KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Problemy finansowe Williamsa? Już w 1974…

Przed sezonem 1974 główni sponsorzy Williamsa – Iso Rivolt i Marlboro zerwali współpracę, pozostawiając zespół z problemami finansowymi. Dwa podwozia Iso-Malboro IR zostały zachowane, i na kolejny sezon przemianowano je na Iso-Malboro FW, inicjały po Franku Williamsie. Bolid był napędzany silnikiem Ford Cosworth DFV 3.0 V8 i używał opon marki Firestone.

Zatrudniono nowego kierowcę, Włocha Arturo Merzario, reprezentujący w poprzednim sezonie zespół Scuderia Ferrari. Zastąpił Howdena Ganleya na miejscu kierowcy numer jeden w zespole. Drugi kierowca, tak jak sezon wcześniej regularnie się zmieniał, tym razem pięciokrotnie.

Na początku sezonu w wyścigu o GP Brazylii Arturo Merzario stanął na najniższym stopniu podium. Był to wyścig niezaliczany do klasyfikacji mistrzostw świata i żadne punkty nie wpłynęły na konto zespołu. W trzecim wyścigu, Grand Prix RPA Włoch zajął w kwalifikacjach fenomenalne 3 miejsce. Słabiej mu poszło w wyścigu, zajmował przez długi czas 8 pozycję, ale dzięki wyprzedzeniu Emersona Fittipaldiego na 10 okrążeń przed końcem i awarią Nikiego Laudy, zakończył rywalizację na 6 pozycji z jednym punktem.

Podczas GP Hiszpanii drugi kierowca Tom Belsø nie zakwalifikował się do wyścigu, a Mezario zajął wysoką 7 pozycję. W niedzielnym wyścigu lider Williamsa ścigał się dobrze i jechał przez pewien moment na czwartym miejscu, ale na 38 okrążeniu uderzył w bariery i wylądował poza torem wśród grupy fotografów. Na szczęście nikt nie odniósł obrażeń.

Po tym, jak trzech kolejnych kierowców nie zakwalifikowało się kolejno do trzech kolejnych wyścigów, drugim kierowcą, na stałe, został debiutant Jacques Laffite, który na początku 1974 roku był kierowcą Formuły 2. Jednak w ostatnich kilku wyścigach sezonu on też nie zdobył żadnego punktu.

Natomiast kolejne punkty udało się zdobyć Arturo Merzario, w swoim domowym wyścigu o GP Włoch. Co prawda zajął dopiero 15 w kwalifikacjach i w wyścigu nie wykazał się niczym szczególnym. Przejechał anonimowy wyścig swoim dobrym, solidnym tempem. I to wystarczyło. W tym wyścigu wielu kierowców jadących przed Mezario musiało się wycofać z wyścigu z powodu awarii i wypadków różnego typu. Dzięki temu na mecie był 4, zdobywając cenne 3 punkty dla zespołu. Warto zaznaczyć jako ostatni kierowca podczas tej rywalizacji nie został zdublowany przez zwycięzcę– Ronniego Petersona. To był najlepszy wynik zespołu od Grand Prix Wielkiej Brytanii w 1971 roku, gdzie Henri Pescarolo zajął 4 miejsce.

Niestety zespół punkty zdobywał w tylko w dwóch Grand Prix. Bolid był słaby, niekonkurencyjny i awaryjny. Kierowcy, którzy piastowali drugi fotel, nie podołali zadaniu i nie zdobyli żadnego punktu w sezonie i spisywali się bardzo słabo, na tle znacznie lepiej radzącego sobie Włocha. Punktowane 6 miejsce w RPA i 4 we Włoszech dało zespołowi w sumie cztery punkty i kolejne dziesiąte miejsce w Mistrzostwach Konstruktorów. Należy wspomnieć, że w tamtym sezonie startowało aż 20 konstruktorów, a punkty zdobyło tylko 12 z nich. Arturo Merzario zajął 18 miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców.

Trzy podwozia Iso – Marlboro FW zostały wykorzystane w 1975 roku. Istniejące Bolidy zostały zmodyfikowane, a ich nazwy zmieniono kolejno na: Williams FW01, FW02 i FW03. Były one identyczne, różniły się tylko numerem seryjnym. Najstarszy z nich, FW01 był nadal używany tylko jako samochód zapasowy. FW02 był używany tylko w pierwszych trzech wyścigach przyszłego sezonu. FW 03 był używany przez cały sezon 1975, o którym opowiemy sobie w następnym artykule.

Adrian K.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 5 kwietnia
godz. 04:30 FP1
godz. 08:00 FP2

Sobota, 6 kwietnia
godz. 04:30 FP3
godz. 08:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 7 kwietnia
godz. 07:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum