KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
blank

Trzecia prędkość, sektor w 10-tce i niezłe tempo – pełna analiza GP Belgii

Grand Prix Belgii było bardzo intensywnym i momentami dziwnym Grand Prix. Ogromną rolę jeżeli chodzi o czasy odgrywały opony, a niektóre dane z wyścigu są zaskakujące. Zapraszam na pełną analizę Grand Prix Belgii z czasami wszystkich okrążeń Kubicy i Russella, czasami sektorów, prędkościami maksymalnymi, analizą strategii, opon, postojów i wykresów performance.

Wyniki wyścigu

Wyłącznym partnerem blogowych analiz jest mubi.pl – porównywarka ubezpieczeń OC/AC online!

blank

Wyniki Grand Prix Belgii 2019

Przebieg rywalizacji

Wszystkie czasy

 

Bardzo ważne w przypadku tego wyścigu jest bezpośrednie porównanie czasów Roberta Kubicy i George Russella. Widać dzięki niemu dobre tempo polskiego kierowcy w środkowej części wyścigu.

Oczywiście pierwszych czterech kółek liczyć nie możemy. Na kolejnych – przy schłodzonych oponach za samochodem bezpieczeństwa – Russell odjeżdżał Robertowi. Potem jednak oglądaliśmy dość standardowy scenariusz tego sezonu. Russell szybko zużył pośrednią mieszankę i zaczął mieć problemy. Potrafiący dobrze dbać o ogumienie Kubica zaczął uzyskiwać znacznie lepsze czasy. Blisko 9-sekundową przewagę Russella zniwelował do 1,5 sekundy w momencie zjazdu Anglika do boksów. Odliczając czas za samochodem bezpieczeństwa Russell miał 13 szybszych kółek, a Kubica 12.

Po wyjeździe z boksów Russell ma lepsze tempo, a do tego Kubicy dochodzą dublowania, kosztujące go parę sekund. Poniżej przygotowana przez Incasent grafika:

blank

Best lapy

 

Sebastian Vettel na ostatnią część wyścigu miał założone miękkie opony, ale miał problem by wykręcić najlepszy czas wyścigu i udalo mu się to o zaledwie 56 tysięcznych. Czasy Williamsa wyglądają znacznie lepiej niż te z kwalifikacji. Russell stracił do Vettela 2,4 sekundy, a Kubica 2,8 sekundy.

Między Polakiem a Anglikiem było dokładnie 360 tysięcznych różnicy. Obaj uzyskali swój czas w tej samej fazie wyścigu na tych samych oponach. Co ciekawe, były to czasy lepsze od wyników Grosjeana, Gasly`iego i Ricciardo, którzy przejechali przecież pełny dystans wyścigu. Tu jednak ogromną rolę odgrywały opony.

blank

Sektory

 

Ciekawe jest zestawienie najlepszych czasów sektorów. George Russell był we wszystkich szybszy od Roberta Kubicy. W pierwszym o 109 tysięcznych, w drugim o 233 tysięczne, a w trzecim największą – 339 tysięcznych. Sumując to, daje lepszy kombinowany czas Russella o aż 681 tysięcznych.

Ale dlaczego to jest ciekawe? Bo okazuje się, że w drugim sektorze Williamsy miały 7. i 10. czas, podczas gdy w pierwszym byli najwolniejsi. Kubica zajął ostatnie miejsce w trzecim sektorze, a Russell 15.

blank

Prędkości

 

Jeszcze ciekawiej wyglądają prędkości. Maksymalną Robert ma o 3,6 km/h niższą od George Russella i warto zauważyć, że Williams tracił sporo na prostych. Na prostej startowej Kubica miał niemal identyczną prędkość jak Russell czy Raikkonen. Na końcu pierwszego sektora kierowcy Williamsa ponownie są z tyłu, a Russell był tu szybszy o 3,8 km/h. Najciekawiej jest na końcu 2. sektora, po wyjściu z trudnego zakrętu. Kubica uzyskał tam trzecią prędkość, a Russell 12. Różnica między nimi wyniosła 4,4 km/h.

blank

Opony

 

Tym razem doszło do dość rzadkiej sytuacji użycia tylko dwóch typów kompletów opon w wyścigu. Najdłużej na oponie pośredniej pojechał Daniel Ricciardo, a na oponie miękkiej Kevin Magnussen.

Co ciekawe, najlepszy czas na oponie miękkiej – Sebastiana Vettela – był lepszy o jedynie 56 tysięcznych. Potwierdza to duże problemy z miękką mieszanką, na co skarżyli się wszyscy.

blank

Strategie

 

Tradycyjnie w tym sezonie ekipy w większości przypadków decydowały się na strategię jednego pit-stopu. Najbardziej drastycznie poszedł w niej Daniel Ricciardo, który po problemach na 1. okrążeniu przejechał aż 42 kółka na oponie pośredniej. W końcówce kosztowało go to stratę kilku pozycji. Pytanie dlaczego Renault nie dało mu opon twardych.

Patrząc na Sebastiana Vettela wydaje się, że mimo wszystko strategia dwóch postojów nie była optymalną. Działo się tak przede wszystkim za sprawą bardzo złych osiągów większości ekip na oponie miękkiej.

blank

Pit-stopy

 

Łącznie mieliśmy 24 wizyty w boksach podczas tego wyścigu. Robert Kubica swój zrobił jako przedostatni na 31. kółku. Tylko kierowcy mający problemy oraz Lance Stroll i Kimi Raikkonen zaliczyli dłuższe wizyty w alei serwisowej niż Robert. Wszystko za sprawą zepsutej zmiany opon.

blank

Zmiany opon

 

Znów Williams popisał się najszybszą zmianą opon w wyścigu. Tym razem jednak w przypadku George Russella – 2,02 sekundy. Postój Roberta Kubicy nie był udany i trwał 3,7 sekundy. Był problem z odkręceniem prawego przedniego koła. Mocny tradycyjnie był też Red Bull.

zmiana opon spa

Performance

 

Na koniec zaglądam tradycyjnie do wykresów Performance, w których ponownie – już 6. raz z rzędu – Robert Kubica uzyskuje wyższy wskaźnik ogólny.

blank

Tradycyjnie Robert miał wyższy wskaźnik używanego gazu do osiąganej prędkości, a zatem by ją osiągnąć, Kubica musi dłużej trzymać nogę na gazie. Wyższy był też w jego przypadku wskaźnik ruchów na kierownicy oraz przeciążeń przy pokonywaniu zakrętów.

blank

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Monako

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 24 maja
godz. 13:30 – FP1
godz. 17:00 – FP2

Sobota, 25 maja
godz. 12:30 – FP3
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 26 maja
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi