Zmiany w bolidach (w tym Williamsie!) oraz na torze – zobaczcie je!

Bardzo rzadko w czwartek przed weekendem wyścigowym głównym obiektem zainteresowania dziennikarzy i fanów technikaliów w Formule 1 jest bolid Williamsa. A dziś to właśnie jemu robiono sporo zdjęć z racji przywiezionych przez ekipę poprawek. Co mają one dać? Co przygotowały inne zespoły i jakie nowości mamy na samym torze? Zobaczcie!

Williams

 

Zaczynamy oczywiście od tej ekipy, bo nie dość że widoczne gołym okiem poprawki są rzadkością w niej, to oczywiście bardzo zależy nam na tym, by Robert Kubica otrzymał lepsze narzędzie do jazdy.

Pierwszą ze zmian jest dodatkowy element aerodynamiczny nad bocznymi wlotami powietrza samochodu. Skrzydełko jest wskazane najbardziej wysuniętą na prawo strzałką.

Dotychczas ta boczna sekcja stanowiła jeden element, zakrzywiony w dół. Teraz pionowy element z logo ABK jest oddzielony od poziomego elementu, który teraz dodatkowo zakrzywiony jest w górę. Może to sugerować, że Williams chce skierować przepływ powietrza niżej, bliżej wlotu powietrza. Mówiąc skrótowo, takie rozwiązanie sprawia, że strumieniem powietrza docierającym na górę bocznego wlotu powietrza, łatwiej jest kierować i nie zależy on w tak dużym stopniu od podciśnienia wytwarzanego na górze bolidu. Może to dać efekt również w tylnej części bolidu bowiem powietrze jest kierowane skuteczniej, co może poprawić docisk aerodynamiczny, na który tak narzeka Robert Kubica. Jest to rozwiązanie podobne do tego, stosowanego w innych ekipach.

Poniżej porównacie starą i nową wersję.

Inną widoczną zmianą w Williamsie są lusterka. Ekipa również wzorowała się na innych zespołach. Tu również oczywiście chodziło o aerodynamikę i zmniejszenie zaburzeń w niej powodowanych przez lusterka. Jest to rozwiązanie nieco podobne do tego, stosowanego podczas przedsezonowych testów, jednak zostało dostosowane do przepisów w mniej toporny sposób niż w pierwszych wyścigach sezonu. Przepływ powietrza jest kierowany w dół, zmniejszając podciśnienie przy lusterkach. To z kolei ma być recepta na inny bardzo duży problem Williamsa – duży opór. Podobnego rozwiązania używają Renault, Mercedes i Red Bull.

Trzecią nowością jest pionowa poprzeczka przy bocznym elemencie aerodynamicznym. W jej przypadku możemy zastanawiać się, czy chodzi jedynie o lepszą aerodynamikę i bardziej precyzyjne kierowanie strug powietrza.

Zmian jest sporo, a cały bolid Roberta wydaje się być na zdjęciach bardziej spasowany niż było to widać poprzednio, choć niestety nadal daleko im do innych ekip. Dopiero jednak czasy poszczególnych sesji dadzą nam odpowiedz, czy te poprawki dają efekt.

Przy okazji warto również zwrócić uwagę na zmiany w malowaniu bolidu. Na tylnym skrzydle i bokach bolidu dodane zostały elementy upamiętniające 50-lecie pracy Franka Williamsa jako szefa zespołu F1. Najciekawszy jest napis z tyłu bolidu, który u niektórych może wywoływać dwuznaczne skojarzenia: „Dare to be differend”.

Inne ekipy

 

Do generalnych zmian w wielu bolidach należy zmniejszenie chłodzenia bolidów (mocno widać to na pokrywie silnika Mercedesa). W Wielkiej Brytanii jest kilkanaście stopni mniej niż w Austrii, co w połączeniu z konfiguracją toru sprawia mniej problemów z przegrzewaniem się silników.

Dodatkowo ekipy, które mogły sobie na to pozwolić, decydowały się na zmniejszenie docisku, gdyż Silverstone to generalnie szybki tor.

Ferrari

Aby minimalnie poprawić przepływ powietrza i ograniczyć opór, ekipa przygotowała jednoczęściową pokrywę silnika, która dodatkowo ma nieco inny kształt w końcowej części.

Aby łatwiej wykrywać uszkodzenia podłogi, Ferrari pozbyło się również z niektórych jej elementów farby,

Renault

Dość dużą zmianę przygotowało Renault, które pojedzie ze zmienionym przednim skrzydłem.

Racing Point

Ten sam element został zmieniony w bolidach Racing Point, tyle że nie są to modyfikacje duże.

Alfa Romeo

Nowe przednie skrzydło, ale również nos ma Alfa Romeo. Zmiany mają na celu nieco większy docisk z przodu bolidu oraz lepsze kierowanie powietrza na deflektory.

Haas

Ten zespół będzie jechał dwoma różnymi bolidami w ten weekend i nie ma w tym przesady. Auto Romaina Grosjeana zostało przywrócone do specyfikacji z Australii. W aucie Kevina Magnussena zastosowano kolejne poprawki. Chodzi m.in. o uproszczone deflektory i minimalnie inny kształt podłogi niż we Francji.

Na koniec jeszcze zestawienie tylnych skrzydeł we wszystkich ekipach.

Na torze

 

Sporo zmian w porównaniu z ubiegłym rokiem mamy również na samym torze.

Na całej długości toru został położony nowy asfalt.

Pułapka żwirowa została powiększona w zakręcie 7

Szerokość toru pomiędzy zakrętami 5 i 6 oraz 14 i 15 została zmniejszona do 12 metrów. Asfaltowa strefa wyjazdowa po prawej stronie zakrętu 11 została zastąpiona pułapką żwirową.

Na szczycie zakrętów 7, 9 i 14 oraz na wyjściu z zakrętu 11 zostały postawione dodatkowe betonowe krawężniki.

Asfaltowa strefa wyjazdowa po prawej stronie zakrętu 12 została zastąpiona pułapką żwirową, a w zakręcie 17 zostały zainstalowane podwójne krawężniki

Pierwsza strefa samochodu bezpieczeństwa została przesunięcia 29 metrów bliżej wjazdu do boksów. Ważną zmianą będzie również brak trzeciej strefy DRS na torze.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Archiwum

Tego dnia w F1 - 18 lipca

Alberto Ascari wygrywa GP Wielkiej Brytanii. To jego 12. zwycięstwo w F1. 10. raz na podium stanął Juan Manuel Fangio.

Jack Brabham wygrywa po raz drugi w F1. W GP Wielkiej Brytanii wywalczy też pierwsze pole position. Pierwszy raz na podium staje Bruce McLaren.

Jim Clark triumfuje w GP Holandii. Popisuje się również 20. w swojej karierze najszybszym okrążeniem w wyścigu.

Jochen Rindt wygrywa Grand Prix Wielkiej Brytanii. Po raz 31. i ostatni na podium w swojej karierze staje Jack Brabham. W F1 debiutuje Emerson Fittipaldi. 86. i ostatni raz w F1 jedzie Dan Gurney.

Niki Lauda triumfuje w GP Wielkiej Brytanii. 50. GP w historii zalicza zespół Shadow.

John Watson wygrywa GP Wielkiej Brytanii. 100. wyścig w F1 zalicza Jean-Pierre Jarier, a 200. Ford Cosworth jako producent silników.

Po raz 19. w F1 wygrywa Niki Lauda. W GP Wielkiej Brytanii swoje pierwsze pole position wywalczy Keke Rosberg. Pierwszy raz na podium staje Patrick Tambay.

„Koniec lata Kubica rozpocznie końcową fazę rehabilitacji, a po jej zakończeniu będzie możliwe przeprowadzenie testów, prawdopodobnie z użyciem bolidu Renault z 2009 roku” – mówi Eric Boullier.

Diario Motorsport pisze, że Robert Kubica rozmawia z Haasem. W ciągu kilku kolejnych dni doniesienia te zdementują zarówno szef tej ekipy Gunther Steiner, jak i sam Robert Kubica.

Najnowsze wpisy