Bardzo rzadko w czwartek przed weekendem wyścigowym głównym obiektem zainteresowania dziennikarzy i fanów technikaliów w Formule 1 jest bolid Williamsa. A dziś to właśnie jemu robiono sporo zdjęć z racji przywiezionych przez ekipę poprawek. Co mają one dać? Co przygotowały inne zespoły i jakie nowości mamy na samym torze? Zobaczcie!
Williams
Zaczynamy oczywiście od tej ekipy, bo nie dość że widoczne gołym okiem poprawki są rzadkością w niej, to oczywiście bardzo zależy nam na tym, by Robert Kubica otrzymał lepsze narzędzie do jazdy.
Pierwszą ze zmian jest dodatkowy element aerodynamiczny nad bocznymi wlotami powietrza samochodu. Skrzydełko jest wskazane najbardziej wysuniętą na prawo strzałką.
The visible updates on the Williams Racing FW42 this morning. [Image By AMuS] #BritishGP pic.twitter.com/rcZE0yXGib
— Junaid #JB17 (@JunaidSamodien_) July 11, 2019
Dotychczas ta boczna sekcja stanowiła jeden element, zakrzywiony w dół. Teraz pionowy element z logo ABK jest oddzielony od poziomego elementu, który teraz dodatkowo zakrzywiony jest w górę. Może to sugerować, że Williams chce skierować przepływ powietrza niżej, bliżej wlotu powietrza. Mówiąc skrótowo, takie rozwiązanie sprawia, że strumieniem powietrza docierającym na górę bocznego wlotu powietrza, łatwiej jest kierować i nie zależy on w tak dużym stopniu od podciśnienia wytwarzanego na górze bolidu. Może to dać efekt również w tylnej części bolidu bowiem powietrze jest kierowane skuteczniej, co może poprawić docisk aerodynamiczny, na który tak narzeka Robert Kubica. Jest to rozwiązanie podobne do tego, stosowanego w innych ekipach.
Poniżej porównacie starą i nową wersję.
#TechF1 Primeras novedades en el @WilliamsRacing FW42 en Silverstone:
Retrovisores (rojo) y direccionador flujo de los pontones (verde).#F1 #BritishGP #TechF12019 #F1Tech pic.twitter.com/pOBs9FIjlm— LuisFeF1 (@LuisFeF1) July 10, 2019
Novedades en los direccionadores de flujo d pontón de Williams. También modifican espejo y soporte.
Williams update the sidepod vanes. They aslo revised the mirrors and bracket. pic.twitter.com/PLbbflyO3I
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 11, 2019
Inną widoczną zmianą w Williamsie są lusterka. Ekipa również wzorowała się na innych zespołach. Tu również oczywiście chodziło o aerodynamikę i zmniejszenie zaburzeń w niej powodowanych przez lusterka. Jest to rozwiązanie nieco podobne do tego, stosowanego podczas przedsezonowych testów, jednak zostało dostosowane do przepisów w mniej toporny sposób niż w pierwszych wyścigach sezonu. Przepływ powietrza jest kierowany w dół, zmniejszając podciśnienie przy lusterkach. To z kolei ma być recepta na inny bardzo duży problem Williamsa – duży opór. Podobnego rozwiązania używają Renault, Mercedes i Red Bull.
Más detalles de la evo de Williams.
Williams upgrade in more detail. pic.twitter.com/1uxggJGGCH
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 11, 2019
Trzecią nowością jest pionowa poprzeczka przy bocznym elemencie aerodynamicznym. W jej przypadku możemy zastanawiać się, czy chodzi jedynie o lepszą aerodynamikę i bardziej precyzyjne kierowanie strug powietrza.
Zmian jest sporo, a cały bolid Roberta wydaje się być na zdjęciach bardziej spasowany niż było to widać poprzednio, choć niestety nadal daleko im do innych ekip. Dopiero jednak czasy poszczególnych sesji dadzą nam odpowiedz, czy te poprawki dają efekt.
PART TWO: A look around the Williams FW42 [With NEW UPDATES] #BritishGP #AMuS pic.twitter.com/LZI5wagO2e
— Junaid #JB17 (@JunaidSamodien_) July 11, 2019
PART ONE: A look around the Williams FW42 [With NEW UPDATES] #BritishGP #AMuS pic.twitter.com/jtNiIyIZAP
— Junaid #JB17 (@JunaidSamodien_) July 11, 2019
Williams FW42 na wyciągnięcie ręki. Łatwo zapominamy, że nawet najwolniejszy samochód F1 w stawce to wciąż kosmiczna maszyna… #ElevenF1 #Kubica #BritishGP pic.twitter.com/ECsVVugBh5
— Mikołaj Sokół (@SokolimOkiem) July 11, 2019
Przy okazji warto również zwrócić uwagę na zmiany w malowaniu bolidu. Na tylnym skrzydle i bokach bolidu dodane zostały elementy upamiętniające 50-lecie pracy Franka Williamsa jako szefa zespołu F1. Najciekawszy jest napis z tyłu bolidu, który u niektórych może wywoływać dwuznaczne skojarzenia: “Dare to be differend”.
El Williams homenajea en Silverstone los 50 años de Sir Frank Williams como director de equipo.
Williams pays tribute to 50 years of Sir Frank Williams in F1. pic.twitter.com/V5qYCQ6yFW
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 11, 2019
Inne ekipy
Do generalnych zmian w wielu bolidach należy zmniejszenie chłodzenia bolidów (mocno widać to na pokrywie silnika Mercedesa). W Wielkiej Brytanii jest kilkanaście stopni mniej niż w Austrii, co w połączeniu z konfiguracją toru sprawia mniej problemów z przegrzewaniem się silników.
Diferente configuración de refrigeración d apertura pontones d Mercedes en 3 últimas carreras. Silverstone será la carrera más fría
Different top sidepods cooling outlet configuration for the Mercedes on the last 3 races. Silverstones is going to be the less demanding race pic.twitter.com/COAo1LIBTT
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 11, 2019
Dodatkowo ekipy, które mogły sobie na to pozwolić, decydowały się na zmniejszenie docisku, gdyż Silverstone to generalnie szybki tor.
Ferrari
Aby minimalnie poprawić przepływ powietrza i ograniczyć opór, ekipa przygotowała jednoczęściową pokrywę silnika, która dodatkowo ma nieco inny kształt w końcowej części.
Ferrari en Silverstone con una tapa motor de una sola pieza. Parece también q la curvatura en cola es un poco diferente.
Ferrari one sole piece engine cover in Silverstone. Looks that the shape is also slightly different at the back. pic.twitter.com/XRj1TnFXdD
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 11, 2019
The one piece engine cover for Scuderia Ferrari this weekend #BritishGP #AMuS pic.twitter.com/vfPmsRkSjo
— Junaid #JB17 (@JunaidSamodien_) July 11, 2019
Detalle de la tapa motor de Ferrari de una sola pieza
Detail of Ferrari's engine cover, made of one sole piece now. pic.twitter.com/v6arK3ULM7
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 11, 2019
Aby łatwiej wykrywać uszkodzenia podłogi, Ferrari pozbyło się również z niektórych jej elementów farby,
Ferrari saca la pintura de los refuerzos de los cortes en el fondo plano. Podría ser para detectar más fácilmente roturas o grietas.
Ferrari takes paint off the floor slots joints. Possibly to detect cracks easier. pic.twitter.com/7vVDFkMnyg
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 11, 2019
Renault
Dość dużą zmianę przygotowało Renault, które pojedzie ze zmienionym przednim skrzydłem.
Diferente especificación de flaps superiores para Renault
Different top flaps tips spec on the Renault. pic.twitter.com/H5Zbe9DXaf
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 11, 2019
Racing Point
Ten sam element został zmieniony w bolidach Racing Point, tyle że nie są to modyfikacje duże.
Nueva platina lateral de ala. delantera en el Racing Point. Base pletina recortada.
New Racing Point front wing endplate with shortened foot. pic.twitter.com/OoppNRsMKX
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 11, 2019
Alfa Romeo
Nowe przednie skrzydło, ale również nos ma Alfa Romeo. Zmiany mają na celu nieco większy docisk z przodu bolidu oraz lepsze kierowanie powietrza na deflektory.
Nuevo morro con bandeja para Alfa Romeo
New nose with cape for Alfa Romeo. pic.twitter.com/vOvZPHklbq
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 11, 2019
Detalle del corte del nuevo morro del Alfa Romeo con bandeja.
Detail of the slot on the new Alfa Romeo's front wing with cape. pic.twitter.com/vpPsiOLbn8
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 11, 2019
La nueva ala de Alfa Romeo con bandeja tiene nueva curvatura en el plano principal y diferente soportes morro.
The new Alfa Romeo nose with cape has also new shape on the main plane and revised nose pylons. pic.twitter.com/SUFDXB5Qpr
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 11, 2019
Haas
Ten zespół będzie jechał dwoma różnymi bolidami w ten weekend i nie ma w tym przesady. Auto Romaina Grosjeana zostało przywrócone do specyfikacji z Australii. W aucie Kevina Magnussena zastosowano kolejne poprawki. Chodzi m.in. o uproszczone deflektory i minimalnie inny kształt podłogi niż we Francji.
#TechF1 Nuevo fondo plano para @HaasF1Team en @SilverstoneUK:
· La doble aleta del extremo se ha simplificado (verde)
· De nuevo 1 solo deflector vertical (rojo). En Francia se dividió en 2
· Nuevo corte justo por delante del neumático (azul)#F1 #BritishGP #TechF12019 #F1Tech pic.twitter.com/PjLaENkK4A— LuisFeF1 (@LuisFeF1) July 11, 2019
Na koniec jeszcze zestawienie tylnych skrzydeł we wszystkich ekipach.
Las diferentes alas posteriores para el #BritishGP
The diferent rear wing spec f9r the #BritishGP pic.twitter.com/TQzlBVf9hl
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 11, 2019
Na torze
Sporo zmian w porównaniu z ubiegłym rokiem mamy również na samym torze.
Na całej długości toru został położony nowy asfalt.
Pista de Silverstone completamente reasfaltada. Muy negro y parece menos abrasivo q 2018. Espero q menos bacheado.
Silverstone has been fully resurfaced. Looks less abrasive than last year and hopefully less bumpy. pic.twitter.com/P1NskziNDr
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 10, 2019
Pułapka żwirowa została powiększona w zakręcie 7
???BREAKING NEWS???
No es una fake news: En exterior T7 se ha aumentado la zona de grava. Ahora no podrán ir fuera limites pista.
Not a fake news: The gravel trap has been increased in exit T7. Now, they can't drive off track. pic.twitter.com/ZfSstt9YDh
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 10, 2019
Szerokość toru pomiędzy zakrętami 5 i 6 oraz 14 i 15 została zmniejszona do 12 metrów. Asfaltowa strefa wyjazdowa po prawej stronie zakrętu 11 została zastąpiona pułapką żwirową.
Na szczycie zakrętów 7, 9 i 14 oraz na wyjściu z zakrętu 11 zostały postawione dodatkowe betonowe krawężniki.
Otro cambio en el trazado. Se han añadido estas gepas de cemento en interiores de T7, T9, T14 y salida T11.
Another change to the track is the. addition of concrete humps at appex of T7, T9, T14 and Exit T11. pic.twitter.com/zsGA3AWhgl
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 11, 2019
Asfaltowa strefa wyjazdowa po prawej stronie zakrętu 12 została zastąpiona pułapką żwirową, a w zakręcie 17 zostały zainstalowane podwójne krawężniki
En exterior T17 se ha instalado un doble kerb FIA/FIM en lugar de la banana. #BritishGP
At exit T17, a double FIA/FIM hace been installed, instead last year's banana. #BritishGP pic.twitter.com/rtDpaKhX59
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 10, 2019
Pierwsza strefa samochodu bezpieczeństwa została przesunięcia 29 metrów bliżej wjazdu do boksów. Ważną zmianą będzie również brak trzeciej strefy DRS na torze.