Stenogram Kubica Singapur

Mnóstwo kłopotów – jedziemy GP Singapuru z Robertem Kubicą

Trzeba przyznać, że przyjemnie oglądało się wyścig z Robertem Kubicą w Grand Prix Singapuru. Polak mimo bardzo wielu problemów, zaliczył ciekawe ściganie, broniąc się przed innymi i czasem nawet atakując. Jak wyglądał ten wyścig z jego perspektywy? Przeczytajcie i zobaczcie.

Akcja z Mubi

 

Na początek jednak informacja o wspólnej akcji bloga i porównywarki ubezpieczeń Mubi dla Was. Jak wiecie, w tym roku partnerem bloga jest Mubi (ta porównywarka, którą reklamuje Krzysztof Hołowczyc). Tak ja my, są to kibice Roberta, i od dawna czytają blog, a nawet udzielają w komentarzach.

Namówiłem ich, żeby zamiast wydawać cały budżet na reklamy telewizyjne, zrobili jakąś fajną akcję z blogiem. I udało się wypracować bonus do Waszych polis OC – czyli 150 zł w bonie na zakupy, do każdego OC zawartego przez Mubi – przez najbliższy miesiąc. Można znaleźć tam tańsze ubezpieczenie niż dotąd a dodatkowo zgarnąć 150 zł na zakupy. Wydaje się to niezłą okazją. Będzie to jednocześnie wsparcie rozwoju bloga, a zatem mamy sytuację win-win 🙂

Wystarczy poświęcić kilka minut i sprawdzić, czy jest to dla Was dobra opcja. Aby skorzystać z akcji trzeba użyć blogowego linka tutaj.

Jedziemy!

Przed startem wyścigu Robert otrzymuje standardowe informacje po sprawdzeniu radia, a zatem, że wszyscy wokół niego – podobnie jak on – startują na oponach pośrednich.

Robert dobrze rusza spod świateł, choć gasną one bardzo szybko. Kubica przyznał, że był tym zaskoczony, ale i tak poradził sobie lepiej niż rywale wokół. świetnie odnajduje się w tłoku 1. zakrętu i obiera dobrą linię, mijając wszystkie kłopoty. Ląduje na 16. miejscu, ale dość szybko spada na 17. miejsce. Mija też zawodników mających problemy.

Po kilku zakrętach Kubica zgłasza przez radio, że może mieć przebitą oponę. Widocznie poczuł lekki kontakt z innym bolidem. „Sprawdzimy dane” – odpowiada Paul Williams i po chwili wraca z informacją, że dane wyglądają w porządku.

Pod koniec okrążenia Kubica pyta: Mam wiadomość „schłodź samochód” – co mam zrobić? Dostaje polecenie zmiany ustawień na Go Race oraz Mode 6, a także Race Management Level 2. Po zakończeniu kółka Robert narzeka na dużą utratę mocy na prostej startowej.

Na 3. kółku Polak jest informowany, że możliwe jest użycie systemu DRS. Na kolejnych 2 okrążeniach następują zmiany ustawień, głównie wchodzenia w zakręty oraz „race management”.

Na 5. okrążeniu Robert dostaje informację, że otwarte jest już okno samochodu bezpieczeństwa.

Na 9. kółku kolejna zmiana ustawień – Deploy 2, a 2 okrążenia później Engine Mode 7.

Kubica został poproszony o Lift and coast na poziomie 2 na 13. kółku.

Okrążenie później Polak zgłasza: „Spójrzcie na dane, bo mam dziwne uczucie z tylną lewą stroną, zostałem uderzony”. „Dane wyglądają w porządku, nadal sprawdzamy” – odpowiada Paul Williams i prosi Roberta o lift and coast na poziomie 2.

15. okrążenie – Paul Williams mówi, że myślą o założeniu opon twardych.

Tuż za Robertem jadą Raikkonen, Perez i Kvyat. Polak musi się bronić i zjeżdża z linii. Polak otrzymuje polecenie zmiany ustawień i informację, że może używać przycisku overtake. Jednocześnie jest informowany o tym, że jego rywale mają system DRS.

Po stoczeniu bardzo ładnych pojedynków z Raikkonenem i Perezem, oczywiście przegranych, Kubica jest proszony o powrót do Lift and coast na poziomie 2. Tuż za nim jest George Russell.

Na 20. kółku Robert jest proszony o feedback dotyczący opon: „Trudno mi cokolwiek powiedzieć, nie mam zupełnie przyczepności. Tempa nie ma, przyczepności nie ma”.

Robert zapytany o zmianę ustawień przedniego skrzydła przed pit-stopem nie chciał żadnej. Otrzymał prośbę o zmianę ustawień. Jego postój przebiegł w miarę bezproblemowo, choć nie był bardzo szybki.

Na 24. okrążeniu Kubica był proszony o zmianę ustawień na pokrętle Multi Function B.

Trzy okrążenia później Paul Williams prosi Kubicę o Lift and Coast na poziomie 2. Robert pyta, w jakim to celu – czy dla opon. „To ze względu na zarządzanie paliwem” – słyszy Polak.

Potem następuje kilka okrążeń przerwy w komunikatach, po czym Robert jest proszony o zmianę ustawień na pokrętle Multi Function B.

Chwilę potem dochodzi do kolizji Romaina Grosjeana i George Russella. Dochodzi do dyskusji o ewentualnym zjeździe po nowe opony. „Robert, z naszej strony opony twarde są dobrą mieszanką, a jakie są twoje przemyślenia?” – pyta Paul Williams. „Bardziej chodzi o to, żeby przetrwać niż coś więcej, ale OK, jakie są alternatywy” – pyta Kubica. Paul Williams odpowiada mu, że mogą zjechać na opony pośrednie, ale preferują zostanie na twardych.

Robert nie zjeżdża do boksów, a Paul Williams prosi go o oszczędzanie paliwa i dbanie o temperaturę hamulców. „Chłopie. O wiele rzeczy prosisz mnie za samochodem bezpieczeństwa”. Po chwili ciszy Robert dodaje: „Spokojnie, dam z siebie wszystko”.

„Czyli praktycznie myślimy o dojechaniu na tych oponach do końca? Nie myślicie że nowe by pomogły?” – pyta Kubica. „Uważamy, że ta opona jest najlepsza” – mówi Williams. „Tak tak, ale będziemy musieli na niej przejechać 40 okrążeń. Ale OK” – odpowiada Robert. Williams potwierdza pozostanie na tej oponie oraz informuje Roberta, że na torze jest podnośnik więc powinien pozostać na wewnętrznej w następnym zakręcie.

Pod koniec neutralizacji Kubica narzeka na ściąganie na jedną stronę przy hamowaniu i duże wibracje, tuż po tym jak Paul Williams poinformował go o niskiej temperaturze hamulców. „Tak wiem, problemy pojawiły się po pit-stopie. Prawie się rozbiłem” – odpowiada Kubica. Polak jest proszony o zmianę ustawień Multi A 1 over pozycja 4. Po zakończeniu okresu neutralizacji Kubica z ironią pyta: „Lift and coast level 1, 2 czy nic?” Inżynier odpowiada mu, że nie ma już potrzeby.

„Nie mam żadnej przyczepności. Nic” – mówi Kubica na 42. kółku. Niedługo potem następuje neutralizacja po awarii Sergio Pereza. Kubica skarży się wówczas na zachowanie opon i informuje, że prowadzenie bolidu jest dużym problemem.

Kubica za samochodem bezpieczeństwa jest proszony o zadbanie o temperaturę opon i hamulców. Pod koniec neutralizacji następuje zmiana ustawień balansu hamulców.

Po wznowieniu Robert dostaje polecenie zmiany na pokrętle Multi Function B ERS na pozycję 5. Jest też chwalony za zarządzanie oponami.

Zaraz potem następuje kolejna neutralizacja – po kontakcie Raikkonena i Kvyata. Kubica jest o niej informowany i dostaje informację, że zostanie na torze.

Po ostatniej neutralizacji Robert przez kilka okrążeń jedzie na końcu pociągu składającego się z kilku zawodników. Polak trzyma się mniej niż sekundę za innymi. Wszystkich blokuje Magnussen. Gdy Duńczyk w końcu spada tuż przed Kubicę, Polakowi nie zajmuje dużo czasu wyprzedzenie go.

 

Kubica szybko odjeżdża od rywala, ale pojawia się problem z temperaturą silnika, dlatego Polak dostaje polecenie zmiany Engine Mode na 12. Po kilku okrążeniach temperatury wracają do normy, a Kubica do Engine Mode 5.

Po minięciu linii mety, Robert jest chwalony przez inżyniera: „Dobra robota, ładnie przejechane” – mówi Paul Williams.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Archiwum

Tego dnia w F1 - 16 października

Urodził się Kimi Raikkonen, mistrz świata z 2007 roku, drugi zawodnik sezonów 2003 i 2005 oraz trzeci w latach 2008, 2012 i 2018 (309 startów, 21 wygranych, 18 pole positions, 46 najszybszych okrążeń i 103 podia).

Alan Jones wygrywa GP Las Vegas. Było to jego 12. i ostatnie zwycięstwo w karierze oraz 24. i ostatnie podium. Ostatni raz z pole position startuje Carlos Reutemann, a jedyny raz na podium gości Bruno Giacomelli. Mistrzostwo świata zapewnia sobie w tym wyścigu Nelson Piquet – to jego pierwszy z trzech tytułów.

Eddie Irvine triumfuje w GP Malezji. To jego 4. i ostatnie zwycięstwo w F1.

Robert Kubica testuje na torze Hungaroring bolid Williamsa z 2014 roku.

Najnowsze wpisy