KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Frank Williams Racing Cars czyli początki zespołu Williamsa. Lata 1969-1972

Frank Williams od zawsze był entuzjastą wyścigów samochodowych. Po karierze menagerskiej w wyścigach samochodów osobowych, w Formule 3 i Formule 2 zdał sobie sprawę że nie osiągnął szczytu swoich umiejętności. Dzięki swojemu dobremu instynktowi i doświadczeniu w pracy jako dealer samochodów stwierdził że zaangażuje się w karierę innych kierowców, w szczególności swojego przyjaciela i współlokatora Piers Courage. Kiedy Piers przejechał dobry sezon w F2, Frank odważył się założyć zespół F1, który nazwał Frank Williams Racing Cars i postanowił zakupić bolid Brabhama BT26A by go wykorzystać w F1.

To rozgniewało Jacka Brabhama, ponieważ samochód został sprzedany Williamsowi z oczekiwaniem, że zostanie on wykorzystany w serii Tasman a następnie w innych seriach wyścigowych. Inauguracyjny sezon Williamsa – 1969 był dobry. Dwa drugie miejsca w Monaco i USA, piąte miejsce w GP Wlk. Brytanii i w GP Włoch. Dzięki temu Piers zajął 8 miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców. Należy wspomnieć że jeżdżący identycznym bolidem, ale dla zespołu Brabhama Jacky Ickx wygrał w tamtym sezonie dwa wyścigi, i zdobył wicemistrzostwo.

Wysiłki Franka wzbudziły zainteresowanie włoskiego producenta samochodów sportowych De Tomaso, który zbudował podwozie w specyfikacji Formuły 1 na sezon 1970.. Podwozie to zostałe zaprojektowane przez Gian Paolo Dallara, czyli obecnego szefa koncernu Dallara. Jednak bolid De Tomaso 505 był awaryjny i niekonkurencyjny, przez cały sezon nie zdobył żadnego punktu. Dodatkowo w 5 wyścigu sezonu, czyli GP Holandii zginął kierowca zespołu Williamsa – Piers Courage. Śmierć przyjaciela zdenerwowała Franka i po sezonie zakończył współpracę z De Tomaso.

W sezonie 1971 Williams nawiązał współpracę z zespołem March. Wykupił bolid 701 March z 1970 roku, dla swojego kierowcy – Henri Pescarolo. Jednak później zdecydował się wykupić tegoroczny Model 711. Po sukcesie w 1969 r. Williamsowi brakowało funduszy, można powiedzieć że pieniądze na swoje funkcjonowanie zarabiał bezpośrednio ,,z wyścigu na wyścig”. Pescarolo swoją dobrą postawą sprawił, że zespół dobrze się mimo tych problemów sprawował, zajmując czwarte miejsce na Grand Prix Wielkiej Brytanii i szóste w Austrii.

W 1972 roku drugim kierowcą został Brazylijczyk Carlos Pace. Do zespołu wkroczyła Francuska firma naftowa Motul umożliwiając Williamsowi zakup nowego 721 marca dla Pescarolo. Dodatkowo zespół uzyskał wsparcie od włoskiego producenta zabawek Politoys, co zapewniło pieniądze na budowę swojego pierwszego własnego podwozia. Zaprojektowany przez Lena Bailego bolid Politoys FX3 był konwencjonalnym samochodem z silnikiem Cosworth ze skrzynią biegów Hewland FG400. Nie był to udany model.

FX3 zadebiutował, w rękach Pescarolo na Grand Prix Wielkiej Brytanii, ale układ kierowniczy zawiódł, co doprowadziło do wypadku a samochód został poważnie uszkodzony. Bo odbudowaniu bolidu Chris Amon prowadził samochód dla zespołu w wyścigu F1 poza Mistrzostwami Świata w Brands Hatch, ale zakwalifikował się dopiero na 20. Pozycji. Generalnie kierowcy przejeździli ten sezon za sterami zakupionych wcześniej bolidów March 721, a jedyne punktowane miejsca to uzyskanie przez Carlosa Pacea to 5 w GP Belgii i 6 w GP Hiszpanii.

Adrian K.

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Brazylii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

8h Bahrajnu

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 1 listopada
godz. 15:30 – Trening
godz. 19:30 – Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 2 listopada
godz. 15:00 – Sprint
godz. 19:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 3 listopada
godz. 18:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum