KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Wielcy nie chcą zmian. Coraz mniej rewolucyjny 2021 rok

O zmianach mających nastąpić w sezonie 2021 mogliśmy przeczytać już bardzo wiele. Z początku zasypywano Nas informacjami, że będzie to niezwykle rewolucyjny rok, w którym przyjdzie zobaczyć Nam zupełnie inne pod względem aerodynamicznym auta oraz bardziej wyrównaną stawkę poprzez wprowadzanie ujednoliconych kompozytów. Już w maju dowiedzieliśmy się, że nici z planu wprowadzenia jednakowej skrzyni biegów dla wszystkich w stawce. Teraz na światło dzienne wyszła informacja, że odroczono także plany wprowadzenia standardowych układów hamulcowych.

Problem z tą częścią wyposażenia polega na tym, że nie wpływa ona jedynie na hamowanie samo w sobie, ale ma też kluczowy wpływ na aerodynamikę. Hamulce są dużym elementem i wytwarzają spore ilości powietrza, które rozdysponowywane są częściowo pod podłogą, a częściowo po nadwoziu. Jest to krytyczny punkt aerodynamiczny i z całą pewnością najlepsze zespoły nie chcą tracić budowanej przez ostatnie lata przewagi przejawiającej się w posiadaniu zaawansowanych systemów hamulcowych.

Jeden z inżynierów wyścigowych zwraca uwagę na dodatkowe informacje: „Pomyśl o tarczach hamulcowych jak o ogromnych wentylatorach pracujących z prędkością ponad 300 km/h, a następnie rozważ generowany przez nie przepływ powietrza w wybranym kierunku”.

Projekty tarcz hamulcowych tworzone są na zamówienie dla każdego zespołu, a każdy z kierowców może mieć własne preferencje dotyczące materiału ściernego. Nie ulega zatem wątpliwości, że wśród tak zespołów, jak i kierowców, którzy przez ostatnie lata dopracowali i zindywidualizowali swoje układy hamulcowe, w sposób dający wymierne korzyści, nie ma chęci do wprowadzania hamulców standardowych dla wszystkich. Póki co przetarg nie został odwołany, lecz odroczony. Jednak można przypuszczać, że wielcy nie dopuszczą także do tej zmiany. W tym poglądzie utwierdzać mogą słowa Mattia Binotto, który powiedział, że nie chciałby korzystać z przykrego prawa weta, jednak nie wie czy nie będzie takiej konieczności. Wyraził jednocześnie zaniepokojenie zbyt restrykcyjnymi zmianami tyczącymi się aerodynamiki, mające na celu zapewnienie sprawniejszego poruszania się jednego bolidu tuż za drugim. Binotto uważa, że projektantom pozostawione zostało zbyt mało swobody. Z jednej zatem strony szef Ferrari deklaruje, że są otwarci na współpracę, z drugiej straszy wetem. Trochę przypomina to rozgrywkę na zasadzie: bawimy się wspólnie, dopóki wszystko jest po naszej myśli.

Wszystkie te informacje, na czele z tą o odroczeniu decyzji o standardowych hamulcach, ale także wypowiedzi Binotto, rodzą wątpliwości co do tego kto tak naprawdę ma ostateczny głos w sprawie przepisów – organ zarządzający czy najbogatsze zespoły?

Szymon Klimas

Źródło: racefans.net

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum