Znów bardzo intensywna była komunikacja George Russella z jego inżynierem wyścigowym podczas Grand Prix Włoch. Anglik dostawał wiele poleceń, nie zabrakło ciekawych stwierdzeń i dyskusji strategicznych.
Tekst powstał dzięki F1 TV Pro – narzędziu, które wykupić możecie tutaj.
Partnerem wpisu jest:
Przed startem Russell pyta o używanie przycisku overtake. James Urwin podchodzi do niego, pokazując kartkę. Russell odpowiada: „Nie ma co używać go bez powodu, może się przydać na koniec”.
Russell dostaje też tradycyjną informację o oponach rywali oraz zadaje pytanie o strategię, stwierdzając, że plan B może być bardziej wrażliwy na opony, dlatego biorąc pod uwagę opony innych lepiej zostać przy planie A.
Po pierwszym okrążeniu George Russell – podobnie jak Robert Kubica – otrzymał polecenie ustawienia trybu Go Race. Pod koniec 2. okrążenia także polecenie Mode 6, a kółko potem informację, że możliwe jest użycie systemu DRS.
„Co to za biały przycisk na wyświetlaczu?” – pyta Russell. Otrzymuje informację wyjaśniającą.
Na końcu 4. okrążenia, Russell dostaje polecenie „Go defend” i próbuje wyprzedzić Roberta Kubicę, ale bezskutecznie. Chwilę potem sam traci miejsce na rzecz Sergio Pereza. Na początku kolejnego okrążenia jest już za Magnussenem i Norrisem. Na końcu kółka zgłasza: „Podsterowność w Ascari”.
Jeden z rywali po wyprzedzeniu Russella, bardzo szybko się od niego oddalał. Russell zgłosił wtedy do inżyniera: „Jesteśmy mordowani na prostych”. Po chwili James Urwin sugeruje Russellowi ustawienia „High speed 5” w Variante Ascari.
Russell na bieżąco jest informowany o stracie lub zysku rywali. Na 10. kółku Russell już w Parabolice dojechał bardzo blisko Kubicy. Potem bez problemu minął go na prostej. Przed kolejną strefą DRS dostał informację, że Kubica ma dostępny ten system.
„Zostały 4 wciśnięcia przycisku, zostały 4” – mówi mu jednocześnie inżynier. Jest to informacja, że Russell jeszcze 4 razy w tym wyścigu może wcisnąć przycisk Overtake przy wyprzedzaniu rywali lub bronieniu się przed nimi.
Po chwili dostaje też komunikat, że otwarte jest okno samochodu bezpieczeństwa oraz że przewaga nad Robertem to 2 sekundy.
Russell skarży się na ogromną podsterowność na wejściach w oba zakręty Lesmo. Pytany o balans w ostatnim zakręcie, odpowiada, że jest neutralny,=.
„Byłeś o 1,2 sek. szybszy od Roberta na ostatnim okrążeniu. Obecnie to plan A +10” – słyszy Russell w słuchawkach niedługo potem.
Następnie George otrzymuje polecenie „HPP ON jak będziesz mógł.” Russell informuje o niestabilności w zakrętach 5 i 7. Inżynier sugeruje mu zmianę ustawień Torque i informuje, że jego tempo wygląda teraz lepiej w czystym powietrzu i że na ostatnim kółku był o 0,8 sek. szybszy od Roberta.
„HPP Off i Mode 7 kiedy będziesz mógł. Tempo jest dobre – podobne do Strolla” – słyszy Russell w okolicach 16 okrążenia.
Proszony o feedback Russell zgłasza podsterowność w niektórych zakrętach i sugeruje się mu zmianę „Entry”. Russell dopytuje o innych kierowców, dyskutuje również z Urwinem na temat ustawień przedniego skrzydła przed planowaną niebawem wizytą w boksach.
James Urwin prosi Russella by cisnął, a na okrążeniu zjazdowym do boksów Anglik jest proszony o zmianę ustawień Engine Mode 4 oraz Purple H2.
George zalicza bezproblemowy postój na 23. okrążeniu i zakładane mu są opony twarde. Po wyjeździe z boksów dostaje polecenie zmiany Engine Mode na 6 oraz sugestię Torque Entry 4 i Torque 4. Po kilku kolejnych kółkach pada polecenie Mode 7 i Go Race.
Russell jest chwalony za tempo, a gdy pojawiają się wirtualne neutralizacje, inżynier prosi go o trzymanie delty by nie przekroczył dopuszczalnego czasu okrążenia. Jest również prośba o dogrzewanie hamulców, których schłodzenie w Williamsie może powodować ściąganie na jedną ze stron.
Po zjeździe Kubicy na pierwszy postój, co nastąpiło tuż po tym, jak Russell dojechal do Polaka, Anglik dostaje informację, że Polak jest 24 sekundy za nim. Russell pyta o tempo innych i dostaje czasy kierowców jadących w pobliżu niego.
Po kilku kolejnych okrążeniach Russell jest proszony o Engine Mode 7, a następnie o przełączenie pokrętła Multi Function B na godzinę 7 i ustawienie pozycji 5.
Na 14 okrążeń do końca, Russell jest proszony o feedback dotyczący balansu auta, ale odpowiada, że nic w tej kwestii nie zmieniło się w stosunku z poprzednim komunikatem. Russell ponownie dostaje sugestię, tym razem „Exit 2”.
George dostaje informację, że jest szybszy od Magnussena i Vettela, co jest mu powtarzane przez 3 okrążenia. Gdy Niemiec zjeżdża do boksów, Urwin przytomnie informuje George`a o tym fakcie oraz mówi: „przewidujemy, że będzie z nim bliska walka na ostatnim okrążeniu.
„Mode 12 na 3 okrążenia, nadal mamy 2 wciśnięcia przycisku” – jest proszony Russell. Gdy Robert Kubica zjechał drugi raz do boksów Russell dopytuje o to. Prosi także o pomoc przy wejściu w Ascari, a Urwin sugeruje mu „podniesienie mid do 8”.
Na 7 okrążeń przed końcem wyścigu, George Russell popełnia spory błąd i przejeżdża przez krawężniki w 1. zakręcie. Jego auto podbija i widać wylatujące części samochodu. Kilka okrążeń później George zgłosi duże wibracje z opon.
Gdy dojeżdża do niego Sebastian Vettel, inżynier prosi Russella o włączenie trybu Go Attack oraz użycie przycisku overtake w ostatnim zakręcie.
Na 7 okrążeń przed końcem Russell przejechał przez tarki w 1. zakręcie.
Na ostatnim okrążeniu Russell dopytuje o to, czy to już koniec wyścigu. Tuż za nim jest Vettel, a inżynier mówi Russellowi, że ma jeszcze 1 wciśnięcie przycisku overtake. Nie zdaje się to na wiele. W drugiej strefie DRS ostatniego okrążenia Vettel wyprzedza Anglika.
Po przekroczeniu linii mety Russell przeprasza za błąd na ostatnich kółkach. Jest chwalony za tempo i wydawane są mu instrukcje dotyczące procedury końca wyścigu. Anglik dopytuje, jak wiele stracił do samochodów przed nim oraz do 10. miejsca.
Ponownie wyścig Russella był znacznie bardziej intensywny. Dostawał więcej poleceń dotyczących ustawień, był informowany o przycisku overtake i dyskutował żywo z inżynierem.