KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
blank

Zmiany w bolidach (w tym Williamsie!) oraz na torze – zobaczcie je!

Bardzo rzadko w czwartek przed weekendem wyścigowym głównym obiektem zainteresowania dziennikarzy i fanów technikaliów w Formule 1 jest bolid Williamsa. A dziś to właśnie jemu robiono sporo zdjęć z racji przywiezionych przez ekipę poprawek. Co mają one dać? Co przygotowały inne zespoły i jakie nowości mamy na samym torze? Zobaczcie!

Williams

 

Zaczynamy oczywiście od tej ekipy, bo nie dość że widoczne gołym okiem poprawki są rzadkością w niej, to oczywiście bardzo zależy nam na tym, by Robert Kubica otrzymał lepsze narzędzie do jazdy.

Pierwszą ze zmian jest dodatkowy element aerodynamiczny nad bocznymi wlotami powietrza samochodu. Skrzydełko jest wskazane najbardziej wysuniętą na prawo strzałką.

Dotychczas ta boczna sekcja stanowiła jeden element, zakrzywiony w dół. Teraz pionowy element z logo ABK jest oddzielony od poziomego elementu, który teraz dodatkowo zakrzywiony jest w górę. Może to sugerować, że Williams chce skierować przepływ powietrza niżej, bliżej wlotu powietrza. Mówiąc skrótowo, takie rozwiązanie sprawia, że strumieniem powietrza docierającym na górę bocznego wlotu powietrza, łatwiej jest kierować i nie zależy on w tak dużym stopniu od podciśnienia wytwarzanego na górze bolidu. Może to dać efekt również w tylnej części bolidu bowiem powietrze jest kierowane skuteczniej, co może poprawić docisk aerodynamiczny, na który tak narzeka Robert Kubica. Jest to rozwiązanie podobne do tego, stosowanego w innych ekipach.

Poniżej porównacie starą i nową wersję.

Inną widoczną zmianą w Williamsie są lusterka. Ekipa również wzorowała się na innych zespołach. Tu również oczywiście chodziło o aerodynamikę i zmniejszenie zaburzeń w niej powodowanych przez lusterka. Jest to rozwiązanie nieco podobne do tego, stosowanego podczas przedsezonowych testów, jednak zostało dostosowane do przepisów w mniej toporny sposób niż w pierwszych wyścigach sezonu. Przepływ powietrza jest kierowany w dół, zmniejszając podciśnienie przy lusterkach. To z kolei ma być recepta na inny bardzo duży problem Williamsa – duży opór. Podobnego rozwiązania używają Renault, Mercedes i Red Bull.

Trzecią nowością jest pionowa poprzeczka przy bocznym elemencie aerodynamicznym. W jej przypadku możemy zastanawiać się, czy chodzi jedynie o lepszą aerodynamikę i bardziej precyzyjne kierowanie strug powietrza.

Zmian jest sporo, a cały bolid Roberta wydaje się być na zdjęciach bardziej spasowany niż było to widać poprzednio, choć niestety nadal daleko im do innych ekip. Dopiero jednak czasy poszczególnych sesji dadzą nam odpowiedz, czy te poprawki dają efekt.

Przy okazji warto również zwrócić uwagę na zmiany w malowaniu bolidu. Na tylnym skrzydle i bokach bolidu dodane zostały elementy upamiętniające 50-lecie pracy Franka Williamsa jako szefa zespołu F1. Najciekawszy jest napis z tyłu bolidu, który u niektórych może wywoływać dwuznaczne skojarzenia: „Dare to be differend”.

Inne ekipy

 

Do generalnych zmian w wielu bolidach należy zmniejszenie chłodzenia bolidów (mocno widać to na pokrywie silnika Mercedesa). W Wielkiej Brytanii jest kilkanaście stopni mniej niż w Austrii, co w połączeniu z konfiguracją toru sprawia mniej problemów z przegrzewaniem się silników.

Dodatkowo ekipy, które mogły sobie na to pozwolić, decydowały się na zmniejszenie docisku, gdyż Silverstone to generalnie szybki tor.

Ferrari

Aby minimalnie poprawić przepływ powietrza i ograniczyć opór, ekipa przygotowała jednoczęściową pokrywę silnika, która dodatkowo ma nieco inny kształt w końcowej części.

Aby łatwiej wykrywać uszkodzenia podłogi, Ferrari pozbyło się również z niektórych jej elementów farby,

Renault

Dość dużą zmianę przygotowało Renault, które pojedzie ze zmienionym przednim skrzydłem.

Racing Point

Ten sam element został zmieniony w bolidach Racing Point, tyle że nie są to modyfikacje duże.

Alfa Romeo

Nowe przednie skrzydło, ale również nos ma Alfa Romeo. Zmiany mają na celu nieco większy docisk z przodu bolidu oraz lepsze kierowanie powietrza na deflektory.

Haas

Ten zespół będzie jechał dwoma różnymi bolidami w ten weekend i nie ma w tym przesady. Auto Romaina Grosjeana zostało przywrócone do specyfikacji z Australii. W aucie Kevina Magnussena zastosowano kolejne poprawki. Chodzi m.in. o uproszczone deflektory i minimalnie inny kształt podłogi niż we Francji.

Na koniec jeszcze zestawienie tylnych skrzydeł we wszystkich ekipach.

Na torze

 

Sporo zmian w porównaniu z ubiegłym rokiem mamy również na samym torze.

Na całej długości toru został położony nowy asfalt.

Pułapka żwirowa została powiększona w zakręcie 7

Szerokość toru pomiędzy zakrętami 5 i 6 oraz 14 i 15 została zmniejszona do 12 metrów. Asfaltowa strefa wyjazdowa po prawej stronie zakrętu 11 została zastąpiona pułapką żwirową.

Na szczycie zakrętów 7, 9 i 14 oraz na wyjściu z zakrętu 11 zostały postawione dodatkowe betonowe krawężniki.

Asfaltowa strefa wyjazdowa po prawej stronie zakrętu 12 została zastąpiona pułapką żwirową, a w zakręcie 17 zostały zainstalowane podwójne krawężniki

Pierwsza strefa samochodu bezpieczeństwa została przesunięcia 29 metrów bliżej wjazdu do boksów. Ważną zmianą będzie również brak trzeciej strefy DRS na torze.

blank

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi