudowa z 2013 roku sprawiła, że promień skrętu na zakręcie 13 (przed hotelem Fullerton) został poszerzony o metr, co zwiększa możliwości wyprzedzania przy hamowaniu.
Po zakręcie nr.13, samochód znajduje się na moście Esplanade Bridge. Osiągając na nim prędkość do 285 km/h.
Zakręt nr. 14 jest tak położony, że prawie spotyka się z ósmym. Pokonując go, zawodnicy kierują się w prawo z prędkością 78 km/h na Raffles Avenue. Następnie seria przeważnie ślepych zakrętów od zakrętu 15 do 19. Samochody zbliżają się do pływającej trybuny, a następnie przechodzą pod trybuną (zakręt 18 i 19) z prędkością 80 km/h.
Tuż za Bayfront Avenue znajduje się zakręt nr.20, w prawo , następnie skręt w lewo (nr.21), który prowadzi samochód w kierunku 22. Jak szybko samochody zbliżają się do zakrętu 22 zależy od precyzji wyjazdu z zakrętu nr. 21, dlatego większość kierowców wychodzi z zakrętu 21 bardzo blisko ściany, aby uzyskać przewagę prędkości na dojeździe do nawrotu nr. 22. Zakręty 22 i 23 pokonuje się z prędkością około 180 km/h a następnie ponownie wciska się przepustnicę do podłogi i mija się linię mety.
Jeśli chodzi o pogodę, na weekend zapowiadane są raczej suche warunki. Piątek powinien być bezdeszczowy. W sobotę obie planowane sesje także powinny odbyć się bez deszczu, natomiast niedzielny wyścig ma ponad 50% szans na odbycie się w warunkach deszczowych
Harmonogram Grand Prix Singapuru 2019:
Piątek, 20 września:
10:30-12:00 Pierwszy trening F1
14:30-16:00 Drugi trening F1
Sobota, 21 września:
11:00-12:00 Trzeci trening F1
15:00-16:00 Kwalifikacje F1
Niedziela, 22 września:
14:10 Wyścig F1
Długość okrążenia: 5, 063 km
Liczba okrążeń: 61
Dystans wyścigu: 309;087 km
Dotychczasowe GP F1: 11
Poprzedni zwycięzca: Lewis Hamilton (Mercedes)
Najwięcej pole position: (kierowca) Sebastian Vettel, Lewis Hamilton (4)
Najwięcej pole position: (zespół) Ferrari (4)
Najwięcej zwycięstw: (kierowca) (kierowca) Sebastian Vettel, Lewis Hamilton (4)
Najwięcej zwycięstw: (zespół) Mercedes (4)
Rekord okrążenia (kwalifikacje): 1:36:015 (Lewis Hamilton, 2018)
Rekord okrążenia (wyścig): 1:41:905 (Kevin Magnussen, Haas, 2018 )
Poziom docisku: wysoki
Zużycie opon: wysokie